• Jongens, ik ben lichtelijk in paniek en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
    1 februari ben ik met mijn studie (Communication and Multimedia Design) gestopt. Ik miste het individueel werken, theorie, maar tegelijkertijd ook de praktijk. Mijn voornaamste reden om te stoppen was eigenlijk de prijskwaliteitverhouding van de opleiding. Je betaalt zeker tweeduizend euro per jaar en kwalitatief vond ik het echt een baggerstudie. Het was verschrikkelijk geregeld, ik had niet het gevoel dat ik er iets leerde en heel vaak werd een les vier uur ingeroosterd, maar mochten we na een uurtje al weg. Al met al vond ik het niet de moeite waard.

    Dat was dus januari/februari, maar momenteel zitten we alweer in april (what the actual fuck?) en ik realiseerde me dat ik me in moet gaan schrijven. MAAR WAT THE HECK MOET IK NU DOEN. Ik dacht dat CMD het zou zijn, maar nu ik daar vanaf ben gestapt, heb ik geen idee wat ik moet gaan doen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Aan de ene kant wil ik een regular nine-to-fivejob waarbij ik op kantoor shizzles moet doen, maar aan de andere kant wil iets creatiefs doen, een eigen bedrijf opzetten en thuiswerken. Ik heb over de pabo nagedacht. Ik heb zin om dingen als aardrijkskunde, wiskunde en geschiedenis te doen. Ik was er niet goed in en ik ben ook niet echt geïnteresseerd in geschiedenis of wiskunde, maar ik heb wel zin om het te leren. Ik wil basically weer terug naar de middelbare school, blijkbaar. De pabo is nog steeds een optie, maar ergens voelt het niet goed. Als ik er een tijdje over na heb gedacht, denk ik 'gadver' en stap ik er snel weer vanaf, maar het idee van de pabo blijft wel steeds terugkomen.

    Wat ik zoek in een opleiding:
    - creativiteit. (Ik hou van dingen als schrijven, fotografie en art, maar ik wil niet naar de kunstacademie ofzo; zo dedicated ben ik nou ook weer niet.)
    - theorie. (Echt studeren heb ik niet gedaan op mijn vorige opleiding en dat vind ik jammer. Ik hou van leren.
    - zelfstandigheid. (Ik werkte constant in groepen. Ik ben me er van bewust dat het hele hbo basically op die manier werkt, maar ik wil ook zelf dingen doen en maken.)

    Mijn god, ik vind dit zo moeilijk. Ik wil zo graag iets doen waar ik een passie voor heb, maar ik weet het niet. Dat is zo frustrerend. Ik ken mezelf niet goed genoeg om te weten waar ik goed in ben en waar ik truly geïnteresseerd in ben.

    Ik heb niet veel informatie kunnen geven, helaas, maar ik hoop echt dat jullie me een paar tips kunnen geven. Mei komt in een beangstigend tempo op me af en ik wil in september weer met een studie beginnen.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Lieve popjes, dankjewel voor het reageren!
    Inmiddels is het alweer juni en ik heb me ingeschreven voor Communication and Multimedia Design (jup, again) en de pabo.
    Ik heb ontzettend veel zin om weer naar school te gaan, want inmiddels ben ik alweer een paar maanden full time aan het werk en ik mis school. Echter, weet ik nog steeds niet wat ik wil doen. Ik zie mijn leven op twee manieren voor me: 1. Ik ga later iets creatiefs doen en ik lever aan opdrachtgevers ofzo. AKA ik ga CMD doen of misschien Graphic Design, maar dat is hier op mbo niveau en ik wil het liefste hbo doen. (Niets tegen mbo, maar ik doe het liefst hbo.) 2. Ik word docent. Dit lijkt me een prachtig beroep. Kinderen iets bijbrengen en een voorbeeld voor ze zijn, is prachtig. Echter weet ik niet of ik dat op de basisschool wil doen of op de middelbare. In het tweede geval zou ik een vak moeten kiezen, maar ik heb niet echt een passie voor een vak.
    Dusss, dat is hoe het er nu voor staat en ik ben bang om iets te kiezen, because ik wil niet weer een verkeerde keuze maken?

    Zorryknorrie voor het omhoog schoppen van dit topic, maar de laatste tijd ben ik hier erg mee bezig en beide keuzes hebben nadelen, maar ik wil ze het liefste allebei doen? Heeft er iemand hier ervaring met het afronden van twee studies?


    look at the stars, look how they shine for you;

    ^ dat je nog niet weet welk vak hoef je niet bang voor te zijn c:

    Een vriendin van mij heeft een ook pabo gedaan (wel academische dus maybe werkt dat anders), heeft dat afgerond, en is daarna pas gaan focussen op een specifiek vak ^^


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Eiland schreef:
    Lieve popjes, dankjewel voor het reageren!
    Inmiddels is het alweer juni en ik heb me ingeschreven voor Communication and Multimedia Design (jup, again) en de pabo.
    Ik heb ontzettend veel zin om weer naar school te gaan, want inmiddels ben ik alweer een paar maanden full time aan het werk en ik mis school. Echter, weet ik nog steeds niet wat ik wil doen. Ik zie mijn leven op twee manieren voor me: 1. Ik ga later iets creatiefs doen en ik lever aan opdrachtgevers ofzo. AKA ik ga CMD doen of misschien Graphic Design, maar dat is hier op mbo niveau en ik wil het liefste hbo doen. (Niets tegen mbo, maar ik doe het liefst hbo.) 2. Ik word docent. Dit lijkt me een prachtig beroep. Kinderen iets bijbrengen en een voorbeeld voor ze zijn, is prachtig. Echter weet ik niet of ik dat op de basisschool wil doen of op de middelbare. In het tweede geval zou ik een vak moeten kiezen, maar ik heb niet echt een passie voor een vak.
    Dusss, dat is hoe het er nu voor staat en ik ben bang om iets te kiezen, because ik wil niet weer een verkeerde keuze maken?

    Zorryknorrie voor het omhoog schoppen van dit topic, maar de laatste tijd ben ik hier erg mee bezig en beide keuzes hebben nadelen, maar ik wil ze het liefste allebei doen? Heeft er iemand hier ervaring met het afronden van twee studies?


    Ik heb twee studies afgerond: pabo en pedagogische wetenschappen. (Daarbij moet ik wel even vermelden dat ik ze allebei tegelijkertijd heb gedaan). Nu ik moet gaan zoeken naar een baan is dat eigenlijk heel vreemd, omdat ik echt honderden kanten op kan. Maar, geloof me — tijdens je studie kom je erachter wat je écht wil. Daarom ben ik nu alleen maar aan het zoeken naar een baan voor de klas, omdat me dat uiteindelijk meer aansprak dan orthopedagoog zijnde. Dat kan over een paar jaar totaal anders zijn, tho. Dat is het leuke van zo veel opties hebben. (: