• De stelling van deze week luidt:
    Anonimiteit bestaat niet meer in de huidige maatschappij

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Fennec schreef:
    Eens. En privacy is wel nodig, ook als er niks verkeerds aan is, niet iedereen hoeft alles over jou te weten. Zeggen dat je niks te verbergen hebt kan wel, maar wordt je er echt blij van als je naakt over straat moet lopen? Of als er camera's in de wc hangen? Dit klinkt natuurlijk absurd, maar ondertussen staat bijna alles over ons linksom of rechtsom op internet. Het gaat best ver wat zij doen. Als je dingen echt privé wilt houden kun je het alleen in persoon tegen iemand zeggen of alles in cash betalen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Skrivbar schreef:
    Ik ben het hier compleet niet mee eens. Onze samenleving is anoniemer dan ooit en dat is juist gekomen door de komst van het internet. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om je voor te doen als een vreemde, om een cover te bouwen, om online koekkruimels over je neppe identiteit te maken. Het is super simpel om een account van een actief persoon te volgen en vervolgens die foto's als je eigen foto's te gebruiken. Bovendien betekent het dat internet dat je van allerlei dingen kunt zeggen over jezelf, over anderen, zonder dat er consequenties voor je persoon in het echte leven aan vastzitten. Privacy is misschien niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger, maar dat geldt net zo hard voor de mensen die anoniem wil blijven. Dat was nog nooit zo makkelijker. Vroeger kon je enkel je huis niet uitgaan, nu kun je een heel leven leiden, hell, zelfs je geld verdienen zonder ooit van je zolderkamer af te komen.

    Privacy verliezen is niet hetzelfde als anonimiteit verliezen.

    Daar ben ik het trouwens niet helemaal mee eens. Je kan die foto's gemakkelijk opzoeken wie dat is, aan wie het verband is en de hogere instanties weten dat zo te tracken. De wereld zit vol met miljoenen mensen, je kan mij niet zeggen dat ze geen handig dingetje hebben om iemand te tracken en op te zoeken. Ze moeten zelf ook wel overzicht houden.

    [ bericht aangepast op 19 dec 2016 - 11:14 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Volgens mij is het doodsimpel: Als je je beest doet kan je grotendeels anoniem zijn, maar dat is zo veel werk...


    Cool, je kan hier iets schrijven! Ik zou hier graag iets gedenkwaardigs zetten, maar dan moet je te veel onthouden

    Hm. Niet mee eens, denk ik. Mijn vader weigert bijvoorbeeld facebook aan te maken. Hij behoudt zijn anonimiteit liever en dat lukt hem wel. Je kan zelf besluiten welke informatie je vrijgeeft en welke niet. Maar ja, dat kan ook wel weer veel moeite kosten.


    "Ik vind Sanne erg aardig, maar er mag wel 80 decibel af."

    Niet mee eens, je bepaalt zelf hoeveel informatie je vrij geeft.


    darling i'm a nightmare, dressed like a daydream

    Eens.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    JohannahDarling schreef:
    Niet mee eens, je bepaalt zelf hoeveel informatie je vrij geeft.

    Deels mee eens...

    Alles wordt bekend, vooral als er meer dan 1 persoon inhoud. Alles behalve de moordenaar van John F Kennedy.
    - Pa

    Als ze iets over je willen weten, vinden ze het uit. Privacy is weg. De enige plek met complete privacy is in je hoofd.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    JohannahDarling schreef:
    Niet mee eens, je bepaalt zelf hoeveel informatie je vrij geeft.


    Het niet hebben van social media betekend niet dat je meteen anoniem bent.
    Ze weten waar je woont, waar je bent, wat je doet, wat je eet, wat je koopt, met wie je omgaat, waar je interesse in hebt.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Ik twijfel ... Al denk ik dat anonimiteit nog steeds bestaat. Er zijn mensen die verdwijnen in de anonimiteit omdat zij niet voldoen aan de verwachtingen die de maatschappij heeft van hen. Het zijn mensen die "minder" zijn dan de anderen. Het zijn mensen die volgens sommigen geen leven verdienen. Het zijn mensen die over zich heen laten lopen omdat het niet anders kan of omdat ze er geen moer om geven.

    Wij willen dat anonimiteit verdwijnt. Mensen die we niet kennen geven we al snel een vooroordeel. We plakken er een etiket op en we geven die persoon een definitie. Dit doen we niet altijd bewust. Het is voor ons makkelijker als iemand te omschrijven als "een bitch" dan als '"het meisje dat zich afzet tegen alles en iedereen omdat ze nooit liefde gekend heeft.". We willen sommige mensen niet leren kennen, we willen er geen conversatie mee aangaan, omdat we bang zijn. We zijn bang voor datgene dat we niet kennen. Daarom definiëren we alles. Het onbekende lijkt zo veel verder weg.

    Anonimiteit bestaat. We werken ze zelf in de hand.

    Eens

    Waarom is het er mee eens is, is vrij simpel. Iedere jaar krijg ik (en ik zal niet de enige zijn) brieven dat ik het onderwijs moet beoordelen en ook andere brieven, over hetzelfde onderwerp. Het zijn brieven van de overheid en daarin staat dat je die beoordelingen anoniem maakt. Echter is dat niet zo anoniem, want ik ben te lui om ze in te vullen. Dat bezorgt me een hoop nieuwe brieven. Of ik het nog even 'Anoniem' in wil vullen. Mijn vraag: Als het anoniem is. Hoe weet je in vredesnaam dat Ik. Het niet ingevuld heb. Dan is een simpele beoordeling niet anoniem.

    Mensen die catfishen denken vaak dat ze anoniem zijn, maar zijn ze dat wel in werkelijk. Je belt tegenwoordig naar catfish en dan ben je haast verplicht om op TV te komen. Hoe onzeker je ook bent over je uiterlijk.

    Ik geef wel toe dat het anoniemer is geworden voor het blote oog, maar de overheid& derest ban het zooitje vind je toch. Kijk alleen maar naar alle cookies die je accepteert. Is dit anonimiteit of is het big brother is watching you.

    [ bericht aangepast op 6 jan 2017 - 9:05 ]


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Ik ben misschien niet de meest subtiele persoon als het op zulke dingen aankomt. :') Over mij is dus best veel te vinden. Je kan nog wel anoniem zijn, maar daarvoor moet je serieus je best doen.


    What would Emma do?

    Eens als je het hebt over internetgebruik, al zou ik daar eerder spreken van een gebrek aan privacy en niet het ontbreken van anonimiteit. Verder is er net meer anoninimiteit dan ooit tevoren. Mensen zonderen zich af, leven op hun eigen eilandje en laten niemand anders toe.
    Zeker in steden is dit het geval. Deze anonimiteit zorgt voor een aantal problemen, zo zijn er mensen die sterven in hun appartement en pas na een aantal maanden of jaren gevonden worden omdat niemand ze kende. En zo schuiven ook vele mensen verantwoordelijkheid van hen af wat betreft het helpen van andere mensen in steden door de steeds toenemende anonimiteit.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind