• Stel, je hebt een nieuw idee in je hoofd, en je weet dat je daar iets mee wilt. Wat doe je daar dan vervolgens mee? Ik ben hier de laatste tijd nogal intensief over aan het nadenken en er vooral heel, heel veel dingen over aan het lezen en luisteren, dus ik werd nieuwsgierig naar hoe Q dit soort dingen aanpakt.

    Maak je eerst notities, zoals bijvoorbeeld een korte samenvatting van het verhaal? Hoe uitgebreid is dat, en hoe structureer je het, bijvoorbeeld gewoon als één blok tekst, of in bulletpoints, of misschien zelfs met een soort plotopbouw in je achterhoofd of een specifiek schema voor outlines? Maak je alleen notities over het plot, of ook over je personages en setting en eventuele andere details? Doe je schrijfoefeningen om je personages of wereld te leren kennen? Op welk punt stop je met notities maken en begin je met het echte schrijven? Heb je het einde van je verhaal al in je samenvattingen staan, of is dat iets waar je vrij naartoe werkt vanuit een goed gepland begin?

    Of trek je dat verder door en maak je helemaal geen notities van tevoren, maar begin je als allereerste gewoon met schrijven? Begin je dan bij de eerste zin, of met een specifieke scène die in je hoofd zit en bouw je daar later iets omheen? Maak je later aantekeningen, of doe je alles gewoon uit je hoofd? Of doe je misschien zelfs nog iets heel anders, wat nog totaal niet wordt beschreven in deze twee volle alinea's met vragen?

    Ik ben heel benieuwd naar jullie proces. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Bij mij is het schrijven eigenlijk opgebouwd in meerdere 'fases' waar ik eigenlijk automatisch doorheen ga en voor mij niet meer dan normaal is. Nu heb ik het toch even verwoord.

    Fase 1: Notities. Zonder m'n notities kan ik echt niet leven. In m'n notities staat uitgeschreven per hoofdstuk wat erin komt, dit is aangevuld met speciale zinnen die ik wil dat er dan bijv gezegd worden. Dit is ook de fase waarin ik research doe en ik dit toevoeg aan de hoofdstukken.

    Bijvoorbeeld:
    Hoofdstuk 1
    - Tekst
    - Tekst

    Hoofdstuk 2
    - Tekst
    - Tekst

    Fase 2: Personages. Eigenlijk komt dit ong tegelijk met fase 1, maar hier zorg ik dat ik alle personages van te voren bij elkaar heb en waar in welke hoofdstukken ze voorkomen en onderlinge relaties met elkaar.

    Fase 3: Schrijven. Nu knal ik er altijd op los en schrijf ik al m'n notities uit in hele verhalen. Nu kan ik zien hoeveel hoofdstukken ik heb, hoeveel woorden dat ongeveer worden.

    Wat extra dingen:
    - Van begin tot eind weet ik precies wat er in het verhaal gebeurd in m'n hoofd. Ook het einde komt vaag aanbod in fase 1, maar ik houd ervan het einde toch wat meer details te geven, dus dat bewaar ik meestal voor m'n hoofd en tegen die tijd schrijf ik het dan op.
    - Ik schrijf precies in de volgorde van m'n boeken. Precies van hoofdstuk 1 t/m …, maar als hoofdstuk 3 een flashback is dan schrijf ik gewoon door in de hoofdstuk volgorde. Niet in de chronologische volgorde van het verhaal.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Momenteel heb ik heel wat ideeën en eerlijk gezegd wat ik niet zo goed wat ik er mee aan moet dus dit topic is heel handig. Want ik wil heel graag weer gaan schrijven en iedere keer is weer een reden om niet te gaan schrijven. Maar als ik iets ga noteren, dan is het vaak iets over de personages en achtergrond dingetjes voor het verhaal.


    Physics is awesome

    Meestak begin ik gewoon meestal met schrijven zonder ook maar iets op te schrijven van tevoren. Bam, ik heb een plot in mijn hoofd, personages, een wereld en ik begin gewoon onmiddellijk, meestal midden in het verhaal, en schrijf ik gewoon een beetje wat in me op komt. Absoluut niet de beste tactiek, verre van, meestal slingeren mijn verhalen alle kanten op en kloppen de details van geen kanten. Met als resultaat dat mijn mijn verhalen altijd vastlopen door die plotholes ed (': Door die manier van schrijven heb ik nog geen enkel verhaal kunnen afronden, maar tegenwoordig gaat het al beter. Denk ik.

    [ bericht aangepast op 18 sep 2017 - 18:43 ]


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Meestal begin ik gewoon met schrijven en zie ik wel waar ik eindig. Daar zit wel soms personages of plots bedenken in mijn hoofd vooraf bij, maar dan vaak gewoon tussen bedrijven door. En dat doe ik sowieso vaak met mijn fantasie. Verhalen in mijn hoofd bedenken
    Als ik wel iets plan op papier, bedenk ik het voornamelijk in korte bulletpoints van enkele zinnen. Bij Q verhalen schrijf ik dan bijvoorbeeld 'Naam hoofdstuk 1: x, naam hoofdstuk 2: y '' zodat ik weet wat ik wil laten gebeuren.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Dat is bij mij heel erg afhankelijk van verhaal tot verhaal.

    - Als het een verhaal is dat zich afspeelt in de moderne wereld (en ik laat het dan standaard plaatsnemen in mijn zelfverzonnen stadje Deur) en als het slechts één verhaallijn heeft die vrij simpel in elkaar zit, dan begin ik gewoon te schrijven.

    - Als het zich afspeelt in een zelfverzonnen wereld, maar zonder al te moeilijke verhaallijn, dan werk ik eerst heel de wereld uit. Dit kan ofwel een opsomming zijn met allerlei feiten, ofwel een doorlopende tekst. Ligt eraan in welke mood ik ben. Ik heb wel gemerkt dat een doorlopende tekst er meestal voor zorgt dat ik een beter beeld krijg van alles. Zo'n doorlopende tekst is wel altijd verdeeld in kopjes. Op een simpele voorbeelden te geven, kan ik bijvoorbeeld de kopjes 'rijke mensen', 'arme mensen', 'slaven', 'politiek systeem', 'dieren', ect gebruiken. Van een zelfverzonnen wereld probeer ik vaak ook een kaart te maken (meestal een heel simpele en mislukte kaart, maar het is gewoon om te kijken wat al dan niet mogelijk is).

    - Heeft het verhaal meerdere (meestal pas vanaf vijf verschillende verhaallijnen) simpele verhaallijnen, maar speelt het zich af in de moderne wereld, dan lijst ik alle mensjes op die ik ga volgen doorheen het verhaal met alle feiten. Meestal zijn het droge feiten die niets te maken hebben met het karakter (dus bijvoorbeeld hoeveel broers of zussen dat personage heeft).

    - Heeft het verhaal een of meerdere complexe verhaallijn(en), maar speelt het zich af in de moderne wereld, dan schets ik alle verhaallijnen ook even en zie ik hoe ze met elkaar in verbinding staan. Meestal is dat dan wel een opsomming van dingen en geen doorlopende tekst. Dus puntjes als 'X krijgt ruzie met Z'.

    - Heeft het verhaal een of meerdere complexe verhaallijn(en) en speelt het zich af in een zelf verzonnen wereld, dan maak ik echt een volledige analyse van letterlijk alles. Dan heb ik meestal ook heel mijn verhaallijn al (kort) geschetst en weet ik ook al hoe het verhaal zich zal evolueren.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb geleerd dat dit het beste voor me werkt:

    1) Ik laat het idee enkele weken of maanden door mijn hoofd spoken.
    2) Ik maak een nieuwe story aan en schrijf een beknopte achterflap/samenvatting van het idee.
    3) Ik maak een WeHeartIt pagina aan en zoek afbeeldingen die bij mijn verhaal passen.
    4) Ik begin met het verhaal verder uit te werken aan de hand van opsommingen. Zo heb ik een goed overzicht van wat er allemaal moet gebeuren (in welke volgorde) zonder dat het te veel tekst wordt.
    5) Ik probeer al een cover te maken, of in ieder geval de sfeer goed over te brengen op een tijdelijke cover. (dit zorgt er ook altijd voor dat ik extra zin krijg in het verhaal).
    6) Ik werk de opsommingen verder uit tot hoofdstukken zodat ik een duidelijke leidraad heb tijdens het schrijven. Het is niet zo heel gedetailleerd, maar de belangrijke punten van elk hoofdstuk worden wel aangehaald. In deze fase zorg ik er ook voor dat al mijn personages (of toch de belangrijke) een naam hebben zodat ik tijdens het schrijven hier niet verder over moet nadenken.
    7) Ik begin met schrijven en probeer mezelf te verplichten om niets op Quizlet te zetten totdat ik het gevoel krijg dat ik het verhaal werkelijk kan afmaken.

    Tot nu toe heb ik mijn stappenplan nog maar één keer volledig gevolgd, maar wel met resultaat dat dit verhaal het eerste gaat zijn dat ik ooit ga afwerken.


    The soul needs autumn.

    Als ik een idee heb schrijf ik het uit in een wordbestand. Meestal laat ik het dan rusten tot ik weer een idee voor dat idee krijg en dat idee schijf ik dan op in google keep. Uiteindelijk heb ik meer puzzelstukjes voor de puzzel dat ik in het wordbestand kan uitschrijven en dan kan ik aan een verhaal beginnen! Nouja, vaak doe ik nog wel wat onderzoek enzo, maar als het begin er is...


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik begin met schrijven, wil/kan/ga niet meer verder en stop met schrijven. Lol.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    De afgelopen tijd heb ik meer one shots geschreven. Die schrijf ik door een kleine samenvatting te hebben over wat er gaat gebeuren. Daarbij zoek ik een lied dat erbij past. Een soort songfics worden het dan.
    Als ik weinig ideeën heb, val ik mijn brainstormboom lastig mijn beste vriendin of zij nog ideetjes heeft.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Ik begin een verhaal meestal aan de hand van één of twee scenes die ik al in m'n hoofd had. Die script ik eerst uit, en focus me dan op het wie, wat, waar van het verhaal, wat het einddoel is, en dan begin ik te schrijven (meestal van een van de twee scenes die ik in m'n hoofd heb, wat wel eens in het midden van het verhaal kan zijn)


    Ex astris, sciencia

    Ik heb meestal een verhaallijn in mijn hoofd en begin gewoon met schrijven. Mocht ik stukken voor latere hoofdstukken willen schrijven dan pen ik die gewoon neer in een apart document.

    MT.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik klik op nieuw verhaal aanmaken :p


    Firm believer of all that is magic

    Fanfiction heb ik vaak een vaag idee in mijn hoofd of een dialoogzin en dan begin ik en zie ik wel waar ik uitkom. Maar die zijn ook vaak wat korter.
    Ik ben momenteel ook bezig met een langer verhaal waarin ik de grote verhaallijn eerst heb geschreven en toen telkens de stukken ben gaan schrijven die ik wilde, met als resultaat dat ik nu alles nog aan elkaar moet breien, een paar willekeurige ideeën voor scènes er nog in moet zetten en ineens met een getrouwde hoofdpersoon zit omdat ik tijdens het schrijven van een niet echt goed uitgedachte scène er ineens een vrouw bij heb gehaald.
    Het vervelende is wel dat ik nu bijvoorbeeld nog een scène met aantekening 'ontmoeting tussen I en F' moet schrijven. Ik weet de context wel, maar wat erin gaat gebeuren niet, (wat dus ook de reden is dat ik het nog niet had doordacht :x) wat schrijven lastig maakt.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Ik persoonlijk bedenk alle belangrijke mijlpalen in het verhaal en werk daar vervolgens naartoe via de tussenstukken. De tussenstukken zelf werk ik dan uit in detail op het moment zelf. Ik weet wel wat er gebeurd ongeveer maar nog niet hoe of concreet wat.

    [ bericht aangepast op 19 sep 2017 - 13:23 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.