• Dus, ik heb twee ratjes, allemaal goed en wel. Ze zijn ook zindelijk, dus ze doen hun boodschap altijd mooi in hun knaagdierentoilet, wat mij veel werk bespaart. MAAR ik heb het laatst een rad aangekocht (wat maar gebruikt wordt door één van de twee, want die andere is te lui) en nu, ipv naar het toilet te gaan, doet één van die twee ratten haar boodschap dus in of net naast het rad, wat heel erg ranzig is en mij weer veel werk geeft, want ik moet dat rad dus iedere dag uitwassen.

    Ik heb dus al geprobeerd om alle drolletjes in het toilet te leggen (want zo heb ik ze ook zindelijk gemaakt). Verder heb ik het rad ook al weggenomen (waarna ze dus wel weer gewoon het toilet gebruikte), maar zodra ik het terugzet, is het weer van dat.

    Ik weet niet of alle knaagdieren met een rad dit doen, of dit iets is wat alleen ratten doen, of iets wat alleen deze specifieke rat doet. Maar als iemand nog tips heeft om het af te leren: graag :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Weet een beetje over knaagdieren.
    Hazen zijn in het algeem geen knaagdieren dan de meeste mensen denken. Konijnen, muizen, cavia's enz wel.
    Volgens draaien cavia's om het rat.

    filosofie schreef:
    Weet een beetje over knaagdieren.
    Hazen zijn in het algeem geen knaagdieren dan de meeste mensen denken. Konijnen, muizen, cavia's enz wel.
    Volgens draaien cavia's om het rat.


    In dat geval zijn konijnen ook geen knaagdieren. Zowel hazen als konijnen behoren tot de haasachtigen die, in tegenstelling tot knaagdieren, nog twee stifttanden naast de bovenste snijtanden hebben. bron

    Maar goed, allemaal niet echt relevant voor de vraag van Romi... Ik weet het helaas niet, Romi, het enige wat ik nu kan bedenken is dat hij het rad wil claimen als z'n eigen rad? (nerd) Zou dat iets kunnen zijn, plassen om dominantie?

    CptJohnRiley schreef:
    (...)

    In dat geval zijn konijnen ook geen knaagdieren. Zowel hazen als konijnen behoren tot de haasachtigen die, in tegenstelling tot knaagdieren, nog twee stifttanden naast de bovenste snijtanden hebben. bron

    Maar goed, allemaal niet echt relevant voor de vraag van Romi... Ik weet het helaas niet, Romi, het enige wat ik nu kan bedenken is dat hij het rad wil claimen als z'n eigen rad? (nerd) Zou dat iets kunnen zijn, plassen om dominantie?

    Ja, plassen doen ze. Daar heb ik geen probleem mee, maar tis die andere boodschap die ranzig is :') Want ratten claimen idd dingen met drupjes urine, maar niet met kaka XD Maar ze is echt een rare rat, ze deed vroeger ook stresskaka iedere keer wanneer ik haar opnam. Maar ik denk niet dat ze stress heeft in dat rad, wrm zou ze er anders in gaan? XD En ze kan toch ook niet te lui zijn om 20cm te lopen naar de toilet als ze op dat rad aan het lopen is? Like why?


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Oh ja, om het allemaal nog vreemder te maken: ze doet het alleen 's nachts. Als ze overdag even in dat wiel rent blijft het zuiver en als ik het 's avonds buiten de kooi zet tijdens hun free range, doet ze ook haar behoeften niet in dat rad.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Misschien kun je het dan beter 's avonds uit hun verblijf nemen? Misschien helpt dat?


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Tragically schreef:
    Misschien kun je het dan beter 's avonds uit hun verblijf nemen? Misschien helpt dat?

    Dat doe ik nu ook ongeveer, maar ik vind het ergens zo jammer, want ze zijn vrij actief 's nachts en dan gebruikt ze dat rad ook het vaakst.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.