• Hallo Q!

    Hopelijk zijn er nog mensen die me kunnen helpen met de opdracht! Ik moet namelijk de volgende zinnen verbeteren door de stijlfouten eruit te halen.

    Zin 1:"Wij veronderstellen dat dit waarschijnlijk op een misverstand berust."
    Wat is hier mis mee? Welke stijlfout?
    OPGELOST.

    Zin 2: "Er is een nieuw deel van Harry Potter verschenen en veel mensen zullen weer gaan lezen."
    Hier twijfel ik tussen: "en veel mensen zullen" of "en er zullen veel mensen". In het eerste geva zal het een Tante Betje zijn, waarbij ow en pv zijn omgedraaid. In het tweede geval heb ik geen idee hoe het heet.

    Een koekje voor degene die me hierbij kan helpen!

    EDIT: Ik ben echt een idioot..... ik heb de zin hier fout geschreven. In de oefening stond: "Er is een nieuw deel van Harry Potter verschenen en zullen veel mensen weer gaan lezen". Dan is het dus wel een onjuiste inversie. *O*

    [ bericht aangepast op 31 aug 2017 - 8:19 ]


    everything, in time

    Ik schreeuwde net luidop: "oh beeeeeeeeta's" op hetzelfde deuntje als in Mickey Mouse Clubhouse wanneer ze 'oh toeeeeeeedels' roepen, oeps. (krul)

    Verder kan ik niet helpen. Je me suis desolé


    Heaven is a place that we all have

    Adsthetic schreef:
    Ik schreeuwde net luidop: "oh beeeeeeeeta's" op hetzelfde deuntje als in Mickey Mouse Clubhouse wanneer ze 'oh toeeeeeeedels' roepen, oeps. (krul)

    Verder kan ik niet helpen. Je me suis desolé


    Hahah ik hoop dat er nog een bèta online is! Ik ben nu online via mobiel, dus zoveel onderzoek ga ik niet doen. (nerd)

    Nederlands is normaal echt mijn ding, maar op mijn nieuwe opleiding is het echt next level joh. :W


    everything, in time

    'Veronderstellen' en 'waarschijnlijk' is dubbelop

    Harry Potter is een personage, en dat is grammaticaal onjuist in deze zin; 'de Harry Potter reeks' zou het moeten zijn (metoniem is de juiste term denk ik?)


    oi, suzy

    1: Veronderstellen en waarschijnlijk denk ik. Ik moet het nog even een paar keer lezen haha.

    2: de twee deelzinnen (gescheiden door en) komen niet overeen (het ene deel is enkelvoud en het andere deel meervoud)


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Jure schreef:
    'Veronderstellen' en 'waarschijnlijk' is dubbelop

    Harry Potter is een personage, en dat is grammaticaal onjuist in deze zin; 'de Harry Potter reeks' zou het moeten zijn (metoniem is de juiste term denk ik?)


    O, haha, ik wilde net typen dat ik de eerste zin al opgelost had. Het kwartje viel ineens, maar je bent me voor, haha. Toch bedankt!

    Hmmmm. Dat zou ook kunnen ja. Ik vind alleen 'en zullen veel mensen' zo raar klinken.


    everything, in time

    *studente Nederlands ontwaakt*
    *studente Nederlands merkt dat dit lastig is om 11 uur 's avonds*

    Ik ga mijn best doen.

    Bij de eerste denk ik dat het gaat over de combinatie veronderstellen en waarschijnlijk. Het eerste geeft namelijk al een waarschijnlijkheid aan. (?)

    Bij de tweede.. pfoe. Ik begin enorm aan mezelf te twijfelen, rip


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Hopps schreef:
    *studente Nederlands ontwaakt*
    *studente Nederlands merkt dat dit lastig is om 11 uur 's avonds*

    Ik ga mijn best doen.


    Bij de eerste denk ik dat het gaat over de combinatie veronderstellen en waarschijnlijk. Het eerste geeft namelijk al een waarschijnlijkheid aan. (?)

    Bij de tweede.. pfoe. Ik begin enorm aan mezelf te twijfelen, rip


    Dit haha. En het eerste is correct *nerd smiley*


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Ik ben geen bèta, maar er wel een geweest, haha.


    Zin 1:"Wij veronderstellen dat dit waarschijnlijk op een misverstand berust."
    Ik denk inderdaad veronderstellen en waarschijnlijk. Met 'dat' worden er ook veel stijlfouten gemaakt, maar ik denk dat het hier wel kan.

    Zin 2: "Er is een nieuw deel van Harry Potter verschenen en veel mensen zullen weer gaan lezen."
    Ik weet niet of dit perse de Harry Potter-reeks moet zijn, want de serie heet Harry Potter, maar het tweede deel is sowieso fout. Er mist namelijk iets. Dan zou het iets moeten zijn: en veel mensen zullen dit boek lezen.Hier staat ook iets dubbel, namelijk zullen en gaan. Volgens mij kan 'zullen gaan lezen' niet.

    Ik was op mijn opleiding wel niet erg goed in stijlfouten, maar ik moest wel altijd fouten in zinnen opsporen.

    [ bericht aangepast op 30 aug 2017 - 23:16 ]


    Take risks and conquer your fears.

    Hopps schreef:
    *studente Nederlands ontwaakt*
    *studente Nederlands merkt dat dit lastig is om 11 uur 's avonds*

    Ik ga mijn best doen.

    Bij de eerste denk ik dat het gaat over de combinatie veronderstellen en waarschijnlijk. Het eerste geeft namelijk al een waarschijnlijkheid aan. (?)

    Bij de tweede.. pfoe. Ik begin enorm aan mezelf te twijfelen, rip


    Hahah! Sorry! Wilde je brein niet zo laat nog porren.

    Ik dacht zelf dat het moest zijn: 'en veel mensen zullen weer gaan lezen', omdat je over het algemeen eerst het onderwerp noemt en dan pas de persoonsvorm.
    Maar dat is bij een andere zin ook al het geval en ik twijfel sowieso al, maar daardoor nog meer. In vijf zinnen twee keer dezelfde stijlfout is verdacht, haha.


    everything, in time

    Corday schreef:
    Ik ben geen bèta, maar er wel een geweest, haha.


    Zin 1:"Wij veronderstellen dat dit waarschijnlijk op een misverstand berust."
    Ik denk inderdaad veronderstellen en waarschijnlijk. Met 'dat' worden er ook veel stijlfouten gemaakt, maar ik denk dat het hier wel kan.

    Zin 2: "Er is een nieuw deel van Harry Potter verschenen en veel mensen zullen weer gaan lezen."
    Ik weet niet of dit perse de Harry Potter-reeks moet zijn, want de serie heet Harry Potter, maar het tweede deel is sowieso fout. Er mist namelijk iets. Dan zou het iets moeten zijn: en veel mensen zullen [i[dit boek[/i] lezen.Hier staat ook iets dubbel, namelijk zullen en gaan. Volgens mij kan 'zullen gaan lezen' niet.

    Ik was op mijn opleiding wel niet erg goed in stijlfouten, maar ik moest wel altijd fouten in zinnen opsporen.


    Oeeeeh, 'zullen gaan' is ook zeker een goed punt om naar te kijken! Al zou ik niet weten onder welke stijlfout dat zou vallen.


    everything, in time

    Als ik dit lees, denk ik de tweede zij dus een onjuiste inversie is. Het is namelijk geen vraagzin, de zin begint niet met een ander zinsdeel en het is ook geen bijzin, voor zover ik zie.

    EDIT: grapje het is wel een bijzin nvm. (joehoe)

    [ bericht aangepast op 30 aug 2017 - 23:33 ]


    everything, in time

    Ik was nooit echt goed in stijlfouten, maar de tweede zin klinkt niet heel lekker zo. Voor mijn gevoel mist er idd het woordje 'dit (boek)'.

    Maar geen idee hoor is gewoon iets dat voor mij mooier klinkt hahaha :')


    Als je niet kan winnen moet je zorgen dat je niet verliest.

    Ik moet zeggen dat stijlfouten ook niet echt mijn sterkste punt zijn, maar ik heb het idee dat er gewoon iets mist in het tweede deel van de tweede zin, zoals een paar mensen hier al voorstelden. Er is geen lijdend voorwerp dat aangeeft wát veel mensen precies lezen. Zoals het er nu staat, "veel mensen zullen weer gaan lezen", klinkt het namelijk alsof dat een algemene uitspraak is die verder niet veel te maken heeft met het uitkomen van een nieuw Harry Potter boek, terwijl er (vermoedelijk) wordt bedoeld dat veel mensen dat nieuwe Harry Potter boek zullen lezen.

    Denk ik? Misschien zit ik er ook wel helemaal naast, want hoe langer ik hierover nadenk, hoe meer ik twijfel en begin te merken dat half twee niet de ideale tijd is voor dit soort opdrachten. Het is anderzijds namelijk best mogelijk dat het een algemene uitspraak is, want veel mensen gaan weer lezen in het algemeen, maar dat komt door die nieuwe Harry Potter. Dat de fout stiekem zit in "zullen gaan" klinkt ook erg logisch (omdat "zullen" overbodig is als je al "gaan" hebt: "veel mensen gaan weer lezen" drukt al alles uit wat je wilt zeggen en is economischer), maar het nare is dat mijn taalgevoel "zullen gaan" helemaal prima vindt. Niet dat dat altijd een goede leidraad is, helaas. (krul)

    Ik snap trouwens niet zo goed wat je bedoelt met mogelijke onjuiste inversie, want er is toch helemaal niets omgedraaid? "Veel mensen zullen weer gaan lezen" is in principe opgebouwd vanuit een heel normale subject-verb-object structuur, wat voor het Nederlands de standaard hoofdzinsvolgorde is. Of heb ik nu ergens een kronkel in mijn gedachtegang?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Ik moet zeggen dat stijlfouten ook niet echt mijn sterkste punt zijn, maar ik heb het idee dat er gewoon iets mist in het tweede deel van de tweede zin, zoals een paar mensen hier al voorstelden. Er is geen lijdend voorwerp dat aangeeft wát veel mensen precies lezen. Zoals het er nu staat, "veel mensen zullen weer gaan lezen", klinkt het namelijk alsof dat een algemene uitspraak is die verder niet veel te maken heeft met het uitkomen van een nieuw Harry Potter boek, terwijl er (vermoedelijk) wordt bedoeld dat veel mensen dat nieuwe Harry Potter boek zullen lezen.

    Denk ik? Misschien zit ik er ook wel helemaal naast, want hoe langer ik hierover nadenk, hoe meer ik twijfel en begin te merken dat half twee niet de ideale tijd is voor dit soort opdrachten. Het is anderzijds namelijk best mogelijk dat het een algemene uitspraak is, want veel mensen gaan weer lezen in het algemeen, maar dat komt door die nieuwe Harry Potter. Dat de fout stiekem zit in "zullen gaan" klinkt ook erg logisch (omdat "zullen" overbodig is als je al "gaan" hebt: "veel mensen gaan weer lezen" drukt al alles uit wat je wilt zeggen en is economischer), maar het nare is dat mijn taalgevoel "zullen gaan" helemaal prima vindt. Niet dat dat altijd een goede leidraad is, helaas. (krul)

    Ik snap trouwens niet zo goed wat je bedoelt met mogelijke onjuiste inversie, want er is toch helemaal niets omgedraaid? "Veel mensen zullen weer gaan lezen" is in principe opgebouwd vanuit een heel normale subject-verb-object structuur, wat voor het Nederlands de standaard hoofdzinsvolgorde is. Of heb ik nu ergens een kronkel in mijn gedachtegang?


    Dit heb ik dus precies ook op dit moment. Twijfels, twijfels! "Zullen gaan" mag gewoon, omdat dit het begin van een handeling aangeeft.

    Nope, dat laatste is niet meer van toepassing. Dat was een rare kronkel ik mijn late-night gedachtegang. haha! (nerd)

    EDIT: ik ben inmiddels bij de volgende gedachtegang. Namelijk dat dit een foutieve weglating is. Inderdaad, wat al gezegd was door jullie, doelend op het feit dat er iets mist in de tweede zin, wat dan weer verwijst naar het eerste deel.

    [ bericht aangepast op 31 aug 2017 - 7:37 ]


    everything, in time