• De stelling van deze week luidt:
    De overheid moet meer investeren in kunst, in de breedste betekenis van dat woord.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Van welk geld? Geld dat weg moet komen bij de zorg? Nee. Dacht het niet.


    26 - 02 - '16

    Ja. Er wordt altijd geminderd op kunst, dus ik vind dat we wel weer wat meer kleur in Nederland terug willen zien.
    Kunstenaars hebben niet eens veel geld nodig (als ze echt goed zijn en een mooi project hebben gekozen) om iets tofs te maken.
    Klein beginnen en als het succes heeft uitbreiden?


    Aan niets denken is ook denken.

    Nee niet mee eens. Er zijn belangrijkere dingen waar geld aan kan worden besteed


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik wil ja zeggen, maar ik vind niet dat het ten koste van belangrijkere zaken mag gaan. Kunst is en blijft een soort luxe en dingen als gezondheid, onderwijs, sociale ondersteuning, ect blijven veel belangrijker.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ja, en de zorg laten stikken zeker? Dat ze eerst eens de zorg op orde brengen, en dan pas gaan kijken naar kunst. Kunst is iets wat hoort bij de maatschappij en wat dus gesponsord moet worden uit de maatschappij.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Nee. Kunst is naar mijn menig niet heel belangrijk, niet onbelangrijk, maar het geld kan beter ergens anders aan besteedt worden, zoals de bio-industrie, de zorg, het onderwijs of heel veel andere dingen.

    Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens, maar ik vind ook dat ze niet op zorg of onderwijs bijvoorbeeld moeten bezuinigen. Dus het praktiseren wordt lastiger. Persoonlijk mag dat dan wel af van wat 'we' het koningshuis geven.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ja.

    Ik begrijp niet zo goed waarom hierboven gezegd wordt dat het geld uit de zorg moet komen? Er zijn echt veel dingen waar ziekelijk veel onnodige financiering aan wordt uitgegeven, waar wél op bezuinigd mag worden.
    Er zijn genoeg dingen waar nu super veel op bezuinigd wordt, zoals inderdaad zorg, maar ook onderwijs en een heleboel andere belangrijke dingen. Cultuur is daar een van - en het is makkelijk om te zeggen dat mensen het niet nodig hebben. Is er dan alleen werk? Wat gebeurt er met kwaliteit van het leven?

    Het is niet het een of het ander. Bovendien is het een beetje een vals equivalent om te zeggen dat er geen geld naar kunst mag, omdat ze eerst naar andere dingen moeten kijken. Ze kunnen ook allebei doen. Vaak wordt er gedaan alsof er geen geld is door die bezuinigingen, maar er is echt wel heel wat. Er is echt heel wat.
    Het wordt alleen op een hele (naar mijn mening) rare manier verdeeld.

    Bovendien vind ik het bijna naïef om te denken dat een overheid als we die hier hebben ooit zou gaan bezuinigen op zorg/onderwijs voor kunst. Ze zouden worden gelyncht - er gaat nu al zo goed als niks naar cultuur. Het hele kabinet dat er nu zit is flink tegen cultuursubsidie, dus ze zouden echt niet geld halen uit zoiets als zorg voor zoiets als kunst. Ze halen er wel geld uit zorg (wat slecht is, don't get me wrong), maar dat zou echt nooit naar kunst gaan. Als dat ooit in het nieuws zou komen, zouden daar sowieso protesten tegen zijn.

    Eh. Ik ben het sowieso grondig oneens met hoe de overheid geld distribueert.

    [ bericht aangepast op 25 sep 2017 - 1:01 ]


    Tijd voor koffie.

    Nee, echt niet. Als je geld over hebt is dat leuk en ik vind ook niet dat het helemaal afgeschaft moet worden, maar echt niet dat daar extra geld heen moet. Dat is op andere plekken veeeeel harder nodig.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    1832 schreef:
    Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens, maar ik vind ook dat ze niet op zorg of onderwijs bijvoorbeeld moeten bezuinigen. Dus het praktiseren wordt lastiger. Persoonlijk mag dat dan wel af van wat 'we' het koningshuis geven.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Eens. Ik snap heus wel wat hierboven me gezegd wordt, maar er staat nergens vermeld dat daar het geld vandaan moet komen of zoiets. Er zijn vast wel andere oplossingen mogelijk.
    Maar ik vind wel degelijk dat er meer geld naar de kunstsector moet.


    Smile. You're beautiful. <3

    Kalokagathia schreef:
    Eens. Ik snap heus wel wat hierboven me gezegd wordt, maar er staat nergens vermeld dat daar het geld vandaan moet komen of zoiets. Er zijn vast wel andere oplossingen mogelijk.
    Maar ik vind wel degelijk dat er meer geld naar de kunstsector moet.


    Haha, ja dit dus. Hoezo denkt iedereen dat het uit de zorg/onderwijs/ov of zo moet komen? Er zijn nogal wat andere opties.

    [ bericht aangepast op 25 sep 2017 - 13:22 ]


    Tijd voor koffie.

    Hmm lastig. Ik vind dat voor het cultuur-gedeelte van kunst en cultuur wel meer geld mag, zoals musea enzo. Ook naar kunst mag op zich wel geld, maar alsjeblieft gemeentes, ga niet weer miljoenen uitgeven aan lelijke kunstwerken voor in het centrum van de stad waar niemand naar kijkt. Dan kan het geld wel beter besteed worden.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Nee, niet mee eens.
    Er wordt dan gezegd 'het geld hoeft niet per se van zorg/onderwijs te komen', maar als er van andere dingen geld kan komen vind ik het belangrijker dat het daar naartoe zal gaan.
    Misschien komt dat doordat ik verpleegkunde doe, maar ik vind de gang van zaken in de zorg nu soms best triest. Op mijn vorige stageplek bijvoorbeeld stond één persoon op een nachtdienst op twee afdelingen. Dat is gewoon niks, als aan de ene kant palliatieve mensen en aan de andere kant oncologische mensen liggen.


    "Do you believe monsters are born or made?"

    Euhm, ik weet het niet zo goed. Ja en nee. Kunst is echt cool maar er moet ook geld worden besteed aan andere dingen.