• Ja, vandaag is een van mijn verstandskiezen eruit gehaald en na de verhalen die ik had gehoord, valt het best wel mee. De verdoving is nog niet uitgewerkt dus op dit moment gaat het qua pijn in ieder geval goed. Overigens heb ik zo min mogelijk naar de verhalen proberen te luisteren, want ik weet van mezelf dat ik daar alleen maar de zenuwen van krijg. Onder de spoiler staat het hele verhaal, want ik wil andere mensen niet bang maken met mijn verhaal.

    Mijn rechter boven verstandkies is eruit gehaald.

    Nadat er een foto was gemaakt, met zo'n apparaat dat om je hoofd heen draait, moest ik even wachten. Daarna mocht ik naar een andere kamer. Nadat mijn kiezen uitgebreid bekeken waren, werd mij vertelt dat mijn rechter onder verstandskies er ook uit kon worden gehaald. Ik besloot om alleen de rechter boven voor nu eruit te laten halen. Toen kwam de kaakchirurg met een naald, die ging mijn mond in en ik voelde niks. Daarna nog een keer en toen voelde ik een klein prikje. Even spoelen met een blauwe vloeistof en na het uitspugen daarvan, gingen we beginnen. Ik kreeg een groot blauw papier over mij heen en zo'n ding dat speeksel weg zuigt werd even erbij gepakt. Moesten nog even wachten totdat de verdoving goed zijn werk deed, wat voor mijn gevoel heel lang duurde en daarna werd er iets in mijn mond gestopt om mijn wang naar de zijkant te trekken. De chirurg vertelde dat ik waarschijnlijk wel alles zou kunnen horen. Na twee instrumenten en druk werd de kies zelf eruit gehaald, wat echt heel snel ging. Waarschijnlijk omdat ie met die twee instrumenten al voorwerk had gedaan, denk ik. Terwijl hij dit deed, werd mijn speeksel weg gezogen. Uiteindelijk kreeg ik nog een gaasje in mijn mond en daarna mocht ik gaan. Nadat hij had verteld dat ik vandaag niet mag poetsen of spoelen. Gelukkig morgenochtend wel weer. Gaasje mocht er na een half uur weer uit. Die heb ik er ook netjes na een half uur uitgehaald. Alleen is mijn speeksel productie op hol geslagen en dat is wel irritant. Dus nu ben ik even aan het wachten totdat ik weer minder speeksel aanmaak en niet zo vaak mijn speeksel hoef uit te spugen. Komt overigens nog wel wat bloed mee.


    Heeft een van jullie wel eens verstandskies weg laten halen?

    Update: Volgens mij is nu de verdoving helemaal uitgewerkt. Niks voelt meer slap of gevoelloos aan. Nu voel ik wel dat de chirurg ermee bezig is geweest en dat het een beetje pijn doet.

    [ bericht aangepast op 3 jan 2018 - 14:32 ]


    Physics is awesome

    oei, heel veel sterkte. Ik heb ze alle vier tegenlijk moeten laten weghalen, maar gelukkig was het onder narcose. Nog steeds een vervelend operatie. :/ Ik zag er wel uit gelijk een hamster erna, haha.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik heb 10 dagen geleden twee verstandskiezen laten verwijderen. Over een paar maanden volgen de andere twee. Ik heb de rechterkant eruit laten halen, omdat daar een verstandskies helemaal schuim stond. Ik was de volgende dag net een hamster :').
    Probeer zoveel mogelijk je kaak te bewegen! Dat helpt tegen de zwelling en maakt de kaken minder stijf. Gebruik ook een ice pack tegen de zwelling (als je die hebt). Veel sterkte!


    Seasons will change, but I shall remain

    @Patholoog

    Dankjewel! Dat lijkt me heftig, alle vier tegelijkertijd. Gelukkig kon je er nu om lachen dat je er toen uit zag als hamster. Dat heb ik nu een beetje aan mijn rechterwang. Maar bij de mondhygiënste heb ik meestal ook hamsterwangen als ze de fluoride op gaat smeren omdat ze dan van die watten in mijn mond doet.

    @Aventia

    Bedankt voor de tips! Sterkte alvast voor over een paar maanden.

    De chirurg zei tegen mij dat het aan de onderkant lastiger is om een verstandskies eruit te halen en dat je er daarom meer last van kan hebben.


    @Patholoog & Aventia

    Mochten jullie ook jullie kiezen meenemen nadat ze eruit werden gehaald? Zo ja, hebben jullie ze mee genomen?


    Physics is awesome

    Ik heb er nu eentje uit laten trekken de rest is helaas nog niet ver genoeg door. Was 2 minuten werk bij de tandarts, ideaal. Kan niet wachten tot de rest er bij mij uit is ik vind namelijk dat het echt heel erg stinkt. Denk dat ik al ik in maart weer naar de tandarts moet de volgende kan laten trekken. (:


    The truth is out there.

    @Jabba

    Hoezo stinkt het dan? En jammer dat de rest nog niet ver genoeg door was om er meerdere tegelijkterijd te laten trekken.


    Physics is awesome

    Wat goed dat het bij jou zo makkelijk gaat! Nog veel beterschap gewenst!

    Ik heb het in 2 keer moeten laten doen, op verschillende leeftijden, onder narcose. De eerste keer ging prima. Ik voelde achteraf wel dat ik geopereerd was, maar dat viel allemaal heel goed mee en ik kon meteen eten. Maar de tweede keer was erger. Die wortels waren rond andere wortels gegroeid en in mijn kaakbeen. Dus daar heeft de kaakchirurg meer moeite op moeten doen. Dus daar heb ik wel minstens 2 weken last van gehad en ik kon niet bijten van de pijn. :')


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    De mijne zijn nog niet echt door en ik hoop dat ze er nooit uit hoeven. Ik ben echt terrified voor het trekken.


    oi, suzy

    @Scandal

    Daar ben ik ook blij om. Hoewel ik wel benieuwd hoe het is als de verdoving helemaal uitgewerkt is. Dankjewel!

    Fijn dat het de eerste keer zo goed ging. Naar dat de tweede keer dan zo anders ging en dat je er zoveel last van hebt gehad. Mocht je geen pijnstillers slikken dan voor de pijn? En omdat ik heel nieuwsgierig ben, waarom moest je de eerste keer dan onder narcose, als ik vragen mag?


    Physics is awesome

    Ja! Ik heb ze nog steeds. Ze zitten ergens in een doos samen met alle andere spullen die ik had voor mijn kaakoperatie. (Ik heb een kaakoperatie gehad: kaak gezaagd, vastgezet met schroeven. Een jaar later schroeven + verstandskiezen eruit gehaald. Vandaar.)


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    MacGyver schreef:
    @Patholoog

    Dankjewel! Dat lijkt me heftig, alle vier tegelijkertijd. Gelukkig kon je er nu om lachen dat je er toen uit zag als hamster. Dat heb ik nu een beetje aan mijn rechterwang. Maar bij de mondhygiënste heb ik meestal ook hamsterwangen als ze de fluoride op gaat smeren omdat ze dan van die watten in mijn mond doet.

    @Aventia

    Bedankt voor de tips! Sterkte alvast voor over een paar maanden.

    De chirurg zei tegen mij dat het aan de onderkant lastiger is om een verstandskies eruit te halen en dat je er daarom meer last van kan hebben.


    @Patholoog & Aventia

    Mochten jullie ook jullie kiezen meenemen nadat ze eruit werden gehaald? Zo ja, hebben jullie ze mee genomen?


    Ja, klopt. De onderkant is een stuk vervelender. Ik had nauwelijks last aan de bovenkant. Nu voel ik hem ook helemaal niet meer. De onderkant deed bij mij echt flink zeer de eerste 5 dagen! Nu zeurt de onderkant af en toe.

    Ik heb mijn verstandskiezen niet meegenomen. Volgens mij mocht het wel, maar ze waren bij mij in stukjes gemaakt, dus ik had er toch niet veel aan :').


    Seasons will change, but I shall remain

    Na alle verhalen die ik heb gehoord, ben ik echt blij dat ik al mijn verstandskiezen nog heb en dat ze ook niet getrokken hoeven te worden.

    Treason schreef:
    De mijne zijn nog niet echt door en ik hoop dat ze er nooit uit hoeven. Ik ben echt terrified voor het trekken.


    Dit dus, mijne staan schijnbaar ook nog schreef :(


    Treat people with kindness

    Patholoog schreef:
    Ja! Ik heb ze nog steeds. Ze zitten ergens in een doos samen met alle andere spullen die ik had voor mijn kaakoperatie. (Ik heb een kaakoperatie gehad: kaak gezaagd, vastgezet met schroeven. Een jaar later schroeven + verstandskiezen eruit gehaald. Vandaar.)


    Ik heb de mijne ook mee genomen. Ik mocht kiezen of ze zou hem weg gooien of ik kon hem mee nemen. Jeetje, nu snap ik wel waarom je onder narcose moest. Lijkt me wel ingrijpend je schroeven eruit en dan ook meteen je verstandskiezen.


    Physics is awesome

    MacGyver schreef:
    @Scandal

    Daar ben ik ook blij om. Hoewel ik wel benieuwd hoe het is als de verdoving helemaal uitgewerkt is. Dankjewel!

    Fijn dat het de eerste keer zo goed ging. Naar dat de tweede keer dan zo anders ging en dat je er zoveel last van hebt gehad. Mocht je geen pijnstillers slikken dan voor de pijn? En omdat ik heel nieuwsgierig ben, waarom moest je de eerste keer dan onder narcose, als ik vragen mag?

    Ik gok dat het wel mee zal vallen bij jou. Als ze je maar plaatselijk verdoven, dan zullen het mooie rechte wortels geweest zijn vermoed ik. ^^

    Ik moest naar het ziekenhuis onder narcose omdat ik moeilijke kaken heb. Ik heb een open beet (geen overbeet zoals de meesten hebben die een beugel dragen) Op mijn 17 jaar heb ik daarom ook 2 zware kaakoperaties moeten ondergaan. Mijn bovenkaak stond te ver naar voren en mijn onderkaak te ver naar achteren. Ik kon bijvoorbeeld niet in een appel bijten omdat als ik mijn voortanden op elkaar wou zetten, daar meer dan een centimeter tussen zat. Intussen is dat dus fel verbeterd met die extra plaatjes in mijn kaak, het is niet volledig weggewerkt, maar ze hebben het maximale kunnen doen. ^^


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    @Treason

    Eerst maar even wachten totdat ze goed door zijn dan. Hopelijk hoeven ze er inderdaad nooit uit. Maar bij mij ging het goed en bij mijn ouders ging het minder goed dus er is hoop.


    Physics is awesome