• Hoi Q'ers! De laatste dagen ben ik ontzettend veel bezig met religie (te danken aan het vak Wijsbegeerte, hallelujah) en toen vroeg ik me af: hoe zit het eigenlijk met Q?
    Hierbij dus de vraag: hoe zit met jullie religie? Zijn jullie Christelijk, geloven jullie in God, gaan jullie naar de kerk/moskee of geloven jullie in het zwevend vliegend spaghetti-monster? (Nee echt, dit bestaat: klik)
    Tell meeee (krul)

    [ bericht aangepast op 13 jan 2017 - 16:15 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Debbaut schreef:
    (...)

    Keuze? Sorry hoor, maar er is maar een school waar ik naartoe kon uit het gemeenschapsonderwijs zonder op internaat te hoeven en dat was er eentje zonder TSO niveau, enkel ASO en KSO. Dus nee, eigenlijk heb ik geen keuze gehad. Als je in een gat woont zoals waar ik woon heb je veel minder keuze van onderwijs. Ik ben nu al een klein uur onderweg dagelijks om naar het middelbaar te kunnen.

    Ik ga een democratische regering echt niet vergelijken met instanties zoals het vaticaan(om een voorbeeld te geven).:W Ik heb het niet enkel over de corruptheid van die instituten. Maar alle regels die ze opleggen. Ik vind het eerlijk gezegd nogal stom dat ik de instituten niet mag verachten terwijl zij eigenlijk alles en iedereen verachten die niet binnen hun plaatje past?


    Dat jij niet blij bent met het feit dat je in het katholiek onderwijs zit, daar kan ik inkomen. Ik vind het enkel niet correct om het je school kwalijk te nemen dat ze je godsdienst geven, terwijl het een katholieke school is. Of je daar nu mee gediend bent of niet, het is wat ze doen.

    Ik zeg trouwens niet dat je ze niet màg verachten, ik zeg dat je ze dan best het hele plaatje bekijkt. Als je ze veracht, is dat je volste recht en ik ga je er neit anders voor bekijken, want ik ben er ook geen daverende fan van, om eerlijk te zijn. Betreffende je opmerking over een democratisch verkozen regering, het gaat me er helemaal niet om of het democratisch is of niet, ik wilde een voorbeeld aanhalen betreffende corruptie. Of iets nou democratisch, autocratisch of ergens daartussenin is, het gaat de corruptie van het instituut en de chaos als je ze van de ene op de andere dag wegneemt, niet tegengaan.

    En how even, volgens mij heb je wel een héél negatief beeld van de kerk. Je gaat me niet horen ontkennend dat ze in het verleden vreselijke dingen gedaan hebben en dat nog steeds gebeurt, want dat zou naïef en dom van me zijn, maar ze (en heel veel andere religieuze instituten) verachten echt niet iedereen die niet gelovig is of niet in hun kraampje past. "Heb je naasten lief" wijst daar in elk geval niet op en heel wat andere citaten uit de Bijbel (als je wil kan ik er wel nog wat opzoeken), alsook officiële verklaringen van de kerk rondom het feit dat ze accepteren dat de Bijbel door mensen geschreven is, dat ze accepteren dat de oerknal er geweest is, dat encyklieken geschreven worden aan "katholieken, christenen en iedereen van goede wil", om even iets heel specifiek aan te halen, wijzen daar in elk geval niet om. Hetzelfde geldt trouwens voor de verklaringen van de paus omtrent andere religies.

    Je gaat me niet horen zeggen dat mijn mening juist is, trouwens, want ik geloof dat het zo op je overgekomen is. Mijn mening is de mijne en de jouwe is de jouwe en geen van ons beiden hoeft het juist of fout te hebben. Ik zeg ook niet dat alles wat de kerk doet goed is, want dat is het niet. Dat is het ook nooit geweest. Maar het is ook niet geheel slecht en ze haten jou ook niet "omdat je niet in hun kraam past". Officieel toch niet, want extremisten zijn er altijd en ze zijn evenzeer aanwezig als niet-extremisten, dat ontkennen is naïef. Maar zeggen dat heel de kerk of gewoon zelfs de kerk of eender welk religieus instituut in het algemeen je haat omdat je niet gelovig past (of niet in hun kraam past), is simpelweg niet waar.

    [ bericht aangepast op 13 jan 2017 - 18:51 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik ben protestants-christelijk, maar ben niet erg dol op de kerk, nu ja niet echt dol op de kerk hier in het dorp. Er zit namelijk een grote groep ouderen die een groot roddelinstituut hebben opgericht ten trachten alles naar hun zin te laten verlopen. Het hele geval heeft mij afstand doen nemen van de kerk, maar zeker niet van mijn geloof. Ik geloof gewoon zelf op mijn eigen manier en ben van mening dat ieder dat gegund zou moeten zijn. Daarnaast ben ik ook van mening dat God enkel één naam is uit vele namen voor hetzelfde. Ik geloof dat er iets is, iets meer dan enkel alles wat wij natuurkundig kunnen verklaren en dat iets kent vele namen. Ik ben gewend dat God te noemen, maar anderen geven dat andere namen, andere gezichten. En de Bijbel? Die is allereerst toch echt honderden malen opgeschreven door mensen. Er zal dus waarschijnlijk vrij weinig meer van kloppen en vrijwel niets echt van zijn, maar dat betekent niet dat we er niet van kunnen leren zoals dat gebeurd bij sprookjes, of verhalen als Harry Potter. Iets waar vele mensen iets van zouden kunnen leren, want op de eerste plaats staat daar toch geloof ik dat het niet aan jou is om het leven van een ander te nemen en dat je elkaar lief moet hebben, zoals jij graag lief gehad zou worden, dus ieder die moord uit de naam van God, mensen die moedwillig haat zaaien en anderen pijn doen, dat zijn voor mij geen echte protestanten of deel van ieder ander geloof. Feitelijk laat dit dus al zien dat geloof en kerk niet gelijk zijn, geloof is geen instituut en ik word er altijd gestoord van als dat wel op één lijn getrokken net als dat ik het schandelijk vind dat Moslims slecht genoemd worden, omdat IS claimt uit naam van de Islam te handelen. Geloof is geen instituut voor mij. Het is de hoop op beter, de liefde die je in je hart draagt en de wil om het juiste te doen. En daarmee spotten, er nare dingen over zeggen omdat enkelen het misbruiken, vind ik schandelijk en beledigend en bovendien beneden niveau. Vandaar dat ik ook een hekel heb aan spotten met God, maar ja, ik geloof dat dat te ouderwets is voor de maatschappij tegenwoordig.
    Anyway, dat is mijn geloof en dat betekent voor mij dat ik soms naar de kerk ga wanneer ik mij daar wel goed bij voel, de Bijbel vrij goed ken om zijn lessen die eruit geleerd kunnen worden en troost zoek in het feit dat hoewel ik mij soms ontzettend alleen voel, ik dat niet ben. Troost zoek in het feit dat zij die mij hebben moeten verlaten nu op een betere plaats zijn en rust hebben gevonden en hoop houdt dat liefde en vriendschap nooit volledig zou verdwijnen. Het bepaald niet mijn manier van leven, maar houdt mij wel staande in de donkerste perioden ervan.


    Happy Birthday my Potter!

    Mijn moeder is katholiek en gaat een paar keer per jaar nog naar de kerk. Ik heb zelf ooit eerste communie gedaan, er hangt een kleine afbeelding van Maria in mijn kamer omdat mijn moeder die heeft opgehangen toen ik klein was en ik nooit een reden zag om het weg te halen, en ik heb een ketting met een kruisje die ik nooit draag, al is dat vooral omdat ik gewoon heel weinig sieraden draag. Er zijn dus wel sporen van geloof, hier en daar, maar ik ben er tegenwoordig erg weinig mee bezig in mijn dagelijks leven.

    Ik zou mezelf ook niet echt als gelovig omschrijven. Ik vind het wel een heel mooi idee, daar niet van, en ik denk ook dat religie soms best kan helpen om een goede leidraad te bieden voor gedrag in het algemeen. Wat mij vooral tegenhoudt (als hoofdreden, naast wat andere dingen), is dat mijn eigen waarden vaak erg botsen met die die (sommige) mensen in de Bijbel vinden. Het Vaticaan is nog steeds van mening dat homoseksualiteit onzin is en dat vrouwen vooral achter het aanrecht thuishoren, en dat zijn dingen die ik gewoon niet aan de kant kan schuiven, zelfs al vind ik een boodschap van naastenliefde en compassie verder heel goed. Wat dat betreft zou ik al meer geneigd zijn om naar de kerk in de buurt te gaan, die relatief progressief is, dan om echt waarde te hechten aan alles wat er in Rome wordt gezegd, hoewel dat eigenlijk als katholiek natuurlijk wel zou moeten. Ik weet het niet. Ik denk dat ik het liefst gewoon zelf bepaal wat ik wel en niet wil overnemen van die achtergrond die me is meegegeven - wel de overtuiging dat iedere mens je respect en medeleven waard is, niet de nogal merkwaardige uitzonderingen op die regel die er soms worden gemaakt om zo nauwkeurig mogelijk gehoor te geven aan een tweeduizend jaar oud boek.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    ik weet niet wat ik geloof eigenlijk. Maar ik denk dat wat ik soms geloof een beetje christelijk of katholiek is. Ik heb wel op een katholieke basisschool gezeten maar ik geloof dan bijvoorbeeld niet de verhalen van de ark of noa en adam en eva


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik ben dusdanig streng gelovig opgevoed dat ik wel kan zeggen dat het er helaas behoorlijk letterlijk is ingeslagen.
    Ik kan mezelf geen Christen noemen omdat ik niet leef zoals de bijbel (en de meeste kerken) zouden willen, maar ik denk dat christelijk toch dichter in de buurt komt dan atheïst omdat ik het bestaan van een God niet kan ontkennen. (ondanks dat ik dat wel graag zou willen).

    Ik heb een behoorlijke afkeer tegen de kerk en de bijbel, en ik vind het ook wel heel moeilijk om er iets goeds in te kunnen zien en er zelfs respect voor te kunnen opbrengen. Ik ben me er ook wel van bewust dat het grotendeels komt door mijn eigen pijn en negatieve ervaringen ermee. En dat het voor een ander niet zo hoeft te zijn.

    Het beeld wat Firgun schetst vind ik wel heel mooi en genuanceerd. Al denk ik soms wel: hoe kan de bijbel zo'n mooi beeld schetsen en komen met zulke mooie manieren in voor om met elkaar te kunnen leven, en gebeuren er toch bepaalde dingen in geloofskringen die niet door de bocht kunnen?


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Hooverphonic schreef:
    Ik ben dusdanig streng gelovig opgevoed dat ik wel kan zeggen dat het er helaas behoorlijk letterlijk is ingeslagen.
    Ik kan mezelf geen Christen noemen omdat ik niet leef zoals de bijbel (en de meeste kerken) zouden willen, maar ik denk dat christelijk toch dichter in de buurt komt dan atheïst omdat ik het bestaan van een God niet kan ontkennen. (ondanks dat ik dat wel graag zou willen).

    Ik heb een behoorlijke afkeer tegen de kerk en de bijbel, en ik vind het ook wel heel moeilijk om er iets goeds in te kunnen zien en er zelfs respect voor te kunnen opbrengen. Ik ben me er ook wel van bewust dat het grotendeels komt door mijn eigen pijn en negatieve ervaringen ermee. En dat het voor een ander niet zo hoeft te zijn.

    Het beeld wat Firgun schetst vind ik wel heel mooi en genuanceerd. Al denk ik soms wel: hoe kan de bijbel zo'n mooi beeld schetsen en komen met zulke mooie manieren in voor om met elkaar te kunnen leven, en gebeuren er toch bepaalde dingen in geloofskringen die niet door de bocht kunnen?

    Ik heb het laatst eens een stukje uit de Bijbel gelezen en hij is lang niet zo mooi en vol goede dingen zoals de meeste mensen denken eigenlijk. Vol tegenstrijdigheden ook. (Was wel het Oude Testament tho.)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik erken maar 1 geloof The Broloof met als heilige boek The Brocode xD


    Do I look like Mother Teresa?

    Dazai schreef:
    (...)
    Ik heb het laatst eens een stukje uit de Bijbel gelezen en hij is lang niet zo mooi en vol goede dingen zoals de meeste mensen denken eigenlijk. Vol tegenstrijdigheden ook. (Was wel het Oude Testament tho.)

    Oude testament is best wel veel verderf eigenlijk haha, (ook in het nieuwe testament staan genoeg stukken die niet zo prettig zijn) maar als je de bijbel in z'n geheel en vooral context bekijkt heeft de boventoon wel meer liefde/hoop/geloof/enzovoorts.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Choctaw schreef:
    Ik erken maar 1 geloof The Broloof met als heilige boek The Brocode xD

    Maar nu even serieus. Mijn ouders zijn sinds kort weer kerkgangers geworden en gaan hier extreem diep op in. Mensen van die kerk kennen mij, maar ik ken hen niet en ze komen vaak over de vloer. Wegens prive omstandigheden ben ik tegen het geloof van een god, puur vanwege het verleden en zelfs nog het heden.
    Ik geen bezwaar tegen mensen geloven, om ff duidelijk te maken, maar je moet niet mij overhalen om te gaan geloven ;)


    Do I look like Mother Teresa?

    Ik zou hier even willen antwoorden op Dazai en Hooverphonic. Vergeef me alvast voor fouten in mijn tekst, want ik zit op tablet.

    De Bijbel, en voornamelijk het oude testament, schetst niet altijd een even mooi beeld. Er staan tegenstrijdigheden is, oproepen tot verbrandingen, stenigingen, et cetera. Dat is vreselijk, maar moet in zijn tijdsgeest geplaatst kunnen worden. Ik geef even een voorbeeld (een verzonnen).

    Volk A wordt door volk B uit land X verjagen naar land Y in het jaar Z. Het bijbelverhaal vertelt dan over het gelovige volk A en het heidense volk B. A werd verjagen omdat ze een pact gesloten hadden met hun God, maar het niet na kwamen. God heeft hen daarvoor gestraft.
    Als je in de wetenschappelijke geschiedenis gaat kijken, zie je inderdaad dat volk A op tijdstip Z door volk B uit hun land verjagen werd. Hoogstwaarschijnlijk omdat ze een minder sterk leger hadden, maar zo keken zij er niet naar. Hun god was immers hun eeuwige beschermer, en hij zou zoiets nooit toestaan als volk A niets fout gedaan had, dus dan gaan ze gaan zoeken wat ze fout gedaan hebben. Hoe ze hun god "bedrogen" hebben, om het zo te stellen.

    Stenigingen en verbrandingen waren op dat moment ook net zo normaal als gevangenisstraffen nu. Is dat ethisch verantwoord? Op dit moment niet, nee, absoluut niet. Maar ook dat moet in de geschiedenis geplaatst worden. Net zoals hoofden afhakken. Etisch kan het niet genoemd worden en ik zou de eerste zijn om te beginnen schreeuwen hoe dat niet kan, maar op dat moment in de tijd hadden ze geen revolvers of euthanasie of wat dan ook. Dat praat het niet goed, natuurlijk, voor geen meter, maar je kunt zoiets amper vergelijken met nu, omdat het totaal anders maakt. En, zoals ik zei, dat maakt het voor geen miniem deel minder gruwelijk of erg.

    De kerk erkent dat het geloof misbruikt geweest is (en nog steeds wordt. Heeft Franciscus letterlijk gezegd), dat de Bijbel door mensen geschreven is. De kerk is niet heilig. Langs geen kanten. Alle religies hebben goede en slechte kanten, dus puur als één van beide afschilderen, is simpelweg verkeerd,


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik vind dit best moeilijk om te beantwoorden, omdat ik mijn geloof nog altijd ontdek. Ik ben gedoopt en op een Christelijke school gezet, en ging op zondag naar de kerk met mijn oma en opa. De verhalen van de Bijbel vond ik heel erg mooi maar ik wist altijd dat het niet bij me hoorde. Er waren zoveel vragen die niemand kon beantwoorden en toen mijn beste vriendin overleed toen ik twaalf was, wist ik helemaal dat ik nooit meer in God kon geloven.

    Uiteindelijk vond ik mezelf in een vorm van Paganisme, wat helemaal bij mij past, vooral omdat het een belevingsreligie is. Er zijn geen regels, geen voorschriften. Hoewel m'n godsdienst voor mij heel erg belangrijk is, praat ik er vrijwel niet over. Meeste mensen kijken je toch enigzins raar aan als je jezelf een heks noemt :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ja, ik geef je groot gelijk hoor Firgun. Naast dat de bijbel niet door God geschreven is (eerder geïnspireerd door) is het ook belangrijk om het vanuit de bril van die tijd te zien zeg maar.

    Ik heb wel veel preken gehoord in de tijd dat ik nog naar de kerk ging waar men soms een uur volpraate gebaseerd op een paar enkele bijbelteksten. Het kan zo gemakkelijk uit z'n context worden gehaald en je kan zo alles verkondigen wat je wilt onder het mon "dit is het woord van God".


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik vind geloof iets heel moois en interessants (behalve de manier waarop de extremisten het zien). Misschien dat ik soms ook gelovigen benijd, omdat ze zulke ervaringen hebben (gehad). Je hebt altijd iemand die ervoor je is en die van je houdt en dat is echt een heel mooi idee.

    Ik vind geloof oprecht interessant, heb nog steeds de Bijbel niet uitgelezen, maar dat is wel het plan. En een Koran staan ook al in de kast. Ik lees graag ieders reacties hierop want dat schept telkens andere perspectieven in mijn denkwijze.

    Ikzelf geloof niet echt, in ieder geval nog niet. Misschien ben ik nog zoekende, of "geloof ik in de wetenschap".

    Wat ik wel heel interessant vind is gelovigen die biologie gaan studeren, i.v.m. de evolutietheorie en dergelijke. Misschien ook een beetje een gedateerde interesse, maar ja.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Hooverphonic schreef:
    Ja, ik geef je groot gelijk hoor Firgun. Naast dat de bijbel niet door God geschreven is (eerder geïnspireerd door) is het ook belangrijk om het vanuit de bril van die tijd te zien zeg maar.

    Ik heb wel veel preken gehoord in de tijd dat ik nog naar de kerk ging waar men soms een uur volpraate gebaseerd op een paar enkele bijbelteksten. Het kan zo gemakkelijk uit z'n context worden gehaald en je kan zo alles verkondigen wat je wilt onder het mon "dit is het woord van God".


    Wat echt heel leuk is zijn de teksten over de bijbel. Ik had laatst een tekst, en de schrijver had het dus blijkbaar gebaseerd op de bijbel Jezus en Maria etc. Maar het ging over een olifant en twee naakte vrouwen... (gaat over schrijversintentie)


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    (...)

    Wat echt heel leuk is zijn de teksten over de bijbel. Ik had laatst een tekst, en de schrijver had het dus blijkbaar gebaseerd op de bijbel Jezus en Maria etc. Maar het ging over een olifant en twee naakte vrouwen... (gaat over schrijversintentie)

    Hahaha geweldig :')

    Ik heb nog een manga bijbel in de kast staan. x'D Nooit gelezen (wie 'm wil mag 'm van mij hebben), maar wel heel grappig om te zien. Narnia schijnt ook wel behoorlijk gebaseerd te zijn op de Bijbel.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso