• Hoi Q'ers! De laatste dagen ben ik ontzettend veel bezig met religie (te danken aan het vak Wijsbegeerte, hallelujah) en toen vroeg ik me af: hoe zit het eigenlijk met Q?
    Hierbij dus de vraag: hoe zit met jullie religie? Zijn jullie Christelijk, geloven jullie in God, gaan jullie naar de kerk/moskee of geloven jullie in het zwevend vliegend spaghetti-monster? (Nee echt, dit bestaat: klik)
    Tell meeee (krul)

    [ bericht aangepast op 13 jan 2017 - 16:15 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    HET IS HET VLIEGEND SPAGHETTIMONSTER NIET HET ZWEVEND

    Nee. Ik geloof niet. Ik zing wel in een protestants jongerenkoor (vroeger zong ik in een katholiek kinderkoor) en ik heb een tijdje op een roomskatholieke basisschool gezeten (daarna op een openbare) en nu zit ik op een open-oecumenische middelbare school.

    Het maakt mij allemaal niet uit. Vind het wel tof hoe mensen houvast kunnen hebben aan hun geloof.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    HET IS HET VLIEGEND SPAGHETTIMONSTER NIET HET ZWEVEND

    Nee. Ik geloof niet. Ik zing wel in een protestants jongerenkoor (vroeger zong ik in een katholiek kinderkoor) en ik heb een tijdje op een roomskatholieke basisschool gezeten (daarna op een openbare) en nu zit ik op een open-oecumenische middelbare school.

    Het maakt mij allemaal niet uit. Vind het wel tof hoe mensen houvast kunnen hebben aan hun geloof.


    OH MY GAWD, mijn excuses, het is aangepast :'D dat geloof is toch bij het uitstek het meest bizarre dat ik ooit gehoord heb.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik ben niet gelovig en ik ben er eigenlijk ook niet echt mee bezig. Ik geloof voornamelijk in het kunnen van de mens zelf en geloof dat de dood weer een volgend avontuur is wat we dan wel zullen zien.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Debbaut schreef:
    Ik heb eerlijk gezegd nogal een afkeer voor religies. En dat komt niet door de verschillenden geloven, maar door de instituten die eraan verbonden zijn. Een geloof op zich is iets moois, maar het wordt zo zwaar misbruikt dat ik van geen enkel geloof iets wil weten.
    Ik heb respect voor mensen die geloven, natuurlijk, als jij er rust en een goed gevoel in vind, helemaal prima. Zeker als je je geloof op een juiste manier kan kaderen: respect! Maar, val er mij niet mee lastig. Klinkt bot, maar ik haat alle vormen van verplicht geloof, en daar schopt mijn school me al serieus tegen de schenen door me godsdienst de strot in te duwen, maar liefst twee keer per week.

    Met andere woorden: ik ben niet gelovig, ik geloof in geen enkele vorm van religie, ik heb respect voor mensen die geloven en vind het idee erachter goed, maar ik haat instituten en ik haat het om verplicht te worden met geloof bezig te zijn.

    Alhoewel, hadden wij in het verleden niet zoiets als het Rowlingisme opgericht?


    Jammer dat jij de ervaring hebt dat het erin geduwd word, want dat is zeker niet de bedoeling. Het geloof is een eigen zoektocht naar rust en dat kan niemand je dwingen. Ik zit bij een gemeente, maar dat betekent niet dat we allemaal hetzelfde denken. We hebben af en toe zelfs hele verschillende meningen, maar dat word van elkaar gerespecteerd.
    We hebben onderhand ook niet meer dezelfde regeltjes als de gereformeerd vrijgemaakte. Onze gemeente is een beetje op zichzelf daarin, maar staat altijd open voor iedereen die iets wil weten, meemaken. We willen graag dat iedereen rust kan vinden in zijn geloof in onze lieve God.
    Ik vind het erg jammer dat dat voor jou anders heeft uitgepakt, want geloof me (Lol woordspeling) geloof kan iets heel moois zijn.


    ~My Mind Is Free~

    Ik ben uitzonderlijk streng rooms-katholiek opgevoed. Al heeft dat niet zoveel uitgehaald. Eerder het tegenovergestelde. Nu zie ik mezelf als agnost. Ik vind dat we niet genoeg weten over de wereld om vol overtuiging te zeggen dat er wel of niet een god bestaat. Dat is iets dat ik liever in het midden laat. Soms mis ik het wel, ergens zit er iets rustgevends in het uitvoeren van die rituelen.


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Ik ben op zoek naar God.


    I was an angel living in the garden of evil

    Ik geloof helemaal nergens in.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Ik ben atheïst ^^


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik ben een moslim. ^^


    Heaven is a place that we all have

    Agnost.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik denk dat ik doorheen mijn relatief kort leven mezelf al als heel wat dingen bestempeld heb. Wat eerst atheïstisch was, is dan tot agnostisch geëvolueerd, wat op haar beurt naar apatheïstisch gegaan is en nu zit ik ergens onbeduidend.

    Ik denk dat ik mezelf gewoon niet kan classificeren en als ik het probeer, ik er toch maar half in pas. Ik kan eerlijk zeggen dat ik geloof dat er bepaalde krachten zijn, of je dat nu natuurkrachten à la fysica, God, of Allah noemt, dat doet me er niet veel toe, die in een zekere vorm invloed hebben op ons leven. Dat ook onze wil en ons geloof invloed heeft op wat we bereiken, dat geloof ik ook (self-fulfilling prophecies - als je het gelooft, dan gebeurt het. Niet altijd, natuurlijk, maar dit heeft volgens mij sowieso een inwerking op je leven. Hoezeer sommige mensen het ook ontkennen - de gevoelens, het mentale in een mens, is niet honderd procent imaginair). Ben ik christelijk? Neen, ik denk het niet. Noch ben ik een moslim, jood, atheïst, hindoe, boeddhist of eender wat.

    Ik geloof dat er dingen zijn die wij niet kunnen bevatten, die wij niet snappen en die een relatief grote invloed hebben op ons leven, dus als een moslim die Allah wil noemen, een jood Elohim, een christen God of eender wie die hoe dan ook wil noemen, het doet er me niet veel toe. Ik heb er gewoon geen naam voor.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben Rooms-Katholiek opgevoed, echter heb mezelf nooit op mijn plek gevoelt in de kerk. Denk dat dit kwam omdat het een verplichting was vanuit mijn vader, echter nu ik 21 ben en zoveel verschillende geloven heb leren kennen en onderzocht kan ik mij er wel een beetje in thuis vinden. Ik geloof niet zozeer in God, de almachtige vader, maar ik geloof wel dat het mij verbindt met andere mensen.
    De laatste paar jaren, voornamelijk door mijn oma, ben ik wel iets meer van het idee van de gemeente van de kerk gaan houden. Mijn oma was erg gelovig en hierdoor werd het in de familie doorgevoerd. Wij gaan met alle grote feestdagen naar de kerk, wij bidden (als we met de hele familie zijn) voor het eten. Die kleine dingen daar ben ik toch erg van gaan houden.
    Zelf ben ik gedoopt, eerste heilige communie en vormsel gedaan. De hele mikmak, destijds was het onder invloed van mijn vader. Toch zou ik mijn kinderen de kerk en het geloof willen meegeven. Als houvast, waarom? Geen idee.

    Maar ik ben soort van zoekend naar wat bij mij past. Want in mijn verleden heb ik actief 3 jaar aan Wicca gedaan. Ik ben bevriend met pegans/moslims en noem het maar op. Dus ik ben in aanraking gekomen met zoveel verschillende geloven dat ik moeite heb met iets vinden wat bij mij past. Want diep van binnen ben ik er overtuigt dat er meer is dan dit aardse leven.

    Debbaut schreef:
    Ik heb eerlijk gezegd nogal een afkeer voor religies. En dat komt niet door de verschillenden geloven, maar door de instituten die eraan verbonden zijn. Een geloof op zich is iets moois, maar het wordt zo zwaar misbruikt dat ik van geen enkel geloof iets wil weten.
    Ik heb respect voor mensen die geloven, natuurlijk, als jij er rust en een goed gevoel in vind, helemaal prima. Zeker als je je geloof op een juiste manier kan kaderen: respect! Maar, val er mij niet mee lastig. Klinkt bot, maar ik haat alle vormen van verplicht geloof, en daar schopt mijn school me al serieus tegen de schenen door me godsdienst de strot in te duwen, maar liefst twee keer per week.

    Met andere woorden: ik ben niet gelovig, ik geloof in geen enkele vorm van religie, ik heb respect voor mensen die geloven en vind het idee erachter goed, maar ik haat instituten en ik haat het om verplicht te worden met geloof bezig te zijn.

    Alhoewel, hadden wij in het verleden niet zoiets als het Rowlingisme opgericht?


    Alle respect, Jarne, maar je hebt voor een katholieke school gekozen, dan heb je godsdienst. (Ik zit trouwens ook op een katholieke school, maar onze leerkracht is heel erg open-minded en we praten voornamelijk tijdens de lessen over onderwerpen als ethiek, geloof en wetenschap, et cetera. Mijn positieve ervaringen met het vak kunnen daar ook aan liggen.)

    Je zegt dat je het niet hebt op de instituten die eraan verbonden zijn. Ik geef je er helemaal gelijk in (al, als je kijkt naar het liefdadigheidswerk dat die instituten ook doen, kun je het niet zo zwart wit bekijken - wat niet wegneemt dat er ook verschrikkelijke dingen gedaan mee worden), maar dan moet je het totaalplaatje bekijken. Instituten corrumperen. Geloof me, ik zou er zo graag iets aan doen en veranderen en ik geloof niet dat het onmogelijk is daar iets aan te veranderen, maar je kunt niet zomaar alleen de kerk, de synagoges, de moskeeën enzoverder enzovoort, bekijken.

    De regering is een instituut. Onderwijs is een instituut (deel van de regering, akkoord). Bedrijven zijn geen instituten, maar hetzelfde gebeurd ook daar. Alles waar iemand ook maar een woord meer te zeggen heeft dan iemand anders, corrumpeert. Het is op dit moment zo - en ja, je kan er iets aan doen als je met genoeg man bent, maar op dit moment is het zo. En niet alleen betreffende de instituten achter geloven.

    We gaan ook niet zeggen "hé, ik houd wel van m'n land, maar de regering moeten we afschaffen", want dan ontstaat er totale chaos - hoe oneens je het ook mag zijn met die regering. Dat bereik je exact met het afschaffen van een instituut. Dat je actie onderneemt die corruptie aan te pakken, die mensen uit dat bepaald instituut verantwoordelijk te houden voor wat ze doen, be my guest. Ik sta je helemaal bij - maar het is niet zo dat de kerk, of de synagoges, of wat dan ook, alleen maar slecht zijn, alleen maar corrupt en we daarom even een revolutie moeten laten uitbreken. Werp nooit iets omver als je geen vervanging hebt (tenzij je zeker weet dat het beter gaat zijn mocht het helemaal niet bestaan).

    [ bericht aangepast op 13 jan 2017 - 18:17 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik heb vroeger heel erg geloofd (omdat ik een soort van 'kracht' vond in het bidden), maar het is langzaam overgegaan in een afkeer voor geloof. Langs de ene kant vind ik natuurlijk dat mensen mogen geloven wat ze willen (zolang ze er maar geen andere mensen pijn mee doen), maar langs de andere kant ben ik ook heel kritisch tegenover geloof. Dit gewoon omdat geloof heel vaak iets is wat opgedrongen wordt (niet eens zo erg door school, want godsdienst gaat tegenwoordig niet echt meer over God, maar vooral door de ouders). En ik blijf gewoon steeds met het gevoel zitten van 'als die mensen niet in een gelovig gezin waren opgegroeid, zouden ze waarschijnlijk niet geloven wat ze nu geloven'.

    Bovendien wordt godsdienst (of toch van die 'populaire godsdiensten) ook steeds vaker misbruikt om andere mensen als 'slecht' te bestempelen, en dat is iets wat ik gewoon niet kan toestaan - ik zeg natuurlijk wel niet dat iedereen geloof misbruikt, maar er zijn mensen. Godsdienst heeft vanzelfsprekend ook een heleboel goede kanten en ik weet dat het echt iets is waaruit je kracht kunt putten, maar voor mij overwegen de negatieve kanten eigenlijk.

    Dus ik denk dat ik eerder een atheïst ben, met misschien toch een vleugje agnost, omdat je nu eenmaal nooit 100% zeker kunt zijn over dingen als dit.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Firgun schreef:
    (...)

    Alle respect, Jarne, maar je hebt voor een katholieke school gekozen, dan heb je godsdienst. (Ik zit trouwens ook op een katholieke school, maar onze leerkracht is heel erg open-minded en we praten voornamelijk tijdens de lessen over onderwerpen als ethiek, geloof en wetenschap, et cetera. Mijn positieve ervaringen met het vak kunnen daar ook aan liggen.)

    Je zegt dat je het niet hebt op de instituten die eraan verbonden zijn. Ik geef je er helemaal gelijk in (al, als je kijkt naar het liefdadigheidswerk dat die instituten ook doen, kun je het niet zo zwart wit bekijken - wat niet wegneemt dat er ook verschrikkelijke dingen gedaan mee worden), maar dan moet je het totaalplaatje bekijken. Instituten corrumperen. Geloof me, ik zou er zo graag iets aan doen en veranderen en ik geloof niet dat het onmogelijk is daar iets aan te veranderen, maar je kunt niet zomaar alleen de kerk, de synagoges, de moskeeën enzoverder enzovoort, bekijken.

    De regering is een instituut. Onderwijs is een instituut (deel van de regering, akkoord). Bedrijven zijn geen instituten, maar hetzelfde gebeurd ook daar. Alles waar iemand ook maar een woord meer te zeggen heeft dan iemand anders, corrumpeert. Het is op dit moment zo - en ja, je kan er iets aan doen als je met genoeg man bent, maar op dit moment is het zo. En niet alleen betreffende de instituten achter geloven.

    We gaan ook niet zeggen "hé, ik houd wel van m'n land, maar de regering moeten we afschaffen", want dan ontstaat er totale chaos - hoe oneens je het ook mag zijn met die regering. Dat bereik je exact met het afschaffen van een instituut. Dat je actie onderneemt die corruptie aan te pakken, die mensen uit dat bepaald instituut verantwoordelijk te houden voor wat ze doen, be my guest. Ik sta je helemaal bij - maar het is niet zo dat de kerk, of de synagoges, of wat dan ook, alleen maar slecht zijn, alleen maar corrupt en we daarom even een revolutie moeten laten uitbreken. Werp nooit iets omver als je geen vervanging hebt (tenzij je zeker weet dat het beter gaat zijn mocht het helemaal niet bestaan).


    Keuze? Sorry hoor, maar er is maar een school waar ik naartoe kon uit het gemeenschapsonderwijs zonder op internaat te hoeven en dat was er eentje zonder TSO niveau, enkel ASO en KSO. Dus nee, eigenlijk heb ik geen keuze gehad. Als je in een gat woont zoals waar ik woon heb je veel minder keuze van onderwijs. Ik ben nu al een klein uur onderweg dagelijks om naar het middelbaar te kunnen.

    Ik ga een democratische regering echt niet vergelijken met instanties zoals het vaticaan(om een voorbeeld te geven).:W Ik heb het niet enkel over de corruptheid van die instituten. Maar alle regels die ze opleggen. Ik vind het eerlijk gezegd nogal stom dat ik de instituten niet mag verachten terwijl zij eigenlijk alles en iedereen verachten die niet binnen hun plaatje past?

    [ bericht aangepast op 13 jan 2017 - 18:28 ]


    Queer zijn is gewoon alles