• De stelling van deze week luidt:
    Het is niet meer dan normaal dat je kostgeld moet betalen aan je ouders als je werkt en nog thuis woont.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dat ligt aan de leeftijd en de reden waarom je werkt en nog thuis woont en de situatie per gezin.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ligt inderdaad héél erg aan de situatie, vind ik.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Hangt inderdaad af van de situatie.


    Vodka was easier to swallow than the fact that you were not coming back.

    Beetje onhandige stelling, want dat verschilt inderdaad per persoon/situatie.

    Maar om toch even te reageren; ik werk, woon nog thuis, maar hoef niets te betalen. Mijn ouders vinden het juist fijn voor me dat ik nu nog maximaal kan sparen voor als ik wel uit huis ga. Het enige wat ze terug verwachten is een beetje hulp hier en daar - wat volkomen logisch is natuurlijk.

    Ik ben het hier mee eens. Als je thuis woont en een loon hebt dat overeenkomt met je diploma, kan je best die €200* per maand aan je ouders geven en nog voldoende overhouden om te sparen.

    *Dit is het getal dat ik heb afgesproken met mijn ouders, dit kan verschillen afhankelijk van je loon.


    The soul needs autumn.

    Nou, ja, eigenlijk wel. Vanaf je achttiende dan, daarvoor vind ik het onzin. Tenzij je ouders natuurlijk zo financieel comfortabel zitten dat het ze niet uitmaakt dat de kinderbijslag wegvalt (plus eventuele kinderalimentatie als je gescheiden ouders hebt), maar zelfs dan vind ik het wel een ding dat je als (volwassen) kind zijnde wel aan hoort te bieden?

    Of het er in ieder geval met je ouders over gehad moet hebben, want het enige wat wel totaal het bloed onder mijn nagels vandaan haalt zijn van die jongeren die lekker thuis blijven hangen en de hele koelkast leegeten en er gewoon maar vanuit gaan dat dat prima is zonder overleg, zonder erover na te denken. Dat vind ik wel echt mega onvolwassen, dan ben je je ouders gewoon aan het naaien.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Goh, ik vind dit best een gekke stelling. Het kan me eigenlijk niet zo veel schelen hoe anderen dat doen en ik heb daar ook niets over te zeggen. Het hangt van persoonlijkheden, situaties en opvoedingsstijlen af en het één is niet beter dan het andere, dus wie ben ik om daar commentaar op te geven? (:

    Moesten mijn ouders wat geld van me vragen en dit ligt binnen het redelijke (dus geen 2000 de maand, haha), dan ga je mij niet horen klagen. Moet ik niets betalen, ook goed (:


    Mhm?

    Hangt van die situatie af imo. Als de ouders het niet erg vinden, dan heeft voor de rest niet echt iemand iets er over te zeggen. Ik heb vijf maanden veel gewerkt ivm tijdelijke studiepauze, maar mijn ouders wilden juist dat ik het geld op mijn spaarrekening zette, zodat ik een extra buffer heb voor later, dat hadden ze liever dan dat ik hun geld betaalde.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Shadowsinger schreef:
    Hangt van die situatie af imo. Als de ouders het niet erg vinden, dan heeft voor de rest niet echt iemand iets er over te zeggen. Ik heb vijf maanden veel gewerkt ivm tijdelijke studiepauze, maar mijn ouders wilden juist dat ik het geld op mijn spaarrekening zette, zodat ik een extra buffer heb voor later, dat hadden ze liever dan dat ik hun geld betaalde.


    Maar dat vind ik een heel andere situatie dan iemand die echt gedaan heeft met studeren en nu dus gaat werken om daarna alleen te kunnen wonen.
    Net zoals Wiarda vind ik het redelijk onbeleefd en gewoon erg tegenover je ouders als je een voltijdse baant hebt, nog vier jaar thuis woont (om te sparen) en gewoonweg niets bijdraagt... Maar ja inderdaad als die ouders dat niet erg vinden, heeft niemand anders daar wat over te zeggen. Ik zou het gewoon al van mezelf aanbieden om mee te betalen.


    The soul needs autumn.

    Sinds ik fulltime werk, betaal ik kostgeld aan mijn ouders. En dat vind ik meer dan redelijk, omdat zij in die 21 jaar dat ik al bij ze in woon ongelooflijk veel voor mij hebben betaald. Waaronder mijn sportcontributie en dat is echt tyfus duur.
    Begin vorig jaar moest ik een nieuwe laptop kopen voor mijn studie en terwijl ik dat geld eigenlijk had, hadden mijn ouders zoiets van: "Wij betalen 500 euro en dan betaal jij de rest."


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Ik denk niet dat mijn ouders dat zouden willen eigenlijk. Ze zouden willen dat ik alles spaar voor een eigen huis. (: Maar ik denk sowieso niet dat ik lang thuis blijf hangen.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Napels schreef:
    Ligt inderdaad héél erg aan de situatie, vind ik.


    26 - 02 - '16

    Napels schreef:
    Ligt inderdaad héél erg aan de situatie, vind ik.


    [Dragonneau > Osha] Valar Morghulis

    Over het algemeen vind ik wel dat je dat zou moeten als je er echt voor kiest bij je ouders te blijven. Als je niet werkt, dan ben je ofwel aan het studeren (en echt studeren, niet lessen lopen skippen) ofwel zoek je werk en help je mee thuis. In de twee laatste situaties is het logisch dat je je ouders niet kan betalen en dat hoeft dan ook niet, zolang je niet loopt te profiteren van je ouders. Mocht je actief een woning aan het zoeken zijn, dan lijkt het me normaal dat je eerder het geld spaart daarvoor.

    Echter als de ouders niet willen werken en profiteren van uitkeringen en jij degene bent die zorgt voor inkomsten en het huishouden, dan vind ik niet dat je hen nog moet betalen. x')

    Als je ouders niet willen dat je meebetaalt, prima. Het belangrijkste vind ik dat je niet profiteert van je ouders en je iets voor hen terugdoet. Het hoeft niet met geld te zijn. Het kan met gewoon thuis meehelpen.


    Ik wil een tuin vol egels

    Dit hangt compleet van appes af. Als je dit afspreekt en je ouders en jij zijn het er mee eens dan wel.

    Zo ga ik na 2 jaar werken kostgeld betapen maar zorgverzekering w9rd nog wel betaapd omdat zij het kunnen betalen en willen dat wij sparen.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan