• Dat mijn kat een raar beest is, wist ik al, maar nu ben ik echt helemaal klaar met haar.

    Als je een kat bent - een lieve huis-tuin-en-keuken-kat - dan is het de bedoeling dat je óf je behoefte buiten doet, óf in de kattenbak. Ik kan je vertellen dat mijn kat daar bijna letterlijk schijt aan heeft. Ik wist dat mijn kat af en toe een plasje deed onder de kast, maar dit was maar eens in de twee maanden ofzo. Gister vond ik twee opgedroogde poeltjes kattenpis in iedere hoek van de kamer - uiteraard precies waar allemaal snoeren van lampen samen komen. Dus, ik ruimde ze op, als het lieve baasje dat ik ben, en zorgde ervoor dat mijn kat 2 uur de woonkamer niet in mocht (maar nog wel toegang had tot de SCHONE kattenbak en voedsel/water, want ik ben geen barbaar). Ik hoopte dat ze de hint snapte, blijkbaar niet.
    Vandaag liep ik de keuken uit de woonkamer in, en mijn hart maakte een sprongetje want in datzelfde hoekje van de kamer zat een harige zwart met witte vlek. Ondertussen zat mijn broertje in diezelfde kamer al de hele ochtend achter de playstation te gamen, en had geen flauw benul dat de kat zojuist weer had zitten pissen (i mean, dat ruik je toch). Maar goed, ik liep naar mijn kat toe, die nog steeds in de hoek stond, en toen hebben we elkaar vijf seconden aangestaard voor ik haar optilde en het huis uit zette. Ik zweer dat als ze had kunnen praten, dat ze iets van 'Alsjeblieft Chris, deze is voor jou - jij piswijf' had gezegd. Daarna heb ik het zo goed als het kon opgeruimd, want op elke plek waar ze ooit heeft gepist is het helemaal in het hout getrokken, en de bijna schone kattenbak verschoond. En nu zijn we hier.

    Zo, dat is er uit. Heeft er iemand ook last van eigenwijze katten, of een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik hoor het graag, want daar word iedereen vrolijker van - en de vloer ook, trouwens.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Pixielisje schreef:
    Sowieso een extra kattenbak zetten. Kan ook dat je kat (zeker als het een kater is) het doet om zijn geur te verspreiden. Je meubels mogen daar al tien jaar staan, een kat is echt eigenwijs. Wat ik misschien wel eens zou doen (natuurlijk niet te hardhandig en te lang) is je kat eens oppakken en zijn boodschapje doen ruiken als hij het doet waar het niet mag. Het is misschien cru maar zolang je het niet hardhandig doet, kan het ook niet zo kwaad. "zie je dit, ja vind je ook niet leuk he, ik ook niet" boodschap werkt misschien wel bij een kat? Ik ken iemand wiens kat het ook altijd deed en die dat door die tactiek toe te passen weer afleerde.


    Slecht advies, sorry. Of het nu werkt bij 1 enkele kat of niet, je leert hiermee je kat een angst creëeren rond het doen van de plas. Hij leert dan dat bij het doen van een plas hij straf krijgt van jou en zal dus niet meer durven laten zien: wat betekend dat hij zijn eigen uitwerpselen en plas kan gaan opdrinken/opeten. Hij zal niet begrijpen dat het gaat om het niet in de bak doen, hij denkt dat het gaat om het doen van de plas specifiek. Je wil je kat toch niet trainen door het middel van angst als centrale punt te gebruiken? Dus doe dat alsjeblieft niet :')

    [ bericht aangepast op 6 jan 2018 - 20:17 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    Slecht advies, sorry. Of het nu werkt bij 1 enkele kat of niet, je leert hiermee je kat een angst creëeren rond het doen van de plas. Hij leert dan dat bij het doen van een plas hij straf krijgt van jou en zal dus niet meer durven laten zien: wat betekend dat hij zijn eigen uitwerpselen en plas kan gaan opdrinken/opeten. Hij zal niet begrijpen dat het gaat om het niet in de bak doen, hij denkt dat het gaat om het doen van de plas specifiek. Je wil je kat toch niet trainen door het middel van angst als centrale punt te gebruiken? Dus doe dat alsjeblieft niet :')

    Het gaat wel om een volwassen kat die zijn behoefte buiten doet of in de kattenbak dat hij van jongs af aan al geleerd heeft.
    Ik zeg ook niet dat je dat moet doen als echte training van jongs af aan om te leren dat het in de bak moet.
    In dat geval is het een volwassen kat die het plots binnen doet (en echt niet vaak).
    Ik had er misschien bij moeten zetten dat je dat ook niet elke keer mag doen als het voorvalt, dat is inderdaad een angst ervoor creeëren en lost het probleem echt niet op volgens mij.

    edit: wil er wel even bij zetten dat ik die comment echt niet bedoelde in de zin dat je dat echt elke keer moet doen als het gebeurd.
    gewoon een keer bij een eigenwijze volwassen kater. echt niet als training te gebruiken (want dan snap ik ook wel dat je angst en foute dingen aanleert)

    [ bericht aangepast op 6 jan 2018 - 20:31 ]


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    (...)
    Het gaat wel om een volwassen kat die zijn behoefte buiten doet of in de kattenbak dat hij van jongs af aan al geleerd heeft.
    Ik zeg ook niet dat je dat moet doen als echte training van jongs af aan om te leren dat het in de bak moet.
    In dat geval is het een volwassen kat die het plots binnen doet (en echt niet vaak).
    Ik had er misschien bij moeten zetten dat je dat ook niet elke keer mag doen als het voorvalt, dat is inderdaad een angst ervoor creeëren en lost het probleem echt niet op volgens mij.


    Naja mijn mening is gewoon niet doen :') jong of oud.. Ze hebben vaak echt een reden waarom ze dat gedrag vertonen, maar haal er dan liever een gedragsdeskundige bij dan zoiets doen. Het is gewoon niet diervriendelijk...

    [ bericht aangepast op 6 jan 2018 - 20:30 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    Naja mijn mening is gewoon niet doen :') jong of oud.. Ze hebben vaak echt een reden waarom ze dat gedrag vertonen, maar haal er dan liever een gedragsdeskundige bij dan zoiets doen. Het is gewoon niet diervriendelijk...


    Ja, true, dat snap ik zeker. Ik bedoel het ook niet in de zin dat je hem echt met zijn neus er in moet gaan duwen. Dat zou ik ook nooit doen.
    Maar wat moet je dan bijvoorbeeld doen als je kat dus binnen plast? Want als je er niet op reageert en niets zegt, dan weet die kat toch ook niet dat het niet mag?


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Ja, true, dat snap ik zeker. Ik bedoel het ook niet in de zin dat je hem echt met zijn neus er in moet gaan duwen. Dat zou ik ook nooit doen.
    Maar wat moet je dan bijvoorbeeld doen als je kat dus binnen plast? Want als je er niet op reageert en niets zegt, dan weet die kat toch ook niet dat het niet mag?


    Feliway werkt, schoonmaken met urine-off, nog een kattenbak aanschaffen, castreren, bak verplaatsen, bak schoonmaken met ander spul of geen spul, dierenarst onderzoek laten doen, ander grint, gedragsdeskundige om hulp vragen. En zijn echt veel meer dingen die je kan doen dan fysiek te gaan handelen. Denk eraan dat dit voor ons abnormaal gedrag is en voor hen niet, wat zij doen is een fijnere plek zoeken om hun behoeften te doen net als in de natuur. Wij moeten hen die kans even, zelfs al kost het wat geld en moeite. Maar schreeuwen of fysieke acties, dat heeft gewoon geen zin en is niet goed..

    [ bericht aangepast op 6 jan 2018 - 21:15 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Als ik jou was, zou ik de volgende keer dat je bij de dierenarts bent vragen of die tips heeft. Of een deskundige voor zover die er zijn qua katten.

    Want het enige waar ik op kan komen, is dat je kat om de een of andere reden zijn/haar territorium wil afbakenen. Hebben jullie er recent een huisdier bij genomen? Zo nee, kunnen er misschien andere katten in jullie huis? Ik ben geen expert, maar onze kat Max was vrij territoriaal over de bovenverdieping korte tijd en weliswaar plaste hij niet boven, maar hij was wel vijandig tegenover onze kat dus vandaar dat ik het vraag.


    Physics is awesome

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Ja, true, dat snap ik zeker. Ik bedoel het ook niet in de zin dat je hem echt met zijn neus er in moet gaan duwen. Dat zou ik ook nooit doen.
    Maar wat moet je dan bijvoorbeeld doen als je kat dus binnen plast? Want als je er niet op reageert en niets zegt, dan weet die kat toch ook niet dat het niet mag?


    Dit zal vast niet goed zijn, maar ik zou geneigd zijn om hem/haar in de gaten te houden en als ik dan zie dat de kat zijn behoefte wil gaan doen op de kattenbak zetten.


    Physics is awesome

    Is het een mannetje? Onze mannetjes deden dat ook heel veel. Sinds de dierenarts zijn dingetjes geknipt heeft(ha ha) doen ze het niet meer.

    [ bericht aangepast op 6 jan 2018 - 20:49 ]


    “It's so important to know you should be happy and proud of who you are.”

    Het allereerste wat mij te binnen schiet na het lezen van je verhaal is een medische aandoening, zeker daar je aangeeft dat dit pas sinds kort een probleem is. Plassen buiten de kattenbak kan duiden op blaasproblemen, zoals blaasgruis of een blaasontsteking. Maar ook andere aandoeningen, zoals diabetes (of stress), kunnen ervoor zorgen dat je kat geen gebruik meer maakt van de kattenbak. Ik zou je dan ook willen adviseren om contact op te nemen met je dierenarts. Mocht de dierenarts uitsluiting geven van een medische oorzaak, zou ik contact opnemen met een gedragstherapeut voor katten.

    Daarnaast sluit ik mij volledig bij Laleah aan; niet straffen. De kat zal niet begrijpen waar hij voor gestraft wordt. Een kat kan een associatie tussen zijn gedrag en het resultaat van zijn gedrag alleen maar leggen als dit elkaar heel snel (binnen een seconde) opvolgt. Daarna werkt dit niet meer. En al zou je de kat op het juiste moment corrigeren, leert de kat alsnog niet het gewenste gedrag. Hij leert dan alleen wat het ongewenste gedrag is. Daarnaast ben ik van mening dat opvoeding/werken met correcties ten koste gaat van de relatie met je kat. Focus je op het gedrag dat je wel wilt zien en niet op het gedrag dat je niét wilt zien.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Dreadful schreef:
    Het allereerste wat mij te binnen schiet na het lezen van je verhaal is een medische aandoening, zeker daar je aangeeft dat dit pas sinds kort een probleem is. Plassen buiten de kattenbak kan duiden op blaasproblemen, zoals blaasgruis of een blaasontsteking. Maar ook andere aandoeningen, zoals diabetes (of stress), kunnen ervoor zorgen dat je kat geen gebruik meer maakt van de kattenbak. Ik zou je dan ook willen adviseren om contact op te nemen met je dierenarts. Mocht de dierenarts uitsluiting geven van een medische oorzaak, zou ik contact opnemen met een gedragstherapeut voor katten.

    Daarnaast sluit ik mij volledig bij Laleah aan; niet straffen. De kat zal niet begrijpen waar hij voor gestraft wordt. Een kat kan een associatie tussen zijn gedrag en het resultaat van zijn gedrag alleen maar leggen als dit elkaar heel snel (binnen een seconde) opvolgt. Daarna werkt dit niet meer. En al zou je de kat op het juiste moment corrigeren, leert de kat alsnog niet het gewenste gedrag. Hij leert dan alleen wat het ongewenste gedrag is. Daarnaast ben ik van mening dat opvoeding/werken met correcties ten koste gaat van de relatie met je kat. Focus je op het gedrag dat je wel wilt zien en niet op het gedrag dat je niét wilt zien.


    Amen. DIt lijkt me ook gewoon het handigste. Gewoon even laten checken bij de Da en die weet dan ook vast wel wat te doen.

    [ bericht aangepast op 6 jan 2018 - 21:19 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    Feliway is een feromoon verspreider, werkt net als catnip, al kunnen katten van catnip flink high worden xD Zoals bovengenoemd kan het een optie zijn een tweede aan te schaffen. Ik zou niet echt een reden kunnen verzinnen waarom ze sinds een half jaar nu ineens iets anders van de bak vind. Hebben jullie iets nieuws in huis gehaald? Want zelfs dat kan zorgen dat zij zich zo gaan gedragen. Katten zijn erg gevoelig voor stress en ongemak. Je kan overwegen inderdaad urine-off te gebruiken op de plekken waar ze steeds plast maar niet hoort te plassen. Kan zijn dat het werkt.

    Wat ik graag nog even kwijt wil, is dat ik de manier van formulering van je antwoorden niet erg tof vind aan iemand die probeert te helpen. Want met deze antwoorden komt het op mij over alsof het je niet erg veel kan schelen en je geen hulp wil. En ik zie dat je wel bedankt voor de reactie, maar toch kwam het op mij wat negatief over. Het zal zo wel niet bedoeld zijn denk ik en het kan ook volledig aan mij liggen, maar toch, ik dacht ik zeg het even ^^


    Dat was mij niet opgevallen. Ik had ook haast toen ik antwoord schreef, dus misschien kan het daar aan liggen. Sorry als het verkeerd over kwam in ieder geval (flower)


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Dissonant schreef:
    (...)
    Dat was mij niet opgevallen. Ik had ook haast toen ik antwoord schreef, dus misschien kan het daar aan liggen. Sorry als het verkeerd over kwam in ieder geval (flower)


    Nee dat snap ik, kan gebeuren haha Ik kan ook niet zien wat er achter jouw beeldscherm gebeurd natuurlijk ^^ Hoop wel dat alles hierboven je verder kan helpen met je kattie (kitty)


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik heb weer even de reacties bij gelezen, en wij hebben trouwens een poes en geen kater (had ik misschien gelijk moeten vermelden). Ik denk dat de hoofd oorzaak misschien toch wel stress kan zijn, aangezien ze toch vrij schrikachtig is en dat misschien zijn tol heeft bereikt? Ik denk ook dat ze nog van slag is door het vuurwerk 😅
    Ik ga nog maar even met mijn ouder in overleg, en anders langs de dierenarts I guess? Al denk ik dat ze daar zelf niet heel blij mee zal zijn (aangezien ze ook erg schuw is) (fish) Oh, en ik ga zo ook gelijk de kattenbak verschonen, lol.

    [ bericht aangepast op 7 jan 2018 - 12:27 ]


    There are poems inside of you that paper can't handle