• De stelling van deze week luidt:
    Mensen vanaf de leeftijd van 65 jaar moeten getest worden op hun rijgedrag in het verkeer.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Eens.


    26 - 02 - '16

    100% eens. Niemand rijdt perfect, maar 'ouderen' (om maar niet te denigrerend te spreken) gaan lichamelijk zodanig achteruit dat ze niet meer alles zien of horen, om over een trage reactietijd nog maar niet te spreken. En dan krijg je gevaarlijke situaties die niemand wil.


    oi, suzy

    Eens, maar volgens mij wordt vanaf een bepaalde leeftijd al getest of mensen nog kunnen rijden. In NL iig


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik weet niet of dat er per se iets mee te maken heeft. Ik denk dat er gecontroleerd moet worden of zijn/haar rijgedrag wel goed is als er klachten of incidenten zijn geweest, maar als iemand nog nooit iets fout heeft gedaan in het verkeer en wel 65 is, hoeft het van mij niet zo. Ook als er gezondheidsklachten zijn vind ik dat ze wel moeten testen of ze dan nog kunnen rijden, maar in een hele op andere gevallen zie ik niet waarom het nodig is.

    [ bericht aangepast op 8 april 2018 - 14:08 ]

    AmeranthaGaia schreef:
    Ik weet niet of dat er per se iets mee te maken heeft. Ik denk dat er gecontroleerd moet worden of zijn/haar rijgedrag wel goed is als er klachten of incidenten zijn geweest, maar als iemand nog nooit iets fout heeft gedaan in het verkeer en wel 65 is, hoeft het van mij niet zo. Ook als er gezondheidsklachten zijn vind ik dat ze wel moeten testen of ze dan nog kunnen rijden, maar in een hele op andere gevallen zie ik niet waarom het nodig is.

    Het kan 100 keer bijna fout gaan, maar de kans is aanzienlijk dat het CBR (in Nederland heet dat zo) er nooit achter komt. Hoe moeten ze dan de mensen eruit pikken die test-waardig zijn en hoe bepaal je wie niet getest hoeft te worden?

    Also, gezondheidsklachten worden vaak niet opgemerkt. Waargebeurd verhaal: mijn oma ging laatst naar de oogarts en kwam erachter dat haar ogen waardeloos zijn. En zij reed nog gewoon auto, want 'ik zie toch nog goed?' :9~

    Gewoon iedereen van 65+ testen. Klaar. Maar volgens mij worden in Nederland inderdaad al 70+-ers getest.


    oi, suzy

    Eens. Behalve dat gezondheid die achteruit gaat gevaarlijke situaties op kan leveren, rijdt een aantal ouderen ook te langzaam (uit angst of het idee dat dat voorzichtig is) wat ook risicovol kan zijn.


    Time is not your enemy. You are your own enemy, and you envy time because it moves on.

    Ongeveer eens. Wat mij betreft mag iedereen wel continu weer getraind en onderzocht worden. Als je sommige mensen ziet rijden, vraag je je direct af wat zij in godsnaam in een auto doen. Mijn vader is 71 en echt de beste bestuurder die ik ooit heb meegemaakt. Nooit in een ongeluk terecht gekomen, of zo. Dus het hangt van heel veel factoren af.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Van mij mogen ze iedereen testen.. Er rijden zoveel gekken op de weg en niet alleen bejaarden.

    [ bericht aangepast op 8 april 2018 - 15:35 ]


    The thing you do mean something to people -Ncis

    Ik ben het er mee eens, mijn opa zouden ze een keer mogen controleren. Een keer bij hem in de auto gezeten en op een dag twee botsingen bij het in parkeren ook al had hij zo'n censor die aangeeft hoeveel ruimte je nog hebt.

    [ bericht aangepast op 8 april 2018 - 15:38 ]


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Roach schreef:
    100% eens. Niemand rijdt perfect, maar 'ouderen' (om maar niet te denigrerend te spreken) gaan lichamelijk zodanig achteruit dat ze niet meer alles zien of horen, om over een trage reactietijd nog maar niet te spreken. En dan krijg je gevaarlijke situaties die niemand wil.


    -

    Eens, maar ook eens met dat het op elke leeftijd wel mag gebeuren. Mijn ouders zijn bijvoorbeeld "afgereden" met de regel dat je alleen je richting op de snelweg moest aangeven als je ging inhalen. Als je weer terug naar de rechterbaan ging, hoefde je daarvoor niet je knipperlicht aan te zetten. Zij doen het wel, maar ze hebben er wel veel last van gehad toen dat pas veranderd was. Door zulke controles eens in de zoveel jaar te houden, houd je ook bij of al je bestuurders de verkeersregels in de gaten houden.


    Deep inside, I've never felt alive

    tubbietoost schreef:
    Van mij mogen ze iedereen testen.. Er rijden zoveel gekken op de weg en niet alleen bejaarden.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Eens. Ik denk ook dat rond je 50ste een theorieopfrisser nodig is.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    omg ja, heel erg mee eens. Ik vind sowieso dat iedereen eigenlijk om de zoveel jaar gecontroleerd moet worden. Ik kom in het verkeer zoveel mensen tegen waarvan ik me niet kan voorstellen dat je hun rijbewijs ooit hebben gehaald.
    Daarnaast veranderen regels natuurlijk weleens en als jij niet hebt afgereden toen die regels of bepaalde situaties van kracht waren, kan dat problemen opleveren in het verkeer.

    [ bericht aangepast op 8 april 2018 - 18:08 ]


    look at the stars, look how they shine for you;

    Om eerlijk te zijn vind ik de regel die nu van toepassing is, namelijk keuren vanaf 75 jaar, prima.
    Wat ik wel zou willen veranderen, is het elk jaar laten keuren vanaf 75 jarige leeftijd, want dat is nu nog om de 5 jaar.


    We were the forever that didn't last