• Jongens, ik ben lichtelijk in paniek en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
    1 februari ben ik met mijn studie (Communication and Multimedia Design) gestopt. Ik miste het individueel werken, theorie, maar tegelijkertijd ook de praktijk. Mijn voornaamste reden om te stoppen was eigenlijk de prijskwaliteitverhouding van de opleiding. Je betaalt zeker tweeduizend euro per jaar en kwalitatief vond ik het echt een baggerstudie. Het was verschrikkelijk geregeld, ik had niet het gevoel dat ik er iets leerde en heel vaak werd een les vier uur ingeroosterd, maar mochten we na een uurtje al weg. Al met al vond ik het niet de moeite waard.

    Dat was dus januari/februari, maar momenteel zitten we alweer in april (what the actual fuck?) en ik realiseerde me dat ik me in moet gaan schrijven. MAAR WAT THE HECK MOET IK NU DOEN. Ik dacht dat CMD het zou zijn, maar nu ik daar vanaf ben gestapt, heb ik geen idee wat ik moet gaan doen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Aan de ene kant wil ik een regular nine-to-fivejob waarbij ik op kantoor shizzles moet doen, maar aan de andere kant wil iets creatiefs doen, een eigen bedrijf opzetten en thuiswerken. Ik heb over de pabo nagedacht. Ik heb zin om dingen als aardrijkskunde, wiskunde en geschiedenis te doen. Ik was er niet goed in en ik ben ook niet echt geïnteresseerd in geschiedenis of wiskunde, maar ik heb wel zin om het te leren. Ik wil basically weer terug naar de middelbare school, blijkbaar. De pabo is nog steeds een optie, maar ergens voelt het niet goed. Als ik er een tijdje over na heb gedacht, denk ik 'gadver' en stap ik er snel weer vanaf, maar het idee van de pabo blijft wel steeds terugkomen.

    Wat ik zoek in een opleiding:
    - creativiteit. (Ik hou van dingen als schrijven, fotografie en art, maar ik wil niet naar de kunstacademie ofzo; zo dedicated ben ik nou ook weer niet.)
    - theorie. (Echt studeren heb ik niet gedaan op mijn vorige opleiding en dat vind ik jammer. Ik hou van leren.
    - zelfstandigheid. (Ik werkte constant in groepen. Ik ben me er van bewust dat het hele hbo basically op die manier werkt, maar ik wil ook zelf dingen doen en maken.)

    Mijn god, ik vind dit zo moeilijk. Ik wil zo graag iets doen waar ik een passie voor heb, maar ik weet het niet. Dat is zo frustrerend. Ik ken mezelf niet goed genoeg om te weten waar ik goed in ben en waar ik truly geïnteresseerd in ben.

    Ik heb niet veel informatie kunnen geven, helaas, maar ik hoop echt dat jullie me een paar tips kunnen geven. Mei komt in een beangstigend tempo op me af en ik wil in september weer met een studie beginnen.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Heb je gekeken naar pabo-opleidingen in de buurt? (: Want als dat toch elke keer terugkomt, is dat misschien toch wel wat je wilt!


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Een vriendin van me is heel creatief en gaat graphic design doen. Ik weet niet of het genoeg theorie is voor jou, maar het kwam als eerste in me op. Ze had er ook even aan gedacht om game design te doen, misschien is dat iets? Ik ken voor de rest zelf niet zo veel creatieve richtingen, omdat ik sws iets in de wetenschap wilde doen. Ik hoop dat de rest je verder kan helpen (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Is er in jou buurt niet een school die je kan helpen. Op mijn oude mbo school kon je als je stopte een soort 'korte studie' maar daarin had je gesprekken, testen en meeloopdagen zodat je opzoek ging naar wat echt bij jou past


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik denk dat je moet gaan kiezen tussen wat je wilt gaan studeren en wat je als hobby wilt blijven doen. Helaas overlappen die twee echt zelden... Ergens ook wel prima, overigens, want 3+ jaar keihard leren over iets wat je leuk vindt om 'erbij te doen', kan er ook voor zorgen dat je het daarna niet meer leuk vindt (niet de regel, natuurlijk, maar wel iets om even bij stil te staan)

    Aangezien je een bedrijf wilt oprichten, kun je misschien een managementstudie doen voor een prima basis. Hoewel je voor een eigen bedrijf niet per se die opleiding nodig hebt, heb je dan in ieder geval wel een diploma waarmee je sowieso in alle kantoren terecht kunt voor dat 9-tot-5-baantje, en het lijkt me een minder intensieve studie dan bijvoorbeeld economie. Dan kun je ernaast misschien nog wat cursussen in fotografie etc volgen om die skills ook rustig op te bouwen :Y). Op die manier ben je denk ik voor jezelf ook natuurlijker en zelfstandiger bezig dan dat je een mbo-studie fotografie zou volgen, waar weer extreem veel begeleiding bij komt kijken.

    Als je juist creativiteit zoekt binnen een 'normale' opleiding, raad ik je vooral aan om niche studies te gaan zoeken. Dingen waarbij je niet meteen denkt van 'oh dat doet iedereen', want juist bij die kleinere studies zijn de docenten ook meer geïnteresseerd in wat jij wilt, i.p.v. dat je gewoon een stoel in de collegezaal bent.

    Zelf ben ik totaal niet van de alfa-studies, haha, dus ik heb niet zo heel veel verstand van de opties aan die kant. De meeste open dagen zijn nu ook helaas voorbij, maar probeer in ieder geval zoveel mogelijk flyers aan te vragen via de sites! Zelfs van studies waarvan je bij de naam denkt van 'wat is dit nou', want je zult maar net zien dat zo'n onbekende studie precies binnen je interesses valt. Althans, dit was bij mij (en vele anderen binnen mijn nederige opleiding) het geval.

    Ik blabber maar lekker door, maar aangezien ik ook vrij moeilijk ben met dit, heb je hopelijk iets aan mijn hele muur van tekst :X


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Oooooh, ik lees jouw intro en ik denk: "Wow, die studie die bij mij als reclame voorbij kwam op Facebook die is echt perfect voor jou!"

    Het is een studie Geo Media & Design, het is heel erg op aardrijkskunde gericht (en aangezien je dat mist...) maar er zit ook heel veel creativiteit bij, dingen ontwerpen et cetera.
    Ik heb er wel even naar gekeken, maar ik was te zeker van mijn opleiding Journalistiek (waar ik inmiddels voor aangenomen ben) dus ik heb er niets meer mee gedaan.

    Het was volgens mij in Almere ofzo en het is een HBO-studie, gebaseerd op aardrijkskunde en volgens mij relatief zelfstandig. Ik weet alleen de naam van de hogeschool niet meer maar als je even googlet kom je denk ik wel het een en ander tegen


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Bij theorie, studeren zelfstandigheid moet ik al snel denken aan een beta-studie. Beta-studies kunnen behoorlijk pittig zijn (welke studie niet eigenlijk?). Het voordeel van beta-studies is dat de markt na studeren groot is door het te kort aan personeel. Ik moet dan denken aan Industrieel Product Ontwerpen voltijd. meer richting beta met wiskunde, maar ook een groot stuk creativiteit.


    Seasons will change, but I shall remain

    Poeh dit is pittig lastig. Ik wist ook echt 130% totaal niet wat ik wilde doen en ben toen uit pure hulpeloosheid een studiekeuzetraject gaan volgen om te kijken wat ik zou willen en honestly, ik ben nu 100% overtuigd van iets waar ik nooit bij stil had gestaan van dat ik mezelf dat wel zou zien doen. Dus als je echt heel erg lost bent kun je misschien investeren in zoiets?

    [ bericht aangepast op 5 april 2018 - 22:19 ]


    The truth is out there.

    Oh man, het lijkt wel alsof ik dat heb kunnen typen haha, ik ben qua omschrijving precies zoals jij bent.
    Ik ben er ook nog niet helemaal uit, en ja kak het is al april..
    Ik vind het ook echt heel moeilijk om iets te kiezen, omdat je al dat geld terug moet betalen later.
    Misschien kun je nog wat open dagen bezoeken? Ik las dat er nog wel een paar waren, maar dat zijn dan wel de allerlaatsten..
    Succes met kiezen!


    We were the forever that didn't last

    Update

    Inmiddels is mei nog dichterbij. Ik heb nog een week. What. The. Fuck.
          Ik ben naar een meeloopdag voor de pabo geweest en dat vond ik ontzettend leuk. Tbh zie ik mezelf daar al tussenlopen en ik ben erg enthousiast. Echter, wanneer ik mijn keuze gemaakt denk te hebben, stap ik er weer gauw vanaf met de gedachte 'gadverdamme' en 'ieuw, kinderen'. Ik weet niet precies wat mijn reden is om het niet te doen en dat is frustrerend. Het is eerder een gevoel en geen gedachte. Ik weet wel de gedachte 'ieuw, kinderen' misschien niet de beste is voor een docent.
          Daarnaast zit ik ook weer na te denken over Communication and Multimedia Design - de studie waar ik mee gestopt ben. Het ding is dat ik absoluut iets creatiefs wil doen en als ik mijn toekomst voor me zie, wil ik eigenlijk een eigen bedrijfje hebben? En deze studie zou daar erg geschikt voor zijn. Aan de andere kant ben ik daar niet voor niets mee gestopt en ik wil het sowieso niet meer hier in Groningen doen. In Leeuwarden hebben ze deze studie ook, maar daar is het veel te vrij en zelfstandig. Dat is absoluut niets voor mij. Als ik deze studie dus weer zou willen gaan doen, moet ik sowieso naar een andere stad en ik weet niet of dat zal werken.
          Verder heb ik niet echt iets. Ik weet dat ik iets creatiefs wil, maar ook iets met theorie en individueel werk. Een combinatie tussen de pabo en cmd zou ideaal zijn, maarja haha. Ik vind het vooral fijn om mijn struggles even van me af te schrijven.
    Heeft misschien iemand nog een tip voor me? Ik heb nog zeven dagen. AAAAAAAHH.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Iets als opleiding Docent beeldende kunst en vorming?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Bladgroen schreef:
    Update

    Inmiddels is mei nog dichterbij. Ik heb nog een week. What. The. Fuck.
          Ik ben naar een meeloopdag voor de pabo geweest en dat vond ik ontzettend leuk. Tbh zie ik mezelf daar al tussenlopen en ik ben erg enthousiast. Echter, wanneer ik mijn keuze gemaakt denk te hebben, stap ik er weer gauw vanaf met de gedachte 'gadverdamme' en 'ieuw, kinderen'. Ik weet niet precies wat mijn reden is om het niet te doen en dat is frustrerend. Het is eerder een gevoel en geen gedachte. Ik weet wel de gedachte 'ieuw, kinderen' misschien niet de beste is voor een docent.
          Daarnaast zit ik ook weer na te denken over Communication and Multimedia Design - de studie waar ik mee gestopt ben. Het ding is dat ik absoluut iets creatiefs wil doen en als ik mijn toekomst voor me zie, wil ik eigenlijk een eigen bedrijfje hebben? En deze studie zou daar erg geschikt voor zijn. Aan de andere kant ben ik daar niet voor niets mee gestopt en ik wil het sowieso niet meer hier in Groningen doen. In Leeuwarden hebben ze deze studie ook, maar daar is het veel te vrij en zelfstandig. Dat is absoluut niets voor mij. Als ik deze studie dus weer zou willen gaan doen, moet ik sowieso naar een andere stad en ik weet niet of dat zal werken.
          Verder heb ik niet echt iets. Ik weet dat ik iets creatiefs wil, maar ook iets met theorie en individueel werk. Een combinatie tussen de pabo en cmd zou ideaal zijn, maarja haha. Ik vind het vooral fijn om mijn struggles even van me af te schrijven.
    Heeft misschien iemand nog een tip voor me? Ik heb nog zeven dagen. AAAAAAAHH.


    Het is maar een idee, maar: zou het niet zinvol zijn om een tussenjaar te nemen en ruim de tijd nemen om uit te zoeken wat je echt wil? Als je nu halsoverkop weer iets kiest en dan toch weer stopt is het misschien ook zonde van het geld. Je zou in dat jaar kunnen werken of reizen oid en zoals ik al eerder zei misschien een studiekeuzetraject te volgen waarbij ze je kunnen helpen een passende studie te kiezen. Het is inmiddels al zo krap en je bent zoals het klinkt nog niet echt zeker over een studie.


    The truth is out there.

    Is communicatie niet iets? Ik ben naar de open avond van die opleiding geweest bij hogeschool Rotterdam, en dat voldoet volgens mij ook wel aan die punten. (: Het leek mij iig erg leuk, ze hadden het bijvoorbeeld over projecten zoals een eigen digitaal tijdschrift maar dat je ook heel erg met bedrijven zit. Verder zou individueel werk heel erg afwisselen met samenwerken + brede theorie.


    El Diablo.

    Journalistiek misschien? Als ik kijk naar je punten dan lijkt mij een studie waar je naar zou kunnen kijken. Ik studeer zelf journalistiek en als je je best doet dan krijg je genoeg ruimte om creatief te zijn maar je hebt ook zware theorie vakken.


    It's hard to dance with a devil on your back. So shake him off.

    Je kunt je ook altijd inschrijven voor meerdere studies en jezelf uitschrijven voordat je het collegegeld moet betalen. Dan heb je langer de tijd om na te denken (:


    And then we'll see it.

    Hey!,

    Ik had EXACT hetzelfde probleem met CMD, ik deed dit op de Hogeschool in Utrechg, misschien lag het wel daaraan tbh, al is het CMD hier wel het meest praktijk gericht. Ik hield er ook van om creatief bezig te zijn maar niet 24/7. Toen ik verder ging rondkijken stuitte ik oo de opleiding Communicatie op wederom de HU.
    Bij deze opleiding ben je misschien geneigd te zeggen ‘dat wil ik niet’, maar ik zou er even naar kijken. Je hebt bij ons in het eerste jaar 4 vakken van een andere opleiding (journalastiek, cmd, technology en gedrag), waardoor ke dat kan toepassen op je eigen opleiding! Tevens kun je er voor kiezen om een afstudeerrichting ‘creative’ te doen (wat ik ga doen). Dan kies je ervoor om concepten te bedenken en niet geheel uit te werken.
    Deze opleiding sluit echt veel beter aan bij mij dan dat ik dacht, plus, je verliest niet alles van je wilde...


    Not every fairy tales ends with: and they lived happily ever after - Prince Harry of Wales