• Hellow. Al jaren lijkt het mij cool om mijn haren te kleuren. Máár ik wilde mijn integriteit behouden (ofzo, idk) maar vooral ook niet mijn haar kapot maken. Nu de laatste tijd is mijn wilde kant wat boven gekomen en wil ik toch mijn haar kleuren. Met de geweldige google ben ik erachter gekomen dat kleurspoelingen niet echt schadelijk zijn. Klopt dit? Zo ja, dan heb ik hier een heel aantal vragen. Zo nee, wat is dan een manier om onschadelijk je haar te verven?
    Hoe gaat het in zijn werk? Wat zijn jullie ervaringen bij het aanbrengen van de verf? Hebben jullie het zelf gedaan, of door een kapper laten doen? Hoe lang de tijd heb je hiervoor genomen? Hoe lang blijft het zitten? Hebben jullie nog tips?
    Voor de nieuwsgierigen. Ik heb bruin haar, en ik wil graag een paarse ombre. Of de onderkant paars, onder de rest van het haar, zodat als je het optilt, dat je het dan ziet. En later wil ik misschien ook lavender, blauw, en rood doen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik heb sinds een week dit haar en het is supergaaf. Het voelt eigenlijk niet beschadigd aan, terwijl het wel geblondeerd is. Als je bruin haar hebt, moet je het sowieso blonderen voor je er iets in kan smeren qua kleur. Ik ben bij de KappersAkademie geweest (want gewone kapper is te duur want ja geld), daar heb ik denk ik 3-3,5 uur gezeten. Ik durfde het absoluut niet zelf te doen, ook omdat het geblondeerd moest worden etc. Ik heb het nu een week en het zit nog even mooi als daarvoor, maar een week is natuurlijk helemaal niet lang. Gaaf dat je het wilt doen!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Kleurspoelingen werken idd het beste alleen op lichter haar dan de spoeling zelf. Zelf laat ik het eens in de 5 jaar kleuren bij de kapper, want mijn haar is echt een hel en moet een uur of twee in de bleek staan voordat er een fel kleurtje in kan...... De laatste keer dat ik mijn haar geverfd heb, was ook toen ik 14 was, lol.
    Overigens is gewone verf ook niet héél schadelijk voor je haar, zolang je eens in de zoveel tijd gewoon je haar laat bijknippen kun je heus wel een keer of twee verven.

    Een alternatieve methode die niet zo chemisch is, is met henna. Dat heb ik ook wel eens gezien, maar nooit zelf gedaan. Misschien wel interessant om naar te kijken?


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Volgens mij zijn kleurspoelingen al een stuk minder schadelijk dan (semi-)permanent haarverf, maar hoe onschadelijk kleurspoelingen precies zijn weet ik niet.
    Je haar blonderen voor je het paars maakt geeft inderdaad wel het meest kleureffect. Anders zie je er waarschijnlijk weinig/ niets van. Ik zou verder eens langs een kapper lopen en vragen hoe zij het zouden doen of wat ze je adviseren. Die hebben ervaring en zien je haar meteen ook.

    Voor mijn haarkleuringen ga ik altijd naar de kapper toe, zodat het in elk geval goed gebeurt. Meestal duurt het blonderen bij mij zo'n drie kwartier en het kleuren met blauw semi-permanent haarverf daarna 20 minuten. Met de punten bijknippen en wassen erbij ben ik al snel anderhalf tot twee uur kwijt bij de kapper. Ik kleur trouwens maar een deel van mijn haar, niet mijn hele haar.
    Ik doe het twee keer per jaar. Dat is op zich genoeg in mijn geval, al heb ik wel uitgroei en merk ik dat het na een paar maanden lichter wordt. Echt blond heb ik het nog niet gehad.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Op bruin haar geeft het misschien niet het beste resultaat inderdaad, maar het kan geen kwaad om het toch te proberen. Als je professionele resultaten wilt, dan kun je idd het beste naar de kapper gaan, maar de kruidvat heeft kleurspoelingen voor iets van 4 euro en dat lijkt me toch het handigste voor een experiment als deze. Het werkt net als haarkleuring: spoeling erin, 30 minuten wachten en dan eruit spoelen. De kleur is vaak wat minder sterk en is er veel sneller uit, maar zover ik weet is het onschadelijk. Vooral als je het meer een experiment is, zou ik niet meteen heel veel tijd en geld bij de kapper besteden.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Omdat je bruin haar hebt en kleur wilt gebruiken zul je het eerst moeten bleken voor een beter resultaat, wat wel schade geeft en ook extra geld kost, dus ik zou er goed over nadenken (; Ik zou het ook zeker niet zelf doen.
    Ik heb zelf een balayage, en dus ook extra gebleekt (ik was al blond). Ik ben er erg blij mee maar het was wel erg duur omdat ik best lang haar heb ):


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Je gaat het sowieso moeten bleken, wil je de kleur goed zien. Ik heb het alle kleuren van de regenboog gehad en zelfs met donkerblond moest ik voor veel kleuren echt bleken, en anders werd 't alleen maar een vage gloed als de zon erop viel. Ik gebruikte wel altijd semi permanente verf, alleen voor rood had ik per ongeluk permanente verf die eigenlijk alleen voor highlights was en absoluut niet op je hoofdhuid mocht komen.. Bleef lekker lang zitten, maar wat een hel


    Spinning around, I'm weightless.

    Zolang je je haar goed verzorgt (maximaal 2x shampoo per wasbeurt, conditioner is bij gekleurd haar heel erg aan te raden en niet elke dag wassen), kan kleuren echt geen kwaad hoor. En een goede kapper werkt altijd met semipermanente verf (vandaar dat er speciale shampoos bestaan om je kleur langer te behouden!). Als je echt ammoniakvrij wilt, kun je volgens mij beter henna gebruiken (dacht ik, dat weet ik niet zeker!). Zoals hierboven gezegd wordt, wil je als brunette echt paars haar, moet je het eerst blonderen. Dat kan heus geen kwaad, maar ik laat het bij mijn kapper doen, omdat blonderen heel specifiek is qua tijd en werking (niet al het haar moet even lang in de blondering zitten vanwege de warmte van het hoofd). Ook weten zij precies wat voor kleuring (toner, als je het in kapperstermen wilt noemen haha) er vervolgens overheen moet om het die kleur te krijgen die ik wil.

    Wat je eventueel ook kunt doen, is een speciale soort kleurgel/pasta kopen. Ik heb alleen advertenties zien langskomen, maar het schijnt redelijk te werken, ook op bruin haar. Probleem is dat het ook direct uitgewassen schijnt te worden bij wassen. Maar dan zou je eventueel kunnen kijken hoe het werkt en hoe het staat op je haar?


    Deep inside, I've never felt alive

    Maar wat nu als ik niet het felle paars wil, maar gewoon een donkere tint op mijn haren. Moet ik dan bleken en die donkere tint nemen. Of kan ik ook gewoon het erover doen zodat het sowieso al donker uitpakt?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Als ik in jou schoenen zou staan, zou ik het eens bij een kapsalon vragen. Die weten volgens mij het best hoe en wat als het op haarverf en -verzorging aankomt.


    26 - 02 - '16

    Patholoog schreef:
    Maar wat nu als ik niet het felle paars wil, maar gewoon een donkere tint op mijn haren. Moet ik dan bleken en die donkere tint nemen. Of kan ik ook gewoon het erover doen zodat het sowieso al donker uitpakt?


    Ik zou het gewoon proberen tbh. Vooral als je het zelf probeert, heb je maar heel weinig te verliezen. Ik weet dat heel veel mensen hier fan van de kapper zijn, maar ik heb al mijn kleurspoelingen en verf zelf gedaan en dat pakt altijd goed uit en scheelt zoveel geld.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Patholoog schreef:
    Maar wat nu als ik niet het felle paars wil, maar gewoon een donkere tint op mijn haren. Moet ik dan bleken en die donkere tint nemen. Of kan ik ook gewoon het erover doen zodat het sowieso al donker uitpakt?


    Als je een beetje een aubergine kleur wilt, gaat dat wel lukken op bruin haar zonder blonderen. Dat is ook een beetje de tint die je zult gaan krijgen als je gewoon paars erop zou gaan doen.
    Wel zou ik je adviseren om eerst een kleurspoeling in je eigen haarkleur te nemen als je die paarse kleur alleen onderin wilt. Vooral als je lichter bruin haar hebt en dus verschillende kleuren plukken haar hebt. Door die bruine kleurspoeling vooraf, krijg je een mooiere egalere kleur zonder te blonderen.

    [ bericht aangepast op 15 mei 2018 - 19:35 ]


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Ik zou eerst idd niet je hele haar doen. Toen ik 12/13 was heb ik een kleurspoeling genomen over mijn hele haar en dat pakte iets te goed waardoor het er niet meer zo goed uitging en uiteindelijk heb ik tot mijn 18e elke 3/4 maanden mijn haar geverfd en geloof me, uitgroei is echt verschrikkelijk


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one