• Ik zit er best vaak mee dat ik iets wil laten proeflezen/verbeteren of commentaar wil van mensen, maar om daar dan elke keer een nieuw topic voor aan te maken, vind ik een beetje overbodig. Daarnaast heb ik het idee dat er wel meer mensen zijn met dit probleem. Vandaar dit topic. Het werkt simpel. Je geeft aan wat je wil dat er gelezen wordt (soort verhaal, aantal woorden, taal) en dropt dat hier. Je kan het in een hoofdstuk van quizlet zetten, in een google docs, in een reactie in dit topic gewoon in een pb of mail sturen aan degene die zich aanbieden in het topic. Het lijkt een beetje op béta-reading, maar dan minder dat je echt een hoofdstuk moet inleveren. Wat meer casual I guess. Wat mij betreft kan je ook gewoon een zin neerzetten of een stukje van tien zinnen. Alles waar je maar wat kritiek op wil.

    people that are in need of some re-writing help
          Wervelwind • proloog • 600 woorden • nederlands • link
          Preffect • eerste hoofdstuk • 800 woorden • nederlands • pagina 2
          Soco • opening • 800 woorden • nederlands • link

    [ bericht aangepast op 30 jan 2017 - 9:37 ]


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Prediker schreef:
    (...)

    Ik kan nu even niet uitgebreid feedback geven, maar ik vind het heel fijn lezen! Eigenlijk was ik helemaal niet van plan het hele stuk te lezen, maar dat ging eigenlijk vanzelf. Mooi!!

    Dit had ik ook, haha. Ik ben echt verliefd op je schrijfstijl! Het leest echt enorm makkelijk en vlot en je wil gewoon verder lezen. Ben heel erg benieuwd naar de rest :)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Noiz schreef:
    (...)
    Dit had ik ook, haha. Ik ben echt verliefd op je schrijfstijl! Het leest echt enorm makkelijk en vlot en je wil gewoon verder lezen. Ben heel erg benieuwd naar de rest :)


    Dankjewel (: Het verhaal zelf is wel niet helemaal mijn normale schrijfstijl, omdat dat onderdeel is van het verhaal. Dus ik ben extra blij dat het mensen aanspreekt en niet meteen irriteert ^^


    Mhm?

    Ik weet nog niet waar ik dit stukje wil neerzetten in mijn verhaal... context weet ik dus nog niet.

    De rust die zich van hem meester maakte op het moment dat hij de trekker overhaalde, voelde vertrouwd. Hij werd betoverd door de doffe klap, de angst van het slachtoffer voordat de kogel diens hoofd doorboorde. Het verdwijnen van het leven uit de ogen van het dode lichaam, was een proces dat hem altijd al had gefascineerd. De spieren verstijfden, zich klaarmakend voor de dood die geen seconde op zich zou laten wachten.
    Risa wist veel van de doden. Ze spraken, maar dat realiseerden maar weinig mensen zich. En hij luisterde. Hij luisterde naar de stilte die aan kwam denderen als een goederentrein, en die over hem heen walste alsof hij slechts een klein insect was. De donkerrode, plakkerige vloeistof die zich verspreidde rondom het hoofd van zijn slachtoffer, werkte als een rode lap op een stier. Het trok zijn aandacht en wond hem, in zekere zin, ook op. Het vervulde hem met een voldaan gevoel, het gevoel dat hij daadwerkelijk ergens goed in was, dat hij geen mislukkeling was zoals zijn vader hem altijd had wijs gemaakt. Hij kon iets.


    Spreekt het een beetje tot de verbeelding?


    oi, suzy

    MT voor als ik dit nodig heb


    Physics is awesome

    Karlsson schreef:
    Ik weet nog niet waar ik dit stukje wil neerzetten in mijn verhaal... context weet ik dus nog niet.

    De rust die zich van hem meester maakte op het moment dat hij de trekker overhaalde, voelde vertrouwd. Hij werd betoverd door de doffe klap, de angst van het slachtoffer voordat de kogel diens hoofd doorboorde. Het verdwijnen van het leven uit de ogen van het dode lichaam, was een proces dat hem altijd al had gefascineerd. De spieren verstijfden, zich klaarmakend voor de dood die geen seconde op zich zou laten wachten.
    Risa wist veel van de doden. Ze spraken, maar dat realiseerden maar weinig mensen zich. En hij luisterde. Hij luisterde naar de stilte die aan kwam denderen als een goederentrein, en die over hem heen walste alsof hij slechts een klein insect was. De donkerrode, plakkerige vloeistof die zich verspreidde rondom het hoofd van zijn slachtoffer, werkte als een rode lap op een stier. Het trok zijn aandacht en wond hem, in zekere zin, ook op. Het vervulde hem met een voldaan gevoel, het gevoel dat hij daadwerkelijk ergens goed in was, dat hij geen mislukkeling was zoals zijn vader hem altijd had wijs gemaakt. Hij kon iets.


    Spreekt het een beetje tot de verbeelding?


    Wow, ik vind het een heel erg goed stuk zelfs! Als ik het zo lees, maakt het me heel erg nieuwsigerig naar meer maar bovenal vind ik het heel mooi geschreven. Het is wat "dieper" als je me snapt en dat vind ik echt fijn.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ciri schreef:
    (...)

    Wow, ik vind het een heel erg goed stuk zelfs! Als ik het zo lees, maakt het me heel erg nieuwsigerig naar meer maar bovenal vind ik het heel mooi geschreven. Het is wat "dieper" als je me snapt en dat vind ik echt fijn.

    Oewh, thanks, you make me blush :$ Het komt maar weinig voor dat ik zulke buien heb dus ik ben wel blij me dit resultaat


    oi, suzy

    Karlsson schreef:
    Wie wil mijn proloog even beoordelen en zijn ongezouten feedback geven? Het zijn 600 woorden en ik zal hem via de PB sturen.


    Heb je dit nog nodig?


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Karlsson schreef:
    Ik weet nog niet waar ik dit stukje wil neerzetten in mijn verhaal... context weet ik dus nog niet.

    De rust die zich van hem meester maakte op het moment dat hij de trekker overhaalde, voelde vertrouwd. Hij werd betoverd door de doffe klap, de angst van het slachtoffer voordat de kogel diens hoofd doorboorde. Het verdwijnen van het leven uit de ogen van het dode lichaam (het leven verdwijnt uit een nog levend lichaam en daarna is het dood, dus ik zou dit iets anders verwoorden) , was een proces dat hem altijd al had gefascineerd. De spieren verstijfden, zich klaarmakend voor de dood die geen seconde op zich zou laten wachten.
    Risa wist veel van de doden. Ze spraken, maar dat realiseerden maar weinig mensen zich. En hij luisterde. Hij luisterde naar de stilte die aan kwam denderen als een goederentrein, en die over hem heen walste alsof hij slechts een klein insect was. De donkerrode, plakkerige vloeistof die zich verspreidde rondom het hoofd van zijn slachtoffer, werkte als een rode lap op een stier. Het trok zijn aandacht en wond hem, in zekere zin, (ik zou de komma's weglaten) ook op. Het vervulde hem met een voldaan gevoel, het gevoel dat hij daadwerkelijk ergens goed in was, dat hij geen mislukkeling was zoals zijn vader hem altijd had wijs gemaakt. Hij kon iets.


    Spreekt het een beetje tot de verbeelding?


    Twee opmerkinkjes onder de spoiler! Verder lijkt het me erg mooi en extra spannend in de context - misschien kun je proberen niet alleen de fascinatie over te brengen bij de lezer (door de gedetailleerde beschrijving) maar ook de opgewondenheid (dat zou hem een boost van energie moeten geven, dus misschien dat je dat er nog meer in kunt verwerken).


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    (...)

    Heb je dit nog nodig?

    Oh, dat was ik zelfs vergeten. Nou, graag! Hij is wel ietsje korter geworden omdat ik hem wat geëdit heb. Onder de spoiler, ben te lui om te mailen en zo (nerd)

    Station Stockholm Zuid lag in de wijk Södermalm, een ondergronds station dat in 1989 nog was gerenoveerd.
    Hij was er graag. Het was een plek waar je kon schuilen, waar je je kon verstoppen als dat nodig was. Niemand kende je.
    Hij nipte van zijn koffie en keek over de rand van het kartonnen bekertje naar de man die op de trein naar Stockholm Centraal stond te wachten. De man maakte een gespannen indruk. Ongeduldig, misschien.
    Hij nam nog een slok. Zijn pistool voelde koud en stevig aan in zijn jaszak.
    Nog maar heel even. De trein had vijf minuten vertraging.
    Enkele meters verderop stond een jonge moeder met twee kinderen. Een jongen en een meisje, hooguit vijf jaar. Ze waren opgewonden, misschien waren ze nog nooit met de trein op pad geweest.
    Hij herinnerde zich de eerste keer dat hij met de trein was gegaan. Hij was in zijn eentje geweest, en gek genoeg had hij het niet eens eng gevonden. Hij had het immers al jaren moeten redden zonder de hulp van zijn ouders.
    De kinderen speelden tikkertje. Het meisje had lange, donkere haren die als een waaier om haar hoofd heen gleden als ze rende. Ze leek op Sveta.
    Die lieve, onschuldige, gekwetste Sveta.
    Hij zou haar nog wel wreken.
    Maar niet nu.
    De trein kwam eraan, de grote koplampen verlichtten de tunnel. De man voor hem deed enkele stappen naar voren.
    Hij ook. Hij klemde zijn rechterhand rond de kolf van het pistool. Binnen twee seconden kon hij tot actie overgaan.
    De vrouw met de kinderen wachtten bij een deur verderop tot de passagiers waren uitgestapt. Ze keurden hem geen blik waardig.
    Hij stootte met zijn elleboog tegen de man aan. ‘Oh, sorry,’ mompelde hij.
    ‘Geen probleem.’ De man keek hem aan. Een zachte plof. Daarna veranderde de uitdrukking op zijn gezicht. Eerst verbijstering, daarna woede.
    Hij was de trein al ingestapt toen het hoofd van de man de grond raakte.
    Twintig seconden later vertrok de trein en was hij verdwenen.


    oi, suzy

    Perffect schreef:
    (...)

    Twee opmerkinkjes onder de spoiler! Verder lijkt het me erg mooi en extra spannend in de context - misschien kun je proberen niet alleen de fascinatie over te brengen bij de lezer (door de gedetailleerde beschrijving) maar ook de opgewondenheid (dat zou hem een boost van energie moeten geven, dus misschien dat je dat er nog meer in kunt verwerken).

    Thank you!! (flower)


    oi, suzy

    Karlsson schreef:
    (...)
    Oh, dat was ik zelfs vergeten. Nou, graag! Hij is wel ietsje korter geworden omdat ik hem wat geëdit heb. Onder de spoiler, ben te lui om te mailen en zo (nerd)

    Station Stockholm Zuid lag in de wijk Södermalm, een ondergronds station dat in 1989 nog was gerenoveerd.
    Hij was er graag. Het was een plek waar je kon schuilen, waar je je kon verstoppen als dat nodig was. Niemand kende je daar. (iets van plaatsbepaling)
    Hij nipte van zijn koffie en keek over de rand van het kartonnen bekertje naar de man die op de trein naar Stockholm Centraal stond te wachten. De man maakte een gespannen indruk. Ongeduldig, misschien.
    Hij nam nog een slok. Zijn pistool voelde koud en stevig aan in zijn jaszak.
    Nog maar heel even. De trein had vijf minuten vertraging.
    Enkele meters verderop stond een jonge moeder met twee kinderen. Een jongen en een meisje, hooguit vijf jaar. Ze waren opgewonden, misschien waren ze nog nooit met de trein op pad geweest.
    Hij herinnerde zich de eerste keer dat hij met de trein was gegaan. Hij was in zijn eentje geweest, en gek genoeg had hij het niet eens eng gevonden. Hij had het immers al jaren moeten redden zonder de hulp van zijn ouders.
    De kinderen speelden tikkertje. Het meisje had lange, donkere haren die als een waaier om haar hoofd heen gleden als ze rende. Ze leek op Sveta.
    Die lieve, onschuldige, gekwetste Sveta.
    Hij zou haar nog wel wreken.
    Maar niet nu.
    De trein kwam eraan, de grote koplampen verlichtten de tunnel. De man voor hem deed enkele stappen naar voren.
    Hij ook. Hij klemde zijn rechterhand rond de kolf van het pistool. Binnen twee seconden kon hij tot actie overgaan.
    De vrouw met de kinderen wachtten bij een deur verderop tot de passagiers waren uitgestapt. Ze keurden hem geen blik waardig. (de vrouw èn de kinderen of alleen de vrouw? Indien dat laatste = "keurde")
    Hij stootte met zijn elleboog tegen de man aan. ‘Oh, sorry,’ mompelde hij.
    ‘Geen probleem.’ De man keek hem aan. Een zachte plof. Daarna veranderde de uitdrukking op zijn gezicht. Eerst verbijstering, daarna woede.
    Hij was de trein al ingestapt toen het hoofd van de man de grond raakte.
    Twintig seconden later vertrok de trein en was hij verdwenen.
    ik vind het hier een beetje verwarrend wie nou wie is, in ieder geval de eerste keer lezen. Misschien kun je één van de twee meer duiden? Of je maakt er "oude man" van of zoiets?


    Pfff. Ik vind het spannend en interessant, maar misschien kun je je eerste zinnen wat pakkender maken, zodat je graag door wíl lezen. Want vanaf het pistool is het interessant, maar die interesse moet je daarvoor al aanspreken en behouden.
    Wel goed, hoor!! Knap zo!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Thanks a lot!! Hier kan ik echt wat mee :Y)


    oi, suzy

    Fijn om te horen!!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Wat vinden jullie hiervan? (dit heb ik zojuist geschreven dus er kunnen nog wat taalfouten in staan, het gaat meer om stijl en het geheel)

    Haar wangen waren rood, van alcohol en hitte. Een combinatie die ze maar al te vaak tegenkwam en die ze dan maar al te graag ontvluchtte, door de rustige toiletten op te zoeken, of stiekem naar buiten te glippen om onder de sterrenhemel af te koelen.
    Vanavond ging dat echter niet.
    Er was een lange man, zijn krullen op een wilde manier netjes in model gebracht, zijn wangen de hele tijd opgetrokken in een zonovergoten grijns en hij vertelde, de hele avond, alleen maar aan haar. Over zijn auto en over zijn huis en over zijn moeder en over zijn werk en over zijn koffie en over zijn hond en over zijn schoenen en stop – zelfs zijn ex kwam langs. Hoe gênant sommige verhalen overdag ook zouden lijken, daar in het donker van de feestelijke zaal deelde hij zijn verhalen zo smakelijk dat ze alleen maar kon luisteren, over zijn moeder en zijn behang en de halsband van zijn hond.
    Naderhand had zij deze avond meerdere malen herhaald, had zichzelf letterlijk voor haar kop geslagen dat zij zomaar voor deze man gevallen was met zijn knullige verhalen. Toch was dat typisch hem en wanneer zij dan aan de andere dagen met hem dacht, dan werd zijn knulligheid enkel bevestigd, maar even zo haar liefde ervoor.
    De lange man sleepte haar ook van hot naar her, van de bar waar zij toch echt “de conjo” moest proeven, omdat het drankje veel lekkerder was dan waarnaar hij verwees, naar het terras en de sterren die hij aanwees en vervolgens flauwekul erover te vertellen. Zij kon alleen maar giechelen en ze liep weer met hem mee, naar de lounge waar hij zijn vrienden voorstelde, maar die even bezig waren met meisjes, mannen of drank. Zelfs op de dansvloer stopte die vent niet met praten en ondanks haar verwondering voor hem en zijn verhalen, kwam het idee in haar op dat zijn keel gortdroog moest zijn. Dus kwamen ze weer terug bij de bar.
    De hele avond had zij aan zijn lippen gehangen, knikte enthousiast op zijn woorden en antwoordde op zijn korte vragen over haar. Ze was zich er niet eens van bewust dat hij ook daadwerkelijk naar haar vroeg, aangezien hij zo snel weer afgeleid was en zij “dit echt moest horen”.
    Pas toen ze alleen de korte afstand van de club naar haar appartement overbrugde, de koude wind tegen haar warme wangen en haar hakken luid op het trottoir, keerde de rust in haar terug. Zijn verhalen leken samen met de muziek nog na te bonken in haar hoofd, maar haar borstkas kon weer gemakkelijk bewegen, alsof ze zojuist een korset had uitgetrokken. Ze slaakte een diepe zucht, maar één vol vreugde. Ze betrapte zichzelf erop dat het als een verliefde zucht klonk, keek een keer om zich heen en liep gehaast naar huis. In bed sliep ze in met een enorme glimlach om haar mondhoeken.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Iemand die een hoofdstuk wil lezen via pb en me verder wil helpen met tips en commentaar enz. ?


    'Yeah, that’s right! You better run! She’s our friend and she’s crazy!' - Stranger Things