• Hoihoi!

    Goed ik ben dus benieuwd naar een aantal dingen. Ik heb een stal beschreven dat zich in een soort middeleeuwse tijd bevindt. Maar nu vroeg ik me af, hoe zorgen ze daar voor licht in de stallen? My guess was een olielamp, maar dat is ook mega brandgevaarlijk. Mochten ze die nu wel gebruiken, hoe werkt zo'n olielamp nu eigenlijk? Brandt de olie op uiteindelijk of kunnen die heel lang branden? En als ze dus geen olielamp gebruiken, wat dan wel?

    Dus wie kan me even helpen met deze logica? (flower)


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Op deze website staat dat ze in de middeleeuwen vooral gebruik maakten van "vuur, olie- en vetlampen, kaarslicht, straatverlichting". Dus het kan wel kloppen wat jij hebt ^^
    Alleen de details moet je dan nog even opzoeken (:


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Altomare schreef:
    Op deze website staat dat ze in de middeleeuwen vooral gebruik maakten van "vuur, olie- en vetlampen, kaarslicht, straatverlichting". Dus het kan wel kloppen wat jij hebt ^^
    Alleen de details moet je dan nog even opzoeken (:


    Oh thanks! Ja, ze dachten vroeger ook heel anders over brandgevaar denk ik... xD Maar ja, hoeveel opties hadden ze nou haha


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik zou voor een olielamp opteren omdat je zoiets eigenlijk het gemakkelijkst 'veilig' kan wegzetten en ook gewoon gemakkelijk kan meenemen. Ik denk trouwens dat er nooit echt veel licht was in de stallen in de middeleeuwen, tenzij er veel ramen waren. (:
    Volgens mij was een stal ook echt enkel een plek waar de paarden stonden en gebeurde het opzadelen, verzorgen, ... buiten de stallen.


    The soul needs autumn.

    Wervelwind schreef:
    Ik zou voor een olielamp opteren omdat je zoiets eigenlijk het gemakkelijkst 'veilig' kan wegzetten en ook gewoon gemakkelijk kan meenemen. Ik denk trouwens dat er nooit echt veel licht was in de stallen in de middeleeuwen, tenzij er veel ramen waren. (:
    Volgens mij was een stal ook echt enkel een plek waar de paarden stonden en gebeurde het opzadelen, verzorgen, ... buiten de stallen.


    Dat is dan een goeie, want dat heb ik in eerste instantie niet. Dat is wel een goeie, daar ga ik nog even naar kijken.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik weet dat ze heel vroeger vuur stookten in stallen en een dierenvel boven het vuur hingen, om te voorkomen dat de vonken oversloegen op het dak.
    Misschien dat ze dat in de middeleeuwen ook deden. Dat weet ik niet 100% zeker.

    Ik heb een keer een documenteren gezien over huizen in de middeleeuwen. Ik weet alleen dat ze in huizen vaak gebruik maakte van open haarden en kaarsen gemaakt van dierenvet. Hoe armer je was, des te slechter was de kwaliteit en het was alles behalve brandveilig. Licht was erg duur. Olielampen werden vaak alleen in zuid-Europa gebruikt, want in het noorden was het gewoon te koud voor dierlijk vet om vloeibaar te zijn. Olijf olie kan wel, maar was erg duur. Ook brandden ze erg kort, maar een paar uur. Kaarsen soms zelfs maar 45 minuten.


    Seasons will change, but I shall remain

    Oh dat is inderdaad ook handig om te weten, of zo'n olielamp nu een hele nacht door brandt, of welk ander ding dat doet. Kaarsen inderdaad niet..xD

    Maar allemaal heel erg bedankt! Vond de extra weetjes ook echt heel leuk ;) Er zijn okk gewoon zoveel vragen over die tijd he haha


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.