• De stelling van deze week luidt:
    De militaire dienstplicht moet worden ingevoerd zo lang de terreurdreiging aanwezig is.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eledhel schreef:
    Nope, mensen moeten zelf kiezen of ze het risico willen lopen om te sterven op het slagveld.
    Dat klonk in mijn hoofd veel minder dramatisch. Ik bedoel alleen, ik vind niet dat de regering maar even voor iedereen kan kiezen dat ze mee moeten vechten en waarschijnlijk ook zullen sterven. Dit moet een vrijwillige keuze zijn.


    helemaal mijn mening


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Iedereen mag wat mij betreft lekker zelf weten of ze dood willen gaan voor zoiets. Het is natuurlijk vreselijk dat er terreurdreiging is, maar daar heb je goed getrainde en volwassen militairen voor nodig. Niet een stel pubers die nog niet eens weten aan welke kant ze een geweer vast moeten houden.
    Het is goed als mensen iets willen doen, maar geef ze dan goede training en vertel ze wat ze te wachten staat. Als je mensen dwingt om tegen iets te vechten (vooral pubers) is er ook een kans dat ze zich tegen je keren.
    Zelf heb ik ook niet het gevoel dat er elke minuut een bom op mijn hoofd kan vallen, dus zo erg is het nog niet in Nederland.
    De terreurdreiging gaat trouwens echt niet over als je mensen ,die dat helemaal niet willen en allemaal vrienden en familie hebben, laat vechten tegen terroristen. Zij zijn allemaal stuk voor stuk gemotiveerd en willen iedereen (zelfs hun familie) vermoorden als dat ze helpt om hun doel te bereiken. Zet daar een stel jongens tegenover die bang zijn, geen zin hebben, heimwee hebben en allemaal liever in bed liggen Netflix te kijken. Top idee!


    How you doin'

    De dienstplicht is in Nederland al vrijwillig, men krijgt alleen een brief thuis met info over hoe ze zich kunnen aanmelden, stel dat ze het willen. Daarbij krijg je ook een opleiding aangeboden op basis van je 'ervaring' (bijv: ik zou kolonel of zo kunnen worden, aangezien ik bijna een universitaire opleiding heb afgerond).

    Alsnog is het voor mij niet nodig om de dienstplicht in te schakelen zolang die dreiging geen spontane binnenkomst van een IS-leger is oid.

    [ bericht aangepast op 28 sep 2016 - 11:28 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Alle jongens krijgen op hun achttiende toch een brief waarin staat dat ze nu niet per se dienstplichtig zijn, maar als er oorlog in Nederland uitbreekt zijn ze wel oproepbaar allemaal. Hetzelfde geldt dan misschien ook nog voor mijn vader (geen idee tot welke leeftijd ze mensen oproepen maar hij is in dienstplicht geweest en heeft dus wel wat ervaring). Dus ik vraag me af in hoeverre men überhaupt keuze heeft als het gaat om oorlog in ons land.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Dratini schreef:
    Alle jongens krijgen op hun achttiende toch een brief waarin staat dat ze nu niet per se dienstplichtig zijn, maar als er oorlog in Nederland uitbreekt zijn ze wel oproepbaar allemaal. Hetzelfde geldt dan misschien ook nog voor mijn vader (geen idee tot welke leeftijd ze mensen oproepen maar hij is in dienstplicht geweest en heeft dus wel wat ervaring). Dus ik vraag me af in hoeverre men überhaupt keuze heeft als het gaat om oorlog in ons land.

    Oproepbaar betekent niet hetzelfde als dienstplichtig, geloof ik. Dienstplichtig betekent dat je geen keuze hebt of je wil gaan of niet, als je oproepbaar bent heb je wel een keuze. Maar dat weet ik niet zeker, hoor.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Het is alleen verplicht als de regering beslist dat het weer verplicht moet zijn, en dan moet iedereen tussen 17 en 45 per se het leger in, maar momenteel is dat dus niet zo en heeft men de keuze zolang de regering dus niet expliciet zegt dat ze het opnieuw gaan invoeren. De kans hierop is eigenlijk ook best klein, aangezien we een beroepsleger hebben en dus geen militairen uit de gewone bevolking hoeven te halen.

    Dus voor mij is het alsnog onnodig zolang we nog onze koninklijke krijgsmachten hebben, hoewel ik ijverige vrijwilligers natuurlijk niet wil uitsluiten :Y)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Ik denk van niet. Soldaten due niet willen en onder druk staan bezwijken. Bovendien zullen ze sneller fouten maken en dat kan verkeerd gaan.

    Balmains schreef:
    Onzin. Dienstplicht gaat, vind ik, volledig tegen alle vrijheid in waar we in dit land zoveel waarde aan hechten.


    wat was dit ookalweer

    Hmm, dit is een goede discussie.

    Ik zat een keer met mijn vader in de auto toen de CDA via de radio liet weten dat ze voor de militaire dienstplicht zijn. Direct begon een discussie waarbij al snel duidelijk werd dat mijn pa en ik het beide eens zijn. Ondertussen woon ik al een tijdje op mezelf en werk ik in de zorg.
    Vaak genoeg zie ik jongelui (tieners) langskomen waarvan ik denk; jemig, als er ooit oorlog uitbreekt is Nederland reddeloos en hopeloos verloren, wat een watjes tegenwoordig zeg. Ik kan nog beter zelf de wapens oppakken.
    Dus de dienstplicht leek me best handig. Tegenwoordig (kijk bv. naar Zaandam met die gekke jongelui) is wat discipline geen slecht idee. Leer de ongecontroleerde lui (ik scheer écht niet iedereen over één kam, voel je niet direct aangevallen) wat discipline. Ze kunnen er niet slechter op worden. Velen beginnen maar met een studie en vallen na een jaar uit omdat ze niet weten wat ze willen. Dus een jaartje dienstplicht is niet verkeerd. Gewoon na de middelbare direct een jaar de dienstplicht in en als je daarna niet weet wat je wilt met je leven, gewoon nog een jaar in de dienstplicht. En ook als je een dubbele nationaliteit hebt. Juist, omdat als je gebruik maakt van onze gastvrijheid en onze vrijheid en rechten, je mee mag vechten met de rest van de Nederlanders. We zijn immers allemaal gelijken van elkaar in dit land.

    MAAR! (jaja, hier komt ie)
    Ik heb met collega's over "vroegaaa" gesproken en de dienstplicht die er toen was. Blijkt: je zat een jaar lang wat geintjes uit te halen in het leger en echte discipline leerde je niet. Dus mijn idee om de zwakkelingen wat ruggengraat te geven blijkt dus ook een beetje zinloos. Hahahhaaa.

    Mocht de nieuwe regering in 2017 het invoeren, dan zou ik het niet zo heel erg vinden. Maar als het niet gebeurd, evenmin. Het is handig om de voor en tegens te horen, dan kan je een goede objectieve keuze maken.

    En tsja, ik zit best wel feministisch in elkaar dus hoppa, de vrouwen ook in het leger wanneer de dienstplicht wordt ingevoerd. We willen stemrecht, gelijke lonen en een algemene gelijke behandeling, dus dan moeten we ook in het leger. En hallo, als wij vrouwen kinderen kunnen baren zijn we sowieso sterker dan de mannen hahaaha. ;)

    Nou, da's dus mijn visie op deze hele discussie. Goed dat erover wordt gesproken, hierdoor gaan mensen erover nadenken. Top! Ik ben sterk tegen een volgzaam volk wat ieder bevel van de regering opvolgt, kunnen we net zo goed onze democratie direct opgeven. En ik hou van mijn democratisch recht <3

    Toedelsss, fijn weekend allemaal!

    Wisteria schreef:
    Hmm, dit is een goede discussie.

    Ik zat een keer met mijn vader in de auto toen de CDA via de radio liet weten dat ze voor de militaire dienstplicht zijn. Direct begon een discussie waarbij al snel duidelijk werd dat mijn pa en ik het beide eens zijn. Ondertussen woon ik al een tijdje op mezelf en werk ik in de zorg.
    Vaak genoeg zie ik jongelui (tieners) langskomen waarvan ik denk; jemig, als er ooit oorlog uitbreekt is Nederland reddeloos en hopeloos verloren, wat een watjes tegenwoordig zeg. Ik kan nog beter zelf de wapens oppakken.
    Dus de dienstplicht leek me best handig. Tegenwoordig (kijk bv. naar Zaandam met die gekke jongelui) is wat discipline geen slecht idee. Leer de ongecontroleerde lui (ik scheer écht niet iedereen over één kam, voel je niet direct aangevallen) wat discipline. Ze kunnen er niet slechter op worden. Velen beginnen maar met een studie en vallen na een jaar uit omdat ze niet weten wat ze willen. Dus een jaartje dienstplicht is niet verkeerd. Gewoon na de middelbare direct een jaar de dienstplicht in en als je daarna niet weet wat je wilt met je leven, gewoon nog een jaar in de dienstplicht. En ook als je een dubbele nationaliteit hebt. Juist, omdat als je gebruik maakt van onze gastvrijheid en onze vrijheid en rechten, je mee mag vechten met de rest van de Nederlanders. We zijn immers allemaal gelijken van elkaar in dit land.

    MAAR! (jaja, hier komt ie)
    Ik heb met collega's over "vroegaaa" gesproken en de dienstplicht die er toen was. Blijkt: je zat een jaar lang wat geintjes uit te halen in het leger en echte discipline leerde je niet. Dus mijn idee om de zwakkelingen wat ruggengraat te geven blijkt dus ook een beetje zinloos. Hahahhaaa.

    Mocht de nieuwe regering in 2017 het invoeren, dan zou ik het niet zo heel erg vinden. Maar als het niet gebeurd, evenmin. Het is handig om de voor en tegens te horen, dan kan je een goede objectieve keuze maken.

    En tsja, ik zit best wel feministisch in elkaar dus hoppa, de vrouwen ook in het leger wanneer de dienstplicht wordt ingevoerd. We willen stemrecht, gelijke lonen en een algemene gelijke behandeling, dus dan moeten we ook in het leger. En hallo, als wij vrouwen kinderen kunnen baren zijn we sowieso sterker dan de mannen hahaaha. ;)

    Nou, da's dus mijn visie op deze hele discussie. Goed dat erover wordt gesproken, hierdoor gaan mensen erover nadenken. Top! Ik ben sterk tegen een volgzaam volk wat ieder bevel van de regering opvolgt, kunnen we net zo goed onze democratie direct opgeven. En ik hou van mijn democratisch recht <3

    Toedelsss, fijn weekend allemaal!


    Mmm ik weet niet of ik het met je eens ben, maar wat je over de diensttijd hebt gehoord lijkt me nogal onwaar. Beetje geintjes uithalen? Ongedisciplineerd rondhangen? Als ik op mijn vaders verhalen afga, dan lijken me lange marsen met zware bepakkingen, oefeningen die meerdere dagen duurden, een hoge mate van discipline wat betreft uniformnetheid en wapen onderhouden, stationering in Duitsland en op oudjaarsavond in de kamer met de rode telefoon wachten op een telefoontje dat nooit komt (just his luck), me niet echt getuigen van grapjes maken op overheidskosten.

    [ bericht aangepast op 1 okt 2016 - 22:33 ]


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik denk niet dat een dienstplicht zinvol is, omdat ik niet geloof dat zulke oorlogen nog gaan komen. Eerder een nucleair of biologische oorlog.

    Maar ik denk wel dat het idee van een dienstplicht jongeren wat respect kan bijbrengen. En dat kan in Veel gevallen geen kwaad.

    [ bericht aangepast op 1 okt 2016 - 23:37 ]


    Every villain is a hero in his own mind.