• Het is niet zoveel in het nieuws geweest als de Amerikaanse equivalent, maar toch vind ik de uitslag van deze verkiezing niet onbelangrijk. Het kan namelijk best een goede indicatie geven voor wat later dit jaar in Duitsland gaat gebeuren en hoe Europa evolueert. (Hoewel Frankrijk met een V.S.-gelijkaardig kiessysteem zit en Duitsland niet, maar dat terzijde.) Wie hopen jullie dat er wint? Wie dénken jullie dat er wint en bijgevolg de volgende president van de vijfde republiek van Frankrijk?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Macron gaat winnen, denk ik. Le Pen heeft noch een goede uitstraling, noch een goede reputatie. Ook al is Frankrijk duidelijk meer naar rechts aan het hellen door de aanslagen, Le Pen verkoopt niet.

    [ bericht aangepast op 7 mei 2017 - 13:02 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik neem ook aan dat Macron wint. Punt blijft wel dat de lek van een hele hoop dossiers van Macron wel heel erg vervelend getimed was en Fransen zijn wel vrij principieel (kijk naar het verlies van Fillon). Aan de andere kant heet Le Pen ook het nodige op haar kerfstok staan en dat lijkt haar achterban maar weinig uit te maken, dus wie weet is dat toch minder van belang. Ik kan mij niet voorstellen dat Le Pen wint, Frankrijk is ook een trots land en naast hun aandeel in de oprichting van de EU is ook hun invloed binnen de EU zo groot dat het velen tegen het borst stuit om nu te gaan zeggen dat ze eigenlijk er niet achter staat. Dat Le Pen een Frexit wil is dan ook voor vele onacceptabel en ik verwacht dat dat ook de reden is waarom heel veel mensen dan toch de voorkeur hebben voor Macron.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Ik hoop Macron.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Hij heeft waarschijnlijk gewonnen. De polls schatten dat hij 65% van de stemmen heeft gekregen.
    Thank god trouwens, Le Pen leek me doodeng als president van Frankrijk.


    I am an idiot, I move.

    Ik ben zo. verschrikkelijk. opgelucht. nu die prognose eindelijk bekend is, jeetje. Ik ben het op lang niet alle punten eens met Macron, maar duizend keer liever hem dan Le Pen. Dat zou een ramp zijn geweest voor Europa.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Oh de opluchting. Man. Ik was verschrikkelijk bang voor een mogelijke andere uitkomst. God.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gelukkig! Le Pen is een nachtmerrie. Ik ben het niet op alle fronten eens met Macron, maar Le Pen is alles behalve goed.


    Seasons will change, but I shall remain

    Als Le Pen was gewonnen dan had ik botweg geweigerd nog frans te volgen op school denk ik.(cat)


    Queer zijn is gewoon alles