• Zonet gaf Studio 100 tijdens een druk bijgewoonde persconferentie meer informatie over de Spektakel-Musical 40-45, de officiële opvolger van de Spektakel-Musical 14-18. De musical zal gaan over het Vlaamse verzet tijdens de tweede wereldoorlog, en moet op 7 oktober 2018 in première gaan in een nog te bouwen zaal op de terreinen van Katoen Natie te Beveren.

    Antwerpen, net na de eerste wereldoorlog. Staf en Louis Segers worden met een jaar verschil geboren. Ze groeien op in een warm nest. De broers worden hartsvrienden en niets lijkt hun band te kunnen breken.
    Tot het onvermijdelijke gebeurt: de Tweede Wereldoorlog breekt uit en dat laat sporen na in elke huiskamer, in elk gezin. Ook in het gezin van Staf en Louis…

    Dat is de korte synopsis van de Spektakel-Musical 40-45, de officiële opvolger van de Spektakel-Musical 14-18. Volgens de eerste schattingen zal de voorstelling 1 uur en 45 minuten duren, zonder pauze.

    Het verhaal wordt geschreven voor Allard Blom en Frank Van Laecke. Van Laecke zal daarnaast ook instaan voor de regie en Blom zal ook te liedjesteksten verzorgen. De Vlaamse muzieklegende Will Tura is druk bezig met het schrijven van de muziek, samen met Steve Willaert.

    Gert Verhulst: “We zijn zeer verheugd dat we eindelijk kunnen vertellen welk technisch concept onze nieuwe spektakel-musical zal omvatten. En toegegeven, we zijn hier buitengewoon trots op. Studio 100 ziet in Katoen Natie een ideale partner om samen dit prestigieus project te realiseren. We hebben dezelfde gedrevenheid, zo is Katoen Natie ook niet bang om out-of-the-box te denken. Bovendien is het een mooi verhaal dat twee Vlaamse bedrijven, die op het eerste zicht niets met mekaar te maken hebben, samen een productie op poten zetten die nooit eerder is gezien in Vlaanderen. Het zal nóg groter en nóg spectaculairder worden dan 14-18. Het technische concept in combinatie met een pakkend verhaal en de wondermooie muziek van Will Tura en Steve Willaert maken dat 40-45 een niet te missen voorstelling zal worden.”

    De zaal

    De Spektakel-Musical 40-45 zal gespeeld worden in Theater Singelberg, een nog te bouwen zaal op de site van Katoen Natie in Beveren. Katoen Natie van Fernand Huts staat in voor de bouw van de grote hal, die daarna door Studio 100 zal worden omgetoverd tot theaterzaal. De bouw zal zo’n €10 miljoen euro kosten. De bouwvergunning is reed op zak, dus de bouw zal binnenkort van start kunnen gaan. Na het einde van de musical, zal de hal door Katoen Natie gebruikt worden als logistiek opslagmagazijn.

    Fernand Huts: “Dat mijn vrouw en ik een hart hebben voor kunst en cultuur in de meest brede zin van het woord, is al lang geen geheim meer. Bovendien is Studio 100 een bedrijf dat ik al jaren volg, en niet alleen omdat mijn de kleinkinderen grote Studio 100-fans zijn. Studio 100 staat steeds garant voor kwaliteit en professionaliteit, wat ons veel vertrouwen geeft in dit grote en prestigieuze project. Daarbij vind ik het erg sterk dat twee Vlaamse bedrijven de handen in elkaar slaan en samen deze grote onderneming aangaan. Wij vinden het alvast een voorrecht om deel te mogen uitmaken van dit mooie project!”

    De tribunes

    Er wordt een tribune gebouwd die uit acht bewegende delen zal bestaan, deze rijden door de ruimte en kunnen ieder een eigen parcours volgen. De tribunes zullen tijdens de show naast of tegenover elkaar, in een cirkel, op een rij of rug aan rug staan. Elk deel bestaat uit ongeveer 200 zitplaatsen, die men via een trap aan de achterkant van de tribune kan bereiken. In totaal zijn er ruim 1.600 zitplaatsen. Naast de tribunes worden ook torens van ongeveer 4m breed en 8m hoog gebouwd die als decor functioneren. De torens en de tribunedelen worden geprogrammeerd in een gezamenlijke choreografie. Omdat de tribunes, het decor en de cast voortdurend tegenover elkaar bewegen, zal het verhaal beklijvend dichtbij het publiek komen.

    Tickets

    De ticketverkoop van de Spektakel-Musical 40-45 loopt via de officiële website van de musical. De eerste voorstelling zal gespeeld worden op woensdag 10 oktober 2018.



    Bron: studio100fan.eu


    Hier kijk ik echt al lang naar uit! 14-18 was al zo emotioneel, spectaculair en mooi, ik ben ervan overtuigd dat dit nog beter wordt!

    [ bericht aangepast op 16 juni 2017 - 20:08 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    OMG jaaa! 14-18 was geweldig, geen twijfel mogelijk dat deze net zo goed wordt.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik zag de aankondiging van 40-45 en ik was erg nieuwsgierig! Ik heb 14-18 niet gezien maar hoe ze erover vertelden trokken me wel aan (met bewegende tribunes etc). Ik blijf het volgen!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ben als Nederlander stiekem toch wel benieuwd hoe de Vlamingen hun interpretatie hebben van WOII. En de opbouw van deze musical klinkt wcht als 'wow'. Denk dat deze op mijn watchlist komt (:


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik zag het ook net op Facebook (handig als je bevriend bent met productieleider van Studio100).
    Ik ben zelf niet gaan kijken naar 14-18 en ik denk ook niet dat ik dat bij deze zal doen. Ben tbh niet zo'n fan van Frank :')


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Het staat verkeerd in de titel, zonder l :x


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Clowder schreef:
    Het staat verkeerd in de titel, zonder l :x


    Hehe, nu niet meer.(;


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik heb mijn tickets al gekocht!! *O*
    Op zaterdag 13 oktober 2018 ga ik samen met mijn vriend.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Spijtig dat het voor mij wat ver is, want ik had deze musical graag gezien.


    16 - 09 - '17

    Tijd om het stof van dit topic te blazen.

    De twee casts, ja, twee, zijn bekendgemaakt!

    De hoofdrollen die in elke voorstelling zullen spelen zijn Jelle Cleymans en Jonas Van Geel!


    Queer zijn is gewoon alles

    De helft van die cast kon je zo al voorspellen :')


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Altomare schreef:
    De helft van die cast kon je zo al voorspellen :')


    True, wat niet wegneemt dat het echt een topcast is, ondanks het de huisnamen zijn.


    Queer zijn is gewoon alles