• Wat is een gedichtenbundel en hoe werkt het?

    Wat is een gedichtenbundel?

    Een gedichtenbundel is een verzameling gedichten die bij elkaar horen. Zo kan je over één thema/ één onderwerp verschillende gedichten schrijven, waardoor je uiteindelijk een verhaal bekomt met allemaal gedichten.

    Waarom hebben we gekozen om op deze manier te werken met gedichtenbundels?

    We merkten dat er vraag was bij users voor de mogelijkheid tot het maken van gedichtenbundels. Het team heeft de koppen bij elkaar gestoken om op zoek te gaan naar een oplossing die niet in strijd zou zijn met onze huisregels. Te veel uitzonderingen zouden de huisregels enkel moeilijker maken. Hierdoor is het dus niet toegestaan om gedichten te bundelen in een story. Om toch een alternatief te bieden, hebben we besloten om dit subforum te maken. Hier kan je voor elke gedichtenbundel een topic openen. Op deze manier kunnen jouw lezers zich nog steeds abonneren op een topic en ontvangen ze een melding wanneer je er een nieuwe update in plaatst.

    Hoe werkt het?

    Het kent hetzelfde principe als het schrijvers ID. Eigenlijk zou je de naam 'gedichtenbundel' kunnen vervangen door 'dichters ID', maar nu kan je per gedichtenbundel een topic aanmaken. Je maakt een topic aan met de titel van jouw gedichtenbundel en vervolgens kan je wat meer vertellen over je gedichten mocht je dit willen.
    Hierna geef je alle gedichten die je wil bundelen onder dit thema.

    Voorbeeld:
    Topictitel: Love Poems

    Inleiding:
    [Uitleg die je wilt geven over jouw gedichtenbundel. Eigenlijk een soort van inleiding]

    Gedichten:
    [gedicht 1]
    [gedicht 2]
    [gedicht 3]
    [...]

    Heb je nog vragen of suggesties? Stel ze in dit topic (voor)!

    Veel (lees)plezier,
    Het moderatorteam


    Take me to wonderland

    Mag ik vragen waarom een gedicht niet in een story mag? Waarom poëzie niet en proza wel? Ik doel niet op het antwoord 'het staat in de huisregels'; ik zou juist willen weten wáárom het in de huisregels staat.

    - Men mag enkel creaties maken waarvoor deze bedoeld zijn. (Voorbeeld: een verhaal in een quiz posten mag dus niet. Een verhaal hoort in een story.)

    Als je er een zin achter plakt als 'Omdat poëzie ook als literatuur wordt beschouwd, valt dit deze onder de story-categorie. Gedichtenbundels worden dus toegestaan als een story.', wat zou daar op tegen zijn? Wie heeft er last van dat een story een gedichtenbundel is? De gedichten kunnen nog steeds een samenhangend verhaal vertellen en het blijft literatuur.
    Met een juiste formulering van de toevoeging aan de huisregel laat je ook geen ruimte over voor onduidelijkheid. Quizzen en foto’s vallen bijvoorbeeld niet onder literatuur, dus qua andere ‘vormen’ en ‘functies’ zal het geen onduidelijkheid scheppen.
    Ook hoeft Rutger zich niet in te spannen om een extra functie te maken.


    Ik ben blij dat er wat meer erkenning wordt gegeven aan gedichten dmv van deze gedichtenbundeltopic-oplossing, maar het voelt niet ideaal en een stuk onhandiger dan de manier waarop een story kan worden gemaakt, gedeeld en gelezen (qua reacties, abo's, indeling, bladeren naar het volgende hoofdstuk).
    Wat was de reden om poëzie niet in dezelfde categorie te willen plaatsen? Misschien zouden jullie die reden(en) achter 'er mogen geen gedichten in een story' kunnen uitleggen, zodat ik de discussie en het eindproduct ervan misschien wat beter begrijp.

    Wel kudo’s voor het überhaupt aandacht schenken aan gedichten, dat is al erg fijne progressie. Bedankt daarvoor (:


    Veni, Vidi, Coffee.

    ^ Maar wat nou als je een foto maakt van een zelfgemaakt pamflet? Dat wordt ook als literatuur beschouwd...

    Wel tof dat deze mogelijkheid er is!!

    [ bericht aangepast op 27 feb 2017 - 19:21 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    ^ Maar wat nou als je een foto maakt van een zelfgemaakt pamflet? Dat wordt ook als literatuur beschouwd...

    Wel tof dat deze mogelijkheid er is!!


    Pamfletten vallen bij mijn weten niet onder literatuur, want voor ons literatuur mondeling Nederlands mogen we wel proza en gedichten lezen naast gewone novels, maar een pamflet niet. Pamfletten vallen onder teksten, maar niet onder literatuur


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Pralines schreef:
    Mag ik vragen waarom een gedicht niet in een story mag? Waarom poëzie niet en proza wel? Ik doel niet op het antwoord 'het staat in de huisregels'; ik zou juist willen weten wáárom het in de huisregels staat.

    - Men mag enkel creaties maken waarvoor deze bedoeld zijn. (Voorbeeld: een verhaal in een quiz posten mag dus niet. Een verhaal hoort in een story.)

    Als je er een zin achter plakt als 'Omdat poëzie ook als literatuur wordt beschouwd, valt dit deze onder de story-categorie. Gedichtenbundels worden dus toegestaan als een story.', wat zou daar op tegen zijn? Wie heeft er last van dat een story een gedichtenbundel is? De gedichten kunnen nog steeds een samenhangend verhaal vertellen en het blijft literatuur.
    Met een juiste formulering van de toevoeging aan de huisregel laat je ook geen ruimte over voor onduidelijkheid. Quizzen en foto’s vallen bijvoorbeeld niet onder literatuur, dus qua andere ‘vormen’ en ‘functies’ zal het geen onduidelijkheid scheppen.
    Ook hoeft Rutger zich niet in te spannen om een extra functie te maken.


    Ik ben blij dat er wat meer erkenning wordt gegeven aan gedichten dmv van deze gedichtenbundeltopic-oplossing, maar het voelt niet ideaal en een stuk onhandiger dan de manier waarop een story kan worden gemaakt, gedeeld en gelezen (qua reacties, abo's, indeling, bladeren naar het volgende hoofdstuk).
    Wat was de reden om poëzie niet in dezelfde categorie te willen plaatsen? Misschien zouden jullie die reden(en) achter 'er mogen geen gedichten in een story' kunnen uitleggen, zodat ik de discussie en het eindproduct ervan misschien wat beter begrijp.

    Wel kudo’s voor het überhaupt aandacht schenken aan gedichten, dat is al erg fijne progressie. Bedankt daarvoor (:


    Poëzie is zo'n breed begrip en je kan er heel veel kanten mee op. In principe kan één enkel woord al als poëzie worden gezien. En dat is nu eenmaal niet de bedoeling van een story.
    Stories zijn er om verhalen te vertellen. Gedichten hoeven niet per sé een verhaal te vertellen, daarom dat er ook een aparte gedichtenfunctie is. Als we gaan redeneren dat poëzie net zo goed onder verhalen kunnen vallen, kunnen we net zo goed de gedichtenfunctie afschaffen en alles wat niet onder 'verhalen' past weghouden van Q.
    We hadden inderdaad een clausule kunnen maken in de regels speciaal voor poëzie, maar ook hier kunnen we ons afvragen waar we de grens moeten trekken. Want zo kunnen er nog tientallen clausules bijkomen van waarom iets wel of niet als story gebruikt kan worden.
    Met deze oplossing behouden we een duidelijke grens en bieden we toch de mogelijkheid om gedichten verder te doen evolueren.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Poëzie is zo'n breed begrip en je kan er heel veel kanten mee op. In principe kan één enkel woord al als poëzie worden gezien. En dat is nu eenmaal niet de bedoeling van een story.
    Stories zijn er om verhalen te vertellen. Gedichten hoeven niet per sé een verhaal te vertellen, daarom dat er ook een aparte gedichtenfunctie is. Als we gaan redeneren dat poëzie net zo goed onder verhalen kunnen vallen, kunnen we net zo goed de gedichtenfunctie afschaffen en alles wat niet onder 'verhalen' past weghouden van Q.
    We hadden inderdaad een clausule kunnen maken in de regels speciaal voor poëzie, maar ook hier kunnen we ons afvragen waar we de grens moeten trekken. Want zo kunnen er nog tientallen clausules bijkomen van waarom iets wel of niet als story gebruikt kan worden.
    Met deze oplossing behouden we een duidelijke grens en bieden we toch de mogelijkheid om gedichten verder te doen evolueren.


    Poëzie kan zeer goed een verhaal vertellen, of een thema volgen. Een CD vol met nummers kunnen ook een verhaal vertellen, ondanks dat ze allemaal een ander deuntje, ritme en lyrics-basis hebben, dus waarom kan dit met gedichten niet? Ze hoeven inderdaad niet per se een verhaal te vertellen, maar dan kan je inderdaad kiezen voor de gedichtenfunctie. Wat Pralines bedoeld is de gedichten die bij elkaar horen, zoals een gemeenschappelijk thema, of bijvoorbeeld een hoofdpersonage dat steeds terugkeert en waar de gedichten om draaien, ongeacht of deze wordt benoemd of niet.

    Je hebt gelijk dat je dan inderdaad meer vragen gaat krijgen, maar een strip wordt wel toegestaan in story's, terwijl dit volgens mij toch ook plaatjes zijn met tekst. Desondanks vallen ze volgens de regels wel onder literatuur of verhalen, dus waarom dan gedichten, die nota bene door internationale instellingen gezien worden als literatuur, niet? Neem bijvoorbeeld Wilfred Owen, een dichter uit de eerste Wereldoorlog. Hij schreef over zijn ervaringen in de oorlog, in dichtvorm. Ik heb deze bij IB (International Baccalaureate) behandeld onder literatuur. Al zijn gedichten gingen over hetzelfde thema, met dezelfde hoofdpersonen: soldaten uit de oorlog. Of zij hier nog midden in zaten of verminkt terug thuis waren gekomen, maakt niet uit, ze delen een zelfde soort hoofdpersonage. Vertellen deze gedichten dan samen geen verhaal volgens jou? Want ik vind dat die gedichten tezamen juist het verhaal van de oorlog, uit het punt van de soldaten vertellen, maar dat kan mijn interpretatie zijn.

    Is het dan niet een beetje vreemd dat mensen niet in dichtvorm een verhaal mogen vertellen? Dat zij hiervoor topics aan moeten maken waarin iedereen kan reageren en waardoor iedereen die een abo heeft hier continu meldingen van krijgt? Stoort het je dat mensen gedichten in stories zetten, als je de huisregels even vergeet? Mij niet namelijk, want het is een vorm van uiting van mensen. Sommigen krijgen een verhaal eenmaal beter op papier door het in dichtvorm te zetten en betekenissen in de woorden te verstoppen. En stand alones, verhalen die op zichzelf staan, geen doorlopende rode lijn hebben, zijn wel geoorloofd, omdat dit verhalen zijn, random gedachtenspinsels van schrijvers. Gedichten zijn dit ook, dus waarom zou een dichtbundel, waarin wel één doorlopend thema bestaat, niet mogen?

    [ bericht aangepast op 27 feb 2017 - 21:46 ]


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Jarne ontkent ook niet dat gedichten geen verhaal kunnen vertellen; hij zegt dat niet elk gedicht een bepaald verhaal vertelt. En omdat niet elk gedicht een verhaal is, of een bepaald thema volgt, is het voor ons onmogelijk om per individueel gedicht te controleren of het een verhaal is of niet. Daarbij is dit, zoals je zelf aangeeft, een vorm van interpretatie. Wat voor mij als schrijfster van de bundel een verhaal is, zal voor een ander niet een verhaal hoeven te zijn. Waar trekken wij, als moderators zijnde, dan een lijn? Tot hoeverre sta je dan toe dat je -je gedichten in een story mag bundelen of niet? Krijg je dan niet juist onnodige discussies? "Waarom mag deze user zijn/haar gedichten wel bundelen en ik niet?" Dat is toch ook niet leuk?

    Wij verbieden niemand om een verhaal in dichtvorm te vertellen. Wij bieden zelfs een extra optie aan met dit subforum. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat wij een nieuwe optie aanbieden, als tegemoetkoming omdat het technisch niet mogelijk is om gedichten te bundelen in een niet-story, en er technisch gezien beweerd wordt dat wij de creativiteit van anderen blokkeren omdat wij geen dichtbundels in stories toestaan. Een topic aanmaken kost evenveel werk als het aanmaken van een story, en eventueel zou je nog kunnen verzoeken (lees: het is een verzoek, geen buitensluiting van users) om niet in het topic te reageren, zodat andere mensen geen onnodige meldingen krijgen en jij je gedichten netjes bij elkaar kunt bundelen. Ik begrijp oprecht niet waarom dit kleine verschil nou zo'n groots probleem moet vormen. Het allerlaatste wat ons team wilt, is om de creativiteit en vrijheid te beperken van gebruikers van deze site, en juist met deze nieuwe optie creëren we mogelijkheden naar mijn mening.

    Edit: Ik wil hierbij niemand aanvallen of tegen het harnas jagen. Ik wil enkel mijn mening verduidelijken.

    [ bericht aangepast op 27 feb 2017 - 22:09 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik wilde toch even zeggen dat ik dit echt een goede oplossing vind voor het dilemma dat was ontstaan. Duidelijk en fijn. Goed bezig c:


    Happy Birthday my Potter!

    Kalinda schreef:
    Jarne ontkent ook niet dat gedichten geen verhaal kunnen vertellen; hij zegt dat niet elk gedicht een bepaald verhaal vertelt. En omdat niet elk gedicht een verhaal is, of een bepaald thema volgt, is het voor ons onmogelijk om per individueel gedicht te controleren of het een verhaal is of niet. Daarbij is dit, zoals je zelf aangeeft, een vorm van interpretatie. Wat voor mij als schrijfster van de bundel een verhaal is, zal voor een ander niet een verhaal hoeven te zijn. Waar trekken wij, als moderators zijnde, dan een lijn? Tot hoeverre sta je dan toe dat je -je gedichten in een story mag bundelen of niet? Krijg je dan niet juist onnodige discussies? "Waarom mag deze user zijn/haar gedichten wel bundelen en ik niet?" Dat is toch ook niet leuk?

    Wij verbieden niemand om een verhaal in dichtvorm te vertellen. Wij bieden zelfs een extra optie aan met dit subforum. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat wij een nieuwe optie aanbieden, als tegemoetkoming omdat het technisch niet mogelijk is om gedichten te bundelen in een niet-story, en er technisch gezien beweerd wordt dat wij de creativiteit van anderen blokkeren omdat wij geen dichtbundels in stories toestaan. Een topic aanmaken kost evenveel werk als het aanmaken van een story, en eventueel zou je nog kunnen verzoeken (lees: het is een verzoek, geen buitensluiting van users) om niet in het topic te reageren, zodat andere mensen geen onnodige meldingen krijgen en jij je gedichten netjes bij elkaar kunt bundelen. Ik begrijp oprecht niet waarom dit kleine verschil nou zo'n groots probleem moet vormen. Het allerlaatste wat ons team wilt, is om de creativiteit en vrijheid te beperken van gebruikers van deze site, en juist met deze nieuwe optie creëren we mogelijkheden naar mijn mening.

    Edit: Ik wil hierbij niemand aanvallen of tegen het harnas jagen. Ik wil enkel mijn mening verduidelijken.


    Voordat ik begin, ik wil verder ook niemand aanvallen. Ik vind het zeer goed dat er oplossingen worden gezocht voor dit soort dingen, ik vond zelf alleen een topic niet zo handig. Het is een goede manier, want je creëert een dichters ID zoals eerder al werd genoemd, maar ik twijfel bij het topic-idee vanwege de mogelijkheid die andere users hebben om te reageren en een rommeltje van je topic te maken. Dat is een beetje waar ik mee zit, want het lijkt me zeer vervelend voor de abo's om van iedere reactie een notificatie te krijgen. Daarom leek een story mij handiger. Ik vond Jarne's uitdrukking van mening alleen een beetje bot, omdat hij het misschien verkeerd heeft uitgedrukt. Ik weet natuurlijk niet wat hij echt bedoelde, maar ik vond het een beetje subjectief. Er zijn echt gewoon verhalen in dichtvorm geschreven en ik kan snappen dat dit voor mensen die dit willen doen niet echt uitnodigend is met het topic, aangezien een story dan gemakkelijker zou zijn en aannemelijker, omdat je dan een soort hoofdstukken creëert.

    Ikzelf ga hier geen gebruik van maken, behalve om abo's te nemen en daarom dat ik het onhandig vind, omdat ik niet zit te wachten op random meldingen van iemand die reageert Mooi gedicht, dat ......., snap je? Ik volg het topic dan puur voor de gedichten, niet voor de reacties van mensen, dus misschien dat de mods hier iets aan kunnen doen zoals verzoeken om op de gedichten te reageren i.p.v. in de topics? Je moet mensen niet buitensluiten, maar als een mod dit verzoekt heeft het voor mijn gevoel meer impact dan wanneer de schrijfster zelf dit doet.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    I'm so sorry, maar ik vind het echt heel erg dat Debbaut hier persoonlijk wordt aangevallen terwijl de reactie enkel uitleg en verduidelijking was van de gekozen manier om dichtbundels mogelijk te maken.

    Ik vind het een erg nette en goede oplossing, en fijn dat Quizlet zich blijft vernieuwen en blijft denken aan manieren om het schrijvers en dichters en quiz-makers allemaal zo prettig mogelijk te maken.

    Het probleem van reacties en abonnementen zie ik niet zo. Je kunt netjes jouw lezers verzoeken om een reactie bij de gedichten achter te laten, of misschien een link naar een promotie topic oid waar je wel kunt reageren op het geheel. Daarbij, is het een groot probleem als je een mailtje krijgt en het dan geen update blijkt te zijn? Dan klik je het weer weg en ga je weer verder. Kost je nog geen minuut.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Perffect schreef:
    I'm so sorry, maar ik vind het echt heel erg dat Debbaut hier persoonlijk wordt aangevallen terwijl de reactie enkel uitleg en verduidelijking was van de gekozen manier om dichtbundels mogelijk te maken.

    Ik vind het een erg nette en goede oplossing, en fijn dat Quizlet zich blijft vernieuwen en blijft denken aan manieren om het schrijvers en dichters en quiz-makers allemaal zo prettig mogelijk te maken.

    Het probleem van reacties en abonnementen zie ik niet zo. Je kunt netjes jouw lezers verzoeken om een reactie bij de gedichten achter te laten, of misschien een link naar een promotie topic oid waar je wel kunt reageren op het geheel. Daarbij, is het een groot probleem als je een mailtje krijgt en het dan geen update blijkt te zijn? Dan klik je het weer weg en ga je weer verder. Kost je nog geen minuut.



    Ik viel Jarne niet aan, ik verduidelijkte mezelf alleen. Ik vind het zelf alleen heel teleurstellend, naast dat het dan vervelend is, dat je een melding krijgt van een reactie van iemand op een gedicht i.p.v. een update. Het is een goede oplossing zonder heel moeilijk te hoeven doen, maar ik vind het gewoon vervelend om een melding van een anders reactie te krijgen.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Het aanmaken van het topic vind ik nog niet eens zo belangrijk, de eenvoud van het lezen wel degelijk. Het gaat dan ook vooral om de oneerlijkheid tussen de eenvoud van story’s en de omweg die gedichtenbundels krijgen.
    Ja, er is een subforum gemaakt voor gedichten omdat de huidige situatie niet zo fijn was voor gedichtenliefhebbers. Dat is fijn, dat heb ik al gezegd. Het nare is echter, dat deze manier nog steeds een schrijfvorm achterstelt. Het gaat niet om de losse elementen, zoals het niet kunnen verder klikken, het geen kudo’s kunnen geven, het afhankelijk zijn van andermans gedrag of je wel of niet random e-mails krijgt door reacties op het topic, maar alles sámen. Dit is echt iets wat stoort.


    Het was fijn om te zien dat gedichtenbundels wat erkenning kregen, er was over nagedacht, het leek de welwillendheid te laten zien om toch aandacht te besteden aan de gedichtenbundelmakers. Aan mensen zoals ik, die het gevoel hadden dat hun favoriete schrijfvorm hier niet welkom was.
    Die erkenning gaf wat hoop. Ik uitte hier mijn dankbaarheid, maar ook mijn zorgen over deze oplossing, en hoe dit het gevoel van oneerlijkheid en onduidelijkheid niet weghaalde. Ik leg de focus op de behandeling die story’s krijgen tegenover gedichtenbundels, de vaagheid waarmee gedichten worden uitgesloten en het feit dat ik geen duidelijkheid kan vinden in de uitleg. Mijn zorgen worden bestempeld als een ‘klein probleem’. Het gevoel van erkenning vaagt langzaam weg in de discussie.
    Er wordt ook nog eens gezegd dat, wanneer poëzie onder verhalen kan vallen men ‘net zo goed’ de hele functie kan afschaffen en alles wat niet onder verhalen valt kan weghouden van Q. Dit is niet bepaald de manier om gedichtenmakers zich hier gewenst te laten voelen. Hier schrok ik best wel van. Poëzie als verhaal zien wekt de wil op om alles wat geen verhaal is weg te doen? Weg met de gedichten? De quizzen? Weg met de lijstjes? De polls? En dat terwijl onze schrijfvorm bij de ‘story’s’ in de schappen van de boekwinkel ligt. Ook ik hoop daar op een dag te liggen met mijn creaties.


    In het kader van ‘een duidelijke grens’, de genoemde beredenering en richtlijnen, zou ik graag willen weten met welke ‘clausule’ one shots nu worden toegestaan? Of Stand Alones? Dit zijn vaak losse stukken tekst die beginnen en stoppen per hoofdstuk, hier en daar zijn het happen tekst zonder begin of eind, enkel een scene, een deel van een verhaallijn, een schets van een situatie. Er zijn genoeg story’s met one shots die hoofdstukken hebben die totaal niets met elkaar te maken hebben, en alleen op zichzelf per hoofdstuk een beeld schetsen.
    Mijn gedichten schetsten per hoofdstuk ook een situatie, waarom mag dit dan niet? Waarom krijg ik dan een PB dat ik mijn story moet deactiveren binnen 48 uur? Op dat moment was ik serieus verdrietig. Hoe groot een probleem is, is afhankelijk van hoe het je persoonlijk raakt en wat het met je doet. Ik had iets gevonden wat ik leuk vond om te doen, een schrijfvorm waar ik een boekwerk van zou willen uitgeven, waar ik mijn ei in kwijt kon, waar ik naar uitkeek, een mogelijke creatieve toekomst, creaties die de lezers ook leuk vonden en waarbij ik merkte dat mensen tegen dezelfde gedachtes aanliepen.
    Enfin, ik kreeg een paar weken later een bericht dat het niet mocht. Dat stak. Ik stuurde berichten over dit probleem en dat het misschien tijd was om gedichtenbundels aan te kaarten. Er zou overleg komen en ik zou worden ingelicht over datgene wat eruit kwam. Dit was een maand geleden. Ik heb Quizlet even ontweken, omdat het toch een bittere nasmaak gaf dat mijn passie meteen de kop werd ingedrukt.
    Vandaag wees een lezer van mijn gedichten me erop dat er een post was met ‘wat is een gedichtenbundel’ en dacht ik ‘Yes, eindelijk! Ik mag weer!’ De anticlimax sloeg hard in toen ik zag dat ik met mijn schrijfvorm alsnog naar een subforum werd gestuurd.

    Het bijzondere vind ik nog steeds, dat mijn gedichten in een story mochten blijven staan als ik er een verhalende vorm omheen schreef. Deze verhalende vorm had qua hoofdstukken niets met elkaar te maken. Het waren enkel dezelfde namen. Ik mocht me dus wel uiten, maar alleen als ik er een andere schrijfvorm omheen plakte.

    Voor iemand wiens passie ligt bij het dichten, is dit ‘kleine probleem’ met alle ‘kleine moeites’ en ‘kleine verschillen’ toch wel heel erg kwetsend.



    Disclaimer; Mijn posts zijn niet aanvallend bedoeld aan wie dan ook op persoonlijk gebied. Personen zelf staan natuurlijk los van deze discussie en iedereen heeft nog een plek in mijn hart. Dit gaat me echt om de issue die ik hier aankaart.


    Veni, Vidi, Coffee.

    Thanks guys! Jullie zijn fantastisch! c:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Omg wat gaaf!


    And then we'll see it.

    Ik ga me ook maar eens in deze discussie mengen. En ook ik wil niemand persoonlijk aanvallen.

    Ten eerste, echt fijn dat er überhaupt nagedacht en gesproken wordt over de vorm gedichtenbundels! Kudo's daarvoor!

    Hoewel ik snap dat er een grens getrokken moet worden tussen stories en gedichten, vind ik dat een gedichtenbundel met een duidelijk overkoepelend thema prima in een story-achtige setting kan. Ik begrijp dat een volledig nieuwe functie voor gedichtenbundels maken heel veel werk is, maar juist daarom werkte het naar mijn idee goed in een story.

    Als de gedichtenbundel als story geplaatst werd, kon ik kudo's geven, reacties geven, en mijn waardering geven aan het werk dat erin gestoken is. In een forumtopic kan dat niet. En om nu bij elk gedicht een pb naar de schrijver te sturen waarin ik zeg "fantastisch gedicht," dat werkt ook niet.

    En zoals Pralines al zei, hoe zit dat dan met stand alones en one shots die geen overkoepelend thema hebben? Die mogen wel, terwijl het enige verschil eigenlijk een rijmschema is?

    Ik vind het fijn dat hierover gesproken wordt, maar om de gedichtenbundels in een subforum tussen een heleboel andere topics te plaatsen, waar ze ondergesneeuwd worden, waar je er niet eens ter plekke op kunt reageren of je waardering kunt laten zien, dat vind ik denigrerend tegenover al het werk en de tijd die in deze kunstvorm gestoken is. Dan zou ik de gedichtenbundels inderdaad veel liever in een story zien waar dat allemaal wél kan.

    Dus ik hoop dat jullie hier toch nog over willen nadenken.

    Eerlijk? Ik snap dat het abo gedeelte een probleem kan vormen omdat je meldingen krijgt van eender welke reactie die iemand plaatst in een topic. Toch vind ik het enorm jammer dat er beweerd wordt dat wij de poëzie niet waarderen. Dat vind ik erg kort door de bocht. Persoonlijk schrijf ik de laatste jaren ook enkel nog gedichten en met deze tegemoetkoming is wel het laatste wat we willen doen, dat we de dichtvorm willen achter stellen. Er is uitgelegd waarom het moeilijk is om te gaan nakijken welke dichtvorm wel mag en wat niet. Daar wordt blijkbaar gewoon overheen gelezen. We hebben echt wel nagedacht om het op een andere manier te doen (inclusief het story idee) maar we willen het niet nog moeilijker gaan maken met nog meer regels. One shots en stand alones zijn korte verhalen en horen dus bij stories. Het gaat ons er vooral om dat we een dicht functie hebben, dus horen daar de gedichten. Als we poëzie en proza gaan samenvoegen, dan snap ik niet waarom we een gedichtenfunctie hebben.
    Ik zie ook eerlijk gezegd niet de moeilijkheidsgraad om op een link te klikken in het topic en te reageren op het gedicht zelf. Er is nog geen enkele gedichtenbundel gemaakt, dus ik vind het persoonlijk heel jammer dat er niet eerst op z'n minst geprobeerd wordt om het op deze manier te doen. Ik wil hier niet iedereen mee over dezelfde kam scheren, want ik weet dat er veel users zijn die het positieve er van in zien. Ook wil ik hiermee niemand tegen de schene schoppen met dit bericht (mijn excuses als mijn bericht aanvallend zou overkomen), maar het zou fijn zijn als het eerst eens wordt uitgeprobeerd. De optie is er, dus je gebruikt hem of je gebruikt hem niet.


    Take me to wonderland