• Ik zit in trein en zat eventjes door Facebook te scrollen tot ik een artikel tegenkwam dat drie op de vier studenten uitgeput of soms met een burn-out lopen. Als iemand die volop in het studentenleven zit, kan me hier redelijk in vinden. Ik heb het vorig schooljaar geen zak uitgevoerd, omdat ik toen met een burn-out rondliep, waar ik nu nog herstellende van ben.
    In de de reactie's op Facebook zie ik dat 90% van alle comments van ouderen zijn (diegene die in 1980 hebben gestudeerd weet je wel). Zij vinden dat studenten alleen maar zuipen en feesten en de rest op hun luie gat zitten. In werkelijkheid is dit anders. Studenten maken lange dagen. Eerst naar colleges, waar de stof er af en toe zo snel doorheen wordt gejast, dat het soms niet blijft hangen. Daarna moeten ze heel de stad doorfietsen, op hun gammele fietsje, om borden met eten rond te brengen in het restaurant om die studieschuld zo laag mogelijk te houden, hun boeken kunnen betalen en nog eens wat leuks met vienden kunnen doen. Zijn ze niet aan het werk of aan het studeren, moeten ze aan hun nevenactiviteiten werken, omdat ze anders later geen kans hebben op een baan.
    Ik kan echt niet tegen die mensen. Ze hebben absoluut geen idee wat studeren nu betekent.

    Wat vinden jullie nou van deze hele discussie?


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Ooh ik las dit ook. En om eerlijk te zijn, ben ik op gegeven moment gestopt met lezen. Allemaal mensen die roepen: "oh pas na het studeren wordt het zwaar." Of "Haha, als ze het nu al zwaar hebben, ga dan eens aan de kinderen, huishouden, werk, etc."
          Echt dan vraag ik me af wat die mensen weten van het studeren. Dat ze voor mijn idee geen idee hebben hoe zwaar het kan zijn. Dus nee, je bent niet de enige. Ik kon er ook echt niet tegen...

    Zo mijn frustratie moest er ook even uit (':

    [ bericht aangepast op 26 okt 2017 - 19:13 ]


    It's never gonna happen, Guys.

    Yep, dat zijn de volwassenen hé, die denken dat alles aan komt waaien hiero. Nou niet dus. Ik heb vandaag van 11:30 tot 18:30 aan een stuk aan schoolwerk gezeten en ik ben nog niet klaar. En dat is dan alleen schoolwerk, laat staan dat ik ben wezen sporten of wat dan ook. Gelukkig betalen mijn ouders mijn studie, dus een bijbaan hoef ik voorlopig nog niet, maar zelfs ik merk dat alle stress me regelmatig teveel word.


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik vind het een verschrikkelijk irritante discussie. Ik betaal een gedeelte van mijn opleiding zelf, daardoor moet ik een inkomen hebben. In de eerste 2 jaar van mijn studie heb ik gewerkt naast mijn opleiding. Ik had zoveel stress. Uiteindelijk werd ik eruit geknikkerd, waardoor ik mijn lening moest verhogen. Ik was door studie en werk zo overspannen dat ik naar een psygoloog moest. Ik had geen moment rust. Nu heb ik stage en ik kan niet eens een baan ernaast nemen. Ik ben bijna 12 uur van huis weg elke dag. Mag ik ook nog wat vrije tijd?
    Ik heb zo'n hekel aan als oudere mensen zeggen dat ik moet stoppen met zeuren. Dat het later 'allemaal nog zwaarder wordt'. Mijn moeder zei dat zo vaak dat ik vaak een paniek aanval kreeg. (ze doet het gelukkig niet meer, nadat ik naar een psygoloog ging). Nog steeds krijg ik van mensen te horen: 'wees niet zo lui en zoek een baan.' Nou, ik leef wel met de studieschuld...


    Seasons will change, but I shall remain

    Dit klinkt interessant, even MT voordat ik reageer eerst goed lezen.


    Aan niets denken is ook denken.

    Ik ben het er echt helemaal mee eens dat het onzin is waar zij mee reageren. Ze snappen er niets van hoe zwaar het is. Is de studiedruk of zo op deze generatie verhoogd, of zijn zij vergeten hoe zwaar het echt is?

    Het is echt pijnlijk om zulke dingen te horen, want ik kan je zeggen dat studeren me niet bepaald goed afgaat. Het is helemaal geen luxe leventje waarbij alles makkelijk is.

    Natuurlijk zullen er vast ook studenten zijn die alleen maar feesten, uitgaan en het allemaal aankunnen, maar het is zo vreselijk frustrerend als dan gelijk een hele groep mensen daarop wordt bevooroordeeld. Er zijn zoveel mensen, zoals ik, die helemaal niet makkelijk kunnen studeren en het makkelijk afgaat. Ook al wil ik wel graag dat ik het kan. Dan denk ik echt van: 'Zullen we eens ruilen?!' :')


    And then we'll see it.

    Ja, zo wordt er voor mijn studie 40 uur aan zowel lesuren en projecturen gerekend per week, maar daar zouden ook je studieuren in moeten passen en voor een vak dat we dit blok 4 uur hebben gehad zouden er 15 zelfstudie uren moeten staan. Dus al met al zou je per week in mijn geval ongeveer 10,5 uur aan les, en naast die les dan nog zo'n 20 tot 30 uur project en iedere dag 2 uur met het ov. Mijn vader verwacht dat ik in de weekenden dan ook nog iedere dag 8 uur studeer, omdat hij mijn studie momenteel betaalt tot mijn studieverzekering leeggehaald kan worden - wat over ongeveer 4 jaar is waarschijnlijk.

    Het is allemaal leuk en aardig, maar ze verwachten te veel van ons. En dit is nog niet eens Universiteit, dit is HBO. De waterval aan projectwerk blijft stromen, volgend blok krijg ik meer tentamens, gezien ik er nu maar eentje heb, en alle docenten denken dat hun vak het belangrijkst is en geven extra opdrachten op om in te leveren, ondanks dat het niet voor een cijfer is. Daarnaast moeten we ook nog ongeveer 70 uur in wat zij HZ personality noemen steken. Een soort zelfontwikkeling om vrije studiepunten te behalen. Commissiewerk, raadslid, culturele ontwikkeling, er valt veel onder, maar je moet toch weer 70 uur in dat gedoe steken, terwijl je als student vaak van 9 tot 3 of 4 op school zit, ik nog eens een uur met de bus naar huis moet en op donderdagen 2 uur ballet doe. Al met al ben ik van die 168 uur in een week zo'n 50 uur aan het slapen en nog ben ik moe, zo'n 60 tot 80 uur bezig aan school, zo'n 10 uur bezig met reizen, dus dat is nog 28 tot 48 uur over om zelf dingen te doen en dan moet ik nog ergens zien te eten, af zien te spreken met vrienden en mijn vriend om mijn sociale contacten te behouden en om te ontspannen.

    Wat veel volwassenen denken is dat het net zoals vroeger was, urenlang uit een boekje leren en met de hand, typemachine of een vrij primitieve computer een verslag schrijven en tentamens voorbereiden. Tegenwoordig is er echter zoveel meer bekend, krijgen we naast onze boeken duizenden powerpoints, readers en andere zaken, moeten we vaak een groot project of meerdere kleine projecten/verslagen per semester maken in groepsverband of alleen, en moet je nog tijd zien te vinden om te studeren, te slapen en je niet af te zonderen van de buitenwereld. Dat is toch knap lastig nu. Ik zeg niet dat mensen het vroeger makkelijk hadden, want van wat ik hoor had mijn vader veel meer lesuren dan ik en ik doe ongeveer dezelfde opleiding, maar ik heb wel een megaproject dat in groepsverband gedaan moet worden. Heeft één iemand het niet af? Dan kan je zitten wachten en jezelf op lopen vreten over een deadline die dichterbij komt. Daarbij komt dat ons eerste tentamen nogal vaag is opgebouwd en de tweedejaars ons ook niet kunnen helpen, omdat er wel een groot verschil in zit. Mijn vader had van ouderejaars oude toetsen van een vak gekregen, want die kerel mengde dus toetsvragen van de jaren daarvoor zodat hij niet steeds een nieuwe toets hoefde te maken.

    Helaas ziet de oudere generatie alleen dat er weer duizend comazuipers onder de studenten bij zijn gekomen dit jaar, want dat komt in het nieuws. Niet dat de helft van de studenten tegen een burn-out aan zit en een kwart het al heeft. Ze zien alleen de slechte dingen van alles. Je ouders zien het altijd als jij even twee uurtjes niet studeert en zeuren dat je moet leren, de volwassenen zien alleen de zuipers en de snuivers die hun studiegeld verkwisten in een bar in plaats van te studeren en hun studieschuld een goede reden te geven, ze zien alleen het negatieve van jouw studietijd, terwijl als ze eens wisten hoeveel stress jij krijgt van je deadlines, tentamens, groepswerken en alles, ze wel zouden snappen dat je eens een avondje gaat drinken om even te ontstressen of even die 2 uur pauze neemt op een zaterdag om een beetje te gamen, lezen of andere dingen te doen.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Ken je de stress to impress docu? Daar gaat mn volgende column over. Maar die beschrijft ook dat onze generatie het zwaarder heeft en meer moet presteren dan de vorige generaties


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Gelukkig ben ik niet de enige die moeite heeft met tijd te vinden. Ik bedoel; waar toveren sommige mensen tijd vandaan?
    Ik heb nu vakantie en ik heb nog geen seconde vrij gehad deze week. Constant ben ik aan het werk voor school of aan het werk om centjes te verdienen en als ik dat niet aan het doen ben, lig ik te slapen, zit ik te eten of op de wc. Of ik ben mezelf druk san het maken om alles dat ik nog moet doen en dat is veel.

    Honestly, ik snap niet dat zoveel ‘volwassenen’ denken dat we ons aanstellen. Het wordt ongetwijfeld nog heel zwaar, maar ik kan niet anders dan zien dat afgestudeerden zich alleen druk hoeven te maken over werk en het huishouden, terwijl studenten zich druk moeten maken over werk, een deek van het huishouden en daarnaast ook nog school wat zo ontzettend veel energie vreet.
    Het verbaast me tbh dat ik nog niet om ben gevallen van de stress.

    [ bericht aangepast op 26 okt 2017 - 22:58 ]


    look at the stars, look how they shine for you;

    Hoewel ik deze druk heel vervelend voor jullie vind, is het ergens wel soothing, dat ik dus niet de enige ben en dus niet overdrijf.
    @Laleah Nee ken ik niet, maar klinkt wel interessant. Ik ga 'm wellicht kijken. Ook ben ik benieuwd naar je column.

    [ bericht aangepast op 26 okt 2017 - 23:38 ]


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Oh hell dit is zo herkenbaar 😬


    oi, suzy

    *knip*

    [ bericht aangepast op 30 maart 2019 - 15:44 ]


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Ik vind het jammer dat mensen zo kort door de bocht denken. De eisen zijn ook aangescherpt en het niveau is hoger dan jaren geleden. Er wordt flink druk op je gelegd, want doordat alles zo duur wordt, moet je naast je studie bijna een fulltime baan hebben om alles te betalen. Althans, dat is wat ik meekrijg van mensen. Zelf heb ik een MBO opleiding met stage traject gevolgd van ongeveer 3 jaar, dus ik heb niet zo'n recht van spreken denk ik. Zwaar is het ongetwijfeld en veel mensen hebben dat niet door, met name de mensen die al zo'n 30 jaar uit de schoolbanken zijn. Die mogen wat mij betreft direct hun mond houden.


    26 - 02 - '16

    Tbh heb ik nog geen idee hoe zwaar het is om te studeren tegenwoordig, maar de verhalen die ik heb gehoord van vrienden waren erg genoeg om ervoor te zorgen dat ik studeren gewoon zo lang mogelijk wil uitstellen. Fuck it, drie tussenjaren. Acht tussenjaren. Als je nooit studeert, krijg je nooit schulden. Eyyy.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik ben met mijn studie aan de hogeschool gestopt, omdat ik het te zwaar vond.
    Sinds eind september heb ik een fulltimebaan van 40 uur per week en ik kan toch echt wel even zeggen dat ik dat veel minder zwaar vind dan mijn hbo-opleiding afgelopen schooljaar. Op mijn werk heb ik het druk, maar als ik eenmaal weer naar huis ga, is alle druk verdwenen, in vergelijking met school.
    Dus de studenten onder ons: Hou nog even vol. Straks heb je een baan en heb je het hopelijk niet zo zwaar als op school.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Koffie schreef:
    Ik ben het er echt helemaal mee eens dat het onzin is waar zij mee reageren. Ze snappen er niets van hoe zwaar het is. Is de studiedruk of zo op deze generatie verhoogd, of zijn zij vergeten hoe zwaar het echt is?

    Het is echt pijnlijk om zulke dingen te horen, want ik kan je zeggen dat studeren me niet bepaald goed afgaat. Het is helemaal geen luxe leventje waarbij alles makkelijk is.

    Natuurlijk zullen er vast ook studenten zijn die alleen maar feesten, uitgaan en het allemaal aankunnen, maar het is zo vreselijk frustrerend als dan gelijk een hele groep mensen daarop wordt bevooroordeeld. Er zijn zoveel mensen, zoals ik, die helemaal niet makkelijk kunnen studeren en het makkelijk afgaat. Ook al wil ik wel graag dat ik het kan. Dan denk ik echt van: 'Zullen we eens ruilen?!' :')


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt