• En dan heb ik het over woordjes leren, grammatica leren, dat soort dingen.

    Ik ben afgelopen week éindelijk mijn examenjaar ingegaan. En doordat ik al superveel mooie dingen heb mee mogen maken in de afgelopen 4 dagen, ben ik super gemotiveerd voor school.

    Alleen loop ik nu tegen problemen aan.

    Ik heb een soort van mijn afgelopen jaren vwo met twee vingers in m'n neus gedaan, in ieder geval voor de talen. Maar nu heb ik mezelf het doel gesteld om niet voor deze vakken uit te glijden en daar ook mijn best voor te doen.
    Waar ik voor Duits normaal gesproken 90% van de woorden in de woordenlijst die we krijgen al kende, heb ik mezelf nu het doel gesteld om 100% van de woorden te kennen. En om de grammatica ook te leren, want nu doe ik het op gevoel, maar als iemand me dan vraagt: "Hoe doe je dat dan?" dan kan ik nooit antwoord of uitleg geven.

    Ik haalde dan wel achtjes voor de talen (okay, ietsjes lager wat Engels betreft en daarvoor moet ik een Cambridge examen gaan afleggen...), maar aangezien het mijn examenjaar is, wil ik hoger scoren. Ik wil overpunten waar mogelijk, om een zo'n mooi mogelijk diploma te halen. Dat betekent dat ik dit schooljaar wél iets moet uitvoeren, maar ik ben er van overtuigd dat het mij gaat lukken. Ik weet alleen niet hoe.

    Daarom vraag ik jullie om tips, of trucjes, om de talige dingen te leren.

    - Hoe pakken jullie grammatica aan?
    - Hoe leren jullie woordjes? Ik gebruikte vroeger WRTS, maar sinds dat dat betaald is niet meer en ik heb nog geen goede vervanger gevonden...
    - Andere trucjes of tips zijn ook welkom!

    alvast bedankt :) x Vincie


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik hing wel eens woordenlijsten op (WC muur, keuken, slaapkamer, ect) en elke keer als ik er langs kwam dan moest ik ze door lezen! :3
    Dat hielp bij Frans tot op zekere hoogte (lees ik haalde een 6 ipv een 3 ofzo :'d)


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik gebruik nog steeds wrts, de betaalde versie van 2 euro per maand. Woorden leren gaat daar erg fijn op vind ik.
    Grammatica krijg jk er zelf NOOIT ingestampt dus als iemand dat weet..


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    - grammatica zuigt, idk
    - woordjesleren.nl is volgens mij een goeie vervanger? geloof ik? ik geloof dat ik dat in mijn laatste paar schoolmaanden gebruikte
    - welk niveau Cambridge ga je doen? Want in mijn ervaring is CAE veeeeeeeel makkelijker dan school Engels en is CPE ook nog wel te doen als je een beetje blijft oefenen


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    SPECS schreef:
    Ik hing wel eens woordenlijsten op (WC muur, keuken, slaapkamer, ect) en elke keer als ik er langs kwam dan moest ik ze door lezen! :3
    Dat hielp bij Frans tot op zekere hoogte (lees ik haalde een 6 ipv een 3 ofzo :'d)


    Ja, dat heb ik ook wel eens bij een klasgenootje thuis gezien ja! Ik was dat ook al wel van plan met de kenmerkende aspecten van geschiedenis want anders krijg ik never nooit die dingen in m'n hoofd...

    Choice schreef:
    Ik gebruik nog steeds wrts, de betaalde versie van 2 euro per maand. Woorden leren gaat daar erg fijn op vind ik.
    Grammatica krijg jk er zelf NOOIT ingestampt dus als iemand dat weet..


    Ja, maar in mijn ervaring werkte wrts gewoon bagger. Site lag er constant uit, woordenlijsten gingen daardoor verloren, liep steeds vast etcetera. Daar ga ik dan dus echt niet voor betalen. Ja, dat zou ik wel willen als het perfect zou werken, maar dat doet het niet - niet in mijn ervaring in ieder geval...

    Wiarda schreef:
    - grammatica zuigt, idk
    - woordjesleren.nl is volgens mij een goeie vervanger? geloof ik? ik geloof dat ik dat in mijn laatste paar schoolmaanden gebruikte
    - welk niveau Cambridge ga je doen? Want in mijn ervaring is CAE veeeeeeeel makkelijker dan school Engels en is CPE ook nog wel te doen als je een beetje blijft oefenen


    Grammatica doe ik altijd op gevoel maar dan is het lastiger om door te hebben of je het goed of fout doet. Ik ga dan altijd aan mezelf twijfelen in ieder geval...

    Ah thanks voor de tip!

    Ik ga CAE doen, dat gaf de test op de website van Cambridge ook aan als advies. Ik kan ook niet voor CPE gaan, dat zal ik never nooit gaan halen omdat het Engels onderwijs echt ruk was op mijn school. Heb nu eindelijk een fijne docent


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik had een programma voor woordjes, uhm dat heette TEACHH of TEACH en dat kon je dan downloaden op je computer.
    Dat vond ik wel een voordeel, want als ik dan woordjes ging leren kon ik ook evt het internet eruit trekken. En er zit een spelfunctie op (ja, echt) waarbij je woordjes moet 'afschieten' in een ruimteschip. Ik heb dat regelmatig zo fanatiek gespeeld dat ik mijn toetsenbord sloopte. :') (was 2e klas toen hoor hahaha)
    En je hebt een intervalfunctie (daarmee herhaal je de woorden vrij vaak in een sessie), en gewoon een functie waar hij je overhoort en daarna een cijfer geeft. En nog wel meer vormen om te stampen maar deze drie gebruikte ik vooral. Ik heb er toen echt super veel aan gehad.

    Ennn ga écht naar je examentrainingen! En denk niet: oh dat lukt me zelf wel drie weken extra vrij yolo. Want vooral met taalexamens (ik heb zelf examen gedaan in alle vier de talen) zijn het vooral heel veel trucjes die je kan toepassen, en niet eens bijzonder erg je taalkennis.Cito heeft met bepaalde soort vraagstellingen gewoon een standaard goed en standaard fout antwoord, en het scheelt veel tijd als je die vragen op voorbaat al kan herkennen en kan beantwoorden en je niet hoeft blind te staren op de tekst. Ik had op alle vier de examens een 7 ofzo gemiddeld gehaald maar mijn Duits en Frans zijn echt bij lange na niet zo goed, ik heb vooral gescoord op dat soort vragen die je op voorbaat al kan beantwoorden.

    Heb je trouwens al een idee welke studierichting je opgaat? Want misschien ook goed om daar voldoende tijd in te steken, bij mij op school zag ik veel mensen zoo druk zijn met eindexamen dat ze uiteindelijk geen goed vervolg hadden omdat ze daar niet even de ruimte voor hadden genomen. Dus als je al wel makkelijk leert raad ik je echt aan om ook even flink wat open dagen te bezoeken etc als je het nog niet goed helder hebt voor jezelf. =)

    Succes! Het gaat je sowieso wel lukken, de voorafgaande jaren zijn vaak lastiger dan het eindexamen en die heb je ook prima gehaald. =)


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik heb laatst een hele slimme tip gehoord. Je moet twee notitieboekjes hebben , een neem je mee naar school en daar schrijf je de notities in die je tijdens de les krijgt , in je notitieboekje thuis schrijf je de notities over maar dan in het net. Van de nette overzichtelijke notities kan je goed leren.

    En go get em wildcat


    Firm believer of all that is magic

    Je kan quizlet.com gebruiken om woordjes te leren. Werkt hetzelfde als WRTS, maar met meer mogelijkheden én het is gratis (:


    A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only one.

    Voor grammatica heb ik heel erg veel ezelsbruggetjes en als het rijtjes stampen is, dan is het stampen, gewoon 300x per dag opzeggen etc. Voor ezelsbruggetjes bijvoorbeels:

    De regel bij Engels voor de volgorde van bijvoeglijke naamwoorden: OASS.COM
    Opinion
    Age
    Size
    Shape
    Coloue
    Origin
    Material

    Dit ezelsbruggetje had ik twee jaar geleden gemaakt en het werkt nog steeds.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ik ben dit jaar ook mijn examenjaar van VWO ingegaan en het merendeel van mijn profiel bestaat eigenlijk uit talen. :'D
    Bij WRTS is het tegenwoordig zo dat het gratis is tot de 15 lijsten dacht ik en dat je daarna moet kopen, dus soms gebruik ik die nog wel eens en verwijder ik een aantal andere lijsten als het teveel wordt. Maar voor de rest gebruik ik voor talen bijvoorbeeld kaartjes. Dan knip ik ze uit, schrijf op de voorkant het woord en op de achterkant de betekenis.
    Aangezien ik zelf snel woordjes onthou, leg ik ook gewoon vaak mijn hand over de betekenis van de woorden en ga ze dan leren. Maar eigenlijk zijn kaartjes het beste.
    Ik heb me dit jaar voorgenomen dat als er grammatica fz besproken wordt, dat ik mee schrijf en check of ik ook daadwerkelijk nog weet hoe de grammatica in elkaar zit. En voor de rest zelf rijtjes maken.
    Mijn Duits docent heeft ons met de uitgangen van lidwoorden e.d. ons dit aangeleerd:

    Mnl.

    Rollo
    Snickers
    Mars
    Nuts


    Vrl.

    E
    R
    R
    E

    Onz.

    Super
    S
    M
    S

    Mv.

    E
    R
    N
    E

    Als je die eenmaal achter elkaar opzegt en in je hoofd hebt, kun je die heel makkelijk ophalen en bedenken welke letter er nou achter een woord fz moet.

    [ bericht aangepast op 27 aug 2017 - 10:21 ]


    It's not that I don't love our little talks, it's just... I don't love them. ~ Loki

    Wat spannend!

    Ten eerste CAE valt echt heel erg mee. Ik ben vooral erg slecht in mondelingen, maar zelfs dat ging prima. Misschien niet zo goed als ik gehoopt had maar nog steeds een CAE certificaat dus daar gaat het om. Ik denk dat ik het misschien zelfs makkelijker vond dan gewone toetsen, omdat er zoveel oefen mogelijkheden zijn voor CAE. Maak er eerst 2 of 3, kijk waar je zwaktepunten liggen en ga dan die onderdelen oefenen.

    Woordjes stampen ging bij mij best wel vlot. Ik las ze een aantal keer en overhoorde dan mezelf, door 1 kant af te schermen. Soms schreef ik alle woorden op en moest ik vervolgens de vertaling erachter schrijven. Alles wat ik fout had moest ik nog eens doen en nog eens. En als ik het nog niet wist schreef ik het woord met de vertaling 10 keer achter elkaar op en dan weer opnieuw met alle woorden oefenen.

    Grammatica leren... Ik zou de regels in je eigen woorden opschrijven en ervoor zorgen dat je de regel op zich snapt. Dan een aantal oefeningen maken en de regel nog eens doorlezen om te kijken of je hem nu hebt gebruikt. Je kunt ook proberen als je de regels een beetje onder de knie hebt, om het uit te leggen aan andere leerlingen of aan je moeder of aan de muur. Uitleggen is de beste manier om te leren!

    Ezelsbruggetjes kunnen ook heel goed helpen, maar ga niet krampachtig op zoek naar ezelsbruggetjes. Je moet het ezelsbruggetje namelijk wel kunnen onthouden bijvoorbeeld omdat het een beetje raar is of zo.

    (Zoals bij de planeten: mijn vaders aars maakt jou super uber nat, die onthoud je omdat je het niet hardop kunt zeggen. Maar iets met "mijn vader at jonge sla... idk dat is niet spannend genoeg).

    Ezelsbruggetjes kunnen ook bij woorden!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    VeniVidiVici schreef:
    Voor grammatica heb ik heel erg veel ezelsbruggetjes en als het rijtjes stampen is, dan is het stampen, gewoon 300x per dag opzeggen etc. Voor ezelsbruggetjes bijvoorbeels:

    De regel bij Engels voor de volgorde van bijvoeglijke naamwoorden: OASS.COM
    Opinion
    Age
    Size
    Shape
    Coloue
    Origin
    Material

    Dit ezelsbruggetje had ik twee jaar geleden gemaakt en het werkt nog steeds.


    Oh, lol, is daar zelfs een regel voor in het Engels? Ik doe dat altijd op aanvoelen, haha (het zou namelijk nooit in me opkomen om "the black, big book" te zeggen, dat is standaard "big, black").

    Maar goed: je vraag betreft grammatica. Het is een beetje tricky, want ik heb nooit ene fluit gedaan voor grammatica (behalve Frans zo once in a while, omdat we er letterlijk testen over kregen, TERWIJL WE ALLE GRAMMATICA DE EERSTE VIER JAAR AL GEZIEN HADDEN). Het beste wat je kan doen is gewoon zo veel mogelijk de taal luisteren en spreken, want dan komt dat vanzelf. Als je duizend-en-één keer hoort "I didn't see that", dan weet je automatisch wel dat het dat is en niet "I didn't saw that". (Want gossie die fout wordt véél gemaakt.)

    Woordjes ... tja, dat doe je zo goed als je zelf wilt. Dat is blokken, blokken en nog eens blokken. Het is kut, maar het is wel de enige manier. Synoniemen worden dan vaak niet goedgekeurd en dan is het stampen. Voor de ene gaat dat al wat gemakkelijker dan voor de andere, maar als je je er eens goed aan zet, is het over het algemeen zo moeilijk niet.

    Nog zoiets: overdoe je niet. Ik ken jou niet, maar mijn goede voornemens aan het begin van het jaar resulteerden meestal amper in hetgeen ik wilde bereiken. Je gaat nooit honderd procent van je woorden kunnen reproduceren, want af en toe ontglipt het je gewoon.

    [ bericht aangepast op 27 aug 2017 - 11:19 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Oh en voor Duits: de datief zijn de medeklinkers van MoRMooN. De rest is ook stampen, als je het echt wilt weten zonder op je gevoel af te gaan.

    De zwakke adjektivdeklination (of hoe dat ook geschreven wordt) (maar dan zonder de genitief want die is ons leerkracht ons vergeten aan te leren LOL), daar vormt de "en" een soort doosje rond de "e". Gewoon proberen de vreemdste figuren in te zien of ezelsbruggen te maken, dat helpt altijd, haha, zelfs al lijken die van anderen nog zo raar. : ')

    E
    EN
    EN
    E
    E
    EN
    E
    E
    EN
    EN
    EN
    EN

    [ bericht aangepast op 27 aug 2017 - 11:25 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    memrise.com werkt ook heel goed, uit ervaring. (voor woordjes)

    suc6 dit jaar!

    [ bericht aangepast op 27 aug 2017 - 12:55 ]


    -

    Moet je voor Engels CAE (C1) of CPE (C2) afleggen? Want ik heb C1 vorig jaar gedaan (alleen schrijven niet gehaald) en nu zit ik op een andere school en moet ik alleen mijn CPE halen in het 4de jaar (zit nu in m'n 2de jaar van de opleiding).
    Qua grammatica leren gaat bij mij dat het beste wanneer ik het anderen uit moet leggen (met stage of aan klasgenoten).
    Qua woorden zou je zelf lijsten kunnen maken: Engels/Duits/Frans/etc. woord - vertaling - context zin (andere dan in het boek).

    Verder heb ik niet echt tips voor je, behalve dat als je eventuele hulp voor Engels nodig hebt dat je mij altijd mag vragen ^^.

    [ bericht aangepast op 27 aug 2017 - 14:19 ]


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    In alle eerlijkheid: over CAE zou ik me dan niet bijster veel zorgen maken. Kijk gewoon of je begrijpt wat de opdrachten inhouden, want CAE wordt soepeler gerekend qua niveau dan vwo Engels.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.