• Bestaat er een spel wat je aan zet tot zelfmoord? In Rusland denken ze van wel! Het Blue whale spel zou daar al gezorgd hebben voor tientallen zelfdodingen. Het is zelfs zo erg dat de Russische president Poetin actie heeft ondernomen tegen de makers van het spel.

    Het Blue Whale spel wordt al sinds 2015 in verband gebracht met zelfdoding onder Russische jongeren. Het spel wordt verspreid via VK, een soort Facebook die erg populair is in Rusland. In verschillende groepen waar mensen met elkaar praten over zelfdoding worden mensen benaderd die het spel kunnen spelen. Als je eenmaal mee doet dan kun je er niet meer onderuit. Dat is tenminste wat deze afbeelding doet geloven.

    In het spel krijg je een 50 tal opdrachten die je moet uitvoeren. De opdrachten zijn zo gemaakt dat ze je uitputten en hersenspoelen. Zo moet je vaak een hoog gebouw opzoeken en steeds een stap dichter bij de rand van het dak zetten. Eerst moet je alleen maar naar het dak, dan moet je over de rand kijken en daarna met je voeten over de rand hangen. Ook moet je vaak om 4:20 wakker worden en kijken naar enge filmpjes of luisteren naar enge nummers die gestuurd worden door iemand van de Blue Whale organisatie. Deze organisatie houdt in de gate of jij je wel aan de opdrachten houdt en zegt je te straffen als je dat niet doet. Op het einde van het spel moet je een einde aan je leven maken.

    De Russische inlichtingendienst FSB ging meteen onderzoek doen naar het spel en recente zelfmoorden onder jongeren. Twee meisjes van 14 en 15 sprongen van een gebouw in Siberië en een meisje van 14 sprong voor een trein. Een ander jong meisje raakte ernstig gewond toen ze van de vijfde verdieping van een gebouw sprong. Dit allemaal dankzij het Blue Whale spel. Op 10 mei van dit jaar kwam de Russische politie een verdachten op het spoor. Zijn naam is Philipp Budeikin, een 21 jarige Rus. Hij wordt er van verdacht de maker van het spel te zijn en verantwoordelijk te zijn voor zeker 16 zelfdodingen. Toen ze hem vroegen waarom hij kinderen aanzette tot zelfmoord kwam er een verrassende verklaring. Hij zei dat hij de wereld wilde reinigen van mensen die zwak waren en niets toe te voegen hadden aan de samenleving. Hij vertelde de politie dat de meisjes die zelfmoord geplaagd hadden blij waren om te sterven en dat hij iedereen een plezier heeft gedaan.

    Een meisje die op het laatste moment stopte met het spel vertelde het volgende: ze klikte terwijl ze aan het scrollen was op VK op een eng plaatje, dat linkte door naar een ander eng plaatje. Uiteindelijk kwam ze uit op een van de groepen van Philipp. Er waren duizenden van dit soort groepen zei ze en ze zijn heel gemakkelijk om lid van te worden. Ze kwam in contact met iemand van de Blue Whale groep en kreeg een aantal kleine opdrachten om te zien of ze geschikt was om deel te namen aan de blue whale game. Ze bleek geschikt en kwam in contact met Phillip. Ze werd uitgenodigd voor een besloten skype groep en moest zich iedere avond om 4:20 melden. Daar stuurde ze haar vreselijke beelden door van mensen die zelfmoord pleegde of mensen die elkaar iets aandeden. Onder deze beelden zat vaak het geluid van schreeuwende mensen of kinderen.
    Dit ging 2 maanden door, tot ze uiteindelijk zo moe en depressief was dat ze zichzelf of iemand anders iets aan wilde doen. Als ze er mee wilde stoppen moest ze blijven kijken, anders werd ze uitgescholden of bedreigd. Ze mocht pas stoppen met kijken als dat tegen haar gezegd werd en naar afloop moest ze altijd alle beelden verwijderen.

    Er wordt nu gevreesd dat dit spel overgewaaid is naar Europa, en dat ondanks dat de bedenker van het spel vast zit er nog steeds mensen bezig zijn om het spel te verspreiden. De afgelopen week heeft een school in Engeland ouders nog gewaarschuwd over het spel.

    Laten we hopen dat het spel niet in Nederland opduikt!


    falling doesn't feel this bad when i know you've fallen this way too.

    Eh wat.

    [ bericht aangepast op 16 mei 2017 - 20:54 ]


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    Bah, ik had er wel eens eerder over gehoord maar ik krijg nog steeds kippenvel als ik over dat 'spel' lees.


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    Ik had er een video op Youtube over gezien.

    Ik heb er wel eens van gehoord.
    Vraag me af waarom je daar überhaupt aan mee zou doen. Best flink geschift, als je het mij vraagt...

    Gadverdamme zeg, de reden vind ik ook ontzettend gemeen actually, I mean, het zijn tieners en het is normaal als je daar moe en depressief van wordt lijkt me. Weet niet eens of ik het wel een spel zou willen noemen.


    obsessive rage

    Het is echt een zieke challenge. Pas daarom héél goed op met waar je terecht komt op internet of wat je download. Voor je het weet zit je er middenin.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Huh, wat een raar verhaal. Het klinkt nogal als een internetmythe, maar er lijken wat vrij geloofwaardige bronnen te bestaan als ik het Google. Hoe dan ook is het een verachtelijk idee om mensen die al in een slechte situatie zitten op zo een manier te manipuleren en intimideren, nog eens extra omdat het blijkbaar meestal om (heel) jonge tieners gaat. Bah. (no_chears)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Oh god, ik heb er al heel wat over gelezen en het is inderdaad vreselijk. Tieners die vaak al slecht in hun vel zitten (wat bij veel mensen zo is op die leeftijd), op zo'n zieke manier manipuleren... Het is gewoon afschuwelijk dat er mensen zijn die daartoe in staat zijn, en dan nog het excuus dat die man gebruikt... 'Om de samenleving te zuiveren.' Wtf? Want ja, die man heeft nooit in een lastige periode gezeten of zich slecht gevoeld (aangezien dat de mensen zijn waar het 'spel' zich op richt.) Echt... Ik heb er geen woorden voor gewoon.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    ah oke ?


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Meer dan een half jaar geleden had ik er al over gehoord en deze week komt het weer naar boven. Ik denk dat er ook in België en in Nederland jongeren hier aan mee zullen doen. Ik hoorde dat de eerste stappen niet zo moeilijk zijn en jongeren die al met veel te maken hebben, laten zich hier ook makkelijker met mee slepen. Ik hoorde dat er ook veel automutilatie aan de pas kwam. Echt, brr.

    Maar ik wist niet dat je in de gaten gehouden werd. Dat is het eerste dat ik er van hoor. Doet me zo een beetje denken aan de film Nerve.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik had er ook al van gehoord. Echt ziek.-,-


    Queer zijn is gewoon alles

    Kowalski schreef:
    Oh god, ik heb er al heel wat over gelezen en het is inderdaad vreselijk. Tieners die vaak al slecht in hun vel zitten (wat bij veel mensen zo is op die leeftijd), op zo'n zieke manier manipuleren... Het is gewoon afschuwelijk dat er mensen zijn die daartoe in staat zijn, en dan nog het excuus dat die man gebruikt... 'Om de samenleving te zuiveren.' Wtf? Want ja, die man heeft nooit in een lastige periode gezeten of zich slecht gevoeld (aangezien dat de mensen zijn waar het 'spel' zich op richt.) Echt... Ik heb er geen woorden voor gewoon.


    Ik denk dat deze man/jongen (hij is niet heel oud) juist ook knetterdepressief is, toen ik meer dingen ging zoeken, maar dat is ook een beetje mijn eigen vertaling. Wat het niet minder erg maakt natuurlijk.


    obsessive rage

    Wow heftig, maar ook soort van interessant of zo. Ik ben dan benieuwd wanneer ze vinden dat je geschikt bent. Oké, ik ben raar, maar dit geeft me inspiratie voor verhalen. Het is natuurlijk nog steeds super messed up.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Dumblydore schreef:
    Wow heftig, maar ook soort van interessant of zo. Ik ben dan benieuwd wanneer ze vinden dat je geschikt bent. Oké, ik ben raar, maar dit geeft me inspiratie voor verhalen. Het is natuurlijk nog steeds super messed up.


    Ik heb hetzelfde tho, ik krijg er een beetje The Hunger Games vibes van, ook al is het echt geschift en gestoord


    I just caught the wave in your eyes

    Tbh weet ik niet wat ik zieker vind; het spel zelf of het idee dat iemand zo ziek in z'n hoofd is om zoiets te bedenken.


    26 - 02 - '16