• Beste Quizletters,

    Het is weer tijd om ons columnistenteam uit te breiden, daarom is iedereen welkom om zich in te schrijven voor de columnistenverkiezing!
    In deze post vinden jullie alle praktische informatie in verband met het werk van een columnist. Lees dit allemaal dus goed door!

    Wat is een column?
    Het kan een vaste rubriek in de krant zijn, wekelijks of dagelijks. Sommige boekrecensies hebben het karakter van een column. Ook politieke commentaren, nieuwsanalyses, reisverslagen en korte verhalen kunnen vaak als columns gezien worden. Er zijn vele vormen en invalshoeken, met als grote gemene deler: een kort en creatief stukje tekst met een persoonlijk karakter.
    Op Quizlet mag je over van alles en nog wat een column schrijven. Over die nieuwe hond van de buren, je mag jouw mening geven over de zoveelste maatschappelijke kwestie en je mag filosoferen over het nut van het leven.

    Tips bij het schrijven van een column:

    1. Open boeiend, grijp de lezer direct in de kraag. De eerste zin moet de toon zetten en nieuwsgierig maken naar wat nog komt. Plaats- en tijdsbepalingen helpen daar niet bij, tenzij het om bijzondere omstandigheden gaat.

    2. Zorg voor een goede opbouw. Sleep de lezer door het verhaal heen door de nieuwsgierigheid vast te houden. In de laatste zinnen mag alles op zijn plaats vallen, een conclusie of slotbeeld. Maar vergeet niet dat de lezer alleen maar aan het denken gezet hoeft te worden. Conclusies trekken kan hij zelf ook wel. En, niet onbelangrijk: vermijd uitwijdingen, blijf bij de je onderwerp.

    3.Schrijf zoveel mogelijk volgens het principe ‘show don’t tell’. Beschrijf niet je eigen gevoelens of interpretaties bij wat je vertelt, maar geef zoveel mogelijk zintuiglijke details. Maak van de lezer een insider door hem te laten zien, ruiken, horen, proeven. Dan trekt hij zijn eigen conclusies, misschien wel dezelfde als jij.

    4. Schrijf in korte, krachtige zinnen. Het is natuurlijk fantastisch om de lezer te imponeren met je barokke stijl. Maar hij heeft daar niets verder aan. Streef naar korte, krachtige zinnen en vermijd ingewikkelde constructies met bijzinnen. Dat geeft je tekst meer overtuiging en energie.

    5. Werk aan een eigen stijl, maar houd het onnadrukkelijk. Voorkom het veelvuldig gebruik van bijwoorden en bijvoeglijk naamwoorden, maar kies werkwoorden en zelfstandige naamwoorden met veel kleur. En: vermijd clichés.

    6. Maak je stukje uniek en onderscheidend. Streef naar unieke invalshoeken en combinaties, naar originele gedachten. En wees vooral erg concreet in tijd en setting, dat maakt je stukje geloofwaardig en urgent.

    7. Wees persoonlijk en kwetsbaar. Als je overal iets van vindt, maar zelf op veilige afstand blijft, zal dat bij de lezer ook een gevoel van afstand geven. Je boodschap komt beter over als hij recht uit je hart komt en je lezer dat ook merkt.

    8. Zet er eens goede muziek bij op. Je zult zien, het heeft effect op je tekst.


    Waar, wanneer en tot wanneer kan ik me inschrijvers?
    Inschrijven kan, via onderstaande link, vanaf vandaag! Het formulier blijft geopend tot 23:59 op 21 januari 2018!



    Hoeveel nieuwe columnisten worden er aangenomen?
    De hoeveelheid inzendingen die ons omver blazen, zullen bepalen hoeveel nieuwe columnisten we aannemen!

    Eisen waaraan de column moet voldoen:
    - Minimum 300 woorden, maximum 750 woorden.
    - Jullie zijn helemaal vrij qua thema. Dit betekent dat je je hersenen de vrije loop kan laten gaan.
    - Er moet een nieuwe column geschreven worden, een column die bijvoorbeeld een maand geleden al geschreven is mag niet.

    Denk goed na voor je het inschrijfformulier opstuurt, waardoor je mee doet om kans te maken om een columnist op Quizlet te worden. Je zal tijd nodig hebben in de toekomst om de columns te schrijven. Verkijk je daar niet op. De richtlijn is minstens één column per drie weken.

    Heb je vragen? Stel ze dan zeker!

    Heel veel succes gewenst aan iedereen die een kans wil gaan wagen!

    Liefs,
    De crew


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    ParvaRubraHood schreef:
    Dus het mag écht, écht over alles gaan?

    Jep! Verras ons met een pakkend onderwerp waar jij graag over wil schrijven! :Y)


    M0NA schreef:
    Ik snap eigenlijk nog niet helemaal hoe het werkt (ondanks mijn jaren op Q en mijn semi-interesse 2 jaar geleden).
    Want je kunt alleen columns schrijven als je hierdoor wordt uitgekozen? En wat is het idee daarachter?

    Enkel als je de functie columnist hebt, kan je officieel columns praten voor Quizlet die je dan terug vindt bij "Columns". Natuurlijk kunnen andere users ook nog gewoon columns schrijven, maar niet plaatsen als officiële column voor de site. Die plaatsen ze dan in een blogpost, story of topic bijvoorbeeld.


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik heb de laatste tijd aardig wat tijd over en ik merk dat ik over onderwerpen schrijven veel toffer vind dan gewoon het schrijven van verhalen. Ik heb een poging gewaagd! Worden alle topics ook openbaar gezet?


    Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

    IngridBirdy schreef:
    Ik heb de laatste tijd aardig wat tijd over en ik merk dat ik over onderwerpen schrijven veel toffer vind dan gewoon het schrijven van verhalen. Ik heb een poging gewaagd! Worden alle topics ook openbaar gezet?


    Je bedoelt columns? Nee, dat gebeurt niet. ^^


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Sjipper de sjip, nu ga ik toch twijfelen


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik ben benieuwd naar de columns. De laatste keer zaten er echt veel goede tussen. ^^

    [ bericht aangepast op 12 jan 2018 - 12:10 ]


    Ik wil een tuin vol egels

    Ledecky schreef:
    (...)

    Je bedoelt columns? Nee, dat gebeurt niet. ^^


    okej! Letten jullie er ook op hoelang iemand al actief is op Q? Ik had namelijk van mijn zus gehoord dat jullie columnisten zochten, dat leek me wel leuk, maar ik ben daarom nog niet zo lang actief.


    Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

    IngridBirdy schreef:
    (...)

    okej! Letten jullie er ook op hoelang iemand al actief is op Q? Ik had namelijk van mijn zus gehoord dat jullie columnisten zochten, dat leek me wel leuk, maar ik ben daarom nog niet zo lang actief.


    voor zover ik weet van mijn tijd in de crew (omg ik klink zo nostalgisch) and correct me if I'm wrong, wordt er wel op gelet (het is nooit het belangrijkste aspect), maar dit is puur omdat ze ook een zekerheid willen hebben dat de betreffende users actief blijft - voor hetzelfde geld is dit een eendagsvlieg, users die langere tijd lid zijn hebben een hogere kans om een actief lid te blijven. Ik denk dat dat wel een begrijpelijke redenatie is ^^ er staat niet echt een maatstaaf hoelang je precies online geweest moet zijn. Dat hangt wat af van de situatie. In eerste instantie wordt er naar de capaciteiten gekeken en of deze opwegen tegen de korte lidtijd (: er wordt namelijk wel een soort van vertrouwen geïnvesteerd in jou.

    [ bericht aangepast op 12 jan 2018 - 15:46 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    IngridBirdy schreef:
    (...)

    okej! Letten jullie er ook op hoelang iemand al actief is op Q? Ik had namelijk van mijn zus gehoord dat jullie columnisten zochten, dat leek me wel leuk, maar ik ben daarom nog niet zo lang actief.

    Precies wat hierboven wordt gezegd. ^^ Als we zien dat je wel actief bent op Quizlet (en we dus ook kunnen verwachten dat je columns zal blijven schrijven) dan maak je zeker wel kans. Maar daar wordt niet het eerst naar gekeken. We kijken eerst naar de columns zelf.


    Ik wil een tuin vol egels

    Zijn jullie allemaal al op goede ideeën gekomen? Wie gaat er nog een kansje wagen?


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Ik hoop dat ik het red voor 21 januari...


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Kleine reminder! Nog enkele dagen. ^^


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Spannend! Wie worden onze nieuwe collega's ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik heb het idee dat er dit jaar veel minder inschrijvingen hier voor zijn dan normaal. Het leek mij ook wel leuk, maar als ik zie hoe druk ik ben....ugh :')


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Ik heb het idee dat er dit jaar veel minder inschrijvingen hier voor zijn dan normaal. Het leek mij ook wel leuk, maar als ik zie hoe druk ik ben....ugh :')

    Bij de vorige waren er ook maar iets van een 18 inzendingen en dat vond ik al weinig...


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Spannend, wanneer krijgen we de uitslag te horen?


    Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.