• Daarstraks had ik het idee een informatie-topic te openen over de menstrual cup. Ik had zelf veel vragen over de cup voordat ik hem had, en ik merk nog steeds dat er mensen hier op Q twijfelen om een cup te nemen. Op heel veel van die vragen zijn op internet niet echt goede antwoorden te vinden, dus vandaar dacht ik een topic te openen om zelf -als gebruiker- een antwoord te geven.
    Echter, het is laat nu, en morgen (woensdag) heb weinig tijd. Maar ik dacht dit topic nu al te openen, zodat jullie al vragen kunnen stellen, die ik direct in de beginpost kan verwerken. Dus, wat zijn jullie vragen over de menstrual cup?

    Vragen mede beantwoord door: JamesPotter/Femke.

    Opmerking: Zoals je aan de antwoorden hieronder zult zien, heel veel dingen verschillen van persoon tot persoon. Dat bij mij A is, wilt niet zeggen dat het bij jou ook A is.

    Hoe werkt het?
    Het werkt eigenlijk hetzelfde als een soort tampon, alleen vangt hij het bloed als het ware op in een soort bakje in plaats van dat hij het opzuigt. Hij is veiliger dan dan een tampon omdat je geen risico’s hebt op tamponziekte (toxic shock syndroom).

    Het is een siliconen bakje waarin het bloed wordt onderschept voordat het naar buiten loopt. Ik vind het altijd verwarrend om te zeggen dat het een tampon is, want de enigste overeenkomst dat het heeft met een tampon, is dat het in de vagina ingebracht wordt, meer niet. Je brengt het in, en na een hele tijd (maximaal 12u) maak je de cup weer leeg, reinig je hem, en breng je hem weer terug in.

    Hoe breng ik hem in/haal ik hem er uit?
    Je brengt hem handmatig in door hem op een bepaalde manier te vouwen en haalt hem er weer uit door het vacuüm te verbreken (knijpen) en hem eruit te halen.

    Een algemene handeling is dat je de cup nat maakt, je vouwt hem in een v-vorm of een kant naar binnen. Dan brengt je hem in de vagina, waar de cup weer ontplooit. Vervolgens moet je de cup een beetje ronddraaien zodat hij goed vast zit, en niet meer lekt. Eruit halen doe je door aan het stammetje te trekken. Je kunt ook aan de onderkant van de cup knijpen waardoor hij los komt van de vagina-wand en makkelijker omlaag komt.

    Is het moeilijk in te brengen?
    Nee! Er zijn twee methoden en het is even oefenen, maar je krijgt er een handleiding bij en na een tijdje gaar het super snel! Ik kan het binnen twee minuten.

    Ja en nee. Het is een beetje een gefriemel, en het vergt wat oefening. Maar het is echt iets wat je gewoon vaker moet doen. Deze periode gaat het nog redelijk, maar ik heb de cup ook echt al een half jaar. Laat je vooral niet ontmoedigen in het begin!

    Kan je knoeien als je het eruit haalt of zit dat vast in die cup of zo?
    Er is kans op knoeien maar ik knoei ook met tampons, dus misschien mijn fout :’). Je moet hem gewoon rechtop houden, dan komt het goed c;

    Ik doe die cup enkel uit in de douche of op het toilet, waardoor al het geknoei regelrecht het riool in gaat. Dus dan heb je dat probleem niet echt. Als je dat niet doet, dan heb je wel kans op knoeien. Maar goed, als je daar op berekend bent, dan moet het normaal wel lukken.

    Hoe lang gaat zo'n ding mee als je 'm in hebt? Bloedt het veel?
    De eerste twee dagen moet ik hem drie keer legen (‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds), maar daarna alleen nog ‘s ochtends en ‘s avonds. Echter is iedereen anders en is dat even uit proberen(:

    Over het algemeen gaat de cup 12u mee, maar dat is afhankelijk van de cup die je hebt, en de flow die je hebt.

    Verschuift het ding niet tijdens het sporten?
    Normaal blijft de cup altijd op zijn plaats zitten. Ik heb vaker gehad dat ik gewoon naar school ging, en het lekte. Maar ik heb ook al vaker gaan zwemmen, of andere dingen gaan doen, en de cup bleef gewoon zitten. Als je de cup goed aanbrengt, dan kun je daar gewoon alles mee doen.

    Wat zijn de kosten?
    Ik heb er destijds 30€ voor betaald via bol.com. Maar ja, dat heb je er binnen een paar maanden uit als je het vergelijkt met tampons/maandverband en het is beter voot het milieu, gezien je hem dus blijft gebruiken.

    Wat ik heb gezien toen ik aan het rondneuzen was, is dat de prijs ligt tussen de 25 en 40, maar wat Femke ook al zegt, dat haal je er toch wel snel uit.

    Wat is je ervaring met een soort?
    Ik heb de divacup en die vind ik heel goed werken! Destijds was het een beetje een impuls aankoop en soms gebruik ik alsnoh maandverband als ik er geen zin in heb. Maar ik ben er tevreden over en raad het zeker aan!

    Ik heb de organicup, maar er zijn genoeg sites waarin je allerlei aspecten kunt vergelijken die je toch niet zeggen als je geen ervaring hebt met de cup. Ik ben tevreden met de organicup.

    Hoe voelt zoiets?
    Ik vind het veel fijner dan een tampon. Tampons branden bij mij heel erg door de stof, maar dit is gemaakt van siliconen en doet geen zeer. Wel lastig uit leggen hoe dat voelt haha

    Ik merk wel dat ik toch wel meer krampen krijg met de cup in, maar de eerste paar dagen neem ik sowieso ibuprofen en voel ik toch niets. Maar dat verschilt van persoon tot persoon. Als je een kleinere vagina hebt, zorg dan zeker dat je een dunnere cup neemt. Verder voel ik hem niet zitten, tenzij dat hij te laag zit. En het in en uit doen voelt toch wel een beetje vreemd, maar daar wen je wel aan.

    [ bericht aangepast op 12 okt 2017 - 14:51 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    - Hoe werkt het?
    - Hoe lang gaat zo'n ding mee als je 'm in hebt? Bloedt het veel?
    - Verschuift het ding niet tijdens het sporten?
    - Wat zijn de kosten?
    - Wat is je ervaring met een soort?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    - Hoe voelt zoiets?
    - Is het moeilijk in te brengen of hoe werkt dat precies?
    - Hoe gaat het met verwijderen/vervangen? Like, kan je knoeien als je het eruit haalt of zit dat vast in die cup of zo?


    16 - 09 - '17

    Ik wil ook straks wel wat vragen beantwoorden c;


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    - Hoe werkt het?
    Het werkt eigenlijk hetzelfde als een soort tampon, alleen vangt hij het bloed als het ware op in een soort bakje in plaats van dat hij het opzuigt. Hij is veiliger dan dan een tampon omdat je geen risico’s hebt op tamponziekte. Je brengt hem handmatig in door hem op een bepaalde manier te vouwen en haalt hem er weer uit door het vacuüm te verbreken (knijpen) en hem eruit te halen.
    - Hoe lang gaat zo'n ding mee als je 'm in hebt? Bloedt het veel?
    De eerste twee dagen moet ik hem drie keer legen (‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds), maar daarna alleen nog ‘s ochtends en ‘s avonds. Echter is iedereen anders en is dat even uit proberen(:
    - Verschuift het ding niet tijdens het sporten?
    Deze mag Manon beantwoorden, gezien ik niet heel veel sport, behalve fietsen en wandelen
    - Wat zijn de kosten?
    Ik heb er destijds 30€ voor betaald via bol.com. Maar ja, dat heb je er binnen een paar maanden uit als je het vergelijkt met tampons/maandverband en het is beter voot het milieu, gezien je hem dus blijft gebruiken
    - Wat is je ervaring met een soort?
    Ik heb de divacup en die vind ik heel goed werken! Destijds was het een beetje een impuls aankoop en soms gebruik ik alsnoh maandverband als ik er geen zin in heb. Maar ik ben er tevreden over en raad het zeker aan!
    - Hoe voelt zoiets?
    Ik vind het veel fijner dan een tampon. Tampons branden bij mij heel erg door de stof, maar dit is gemaakt van siliconen en doet geen zeer. Wel lastig uit leggen hoe dat voelt haha
    - Is het moeilijk in te brengen of hoe werkt dat precies?
    Nee! Er zijn twee methoden en het is even oefenen, maar je krijgt er een handleiding bij en na een tijdje gaar het super snel! Ik kan het binnen twee minuten.
    - Hoe gaat het met verwijderen/vervangen? Like, kan je knoeien als je het eruit haalt of zit dat vast in die cup of zo?
    Je moet het vacuüm verbrekenc; en er is kans op knoeien maar ik knoei ook met tampons, dus misschien mijn fout :’). Je moet hem gewoon rechtop houden, dan komt het goed c;


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Ik heb vorige week dus de organicup besteld (bleef advertenties krijgen op Facebook en ik was het gestink en geirriteer van tampons zat) en ik kreeg 'm vandaag binnen.

    Aangezien ik elk moment ongesteld kan worden, dacht ik: "Hey, laat ik 'm alvast proberen!"
    Heb 'm al uitgekookt enzo, dus helemaal hygiënisch, maar ik krijg 'm er maar niet in. Het doet echt super veel pijn!
    Hebben jullie misschien tips voor het eerste gebruik? Want anders word dit 'm niet :')


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Ik heb vorige week dus de organicup besteld (bleef advertenties krijgen op Facebook en ik was het gestink en geirriteer van tampons zat) en ik kreeg 'm vandaag binnen.

    Aangezien ik elk moment ongesteld kan worden, dacht ik: "Hey, laat ik 'm alvast proberen!"
    Heb 'm al uitgekookt enzo, dus helemaal hygiënisch, maar ik krijg 'm er maar niet in. Het doet echt super veel pijn!
    Hebben jullie misschien tips voor het eerste gebruik? Want anders word dit 'm niet :')


    Niet indoen als je niet ongesteld bent c: De laatste paar dagen gaat het bij mij ook moeilijker. Misschien onder de douche proberen en echt goed ontspannen?


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    JamesPotter schreef:
    (...)

    Niet indoen als je niet ongesteld bent c: De laatste paar dagen gaat het bij mij ook moeilijker. Misschien onder de douche proberen en echt goed ontspannen?


    Op de verpakking stond juist dat je 'm moest proberen of het inbrengen lukte voordat je ongesteld was 😅 dus dacht dat het geen kwaad kon.

    Nou ben ik ongesteld, maar op vakantie en mocht m van m'n moeder niet meenemen 😑 maar goed, als ik weer thuis ben maar eens proberen


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Okay, het lukt inmiddels om hem in te krijgen. Maar hij gaat niet open als hij erin zit... Hoe los ik dat op?

    En het doet echt nog steeds verdomd veel pijn 😅 na hoeveel keer begin je eraan te wennen dat het geen pijn meer doet?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Okay, het lukt inmiddels om hem in te krijgen. Maar hij gaat niet open als hij erin zit... Hoe los ik dat op?

    En het doet echt nog steeds verdomd veel pijn 😅 na hoeveel keer begin je eraan te wennen dat het geen pijn meer doet?


    Bij mij doet hij minder pijn als ik hem verder naar binnen inbreng, dus dieper. En normaal moet je draaien totdat hij open gaat. Een beetje prutswerk, maar ja.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Bij mij was het de eerste keer ook enorm veel kloten, compleet met 'oh god hij zit nu voor eeuwig vast' toen ik hem er niet uit kreeg, maar ik ben er nu zo ongelooflijk tevreden mee. Het is ook echt een kwestie van je eigen lichaam leren kennen, ik ging gewoon een half uur op mijn bed liggen/zitten en proberen.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Patholoog schreef:
    (...)

    Bij mij doet hij minder pijn als ik hem verder naar binnen inbreng, dus dieper. En normaal moet je draaien totdat hij open gaat. Een beetje prutswerk, maar ja.


    Ja maar hoe de fuck draai je zo'n ding dan????

    Dat ding moet door een barrière van pijn heen maar als ie er dan in zit zit ie prima... Alleen niet open dus als ik m er dan uit haal zit al het slijm en bloed aan de buitenkant ipv erin... Help


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Patootie schreef:
    Bij mij was het de eerste keer ook enorm veel kloten, compleet met 'oh god hij zit nu voor eeuwig vast' toen ik hem er niet uit kreeg, maar ik ben er nu zo ongelooflijk tevreden mee. Het is ook echt een kwestie van je eigen lichaam leren kennen, ik ging gewoon een half uur op mijn bed liggen/zitten en proberen.


    Zat je bed dan niet onder het bloed? Ik probeer m onder de douche en die zit al onder bloed... Hij floept pas open als ie eruit komt en niet erin :/


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Zat je bed dan niet onder het bloed? Ik probeer m onder de douche en die zit al onder bloed... Hij floept pas open als ie eruit komt en niet erin :/


    Ik heb het al geprobeerd voordat ik ongesteld was, en toen ik wel ongesteld was legde ik een handdoekje neer. Daarnaast is het ook slim om gewoon sowieso goed te weten hoe je lichaam werkt. Ik heb een vouwmethode gevonden die ik aangenaam vind en die, bij mij, openvouwt zodra ik hem loslaat.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Patootie schreef:
    (...)

    Ik heb het al geprobeerd voordat ik ongesteld was, en toen ik wel ongesteld was legde ik een handdoekje neer. Daarnaast is het ook slim om gewoon sowieso goed te weten hoe je lichaam werkt. Ik heb een vouwmethode gevonden die ik aangenaam vind en die, bij mij, openvouwt zodra ik hem loslaat.


    Welke vouw is dat? Ik heb de C-vorm, de pinch-in, de 7-vorm en de S-vorm nu geprobeerd. De 4e x dat ik de C vorm probeerde, had ik het idee dat ie goed zat. In de 6,5 uur dat ik 'm heb ingehad, lekte hij ook niet, en het was superfijn want met tampons had ik lekker 13x op het toilet kunnen zitten en nu hoefde ik maar 2x naar het toilet en dat ging nog snel ook want ik hoefde niks te verwisselen. Kon ook gewoon fijn repeteren met koor zonder dat ik het idee had van "Oh kut, nu ben ik aan het doorlekken / ik voel de tampon m'n vagina uit glijden".

    Maar toen ik 'm net eruit haalde, bleek dat ie niet helemaal uitgevouwen had. Hij was voor de helft uitgevouwen, daar zat best wel wat bloed in, maar de helft zat er ook naast 😂 popte overal heen toen hij na de uitgang opeens wel helemaal openklapte. Maar het werkte op zich wel.

    Hoe zorgen jullie ervoor dat hij helemaal uitklapt? Zijn daar nog trucs voor? Kon daar op internet niet veel voor vinden, wel over inbrengmethodes enzo maar niet om m goed uit te laten poppen zozegmaar.

    Als ik 'm morgenochtend goed in krijg dan ben ik echt gered van de vieze schoolwcs morgen, dan hoef ik van 8 tot 17 geen dingen te verwisselen 😍


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik gebruik de dubbel 7/tulp vouw, werkt voor mij het beste.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted