• Wat is een gedichtenbundel en hoe werkt het?

    Wat is een gedichtenbundel?

    Een gedichtenbundel is een verzameling gedichten die bij elkaar horen. Zo kan je over één thema/ één onderwerp verschillende gedichten schrijven, waardoor je uiteindelijk een verhaal bekomt met allemaal gedichten.

    Waarom hebben we gekozen om op deze manier te werken met gedichtenbundels?

    We merkten dat er vraag was bij users voor de mogelijkheid tot het maken van gedichtenbundels. Het team heeft de koppen bij elkaar gestoken om op zoek te gaan naar een oplossing die niet in strijd zou zijn met onze huisregels. Te veel uitzonderingen zouden de huisregels enkel moeilijker maken. Hierdoor is het dus niet toegestaan om gedichten te bundelen in een story. Om toch een alternatief te bieden, hebben we besloten om dit subforum te maken. Hier kan je voor elke gedichtenbundel een topic openen. Op deze manier kunnen jouw lezers zich nog steeds abonneren op een topic en ontvangen ze een melding wanneer je er een nieuwe update in plaatst.

    Hoe werkt het?

    Het kent hetzelfde principe als het schrijvers ID. Eigenlijk zou je de naam 'gedichtenbundel' kunnen vervangen door 'dichters ID', maar nu kan je per gedichtenbundel een topic aanmaken. Je maakt een topic aan met de titel van jouw gedichtenbundel en vervolgens kan je wat meer vertellen over je gedichten mocht je dit willen.
    Hierna geef je alle gedichten die je wil bundelen onder dit thema.

    Voorbeeld:
    Topictitel: Love Poems

    Inleiding:
    [Uitleg die je wilt geven over jouw gedichtenbundel. Eigenlijk een soort van inleiding]

    Gedichten:
    [gedicht 1]
    [gedicht 2]
    [gedicht 3]
    [...]

    Heb je nog vragen of suggesties? Stel ze in dit topic (voor)!

    Veel (lees)plezier,
    Het moderatorteam


    Take me to wonderland

    Ik zeg nergens dat jullie poëzie niet waarderen. Integendeel, ik zeg juist dat ik het tof vind dat jullie er überhaupt over nadenken!
    Echter, dingen als stories, gedichten, polls, en quizen hebben allemaal een geheel eigen categorie en plaats op de site, en de gedichtenbundels worden een beetje weggemoffeld tussen alle andere forumtopics. Dus in dat opzicht worden gedichtenbundels nu wel achtergesteld en raken ondergesneeuwd tussen alle andere topics.

    Er is uitgelegd waarom het moeilijk is om te gaan nakijken welke dichtvorm wel mag en wat niet. Daar wordt blijkbaar gewoon overheen gelezen.

    Door mij in elk geval wel, want ook met terugscrollen kan ik het nergens vinden. Alleen dat het "de grens tussen proza en poëzie zou vervagen," en dat het moeilijk is om dit als aparte functie in de site te bouwen. Dit weegt voor mij echter niet op tegen de voordelen. Ik heb veel liever een vagere grens, maar wel een goede plek voor de gedichtenbundels als story.
    Dus zou je dit misschien nog verder willen uitleggen?

    Nog één extra punt: het overzicht raak je kwijt. Als je een gedichtenbundel plaatst, en mensen sturen je reacties via pb of een ander topic of hoe dan ook, en stel dat je twee maanden later wilt weten wat mensen ook alweer zeiden, moet je dan je hele inbox bij langs gaan en elk bericht aanklikken? Waarbij elk bericht zegt "Er is een nieuwe reactie geplaatst," dat is toch compleet onoverzichtelijk?

    Dit zijn dingen die ik van tevoren als mogelijk probleem zie, en dat nu al wil ondervangen of verduidelijken. Misschien dat het inderdaad gewoon goed werkt, maar dit zijn dingen waar ik nu al tegenaan loop.

    Ik wil alleen maar zeggen dat ik hoop dat jullie er toch op willen vertrouwen dat wij alle mogelijkheden met veel tijd en aandacht hebben gebestudeerd. De argumenten die jullie aandragen zijn namelijk niet nieuw voor ons; die hebben wij zelf ook allemaal al goed overwogen. Wij waren immers al op de hoogte van jouw mening over deze kwestie Pralines, en ook dat hebben wij natuurlijk in dit besluit meegenomen. Het is in ieder geval niet onze intentie om jullie het idee te geven dat dichten ondergewaardeerd is; absoluut niet zelfs. We zijn juist hiermee gekomen omdat wij de dichters onder ons graag tegemoet willen komen. En ondertussen zullen wij kijken wat wij verder kunnen doen om dit aantrekkelijker te maken en zullen wij zeker jullie verdere opmerkingen en twijfelpunten over deze oplossing mee nemen.

    Ik wil jullie wel vragen om dit nieuwe forumonderdeel een kans te geven. Er zitten namelijk ontzettend veel leuke voordelen aan! Dit is veel interactiever dan 'slechts' reageren op het gedicht. Je kunt met andere lezers over de gedichten praten, de dichter met complimentjes besprenkelen (en de dichter zelf kan veel makkelijker reageren), over een bepaald onderwerp discussiëren en vertellen wat voor emoties of gedachten het bij je heeft opgeroepen. ;D


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Misschien een gekke gedachte hoor, maar bij het aanmaken van een story kun je het genre 'verhalenbundel' aanklikken. Zou het niet handig zijn om een genre 'gedichtenbundel' toe te voegen? Volgens mij hebben toch best wel veel dichters behoefte aan de story-vorm en daarmee lijkt me toch heel veel opgelost? Dan maakt het ook niet meer uit of gedichten wel of niet een verhaal vertellen en hoef je daar geen grenzen in te trekken.

    [ bericht aangepast op 4 maart 2017 - 10:36 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Triumph schreef:
    Misschien een gekke gedachte hoor, maar bij het aanmaken van een story kun je het genre 'verhalenbundel' aanklikken. Zou het niet handig zijn om een genre 'gedichtenbundel' toe te voegen? Volgens mij hebben toch best wel veel dichters behoefte aan de story-vorm en daarmee lijkt me toch heel veel opgelost? Dan maakt het ook niet meer uit of gedichten wel of niet een verhaal vertellen en hoef je daar geen grenzen in te trekken.


    Hier ben ik het wel mee eens (:


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    En wat mij betreft wordt deze nieuwe functie dan niet overbodig omdat je altijd verschillende bundels kunt maken over verschillende thema's ofzo en een soort dichters-ID kan nog steeds heel interessant zijn omdat je in dit subforum nog steeds alle dichters bij elkaar hebt. :)


    Every villain is a hero in his own mind.

    ik vind de voorstellen van Natas trouwens ook heel leuk. (:


    Heaven is a place that we all have

    Triumph schreef:
    Misschien een gekke gedachte hoor, maar bij het aanmaken van een story kun je het genre 'verhalenbundel' aanklikken. Zou het niet handig zijn om een genre 'gedichtenbundel' toe te voegen? Volgens mij hebben toch best wel veel dichters behoefte aan de story-vorm en daarmee lijkt me toch heel veel opgelost? Dan maakt het ook niet meer uit of gedichten wel of niet een verhaal vertellen en hoef je daar geen grenzen in te trekken.

    Ooh, dit vind ik inderdaad ook een goed idee!

    Triumph schreef:
    Misschien een gekke gedachte hoor, maar bij het aanmaken van een story kun je het genre 'verhalenbundel' aanklikken. Zou het niet handig zijn om een genre 'gedichtenbundel' toe te voegen? Volgens mij hebben toch best wel veel dichters behoefte aan de story-vorm en daarmee lijkt me toch heel veel opgelost? Dan maakt het ook niet meer uit of gedichten wel of niet een verhaal vertellen en hoef je daar geen grenzen in te trekken.


    Dit lijkt me inderdaad wel een goed idee. En wat Natas verder zegt, dat je het subforum behoudt als Dichters ID is ook een super idee vind ik.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen