• Ja, vandaag is een van mijn verstandskiezen eruit gehaald en na de verhalen die ik had gehoord, valt het best wel mee. De verdoving is nog niet uitgewerkt dus op dit moment gaat het qua pijn in ieder geval goed. Overigens heb ik zo min mogelijk naar de verhalen proberen te luisteren, want ik weet van mezelf dat ik daar alleen maar de zenuwen van krijg. Onder de spoiler staat het hele verhaal, want ik wil andere mensen niet bang maken met mijn verhaal.

    Mijn rechter boven verstandkies is eruit gehaald.

    Nadat er een foto was gemaakt, met zo'n apparaat dat om je hoofd heen draait, moest ik even wachten. Daarna mocht ik naar een andere kamer. Nadat mijn kiezen uitgebreid bekeken waren, werd mij vertelt dat mijn rechter onder verstandskies er ook uit kon worden gehaald. Ik besloot om alleen de rechter boven voor nu eruit te laten halen. Toen kwam de kaakchirurg met een naald, die ging mijn mond in en ik voelde niks. Daarna nog een keer en toen voelde ik een klein prikje. Even spoelen met een blauwe vloeistof en na het uitspugen daarvan, gingen we beginnen. Ik kreeg een groot blauw papier over mij heen en zo'n ding dat speeksel weg zuigt werd even erbij gepakt. Moesten nog even wachten totdat de verdoving goed zijn werk deed, wat voor mijn gevoel heel lang duurde en daarna werd er iets in mijn mond gestopt om mijn wang naar de zijkant te trekken. De chirurg vertelde dat ik waarschijnlijk wel alles zou kunnen horen. Na twee instrumenten en druk werd de kies zelf eruit gehaald, wat echt heel snel ging. Waarschijnlijk omdat ie met die twee instrumenten al voorwerk had gedaan, denk ik. Terwijl hij dit deed, werd mijn speeksel weg gezogen. Uiteindelijk kreeg ik nog een gaasje in mijn mond en daarna mocht ik gaan. Nadat hij had verteld dat ik vandaag niet mag poetsen of spoelen. Gelukkig morgenochtend wel weer. Gaasje mocht er na een half uur weer uit. Die heb ik er ook netjes na een half uur uitgehaald. Alleen is mijn speeksel productie op hol geslagen en dat is wel irritant. Dus nu ben ik even aan het wachten totdat ik weer minder speeksel aanmaak en niet zo vaak mijn speeksel hoef uit te spugen. Komt overigens nog wel wat bloed mee.


    Heeft een van jullie wel eens verstandskies weg laten halen?

    Update: Volgens mij is nu de verdoving helemaal uitgewerkt. Niks voelt meer slap of gevoelloos aan. Nu voel ik wel dat de chirurg ermee bezig is geweest en dat het een beetje pijn doet.

    [ bericht aangepast op 3 jan 2018 - 14:32 ]


    Physics is awesome

    Aventia schreef:
    (...)

    Ja, klopt. De onderkant is een stuk vervelender. Ik had nauwelijks last aan de bovenkant. Nu voel ik hem ook helemaal niet meer. De onderkant deed bij mij echt flink zeer de eerste 5 dagen! Nu zeurt de onderkant af en toe.

    Ik heb mijn verstandskiezen niet meegenomen. Volgens mij mocht het wel, maar ze waren bij mij in stukjes gemaakt, dus ik had er toch niet veel aan :').


    Goed om te weten. Zowel de tandarts als de kaakchirurg zeiden dat mijn bovenkaak (volgens mij) kleiner is dan mijn onderkaak dus ik hoop dat enigszins goed nieuws is als ik die twee aan de onderkant moet laten trekken. Kaakchirurg zei ook dat ze het liefst verstandskiezen trekken voordat iemand 25 wordt dus ik heb nog twee jaar om de andere drie te laten trekken.

    Dat is jammer. Ik heb die van mij al uitgebreid zitten te bestuderen.


    Physics is awesome

    @Marveldrake

    Er zijn dus ook verhalen waarin het goed gaat zoals bij mij. Dus mocht er ooit een of meer uit moeten, dan hoop ik voor je dat het net zo gaat als bij mij. Behalve het afbreken van een stukje van de kies, natuurlijk.

    @Nadine23x

    Als je er geen last van hebt, dan maakt het toch niet uit hoe ze staan?



    Physics is awesome

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik gok dat het wel mee zal vallen bij jou. Als ze je maar plaatselijk verdoven, dan zullen het mooie rechte wortels geweest zijn vermoed ik. ^^

    Ik moest naar het ziekenhuis onder narcose omdat ik moeilijke kaken heb. Ik heb een open beet (geen overbeet zoals de meesten hebben die een beugel dragen) Op mijn 17 jaar heb ik daarom ook 2 zware kaakoperaties moeten ondergaan. Mijn bovenkaak stond te ver naar voren en mijn onderkaak te ver naar achteren. Ik kon bijvoorbeeld niet in een appel bijten omdat als ik mijn voortanden op elkaar wou zetten, daar meer dan een centimeter tussen zat. Intussen is dat dus fel verbeterd met die extra plaatjes in mijn kaak, het is niet volledig weggewerkt, maar ze hebben het maximale kunnen doen. ^^


    Zo te zien zijn de wortels inderdaad mooi recht. Waarschijnlijk hebben ze daarom ook eerst een foto gemaakt, nu je het zegt om te kijken hoe de wortels zaten. Ik gok dat het ook wel mee valt. Alleen mijn speekselklieren zijn nog steeds hevig aan het werk, maar dat neem ik voor lief. Wel irritant dat ik steeds speeksel moet uitspugen en dat er bloed mee komt, maar goed.

    Wow, dat lijkt me heftig en dat is nog zachtjes uitgedrukt. Wel interessant wat je vertelt, want ik wist namelijk niet dat, dat ook kon een open beet hebben.


    Physics is awesome

    MacGyver schreef:
    @Jabba

    Hoezo stinkt het dan? En jammer dat de rest nog niet ver genoeg door was om er meerdere tegelijkterijd te laten trekken.


    Ja mn tandarts zei dat dat kon komen door het tandvlees maar ook omdat het moeilijk schoon te houden is als ze door aan het komen zijn. Maarja ze zei dat ik het heel goed schoon hield dus misschien dat er ook nog wat anders aan de hand is.


    The truth is out there.

    Oh, nee, nog nooit, maar het lijkt me wel hell. Waarschijnlijk moet ik het nog een keer doen maar ik hoop het niet. x)


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Jabba schreef:
    (...)

    Ja mn tandarts zei dat dat kon komen door het tandvlees maar ook omdat het moeilijk schoon te houden is als ze door aan het komen zijn. Maarja ze zei dat ik het heel goed schoon hield dus misschien dat er ook nog wat anders aan de hand is.


    Niet om je bang te maken, maar zover ik weet stonk het niet toen mijn verstandskiezen door kwamen. Hoewel die rechtsonder blijkbaar nog wel wat tandvlees over zich heen heeft. Als er iets aan de hand was/is, zou je tandarts je het vast wel hebben verteld.


    Physics is awesome

    Ah, van bovenin krijg je echt amper last hoor. :') Die van mij is er de 20e uitgehaald en ik heb geen napijn gehad ^^
    Onderin, though. Die zijn een hel. :')


    Caution first, always.

    Coldatom schreef:
    Oh, nee, nog nooit, maar het lijkt me wel hell. Waarschijnlijk moet ik het nog een keer doen maar ik hoop het niet. x)


    Ik hoop ook dat je het niet hoeft te laten doen, mocht je het wel laten moeten doen dan hoop ik dat het net zo goed gaat als bij mij!


    Physics is awesome

    Ik vorig jaar nog. Het ging zo snel dat m'n pa z'n Candy Crush level niet af kon maken. Ook heb ik alleen op de dag van de ingreep een ibuprofen gehad. Amper last van gehad.

    [ bericht aangepast op 3 jan 2018 - 14:31 ]


    26 - 02 - '16

    Ik heb vorig jaar mijn onderste verstandskiezen eruit laten halen. Ging super soepel. De kaakchirurg heeft er even aan gewipt en toen waren ze er allebei uit. Super snel. Ik had ook nauwelijks pijn en het genas ook heel goed. Omdat ik de hele dag mijn kaken gekoeld had, had ik ook nauwelijks een verdikking (:


    Take risks and conquer your fears.

    Ik heb ze een jaar of 3/4 geleden alle vier tegelijkertijd laten trekken/weghalen onder narcose. Ik heb erg veel last gehad van de rechter onderkant. (Deze zat dan ook dieper dan de rest). Zelfs de watjes laten weghalen deed toen pijn. (Dit deed alleen pijn rechts onder, de rest was geen enkel probleem) Dit heeft zo'n 3 weken geduurd voor ik weer volledig pijnvrij was. (Again, alleen Rechts onder, de rest was vrijwel pijnvrij).

    [ bericht aangepast op 3 jan 2018 - 15:00 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Tortitude schreef:
    Ik vorig jaar nog. Het ging zo snel dat m'n pa z'n Candy Crush level niet af kon maken. Ook heb ik alleen op de dag van de ingreep een ibuprofen gehad. Amper last van gehad.


    Dat is wel erg snel dan. Mooi dat je er zo weinig last van hebt gehad.


    Physics is awesome

    Corday schreef:
    Ik heb vorig jaar mijn onderste verstandskiezen eruit laten halen. Ging super soepel. De kaakchirurg heeft er even aan gewipt en toen waren ze er allebei uit. Super snel. Ik had ook nauwelijks pijn en het genas ook heel goed. Omdat ik de hele dag mijn kaken gekoeld had, had ik ook nauwelijks een verdikking (:


    Fijn om een positief verhaal te lezen over onderste verstandskiezen, omdat de kaakchirurg dus zei dat die lastiger zijn en meestal dus vervelender zijn qua genezing. Wij hebben geen ice pack, maar als ik het nog een keer laat doen dan ga er een paar ijsblokjes in een washand en ga ik daarmee koelen. Hoewel de zwelling voor mijn idee best wel mee valt.


    Physics is awesome

    Tragically schreef:
    Ik heb ze een jaar of 3/4 geleden alle vier tegelijkertijd laten trekken/weghalen onder narcose. Ik heb erg veel last gehad van de rechter onderkant. (Deze zat dan ook dieper dan de rest). Zelfs de watjes laten weghalen deed toen pijn. (Dit deed alleen pijn rechts onder, de rest was geen enkel probleem) Dit heeft zo'n 3 weken geduurd voor ik weer volledig pijnvrij was. (Again, alleen Rechts onder, de rest was vrijwel pijnvrij).


    Drie weken?! Ligt dan waarschijnlijk toch aan de kies en het gebied er omheen hoe snel het geneest etc. Omdat je bij de andere drie geen last hebt gehad. Wel vervelend dat je zolang pijn hebt gehad. Pijnstillers waren je nieuwe beste vriend?


    Physics is awesome

    Xyloto schreef:
    Ah, van bovenin krijg je echt amper last hoor. :') Die van mij is er de 20e uitgehaald en ik heb geen napijn gehad ^^
    Onderin, though. Die zijn een hel. :')


    Sinds de verdoving is uitgewerkt voel ik wel wat pijn. Fijn dat het bij jou zo goed is gegaan en dat je geen napijn hebt gehad.


    Physics is awesome