• Hey lieve users,

    Ik wil heel graag een keer een verhaal gaan schrijven, dit wordt mijn eerste echt serieuze keer. Om te voorkomen dat het verhaal stukloopt, wil ik de verhaallijn graag al hebben bedacht en uitgewerkt. Dan hoef ik het 'alleen maar' af en toe uit te schrijven in een hoofdstuk.

    Ik heb al bedacht dat ik heel graag een fantasyverhaal wil schrijven, omdat ik daar zelf dol op ben. Nu heb ik al een personage - een nimf- (die ik ga uitwerken door 150 vragen in te vullen van internet) en heb ik al een hele leuke plottwist.
    Ik heb alleen geen wereld, die wereld heb ik echt nodig om de verhaallijn verder uit te kunnen werken. Hebben jullie tips hoe ik een fantasy wereld kan bedenken?

    Ik hoor graag jullie reacties! :$


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Je kan altijd beginnen met een kaart tekenen, de dingen die je erin zet ga je vanzelf uitwerken tot plaatsen met een functie in je wereld.

    Ook het volk zelf is goed om uit te denken. Ik heb ergens een lijst met vragen over wordlbuilding, dus die zal ik straks even voor je opzoeken.

    Also, kan je die lijst met personage vragen doorsturen? Lijkt me interessant


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Iedereen werkt natuurlijk op zijn eigen manier, maar bij mij werkt de methode van het invullen van lijstjes etc echt niet. Meestal komt er gewoon een idee in me op en begin ik random dingen in mijn schriftje neer te schrijven en leg dan linken. Ik heb ook zeker niet alles van in het begin gedetailleerd uitgewerkt, enkel bijvoorbeeld of het een eiland is of een land en wat het klimaat is omdat dit wel echt invloed heeft op het verhaal. De meeste dingen werk ik uit wanneer ze aan bod komen.

    [ bericht aangepast op 2 mei 2018 - 9:56 ]


    The soul needs autumn.

    Thanks! Dat zou erg helpen! Ik ga de link voor personages zoeken.


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    https://www.novel-software.com/theultimatecharacterquestionnaire

    Dit is de link. Het zou kunnen dat ik hem ergens anders van het forum heb of zelf heb gevonden, iig zijn het er erg veel.

    [ bericht aangepast op 2 mei 2018 - 9:56 ]


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Ik denk dat ik een combi van jullie beiden ga gebruiken. Heel erg bedankt!


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Wat misschien ook een handige tip is, is dat wanneer je magie in je verhaal gebruikt ook weet wanneer die magie ingezet kan worden, hoe en met wat. En wanneer het werkt of niet. Dit kan zorgen dat de wereld wat echter naar voren komt.

    Draaf trouwens niet teveel door en bedenk alleen de plekken die echt invloed hebben op het verhaal. Anders doe je werk voor niets.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Oooo. Dat is mijn favo stuk, hahaha!
    Ik begin meestal ook met volkeren als eerste, daarna met hun landen en daarna met de kaart.
    Voor die volkeren kun je heel goed kijken naar groepen mensen die echt (hebben) bestaan en een beetje je eigen draai geven aan hun manier van leven of zo. Heck, voor mijn part combineer je de twee vreemdste volken aan elkaar.

    Voor goede personages zou ik beginnen met het kijken naar vrienden/familie/docenten/idk in plaats van een lijstje. Zodra je "weet" hoe ze zich gedragen, hoef je ook niet heel lastig na te denken over hoe je personage in verschillende situaties zou reageren. Ik leg het een beetje stom uit, maar van die feitjes over de politieke ideeën van personages helpen niet beter bij het schrijven dan het gewoon "kennen" van je personage :')

    In plaats van lijstjes in te vullen, schrijf ik eerst de belangrijkste details per personage/volk/land op. Daarmee kan ik later wellicht nog een lijstje invullen, maar ik vind die lijstjes ook niet zo fijn.
    Ik heb gewoon een vaag begin met wat dingen die vast staan en als je erover schrijft, krijg je uiteindelijk op een soort natuurlijke manier dat lijstje ook gevuld. Dat geldt zowel voor personages als grotere dingen overigens!

    Oh, en zelf gebruik ik nu deze site, hoewel de interface soms ook een beetje irritant is, haha.

    [ bericht aangepast op 2 mei 2018 - 10:48 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Heel erg bedankt! Tot nu toe hebben de lijstjes me wel geholpen (met uiterlijk en karaktertrekken), vooral omdat ik al iets in mijn hoofd had.
    Met die lijstjes kom nu echter niet verder, vooral omdat ik nog geen wereld heb. Je kan geen personage zonder wereld schrijven ofc. Ik ga aan de slag met jullie tips! (kaart tekenen, magie bedenken en wezens creeëren)


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    wauw! wat een handige site! ga ik zeker gebruiken. Thanks!


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Ik ga altijd eerst heeeel veel toffe fantasy-plaatjes verzamelen op Pinterest om inspiratie op te doen en dan bepaal ik wat ik goed bij elkaar vind passen, wat samen een bepaald gebied kan creëren, wie daar dan wonen etc. en zo steeds meer de wereld uitbreiden. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik ben nu bezig met mijn fantasy wereld in elkaar te zetten en ben er echt -af en aan- 3 jaar mee bezig geweest xD gekte natuurlijk.

    Ik begon eerst met bedenken wat voor gebieden ik wil hebben (woestijn, jungle, bergen, ect). Daarna ging ik van elk zoveel mogelijk plaatjes zoeken en netjes op de computer ordenen en op pinterest. Soms typte ik gewoon: fantasy village in voor inspiratie. Dat kun je met alles doen!
    Vervolgens ging ik alles een beetje een plaats geven, maar nog niet met een kaart. Dat kan je best ook even mee wachten tot je hebt bedacht wat voor gebieden en steden je wil plaatsen. Maargoed, ik bedacht me waar begint mijn hoofdpersonage. Gewoon beetje kijken wat hij/zij weet van de wereld en waar ze/hij leeft. En wat wil je dat hij ziet. Wil je perse over de bergen? Of gaat hij ze alleen van een afstand zien? Daarmee creëer je zelf al een rode draad, omdat je weet waar hij langs moet van jou. *smart thinking*

    En nu ben ik eindelijk begonnen met de kaart. En dat deed ik door random plaatjes van kaarten te zoeken (weet wel beetje of je een eilandwereld wil of een die aan onbekend terrein vast zit voor vervolgen ect) en toen vond ik er een waarvan ik dacht 'hm, die vind ik mooi' en ging ik die overtekenen en random dingen invullen. Ik heb het netjes aangepast op mijn eigen manier en heb nu de kaart op het whiteboard beneden staan zodat ik makkelijk dingen kan wegvegen.

    Naja als je wil sparren, mijn gastenboek is open! Vind dat altijd leuk!

    [ bericht aangepast op 2 mei 2018 - 14:38 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Mijn tips:
    Denk na over:
    - 'De regels' in jouw wereld. Niet alleen degene die staan in een wetboek. Denk nu bijvoorbeeld aan een magische kracht: waar ligt de limiet van die kracht? Kan hij uitgeput raken, is er 'een zwakke plek'? Kan hij voor om het even wat gebruikt worden?
    - Hoe ziet het dagelijkse leven eruit in jouw wereld?
    - Hoe raken de mensen aan hun daaglijkse behoeften? Voeren ze handel? Een markt? Een supermarkt? Waar halen ze hun kledij vandaan?
    - Is er een bepaald 'klassesysteem' waar mensen zich aan moeten houden, of doet iedereen gewoon wat hij hij wil? Heeft de ene klasse meer regels dan de andere, of niet? Bijkomend: wie regeert jouw wereld?
    - Wat voor klimaat heb je?
    - Hoe ziet de omgeving eruit?
    - Als je magische elementen hebt; hoe reageren de 'normale mensen' daarop? Is het doodgewoon? Zien ze het als een grote hulp? Vinden ze het een bedreiging?
    - Hebben de inwoners van je wereld een religie? Hebben ze de vrijheid om een andere religie te kiezen?
    (Deze dingen hoef je niet per se overduidelijk neer te schrijven in je verhaal, maar je moet het wel vermelden wanneer het belangrijk is en zelfs al is het niet belangrijk, je moet het wel weten)

    Verder is het ook handig om een kaart te maken, zodat je weet daar alles zich bevindt en je geen 'onlogische' locaties hebt (als je MC met het paard vertrekt uit een gloeiend heet gebied, gaat hij niet na een reis van een enkele dag al in een ijswoestijn staan, natuurlijk).

    Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van lijstjes over personages. De personages leven in mijn hoofd en die lijsten zijn altijd meer een verzameling van random feiten dan een écht personage. Ik stel me bij al mijn personages die belangrijk genoeg zijn een naam te hebben (ieder personage is natuurlijk de hoofdpersoon in zijn eigen verhaal, dus zo moet het ook lijken) maar vier vragen:
    - Wat is zijn of haar verleden? (Maw: hoe komt het dat deze persoon is wie hij vandaag de dag is? Reageert hij speciaal op bepaalde dingen door bijvoorbeeld een trauma?)
    - Wat is zijn of haar doel?
    - Wat is zijn of haar grootste angst?
    - Wat is zijn of haar grootste 'flaw' (gebrek)?
    Ik houd de hobby's en het uiterlijk ook bij, maar dat is meer zodat ik geen fouten maak, niet om mijn personage beter te kennen :')
    Wat ook altijd fijn is, is om je personage in een onverwachte situatie te zetten en kijken wat ze zouden doen. Iemand wordt op straat in elkaar geslagen; kijken ze weg of grijpen ze in? Belangrijk is ook om je personages niet perfect te maken. Laat ze fouten begaan, geef ze gebreken zoals iedere echte persoon :p

    Zo, dat waren de tips (hopelijk zonder ao te veel typo's, want ik ben op mijn gsm bezig haha)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.