• Hallo lieve leden van Q.

    Gisteren was ik een worst in een pan aan het bakken en plotseling schoot de pan in de fik. Het was een groot vuur dat heel de pan vulde. Toevallig heb ik vorige week donderdag op mijn werk verplicht brandopleiding gehad. Daar heb ik geoefend een brandende pan te doven met een branddeken. En dat was dan het eerste waaraan ik dacht toen mijn pan in de fik stond. Maar ik heb geen branddeken! ._. Ik wist even niet wat te doen en wilde de pan niet onder de kraan stoppen, omdat ik mij herinnerde dat men tijdens de brandopleiding zei dat dat vaak de eerste reactie is van de mens, maar dat water niet zo snel blust dan het te doven met een branddeken. Daarbij hangt er boven mijn kraan houten kasten en wilde ik de pan niet in de buurt daarvan brengen.

    Wat ik toen deed? Ik blies instinctief en gek genoeg was het vuur in één adem uit. Net zo plots als het vuur kwam, was het ook meteen uit. De brand heeft maximum 10 seconden geduurd?

    Het blijft mij een raadsel hoe
    1. de pan zowat het uit niets in brand schoot
    2. hoe ik dat met 1 adem heb kunnen doven.

    Ik had een paar dagen daarvoor hetzelfde gedaan zonder gevaar. Met dezelfde pan, met dezelfde spatel op hetzelfde vuur, met dezelfde olie, met dezelfde soort worst. Dus ik begrijp echt niet waarom de pan gisteren wel in de fik schoot. Het enige dat anders is.. Is dat de worst 2 daagjes over datum was? x'D Maar ik denk niet dat dat de worst ontvlambaar maakt. :W Geen zorgen, de worst was nog prima.

    Terecht dat we verplicht zijn een brandverzekering af te sluiten, want ik heb nu wel door hoe gevaarlijk en onverwacht er ineens brand kan ontstaan. Het was zoals je letterlijk in films soms ziet bij een personage die onhandig is in de keuken. Nu vind ik het niet meer zo grappig dat ze daarover grapjes maken als je voelt hoe gevaarlijk dat was en je geen idioot in de keuken hoeft te zijn daarvoor. Niet dat ik een expert ben in de keuken, maar het kan dus iedereen overkomen.

    Mochten jullie ook ooit brandopleiding krijgen en de kans krijgen zelf vuur te blussen en te doven, raad ik aan dat te doen. Bij ons was het niet verplicht het te proberen, begrijpelijk. Maar het is toch goed dat je het eens met begeleiding hebt gedaan, voordat je ooit in een situatie als de mijne komt te staan.

    Ik ga eens zoeken waar ik mij zo een branddeken kan aanschaffen.

    Dit was de pan en het fornuis na de brand, mochten jullie willen uitzoeken hoe dit kon zijn gebeurd. x)



    Hebben jullie ook zoiets meegemaakt?
    En zijn hier ook nog mensen die een brandopleiding hebben gehad? Ik vond het interessant en leerrijk en ook wel leuk om te oefenen die branden te blussen. Daarbij kwamen we ook achter veel belangrijke dingen die veranderd zijn door de jaren heen en de mens meer in gevaar kan brengen als hij/zij naar de tips die toen van toepassing waren (en nu niet meer) luistert.


    Ik wil een tuin vol egels

    Kan wel eens goed aan die worst liggen. Een worst kan namelijk ook 'ontploffen'. Daarom maakte ik altijd kleine gaatjes in de worst haha.
    Misschien ontplofte je worst en door het vet dat daardoor 'verspreid' kon geraken heeft de pan vuur gevat?

    Ik heb nog geen brandopleiding gehad, maar ik gebruik mijn gezond boerenverstand. In mijn eigen keuken heb ik zelfs een vuurdeken liggen, ondanks we een elektrisch vuur hebben. Zelfs dan kan een pan nog vuur vatten, lijkt me. ^^
    Wij willen in ons appartement ook rookmelders hangen, maar we zijn er nog niet uit waar precies.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Geflambeerde worst? Haha, ik weet dat verhit water+olie vuur veroorzaakt, maar uit je verhaal kan ik niet echt opmaken hoe er dan water in gekomen is :p. Zodra het water in ieder geval verdampt is, zou de vlam ook moeten verdwijnen, dus misschien was die ene druppel net weg zodra je blies? Was je worst misschien nog een beetje bevroren? Ik heb geen idee, maar het lijkt me in ieder geval plausibel x)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Deksel op de pan doen werkt toch ook? Dan komt er namelijk geen zuurstof meer bij. ^^ Maar anders eventueel toch maar een branddeken aanschaffen? Ik ben in ieder geval blij dat het allemaal snel en goed is opgelost en dat er geen schade is aangericht op wat voor manier dan ook. ^^


    Smile. You're beautiful. <3

    Scandal schreef:
    Kan wel eens goed aan die worst liggen. Een worst kan namelijk ook 'ontploffen'. Daarom maakte ik altijd kleine gaatjes in de worst haha.
    Misschien ontplofte je worst en door het vet dat daardoor 'verspreid' kon geraken heeft de pan vuur gevat?

    Ik heb nog geen brandopleiding gehad, maar ik gebruik mijn gezond boerenverstand. In mijn eigen keuken heb ik zelfs een vuurdeken liggen, ondanks we een elektrisch vuur hebben. Zelfs dan kan een pan nog vuur vatten, lijkt me. ^^
    Wij willen in ons appartement ook rookmelders hangen, maar we zijn er nog niet uit waar precies.

    Ik denk dat het wel aan die worst zou hebben gelegen, ja. Ik zag hem inderdaad barsten, maar het ging zo snel dat ik het niet meer zeker wist. :p En het leek me gewoon raar dat een worst zomaar in brand kan schieten. Maar het vet zou dus tot het vuur zijn geraakt en daardoor vuur hebben kunnen vatten, zeg je? Goed, dan ga ik de volgende keer ook eerst gaatjes prikken in de worst. (krul)

    Zeker verstandig, je weet maar nooit!
    AriChibi schreef:
    Geflambeerde worst? Haha, ik weet dat verhit water+olie vuur veroorzaakt, maar uit je verhaal kan ik niet echt opmaken hoe er dan water in gekomen is :p. Zodra het water in ieder geval verdampt is, zou de vlam ook moeten verdwijnen, dus misschien was die ene druppel net weg zodra je blies? Was je worst misschien nog een beetje bevroren? Ik heb geen idee, maar het lijkt me in ieder geval plausibel x)

    Haha, zonder dat het mijn bedoeling was, had toen wel een geflambeerde worst, ja. Ik heb ook even aan water gedacht, maar ik heb geen water gebruikt. De kraan stond ook niet open, dus sloot ik dat als oorzaak uit.
    Dat zou wel mooi getimed zijn als ik net blies wanneer de vlam verdwijnt, haha. En het was echt in één klap weg. De worst was niet bevroren. Bevroren worsten bakken is eng, dan knetteren die zoveel. :'D
    Kalokagathia schreef:
    Deksel op de pan doen werkt toch ook? Dan komt er namelijk geen zuurstof meer bij. ^^ Maar anders eventueel toch maar een branddeken aanschaffen? Ik ben in ieder geval blij dat het allemaal snel en goed is opgelost en dat er geen schade is aangericht op wat voor manier dan ook. ^^

    Dat ik daar niet aan dacht! ;o Goed, dat doe ik dan meteen de volgende keer. De kans zit erin dat blazen de volgende keer niet lukt, dus. x)
    Ja, ik ook! Als nu de keuken was afgebrand of de hele woning zelfs, dan zat ik nu echt in de shit. D: Ik mag van geluk spreken.


    Ik heb wat bijgeleerd van jullie, jongens. (krul) Sommige dingen kon ik wel weten, maar dacht ik niet aan, haha.


    Ik wil een tuin vol egels

    Als ik het goed zie, heb je een gasfornuis, dus het zou kunnen dat iets van olie uit de pan 'spetterde' en op het vuur terecht kwam.
    En inderdaad zoals hierboven al een keer gezegd is, deksel erop. Dat is het eerste waar ik aan zou denken.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Ik zou echt gaan gillen als dat mij overkwam xD


    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.” –Vincent Van Gogh

    Ik zou echt gaan gillen als dat mij overkwam xD

    [ bericht aangepast op 21 sep 2017 - 13:13 ]


    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.” –Vincent Van Gogh

    Omdat ik mezelf ken en absoluut geen fan ben van vuur, zou mijn reactie hoogstwaarschijnlijk gillen zijn, om het vervolgens op een lopen te zetten. (cat)
    Ik heb ooit per ongeluk in de auto een zakdoekje in brand gestoken omdat ik de assen van een wierrookstokje op wilde vangen. Maar ik botste met dat stokje tegen de zakdoek waardoor het een beetje begon te branden. Uit angst heb ik de zakdoek in de handen van iemand anders geduwd. Want dat was wat mijn instinct zei...


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Mijn stiefvader en moeder zaten/zitten bij de brandweer en bij mijn moeder is het ook eens gebeurd. Alleen was dat vuurtje in de pan niet zo gemakkelijk uit te blazen, deed ze ook niet; want geen zuurstof bij het vuur brengen, maar het was wel wtf rofl. Ik ben door ze wel het een en ander op gaan pikken van dingen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Uitblazen vind ik zelf een erg gevaarlijk idee (Je brengt je gezicht dan erg dicht bij een vlam, voor het zelfde geld werd de vlam groter omdat er zuurstof bij kwam en had je je gezicht verbrand).

    Zelf heb ik het ook eens gehad dat ik met een gasfornuis moest koken (een vis bakken), maar ik ben zelf een inductie plaat gewend. Je raad het al; mijn pan (met vis in) schoot ook in de fik. Toen had ik er een theedoek overheen gegooid, want dat was het eerste dat ik zag (terwijl we ook twee blusdekens hebben in de keuken :W). Mijn theedoek had een groot gat in het midden, maar het vuur was wel uit, haha. Sindsdien weiger ik om met een gasfornuis te werken.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Ik wilde al net zeggen een geflambeerde worst. XD Maar oei! Dat is wel even schrikken. :/ Wel uitkijken he, Bianca! Ik wil natuurlijk niet dat er iets gebeurt met je. :c Maar wel apart dat het in één keer uitging, maar kan inderdaad aan de worst liggen. XD

    Er was eens een keer dat mijn papiertje (servet) in de brand vloog. :'D Ik was mijn moeder aan het helpen met het koken, maar de pan was heel erg heet en ik wilde dus houvast hebben met het servet. Blijkbaar was het servet te dicht bij het vuur en die stond toen in brand. Ik als een idioot en in paniek liep er mee te zwaaien. :'D (dit klinkt komisch, maar dat was het niet.) Gelukkig ging het wel uit, maar ik had eigenlijk naar de kraan moeten lopen en water erover heen moeten doen. XD


    One Who Travels A Higher Path.