• Week van het schrijven 2017
    11 t/m 17 september


    Van 11 tot en met 17 september is het weer zo ver! De Week van het Schrijven gaat van start. Er worden lezingen en festivals georganiseerd, cursusinstituten en academies openen hun deuren voor publiek en je kunt zelfs je eigen wedstrijd of activiteit organiseren.

    Waarom dit topic?
    Het leek me leuk om jullie, als schrijvers, te leren kennen. Waarom schrijven jullie, wat zijn jullie motieven en wat schrijf je het liefst? We zijn immers allemaal collega’s van elkaar!

    Voel je vrij om in dit topic te reageren, om vragen te beantwoorden (je hoeft niet op álle vragen te antwoorden, mag wel), om mee te doen met de challenges en natuurlijk om te praten over het schrijfproces!

    Wie mag ik tot mijn waarde collega’s rekenen? :Y)
    Jouw schrijfproces

    1. Onder welke omstandigheden ben jij het creatiefst?
    2. Welke auteur is je grootste idool?
    3. Welk genre schrijf je het liefst?
    4. Aan welk zelfverzonnen personage heb je eigenlijk stiekem (of openlijk) een grote hekel?
    5. Wat zijn jouw schrijfambities?
    6. Omschrijf je meest favoriete MC (main character).
    7. Waarom schrijf je eigenlijk?
    8. Omschrijf jouw grootste valkuil en je grootste talent op schrijfgebied.
    9. Hoe pak jij het schrijven aan: met een uitgebreide opzet of begin je gewoon?
    10. Omschrijf de creatie waar je het meest trots op bent.
    11. Waardoor of door wie laat jij je inspireren?
    12. Omschrijf je laatst verzonnen personage.
    13. Hoe ga je om met een writer’s block?
    14. Beschrijf jouw eerste stapjes op de schrijversladder.
    15. Beschrijf jouw ultieme afleidingmomentjes.
    16. Wat denk je dat je toevoegt, wat andere schrijvers niet toevoegen?

    Challenges

    Niets is zo leuk dan je eigen grenzen verleggen. Hier volgen kleine, korte opdrachtjes die jou kunnen helpen die drempel over te stappen. Doe mee of doe niet mee, niets is verplicht, alles is leuk. En deel vooral je creatie met ons, we zijn natuurlijk heel benieuwd!

    1 Schrijf een kort verhaal in slechts 100 woorden.
    2 Beschrijf een scène waarin een kleur een grote rol speelt.
    3 Schrijf een korte scène in een andere taal dan het Nederlands.
    4 Schrijf een scène vanuit het perspectief van een huisdier.
    5 Zet je timer op tien minuten en schrijf alles op wat in je opkomt (het hoeft niet logisch te zijn!).
    6 Beschrijf een ontmoeting tussen twee personen die qua karakter tegenpolen zijn.
    7 Schrijf een scène waarin iemand sterft (maximaal 200 woorden).
    8 Schrijf een kort verhaal van maximaal 100 woorden – op rijm!
    9 Schrijf een scène vanuit het perspectief van een doof persoon.
    10 Schrijf over je laatste droom.




    Collega's aka stamgasten

    Jure -- Nikki
    Adsthetic -- Ads
    Hopps -- Matty
    Laleah -- Leah
    Yukimura -- Anna
    Ringwraith -- Natas
    Kiliphilia -- Elke
    Catmint -- Maxime
    Douceur -- Anne-Fleur
    Navarro -- Naomi
    Sacramental -- Maia
    Devitt -- Sylvie
    Stormfly -- Lilly
    Milena_LT -- Milena
    Frodo -- Bes
    Sunfyre - Leah


    [ bericht aangepast op 11 sep 2017 - 13:09 ]


    oi, suzy

    Hopps schreef:
    even MT. This sounds nice. c;


    16 - 09 - '17

    Wat een leuk initiatief! Die uitdagingen zijn interessant. ^^ Ik ben heel benieuwd wat er allemaal uitkomt. ^^


    Ik wil een tuin vol egels

    Oke, uitdaging één is klaar. Het is hier te bewonderen. Hehe. (krul)


    Heaven is a place that we all have

    Adsthetic schreef:
    Oke, uitdaging één is klaar. Het is hier te bewonderen. Hehe. (krul)

    Haha toevallig niet geactiveerd?


    oi, suzy

    Jure schreef:
    (...)
    Haha toevallig niet geactiveerd?


    Hehe oeps. Hij staat er nu op hoor. (nerd)


    Heaven is a place that we all have

    Je mag mij er ook bij zetten ^^

    Catmint - Maxime


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Hebben er al meer mensen een challenge voltooid? :Y) Beantwoord ook gerust de vragen!

    [ bericht aangepast op 10 aug 2017 - 9:37 ]


    oi, suzy

    Vraag 6. Omschrijf je meest favoriete MC (main character).

    Risa Stankić is een man die al jaren in mijn hoofd zit en er maar niet uit wil. Hij is een in Zweden woonachtige Kroaat, met een seks- en drankverslaafde vader en een onderdrukte moeder. Zijn zusje Sveta is jarenlang misbruikt en heeft enkele jaren terug zelfmoord gepleegd. Risa voelt het als zijn verantwoordelijkheid en vindt dat het zijn schuld is. Hij had Sveta moeten beschermen. Hij koestert nu een sterke haat jegens zijn vader en kan niet met hem samen in één kamer zijn.
    Risa is een harde, meedogenloze man die niet aarzelt iemand uit de weg te ruimen als diegene hem in de weg loopt. Hij is rechtvaardig, slim en standvastig. Hij laat zich door niemand gebruiken of opzij zetten. Toch zal hij de goedgelovigheid van mensen gebruiken als hij daar voordeel mee kan halen.
    Vroeger is hij veel gepest op school. Hij had nauwelijks vrienden en de kameraden die hij had, lieten hem al snel weer vallen. Daarom voelt hij zich nu vaak eenzaam. Hij heeft geen zin om energie te steken in vriendschappen, want die eindigen toch wel weer. Hij vermaakt zich liever met een boek dan met een feestje.

    Vraag 8. Omschrijf jouw grootste valkuil en je grootste talent op schrijfgebied.

    Mijn grootste valkuil: ik heb een waanzinnig slecht doorzettingsvermogen. Als ik zo 10.000 woorden heb geschreven, gaat een verhaal me vervelen en vind ik het saai en geen toevoeging voor de literatuur. En dan hou ik er maar mee op. Zo zijn al tientallen half afgeschreven manuscripten in de spreekwoordelijke bureaulade verdwenen.

    Mijn grootste talent: ik bereid me altijd minutieus voor. Dat betekent dat mijn personages werkelijk leven in mijn hoofd en dat ik ze door en door ken. Ik zie hoe ze reageren op bepaalde situaties en weet wat ze denken en hoe ze in het leven staan. Het betekent ook dat ik per hoofdstuk een korte uitwerking maak van wat er zal gebeuren. Het geeft me houvast en helpt me te structureren.


    oi, suzy

    En hier is mijn challenge one: Lina


    oi, suzy

    Dit klinkt wel heel leuk! ^^

    Je mag mij er ook bij zetten
    Douceur / Anne-Fleur


    chaos makes the muse

    Je mag mij er ook bij zetten :Y)
    Naomi/ Navarro


    If we hug a little tighter, our hearts will be a little closer

    O, leuke challenges! Count me in.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Bij gebrek aan iets anders om te doen, een paar vragen van mij:

    1. Onder welke omstandigheden ben jij het creatiefst?
    Ik schrijf het liefst met een muziekje op de achtergrond. Dit maakt me tegenwoordig vrij weinig meer uit, ik prefereer metal en rock, maar klassieke muziek mag ook. Als ik de tekst niet ken is dit het best, omdat ik anders keihard mee ga zingen en me niet op schrijven concentreer. Verder wil ik altijd wel iets te drinken erbij hebben staan, het liefst iets met suiker of caffeïne.
    Het snelst schrijf ik 's nachts of op mijn werk momenteel. Ik ben tijdelijk administratief vakantiemedewerker en als ik even pauze neem van het copy-paste proces probeer ik eventjes een hoofdstukje te schrijven. Zo heb ik Camp NaNoWriMo voltooid op mijn werk en mijn goal zelfs nog verhoogd.
    Het zijn natuurlijk ook altijd de momentjes voor het slapen, of als je geen notitiemogelijkheid hebt, dat je een creatieve ingeving krijgt in mijn geval. Dus dat is het wel zo'n beetje.

    2. Welke auteur is je grootste idool?
    Om heel eerlijk te zijn, heb ik die niet echt. Natascha van Limpt is de enige die in me opkomt momenteel. Ja, natuurlijk ben ik fan van andere schrijvers, maar ik vind de prestaties van Natas echt geweldig. Ik heb namelijk ook nooit drama boeken in de kast gehad - afgezien van Andy McNab met de drama/actie/oorlog boeken - tot Natas haar boek Schuld publiceerde. Misschien komt dit door het 'Oh mijn god, ik ken een schrijver', misschien door het feit dat ze hier is begonnen en nu boeken uitgeeft en redigeert, ik weet het niet, maar ze is wel een speciale schrijver voor mij.

    3. Welk genre schrijf je het liefst?
    Ik ga dan toch voor fantasy (met een science-fiction of gothic randje). Defender of the Crown (even reclame maken) speelt zich af in een verzonnen land, maar echt magie komt er - nog? - niet in voor. Een ander verhaal van mij speelt zich af na de derde wereldoorlog, wat het dystopian maakt, maar door het engelen/duivel element is het toch meer fantasy. Nog een ander verhaal is dan weer een game-wereld setting, met een radioactieve boom. Echt fantasy durf ik dit niet te noemen, maar of het onder science-fiction valt, geen idee.
    Ik denk dat ik het nog het best onder de grote noemer Young Adult kan gooien. Het is veelal tieners die een probleem tegenkomen. Defender of the Crown is dan iets minder Young Adult in mijn ogen, omdat de hoofdpersoon inmiddels rond de 24 is en de leeftijd dus wat hoger ligt dan normaal gesproken in mijn verhalen, besef ik me nu net.

    4. Aan welk zelfverzonnen personage heb je eigenlijk stiekem (of openlijk) een grote hekel?
    Axel/Roden en Antor uit Defender of the Crown, Wolve en Jiron uit Angel of Death en Weaver uit Thunderstruck. Dit zijn momenteel de verhalen waar ik verder mee ben dan hoofdstuk twee of actief aan schrijf.

    Axel/Roden: Ik ben er nog niet helemaal uit wie ik de rol ga geven, maar een van hen gaat zijn familie verraden. En ja, ik heb het zelf bedacht, maar ik haat die knakker met een passie.
    Antor: Wat voor schrijver ben je als je zelf niet je antagonist kan haten. Misschien overdreven, maar ja, ik haat mijn antagonist. Hij is een rotzak die heel goed door heeft wat voor spelletjes hij kan spelen met iemand. Hij executeert mensen voor de lol en is ook een grote perv eigenlijk. Hij weet dondersgoed hoe hij mensen moet belazeren en emotioneel moet manipuleren. Het is echt de typische villain en als ik mijn lezer zou zijn, zou ik echt een pesthekel aan hem hebben.

    Jiron: Hij is gebaseerd op een van mijn pestkoppen en daarom haat ik hem met een hele grote passie. Het is niet zozeer het karakter, maar de persoon waarop het gebaseerd is die me het laat haten. Het is het typische zielige jongetje dat meisjes pest om zich beter te voelen, maar een gebroken neus niet aan kan. Het is een watje als het erop aankomt dus.
    Wolve: Dit karakter is ook gebaseerd op een persoon die ik ken. Destijds vond ik hem "leuk", dacht ik. Hij heeft mij emotioneel gemanipuleerd, draaide ieder gesprek naar zielig gedoe of iets seksueel getints. Dus toen dat contact is verdwenen heb ik eigenlijk mijn hoofdpersoon vermoord om Wolve te pesten. Hij en het hoofdpersonage waren verliefd, maar hij zei iets dat niet goed viel, en toen heeft zij hem een gebroken neus geslagen - het beste stukje dat ik ooit geschreven heb denk ik. Aan het einde van het verhaal gaat ze dus dood en heeft hij ontzettend veel verdriet.

    Weaver: Hij is een van de laatstejaars uit Slytherin, maar is een beetje te vergelijken met Crabbe en Goyle. Niet echt slim, loopt achter Pralinus aan als een schoothondje, en is de papegaai van de groep. Als een van hen een vuile opmerking naar de Gryffindors maakt, moet hij hem per se herhalen. Zo'n personage is het. Dit is nog niet echt aan bod gekomen in het verhaal zelf, maar dat maakt niet uit.

    Als iemand het leuk vindt, ik wil wel eens weten wie jullie het meest haten van deze vijf personages.


    Dit waren even de vragen die ik nu beantwoord, de rest komt nog wel een keertje ^^

    [ bericht aangepast op 10 aug 2017 - 11:57 ]


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    oohh dit is interessant, MT


    groetjes

    Oeps, toen had ik ineens een story aangemaakt.

    Ik heb de vragen beantwoord en ik denk dat ik nu ook één van de challenges ga uitvoeren.


    look at the stars, look how they shine for you;