• [pas op: dit is een beetje een rant XD]

    Ik kom het tegenwoordig overal tegen en ik ben het echt heel erg zat. Op tv, in een serie, in een film, in boeken... iedere keer wanneer ik het zie, zucht ik echt heel erg diep.

    Ik heb het natuurlijk over....


    De tourniquet, over beter gezegd: het absoluut verkeerde gebruik daarvan.


    Nu ik zelf weet heb over de tourniquet en het gebruik daarvan, valt het me op hoe vaak dit ding gebruikt wordt in boeken, films, series (noem maar op) als het ultieme redmiddel bij bloedingen.

    En dit soort me om een aantal redenen:

    1. De tourniquet is het aller-allerlaatste redmiddel
    En volgens de regels mag het eigenlijk alleen maar gebruikt worden in een rampensituatie, waarbij dus veel mensen dood zitten te bloeden. En bij gedeeltelijke (en ik geloof ook volledige) amputaties.
    Maar Romi, wat moet je dan doen als je geen tourniquet kan gebruiken?
    - Directe druk uitoefenen (bij voorkeur met een schone doek, maar is niet per se nodig)
    - De toevoerende arterie dichtduwen (de a. brachialis in de bovenarm of de a. femoralis in de lies)
    - Hoogstand (meestal in een combinatie met één van de twee bovenstaande)

    2. De tourniquet wordt altijd, maar dan ook altijd verkeerd aangebracht in films, series of boeken
    Eerst en vooral omdat ze eender welk vreemd voorwerp omtoveren in een tourniquet, wat meestal niet helpt:
    - met een random doek kun je niet voldoende druk zetten
    - een riem kan ook niet voldoende druk zetten en zou in de huid snijden
    Ten tweede is de plaats verkeerd, een tourniquet breng je altijd aan aan de bovenarm of aan de bovenbeen (niet op de plaats van de wonde, dan is het geen tourniquet). Een tourniquet aan de onderarm of het onderbeen heeft geen nut.
    En ten derde brengen de personen die zo slim zijn zichzelf een tourniquet aan te leggen niet genoeg druk aan. Want een tourniquet doet pijn, sinds het bedoeld is om de bloedtoevoer af te drukken (ooit al eens heel lang een opgepompte bloeddrukmeter aangehad?)
    Maar Romi, is er dan helemaal niets wat we kunnen gebruiken als alternatieve tourniquet?
    Jawel, namelijk:
    - Een das, met een pen ofzo die je kunt gebruiken om het heel strak op te draaien (beter te strak dan te los)
    - Een bloeddrukmeter
    En Romi, wat gebeurt er dan als je een tourniquet verkeerd aanlegt?
    Een vene wordt makkelijker dichtgedrukt dan een arterie. Dus bij een tourniquet die verkeerd is aangelegd, is de veneuze retour (het bloed dat terugstroomt naar je hart) afgedrukt, maar niet de arterie (de het bloed naar het lidmaat stuurt). Dit betekent dus dat het bloed wel naar het lidmaat kan gaan, maar niet meer terug naar je hart. Met andere woorden: je bloedt nog sneller dood.

    3. De consequenties van een tourniquet worden totaal genegeerd.
    Een tourniquet moet na twee uur (correct me if I'm wrong, het kan ook één uur zijn) verwijderd worden in een ziekenhuis. Als de tourniquet er langer rond zit, betekent dit dus dat je arm/been meer dan twee uur geen bloed geeft gekregen en begint af te sterven. Ook binnen die twee uur kunnen er al afvalstoffen vrijgekomen zijn en als je die opeens loslaat in je normale bloedstroom, vergiftig je jezelf en kunnen je nieren het wel eens begeven.
    Dus nee, een wonde geneest niet miraculeus als je er een tourniquet aanlegt.
    Een ook: als er geen bloed naar je arm of been zou gaan, denk ik niet dat een persoon dat lidmaat erg goed kan gebruiken.

    Dus, nu iedereen dit sowieso helemaal gelezen heeft: waag het niet om je personage ooit nog van een dodelijke bloeding te redden met een tourniquet :')

    (En dan hebben we nog niet gesproken over al die andere medische feiten die worden genegeerd in boeken en co.)

    Dus, wat stoort jullie heel erg in boeken, films en series? :')

    [ bericht aangepast op 18 dec 2018 - 18:20 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Goed dat je het vertelt! Mij was het niet opgevallen dat men in boeken/series/films zo vaak een tourniquet(leuk woord voor scrabble trouwens) verkeerd word aangelegd en dat men ze daar zo vaak gebruikt. Ik vind toch wel dat men zoveel mogelijk correcte informatie moet geven, want dit soort dingen kun je opzoeken of aan iemand vragen. Zeker bij series/films vind ik dat er best wat van het budget aan correcte informatie besteed mag worden, want het moet in mijn ogen wel gewoon kloppen.

    Waar ik mij altijd aan stoor bij boeken/series/films is dat vrouwen nooit hun menstruatie hebben. Wat ik ontzettend vind, want in veel boeken/series/films komt bloed voor qua verwondingen dus waarom geen bloed dat niet uit een wond komt? En zelfs als dat een no go is, waarom dan geen dingen zoals menstruatiekrampen of iemand die last van hoofdpijn heeft? Ik bedoel, het is niet zo dat we allemaal zonder klachten/pijn onze menstruatie doorkomen dus waarom dan wel in boeken/series/films? Ik snap dat het misschien weinig waarde heeft voor het plot, hoewel je het op zo'n manier kan verwerken dat het wel waarde heeft voor het plot. Daarnaast vind ik het ook wel grappig dat vrouwen dan geen menstruatie op beeld hebben, maar vervolgens wel zwanger zijn. Hoe werkt dat dan?


    Physics is awesome

    O wauw, bedankt voor dit topic. Nu weet ik eindelijk dat dit een naam heeft, hahahahaha


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Fenrys schreef:
    O wauw, bedankt voor dit topic. Nu weet ik eindelijk dat dit een naam heeft, hahahahaha

    De simpelere naam is knelband, maar ik ga voor de fancy term :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Hahahahaha oh ik ben zo schuldig hieraan dankzij series! Thanks haha, dit ga ik absoluut gebruiken. :)


    Every villain is a hero in his own mind.

    Wat dacht je van het verstikken van een persoon? Ook zoiets ergerlijks. Like, als je iemands keel dichtknijpt is diegene echt niet na een halve minuut al morsdood. Get your shit together, folks.

    Aratinga schreef:
    Wat dacht je van het verstikken van een persoon? Ook zoiets ergerlijks. Like, als je iemands keel dichtknijpt is diegene echt niet na een halve minuut al morsdood. Get your shit together, folks.


    Klopt het wel dat iemand stikt als je zijn/haar keel dicht knijpt voor langer dan twee minuten? Want ik heb een keer gelezen dat je na een minuut iemand bewusteloos kunt krijgen en na twee minuten kunt doden.


    Physics is awesome

    CarIyIe schreef:
    (...)

    Klopt het wel dat iemand stikt als je zijn/haar keel dicht knijpt voor langer dan twee minuten? Want ik heb een keer gelezen dat je na een minuut iemand bewusteloos kunt krijgen en na twee minuten kunt doden.


    Ik heb even wat rekenwerk gedaan.

    Ik heb gerekend met een hartfrequentie van 60 slagen per minuut. Je zuurstofgehalte is idealiter 98% of zo, ik heb hier voor het gemak gerekend met 100%. Een rode bloedcel neemt zuurstof op bij een ademhaling en geeft dat af aan de weefsels. Echter, slechts 25% van het opgenomen zuurstof wordt afgegeven aan het weefsel. Een rode bloedcel die circuleert kan dus 4 keer het lichaam rond tot hij op 0% zuurstof zit.
    Dat betekent dat er 4 cycli nodig zijn om in het lichaam tot 0% zuurstof te komen. Als we uitgaan van 5 liter bloed in het lichaam, dan is er 20 liter bloed rond gecirculeerd voordat we op 0% zuurstof zitten. Met een frequentie van 60 slagen per minuut en een slagvolume van 60 mL komen we uit op 0.72 cyclus die een rode bloedcel in één minuut aflegt. Dat wil dus zeggen dat er het bloed geen compleet rondje maakt tijdens een minuut. Met wat rekenwerk komen we uit op 5.5 minuut voordat het zuurstofniveau op 0% zit.

    Nu is de hartfrequentie niet realistisch: iemand van wie de keel wordt dichtgeknepen, zal eerder 120 hartslagen per minuut hebben. Het bloed circuleert dan sneller, maar het is de vraag of zuurstof dan ook sneller wordt afgegeven aan de weefsels. Dus het is lastig te berekenen hoe snel het zuurstofniveau dan op 0% zit. Ik denk dat we kunnen uitgaan van 3.5 à 5 minuten. Ik durf ook niet te zeggen hoe snel iemand bewusteloos raakt en wanneer iemand sterft. Het spreekt voor zich dat weefsels sterven en dat de hersenen blijvende schade oplopen, maar ik weet niet hoe snel weefsels door hun zuurstof heen zijn als ze niets meer aangevoerd krijgen. Ik denk dat hier ook nog wel een aantal minuten overheen gaan - mogelijk zelfs een tiental minuten.

    Dan is er ook nog een ander aspect. Voor het dichtknijpen van een luchtpijp is veel kracht nodig, en niet iedereen is zo sterk. Het is makkelijker om de bloedtoevoer naar de hersenen te blokkeren. Er lopen twee halsslagaders naar het hoofd, een links en een rechts. Als je die afknijpt, wordt minder bloed naar de hersenen gestuurd. Maar veel mensen vergeten dat er een back-up systeem is; juist om problemen te omzeilen. Tussen de ruggenwervels lopen de arteriae vertebralis, die ook de hersenen van bloed voorzien. Maar dan denk je misschien: elke arterie heeft toch z'n eigen stroomgebied? Nou, in de hersenen niet helemaal. De arteriae vertebralis en de halsslagaders komen samen diep in de hersenen waar ze een cirkeltje maken, waardoor ze verbonden raken. Dat cirkeltje heet de Cirkel van Willis. Door dit back-up systeem worden alle hersengebieden voorzien van bloed, omdat de arteriae vertebralis nog helemaal functioneel is. Die vangt dan de functie van de halsslagaders op. Het doden van een persoon door de halsslagaders dicht te knijpen is dus ook heel moeilijk omdat je de bloedtoevoer nooit helemaal stopt.

    Conclusie: iemand doden kun je beter op een andere manier doen :p

    [ bericht aangepast op 19 dec 2018 - 13:17 ]

    Aratinga schreef:
    (...)

    Ik heb even wat rekenwerk gedaan.

    Ik heb gerekend met een hartfrequentie van 60 slagen per minuut. Je zuurstofgehalte is idealiter 98% of zo, ik heb hier voor het gemak gerekend met 100%. Een rode bloedcel neemt zuurstof op bij een ademhaling en geeft dat af aan de weefsels. Echter, slechts 25% van het opgenomen zuurstof wordt afgegeven aan het weefsel. Een rode bloedcel die circuleert kan dus 4 keer het lichaam rond tot hij op 0% zuurstof zit.
    Dat betekent dat er 4 cycli nodig zijn om in het lichaam tot 0% zuurstof te komen. Als we uitgaan van 5 liter bloed in het lichaam, dan is er 20 liter bloed rond gecirculeerd voordat we op 0% zuurstof zitten. Met een frequentie van 60 slagen per minuut en een slagvolume van 60 mL komen we uit op 0.72 cyclus die een rode bloedcel in één minuut aflegt. Dat wil dus zeggen dat er het bloed geen compleet rondje maakt tijdens een minuut. Met wat rekenwerk komen we uit op 5.5 minuut voordat het zuurstofniveau op 0% zit.

    Nu is de hartfrequentie niet realistisch: iemand van wie de keel wordt dichtgeknepen, zal eerder 120 hartslagen per minuut hebben. Het bloed circuleert dan sneller, maar het is de vraag of zuurstof dan ook sneller wordt afgegeven aan de weefsels. Dus het is lastig te berekenen hoe snel het zuurstofniveau dan op 0% zit. Ik denk dat we kunnen uitgaan van 3.5 à 5 minuten. Ik durf ook niet te zeggen hoe snel iemand bewusteloos raakt en wanneer iemand sterft. Het spreekt voor zich dat weefsels sterven en dat de hersenen blijvende schade oplopen, maar ik weet niet hoe snel weefsels door hun zuurstof heen zijn als ze niets meer aangevoerd krijgen. Ik denk dat hier ook nog wel een aantal minuten overheen gaan - mogelijk zelfs een tiental minuten.

    Dan is er ook nog een ander aspect. Voor het dichtknijpen van een luchtpijp is veel kracht nodig, en niet iedereen is zo sterk. Het is makkelijker om de bloedtoevoer naar de hersenen te blokkeren. Er lopen twee halsslagaders naar het hoofd, een links en een rechts. Als je die afknijpt, wordt minder bloed naar de hersenen gestuurd. Maar veel mensen vergeten dat er een back-up systeem is; juist om problemen te omzeilen. Tussen de ruggenwervels lopen de arteriae vertebralis, die ook de hersenen van bloed voorzien. Maar dan denk je misschien: elke arterie heeft toch z'n eigen stroomgebied? Nou, in de hersenen niet helemaal. De arteriae vertebralis en de halsslagaders komen samen diep in de hersenen waar ze een cirkeltje maken, waardoor ze verbonden raken. Dat cirkeltje heet de Cirkel van Willis. Door dit back-up systeem worden alle hersengebieden voorzien van bloed, omdat de arteriae vertebralis nog helemaal functioneel is. Die vangt dan de functie van de halsslagaders op. Het doden van een persoon door de halsslagaders dicht te knijpen is dus ook heel moeilijk omdat je de bloedtoevoer nooit helemaal stopt.

    Conclusie: iemand doden kun je beter op een andere manier doen :p


    Dat is een hele interessante en goed uitgelegde uitleg. (Y)

    Nu twijfel ik wel of de andere manieren om iemand te doden dan wel zo effectief zijn als word weer gegeven op de tv.

    Maar ik laat het hierbij, voordat dit een gevalletje word van, is dit een schrijfster of een moordenaar.



    Physics is awesome

    CarIyIe schreef:
    (...)

    Dat is een hele interessante en goed uitgelegde uitleg. (Y)

    Nu twijfel ik wel of de andere manieren om iemand te doden dan wel zo effectief zijn als word weer gegeven op de tv.

    Maar ik laat het hierbij, voordat dit een gevalletje word van, is dit een schrijfster of een moordenaar.



    Op tv wordt alles simplistischer weergegeven dan het in werkelijkheid is.

    Geen moordenaar, wel schrijfster en medisch student :3

    Mij hebben ze altijd één uur geleerd, maar de rest klopt inderdaad als een bus. Ik ga nooit begrijpen dat scriptschrijvers nooit een second opinion vragen over dat soort dingen, (of you know, 5 seconden googlen.) En dan vooral bij medische series, want soms, wauw.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Aratinga schreef:
    (...)
    Op tv wordt alles simplistischer weergegeven dan het in werkelijkheid is.

    Geen moordenaar, wel schrijfster en medisch student :3


    En soms ook dingen weg gelaten. In sommige gevallen snap ik dat, want het kan de vaart uit een serie/film halen. Maar soms is het gewoon echt dat ik denk, hier is gewoon geen logische verklaring voor in welk opzicht dan ook. Als je ziet wat sommige helden doen en dan geen botten breken of kneuzingen hebben of weg lopen alsof er niks is gebeurd, dan heb ik zoiets van dit is niet logisch meer.

    Gelukkig maar, er valt een last van mijn schouders ;)


    Physics is awesome

    Aratinga schreef:
    (...)

    Ik heb even wat rekenwerk gedaan.

    Ik heb gerekend met een hartfrequentie van 60 slagen per minuut. Je zuurstofgehalte is idealiter 98% of zo, ik heb hier voor het gemak gerekend met 100%. Een rode bloedcel neemt zuurstof op bij een ademhaling en geeft dat af aan de weefsels. Echter, slechts 25% van het opgenomen zuurstof wordt afgegeven aan het weefsel. Een rode bloedcel die circuleert kan dus 4 keer het lichaam rond tot hij op 0% zuurstof zit.
    Dat betekent dat er 4 cycli nodig zijn om in het lichaam tot 0% zuurstof te komen. Als we uitgaan van 5 liter bloed in het lichaam, dan is er 20 liter bloed rond gecirculeerd voordat we op 0% zuurstof zitten. Met een frequentie van 60 slagen per minuut en een slagvolume van 60 mL komen we uit op 0.72 cyclus die een rode bloedcel in één minuut aflegt. Dat wil dus zeggen dat er het bloed geen compleet rondje maakt tijdens een minuut. Met wat rekenwerk komen we uit op 5.5 minuut voordat het zuurstofniveau op 0% zit.

    Nu is de hartfrequentie niet realistisch: iemand van wie de keel wordt dichtgeknepen, zal eerder 120 hartslagen per minuut hebben. Het bloed circuleert dan sneller, maar het is de vraag of zuurstof dan ook sneller wordt afgegeven aan de weefsels. Dus het is lastig te berekenen hoe snel het zuurstofniveau dan op 0% zit. Ik denk dat we kunnen uitgaan van 3.5 à 5 minuten. Ik durf ook niet te zeggen hoe snel iemand bewusteloos raakt en wanneer iemand sterft. Het spreekt voor zich dat weefsels sterven en dat de hersenen blijvende schade oplopen, maar ik weet niet hoe snel weefsels door hun zuurstof heen zijn als ze niets meer aangevoerd krijgen. Ik denk dat hier ook nog wel een aantal minuten overheen gaan - mogelijk zelfs een tiental minuten.

    Dan is er ook nog een ander aspect. Voor het dichtknijpen van een luchtpijp is veel kracht nodig, en niet iedereen is zo sterk. Het is makkelijker om de bloedtoevoer naar de hersenen te blokkeren. Er lopen twee halsslagaders naar het hoofd, een links en een rechts. Als je die afknijpt, wordt minder bloed naar de hersenen gestuurd. Maar veel mensen vergeten dat er een back-up systeem is; juist om problemen te omzeilen. Tussen de ruggenwervels lopen de arteriae vertebralis, die ook de hersenen van bloed voorzien. Maar dan denk je misschien: elke arterie heeft toch z'n eigen stroomgebied? Nou, in de hersenen niet helemaal. De arteriae vertebralis en de halsslagaders komen samen diep in de hersenen waar ze een cirkeltje maken, waardoor ze verbonden raken. Dat cirkeltje heet de Cirkel van Willis. Door dit back-up systeem worden alle hersengebieden voorzien van bloed, omdat de arteriae vertebralis nog helemaal functioneel is. Die vangt dan de functie van de halsslagaders op. Het doden van een persoon door de halsslagaders dicht te knijpen is dus ook heel moeilijk omdat je de bloedtoevoer nooit helemaal stopt.

    Conclusie: iemand doden kun je beter op een andere manier doen :p


    Mocht ik ooit nog eens iemand willen vermoorden, zal ik dit bericht erbij pakken! Thanks (krul)


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Aratinga schreef:
    (...)

    Ik heb even wat rekenwerk gedaan.

    Ik heb gerekend met een hartfrequentie van 60 slagen per minuut. Je zuurstofgehalte is idealiter 98% of zo, ik heb hier voor het gemak gerekend met 100%. Een rode bloedcel neemt zuurstof op bij een ademhaling en geeft dat af aan de weefsels. Echter, slechts 25% van het opgenomen zuurstof wordt afgegeven aan het weefsel. Een rode bloedcel die circuleert kan dus 4 keer het lichaam rond tot hij op 0% zuurstof zit.
    Dat betekent dat er 4 cycli nodig zijn om in het lichaam tot 0% zuurstof te komen. Als we uitgaan van 5 liter bloed in het lichaam, dan is er 20 liter bloed rond gecirculeerd voordat we op 0% zuurstof zitten. Met een frequentie van 60 slagen per minuut en een slagvolume van 60 mL komen we uit op 0.72 cyclus die een rode bloedcel in één minuut aflegt. Dat wil dus zeggen dat er het bloed geen compleet rondje maakt tijdens een minuut. Met wat rekenwerk komen we uit op 5.5 minuut voordat het zuurstofniveau op 0% zit.

    Nu is de hartfrequentie niet realistisch: iemand van wie de keel wordt dichtgeknepen, zal eerder 120 hartslagen per minuut hebben. Het bloed circuleert dan sneller, maar het is de vraag of zuurstof dan ook sneller wordt afgegeven aan de weefsels. Dus het is lastig te berekenen hoe snel het zuurstofniveau dan op 0% zit. Ik denk dat we kunnen uitgaan van 3.5 à 5 minuten. Ik durf ook niet te zeggen hoe snel iemand bewusteloos raakt en wanneer iemand sterft. Het spreekt voor zich dat weefsels sterven en dat de hersenen blijvende schade oplopen, maar ik weet niet hoe snel weefsels door hun zuurstof heen zijn als ze niets meer aangevoerd krijgen. Ik denk dat hier ook nog wel een aantal minuten overheen gaan - mogelijk zelfs een tiental minuten.

    Dan is er ook nog een ander aspect. Voor het dichtknijpen van een luchtpijp is veel kracht nodig, en niet iedereen is zo sterk. Het is makkelijker om de bloedtoevoer naar de hersenen te blokkeren. Er lopen twee halsslagaders naar het hoofd, een links en een rechts. Als je die afknijpt, wordt minder bloed naar de hersenen gestuurd. Maar veel mensen vergeten dat er een back-up systeem is; juist om problemen te omzeilen. Tussen de ruggenwervels lopen de arteriae vertebralis, die ook de hersenen van bloed voorzien. Maar dan denk je misschien: elke arterie heeft toch z'n eigen stroomgebied? Nou, in de hersenen niet helemaal. De arteriae vertebralis en de halsslagaders komen samen diep in de hersenen waar ze een cirkeltje maken, waardoor ze verbonden raken. Dat cirkeltje heet de Cirkel van Willis. Door dit back-up systeem worden alle hersengebieden voorzien van bloed, omdat de arteriae vertebralis nog helemaal functioneel is. Die vangt dan de functie van de halsslagaders op. Het doden van een persoon door de halsslagaders dicht te knijpen is dus ook heel moeilijk omdat je de bloedtoevoer nooit helemaal stopt.

    Conclusie: iemand doden kun je beter op een andere manier doen :p

    *Medische discussie alert*

    Ik denk eigenlijk dat de bloedtoevoer het probleem niet is, maar dat de grootste issue hem zit in de afvoer van CO2 en andere afvalstoffen. Verzuring van je hersencellen is een groot gevaar, maar denk ook aan het ophopen van ammoniak in de hersenen. Dan krijg je vergelijkbare effecten als bij hepato-encefalopathie (moeilijk woord voor leverziekte-doet-hersenen-kapotmaken). Het happen naar adem waar men last van heeft, ook na sporten of adem inhouden, is namelijk niet door het gebrek aan zuurstof, maar door een te hoge concentratie CO2 in het bloed. Je ziet ook altijd (dan wel in films) dat er bij wurging een roodverkleuren van het gezicht optreedt i.c.m. het "buldging" van de ogen. Dan kan je dus ook nog de hypothese stellen dat dood door wurging ontstaat door stuwing in de hersenen en daardoor verdrukking van weefsel.


    From these ashes, I will rise

    Feinics schreef:
    (...)
    *Medische discussie alert*

    Ik denk eigenlijk dat de bloedtoevoer het probleem niet is, maar dat de grootste issue hem zit in de afvoer van CO2 en andere afvalstoffen. Verzuring van je hersencellen is een groot gevaar, maar denk ook aan het ophopen van ammoniak in de hersenen. Dan krijg je vergelijkbare effecten als bij hepato-encefalopathie (moeilijk woord voor leverziekte-doet-hersenen-kapotmaken). Het happen naar adem waar men last van heeft, ook na sporten of adem inhouden, is namelijk niet door het gebrek aan zuurstof, maar door een te hoge concentratie CO2 in het bloed. Je ziet ook altijd (dan wel in films) dat er bij wurging een roodverkleuren van het gezicht optreedt i.c.m. het "buldging" van de ogen. Dan kan je dus ook nog de hypothese stellen dat dood door wurging ontstaat door stuwing in de hersenen en daardoor verdrukking van weefsel.


    Welkom bij de spoedcursus Hoe Vermoord Je Iemand Het Snelst :3
    Hmm. Interessant. Maar zou hyperammoniëmie al na minuten optreden? Bovendien is een snelle dood geen gevolg van hyperammoniëmie: dat zijn een wazig beeld en moeite met het uitvoeren van cognitieve taken (oké, ik moet eerlijk zeggen dat ik Wikipedia heb geraadpleegd, maar die hebben het meestal wel goed). Ik denk dus niet dat hyperammoniëmie zo van toepassing is hier.

    Even tussendoor: is er nog een andere vene die de bloedafvoer vanaf de hersenen regelt, naast de vena jugularis? Want als die er is, is de afvoer van ammoniak sowieso geen issue.
    CO2 is inderdaad een ander verhaal. Ik weet dat CO2 vasodilatatie veroorzaakt, dus dan krijg je een grotere doorbloeding van de hersenen. Bovendien geeft hypercapnie een acidose en dat kan ook ernstige gevolgen hebben (ik weet niet hoe snel acidose optreedt en hoe hevig het bloed kan bufferen). Maar over neurotoxiciteit van CO2 weet ik niet zo veel.

    [ bericht aangepast op 19 dec 2018 - 16:34 ]

    Aratinga schreef:
    (...)

    Hmm. Interessant. Maar zou hyperammoniëmie al na minuten optreden? Bovendien is een snelle dood geen gevolg van hyperammoniëmie: dat zijn een wazig beeld en moeite met het uitvoeren van cognitieve taken (oké, ik moet eerlijk zeggen dat ik Wikipedia heb geraadpleegd, maar die hebben het meestal wel goed). Ik denk dus niet dat hyperammoniëmie zo van toepassing is hier.
    Even tussendoor: is er nog een andere vene die de bloedafvoer vanaf de hersenen regelt, naast de vena jugularis? Want als die er is, is de afvoer van ammoniak sowieso geen issue.
    CO2 is inderdaad een ander verhaal. Ik weet dat CO2 vasodilatatie veroorzaakt, dus dan krijg je een grotere doorbloeding van de hersenen. Bovendien geeft hypercapnie een acidose en dat kan ook ernstige gevolgen hebben (ik weet niet hoe snel acidose optreedt en hoe hevig het bloed kan bufferen). Maar over neurotoxiciteit van CO2 weet ik niet zo veel.

    Hyperammoniëmie is idd wat verder gezocht, maar CO2 is wel een big issue. CO2 is namelijk zelf de buffer van bloed, wat betekent dat disbalans daarvan zorgt voor een acidose (in dit geval). De CO2 is niet zozeer toxisch, de acidose daarentegen is levensgevaarlijk, omdat je enzymen en eiwitten hierdoor denatureren. Dat is namelijk ook waar mensen aan doodgaan als ze stikken. Zolang een dier zijn CO2 nog kwijt kan is er eigenlijk niks aan de hand.


    From these ashes, I will rise