• De stelling van deze week luidt:
    Er zou meer aandacht en begeleiding gegeven moeten worden aan het ontwikkelen van een goede studie- en leerhouding bij leerlingen met een leervoorsprong.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Laaaange titel. x)
    Maar eens. Hoewel ik sowieso vind dat iedere leerling wat meer persoonlijke aandacht en begeleiding zou moeten krijgen (van het ontwikkelen van een goede studie- en leerhouding). Ondanks dat ik het ook wel weer begrijp als dat een onmogelijke taak is doordat er vast meer leerlingen dan docenten zijn. xp


    Smile. You're beautiful. <3

    Ik vind dit altijd heel dubbel. Ja, kinderen met een leervoorsprong moeten meer aandacht krijgen, zodat ze hun voordeel ermee kunnen uithalen. Maar als je aan de één meer aandacht besteed, gaat dat ten koste van andere "normale" leerlingen. En ik vind ook dat kinderen met een leerachterstand ook meer aandacht verdienen.
    En dan heb je de vicieuze cirkel: wie geef je meer aandacht dan de ander? En hier komt voor mij geen antwoord uit.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    Ik vind dit altijd heel dubbel. Ja, kinderen met een leervoorsprong moeten meer aandacht krijgen, zodat ze hun voordeel ermee kunnen uithalen. Maar als je aan de één meer aandacht besteed, gaat dat ten koste van andere "normale" leerlingen. En ik vind ook dat kinderen met een leerachterstand ook meer aandacht verdienen.
    En dan heb je de vicieuze cirkel: wie geef je meer aandacht dan de ander? En hier komt voor mij geen antwoord uit.


    Ik sluit me bij deze mening aan.


    26 - 02 - '16

    Lange titel, maar zeer goede stelling! Ja, absoluut. Ik heb hier persoonlijke ervaring mee (en dat zeg ik niet met een dikke nek, dus hopelijk komt het ook zo niet over), maar daar zijn heel veel problemen mee. Ik ben er tevens van op de hoogte dat daar al moeite in gestoken wordt, maar naar mijn mening gaat het niet efficiënt genoeg en wordt het ook niet genoeg gedaan.

    Ik heb in het lager nooit iets moeten leren. In het eerste leerjaar kreeg ik extra taken (voor iedereen die sneller klaar was), dingen die voor hogere jaren bedoeld waren, en dat was heel goed. Zo verveelde ik (en anderen uit mijn klas) me niet te veel. Dit was zeer goed, maar het ontwikkelt natuurlijk geen studiehouding. Het biedt gewoon wat voeding voor de brein, om het zo te zeggen. Later kreeg ik zelfs dat niet meer, dus toen hebben ze me gewoon een jaar laten overslaan. Dat is, volgens mij, vaak een heel foute keuze. (Ik zeg niet dat dat per se bij iedereen zo is, maar bij veel mensen toch wel.) Die kinderen zijn vaak qua schoolprestaties wel op een "hoger" niveau, maar dat betekent niet dat ze communicatief en emotioneel datzelfde niveau hebben. Dat betekent ook niet dat ze inzichtelijk hetzelfde niveau hebben. Een jaar overslaan kan goed zijn om mensen meer te laten nadenken, maar in mijn geval heb ik daar nooit heel veel meer door moeten doen (ik scoorde logischerwijze wel iets minder, maar echt blokken of studeren moest ik nou ook niet doen) en ik geloof dat dat bij veel andere kinderen ook zo is.

    Extra oefeningen in het lager onderwijs leert geen studiehouding aan en dat is niet de schuld van de leerkrachten, want die oefeningen tonen dat ze er echt mee bezig zijn (en het kost hun ook heel wat meer werk, waarvoor respect). Ik vind dat het van hogerhand zou moeten komen. Ik heb doorheen heel mijn middelbaar onderwijs namelijk gemerkt dat ik compleet géén leerhouding had en dat is me wel vaker zuur opgebroken (en ik was niet de enige, trouwens, er waren een hoop mensen die het nog zwaarder te verduren hadden dan ik).

    Het zou dat soort leerlingen geloof ik een hele hoop helpen als daar van hogerhand meer mee gedaan wordt, want op klas- of zelfs schoolniveau kun je daar zeer weinig aan veranderen, jammer genoeg.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Mee eens. Dat had ik echt kunnen gebruiken toen ik jong was (en nu nog, tbh). Leerlingen die wat achter liggen, die leren echt zo hoe ze moeten leren, die moeten er voor werken. Maar als je de helft van je school carrière bijna niet moet leren, dan wordt het wel heel moeilijk als je en vak tegen komt waar het plots niet zo makkelijk gaat.


    Ex astris, sciencia

    Betreffende het argument over "normale" leerlingen (bij gebrek aan betere verwoording), trouwens: dat klopt, maar het punt is dat er nu te weinig aandacht wordt besteed (naar mijn gevoel) aan kinderen met een leervoorsprong, omdat er vaak gewoon vanuit gegaan wordt dat ze het toch al kunnen, dus dat ze die aandacht niet nodig hebben.
    Wat betreft kinderen met een leerachterstand: ja, daar moet ook aandacht aan gegeven worden. Iedereen zou de aandacht moeten krijgen die hij of zij nodig heeft. Dat zou dan aandacht zijn die afgestemd is op hun kunnen en op wat ze nodig hebben en wat ze nodig hebben en niet puur op "even veel".


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Wat ik vooral merkte, is dat ik extra oefeningen kreeg. Leuk, voor drie x in het jaar. Ik verveelde me dood en ging heel erg veel lezen, dus van mij hadden ze niet echt last. Veel jongens gingen klieren en die kregen wel aandacht. Daar gaat het voor mij de fout in. Dat ik, omdat ik niet ging klieren, minder aandacht kreeg. Ik snap het wel, maar dat is wat het is. Ik hoor dit eigenlijk meer van andere mensen dan dat ik het zelf heb meegemaakt. Ik had een hele fijne basisschool (tijd), maar ik ben zo veel gelukkiger nu ik eindelijk mag leren.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Pretty much alles wat Ahavah zegt.

    Zeggen dat het dan ten koste van de tijd van normale leerlingen gaat, is zeggen dat deze leerlingen die tijd dus niet ook verdienen. Maar juist ook leerlingen met een voorsprong hebben last van het feit dat hun school niet rekening met hen houdt. Zij verdienen ook de juiste aandacht.

    [ bericht aangepast op 13 aug 2017 - 15:28 ]


    Tijd voor koffie.

    Oke schreef:
    Pretty much alles wat Ahavah zegt.

    Zeggen dat het dan ten koste van de tijd van normale leerlingen gaat, is zeggen dat deze leerlingen die tijd dus niet ook verdienen. Maar juist ook leerlingen met een voorsprong hebben last van het feit dat hun school niet rekening met hen houdt. Zij verdienen ook de juiste aandacht.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    dikke ja. ik moet tot heden nauwelijks iets doen voor school (lees: alle leerstof eens doorlezen = studeren) en ik verveel me nog steeds enorm dood. er wordt gewoon niets ondernomen en ja, dat heeft mijn schoolervaringen serieus opgefuckt. so I decided to quit school and do it all on my own bc yolo

    in mijn school wordt daarentegen wel aandacht besteed aan leerlingen met een leerachterstand. de snelle leerlingen krijgen gewoon extra oefeningen idk but that's not how it works

    [ bericht aangepast op 13 aug 2017 - 15:34 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    DIT ZO HARD.

    Ik heb tot dit jaar nooit moeten studeren voor school en dit jaar opeens wel en ik kon het dus niet dus like ik ben shook.


    Heaven is a place that we all have

    Bovendien is het gewoon echt slecht voor je toekomst, want ik hoefde nooit te leren of zo op school, met het gevolg dat ik echt moeite had met het moment dat dat ineens wel moest (haha, ineens moeilijke-studie-leven).

    ^ Ja, wat boven me beter geformuleerd staat zeg maar.

    [ bericht aangepast op 13 aug 2017 - 15:38 ]


    Tijd voor koffie.

    Ik ben het er mee eens, maar dit is een moeilijke om een echte oplossing voor te vinden. 'laat ze een jaar overslaan' is al debunked door Ahavah, extra oefeningen geven is ook al debunked, wat blijft er nog over? Ik heb hier zelf namelijk nooit echt last van gehad, dus ik zou niet weten wat jullie als oplossing goed zouden vinden. Veel mensen die ik ken hebben dit probleem wel, en ik heb het gevoel dat dit steeds vaker voorkomt? Of ben ik gewoon aan het ijlen nu


    groetjes

    ^ I don't know

    bij mij is het nog geen probleem tbh :'D ik kan (veel) dingen (heel) snel onthouden en volgens mij heb ik wel een oke studiemethode

    mijn probleem is gewoon dat alles fucking saai is en traag gaat xd

    [ bericht aangepast op 13 aug 2017 - 16:44 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ahavah schreef:
    Lange titel, maar zeer goede stelling! Ja, absoluut. Ik heb hier persoonlijke ervaring mee (en dat zeg ik niet met een dikke nek, dus hopelijk komt het ook zo niet over), maar daar zijn heel veel problemen mee. Ik ben er tevens van op de hoogte dat daar al moeite in gestoken wordt, maar naar mijn mening gaat het niet efficiënt genoeg en wordt het ook niet genoeg gedaan.

    Ik heb in het lager nooit iets moeten leren. In het eerste leerjaar kreeg ik extra taken (voor iedereen die sneller klaar was), dingen die voor hogere jaren bedoeld waren, en dat was heel goed. Zo verveelde ik (en anderen uit mijn klas) me niet te veel. Dit was zeer goed, maar het ontwikkelt natuurlijk geen studiehouding. Het biedt gewoon wat voeding voor de brein, om het zo te zeggen. Later kreeg ik zelfs dat niet meer, dus toen hebben ze me gewoon een jaar laten overslaan. Dat is, volgens mij, vaak een heel foute keuze. (Ik zeg niet dat dat per se bij iedereen zo is, maar bij veel mensen toch wel.) Die kinderen zijn vaak qua schoolprestaties wel op een "hoger" niveau, maar dat betekent niet dat ze communicatief en emotioneel datzelfde niveau hebben. Dat betekent ook niet dat ze inzichtelijk hetzelfde niveau hebben. Een jaar overslaan kan goed zijn om mensen meer te laten nadenken, maar in mijn geval heb ik daar nooit heel veel meer door moeten doen (ik scoorde logischerwijze wel iets minder, maar echt blokken of studeren moest ik nou ook niet doen) en ik geloof dat dat bij veel andere kinderen ook zo is.

    Extra oefeningen in het lager onderwijs leert geen studiehouding aan en dat is niet de schuld van de leerkrachten, want die oefeningen tonen dat ze er echt mee bezig zijn (en het kost hun ook heel wat meer werk, waarvoor respect). Ik vind dat het van hogerhand zou moeten komen. Ik heb doorheen heel mijn middelbaar onderwijs namelijk gemerkt dat ik compleet géén leerhouding had en dat is me wel vaker zuur opgebroken (en ik was niet de enige, trouwens, er waren een hoop mensen die het nog zwaarder te verduren hadden dan ik).

    Het zou dat soort leerlingen geloof ik een hele hoop helpen als daar van hogerhand meer mee gedaan wordt, want op klas- of zelfs schoolniveau kun je daar zeer weinig aan veranderen, jammer genoeg.

    Het is en blijft idd lastig.Geen zorgen, ik denk dat er in elke ASO/VWO klas 1-2 leerlingen zijn die wel eens een klas hebben overgeslagen, en nog veel meer die vastlopen omdat zij nooit wat hebben moeten doen. Mijn zusje had een klas overgeslagen maar wist zich niet te redden op de middelbare,dus heeft zij HAVO gedaan terwijl zij eigenlijk VWO aan kan. Een klas overslaan haalt dus zeker niet altijd het beste in een kind naar boven.
    Ook die extra opdrachten herken ik, had ze ook op de basisschool. Maar meestal was het meer van hetzelfde. Het leek voor mij erg op de strafopdrachten die anderen kregen, dus ik begreep ook niet waarom ik die zou moeten maken. Liever gebruikte ik de driekwart van de tijd die overbleef aan tekenen, maar dat mocht weer niet omdat de rest te jaloers zou worden.
    Dan had je nog de oplossing waarbij je dingen moest gaan uitleggen aan de traaglerende kinderen van de klas, wat natuurlijk niet werkte want ik begreep niet wat er niet te snappen viel aan dingen die al uitgelegd waren. En dan later, als je zelf ingewikkelde dingen moet leren heb je er de energie niet voor want het duurt te lang. Gewoon, omdat 5 seconden opletten altijd voldoende was.
    Ik denk dat het echt key is om op jonge leeftijd uitgedaagd te worden om dit te voorkomen. Van het alsmaar wachten op wat nieuws wordt je lui en passief. Maar je kunt niet verwachten van een basisschooldocent om voor alle 30 leerlingen een passend programma te maken. Ik denk dat het van buitenaf moet worden aangepakt. Natuurlijk is het wel belangrijk om leren om te gaan van mensen die leren op verschillende manieren in een verschillend tempo... en om laatbloeiers kansen te geven... maar het mag niet ten koste gaan van de prestaties van de "snelle" leerling.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder