• Oké geen idee waar dit hoort maar ok

    Wie leent er bij DUO en waarom? Ik twijfel namelijk echt en ik wil even weten of jullie het doen en ja gewoon eigenlijk vertel. Doen, of alleen in uiterste noodgevallen?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Maximaal lenen is maximaal leven?
    maar mijn advies voor andere is om het alleen te doen als ze er comfortabel mee zijn dat ze een studieschuld gaan hebben, en dat je het geld eigenlijk vooral voor noodgevallen moet gebruiken.

    [ bericht aangepast op 8 mei 2018 - 23:46 ]


    We've lived in the shadows for far too long.

    Ik leen maximaal. Ik heb het atm niet nodig omdat ik een bijbaantje heb en thuis woon, maar ik vind het wel handig om wat achter de hand te hebben voor het geval dat, ook voor wanneer ik mijn master en stage ga doen. En tsja, als ik afstudeer vind ik het ook wel chill om een buffer te hebben, want je weet maar nooit ofje gelijk werk kan vinden en dergelijke. Als ik het dan niet nodig blijk te hebben, dan betaal ik het gewoon gelijk terug.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Phorthos schreef:
    Maximaal lenen is maximaal leven?
    maar mijn advies voor andere is om het alleen te doen als ze er comfortabel mee zijn dat ze een studieschuld gaan hebben, en dat je het geld eigenlijk vooral voor noodgevallen moet gebruiken.


    En maximaal dat ik leef. 8)
    Maar volledig mee eens! Al zie ik het meer als een zorg voor later, misschien niet heel verstandig, maar daardoor zit ik nu wel als uitwisselingsstudent in Schotland en doe ik straks mijn stage in Australië. Pakken wat je pakken kan, denk ik dan en het volle uit mijn studentenleven halen.


    'I don't want to leave her just because she makes me a better person.'

    Zoals anderen zeggen, misschien handig idd om een buffer te hebben voor buitenland stage oid. Maar, als je niet hoeft te lenen, zou ik het persoonlijk niet doen, of het bedrag dat je leent heel laag houden als dat mogelijk is idk
    Ik moet helaas wel lenen. Waarschijnlijk dat ik ook maximaal ga lenen en een groot deel daarvan op mijn spaarrekening zet, but I'm not sure


    We were the forever that didn't last

    Ik leen ook maximaal. Ik woon al drie jaar op kamers en ik leen dus zo rond de 850 euro per maand. Het telt aan, ja, en ik log ook liever niet in op DUO omdat dan mijn schuld meteen in het oog springt, maar het is het waard. Ik zit, net als Armadillo, in het buitenland en het is heel handig omdat ik elke maand het geld dat ik over had gehouden op mijn spaarrekening heb gezet. Ik had dus ruim voldoende om mijn buitenlandse avontuur te bekostigen. Mocht er verder nog een noodsituatie ontstaan, wanneer bijvoorbeeld mijn laptop of telefoon ermee ophoudt, heb ik genoeg geld achter de hand om dit te kunnen betalen. Ik laat me ook niet al te gek maken door mijn schuld, want ik weet dat ik genoeg tijd heb om het uiteindelijk terug te betalen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Bedenk dat je de totale schuld over 35x12 maanden terugbetaalt, dus hoewel het nu een groot bedrag lijkt, valt dat uiteindelijk nog wel mee.

    Ik heb laatst ook nog gecheckt hoeveel het invloed heeft op een mogelijke hypotheek als je een enorme of een "normale" studieschuld hebt na je studie. Daaruit bleek dat het verschil daartussen niet zo heel veel was. Je mist hoe dan ook zo'n 20-30k euro tov iemand zonder schuld, maar als je nog een jaartje thuis zou blijven wonen of in een goedkoop appartementje heb je dat zo weer ingehaald. Zeker als je niet al het geleende geld meteen verbrast, maar gewoon op een spaarrekening zet :Y)

    Als je het nodig hebt, gewoon lenen en stel dat je teveel leent, gewoon opsparen. Uiteindelijk is stufi naast collegegeld ook voor het comfortabel leven zonder financiële stress, dus werk jezelf echt niet in een hoekje als je merkt dat je wat meer dan gemiddeld nodig hebt.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Ik leen al een aantal jaar, inmiddels bijna tegen het maximale. Zonder dat zou ik geen opleiding kunnen doen dus ik moet wel. Maar als ik op DUO inlog krijg ik telkens een lichte aanval bij het zien van mijn studieschuld. Maargoed, alles beter dan lenen bij een ander bedrijf tegen torenhoge rente zonder een diploma.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik heb een jaar maximaal geleend volgens mij omdat ik toen met onze bruiloft en opknappen van het huis zat. Wel moest ik opeens in 15 jaar terugbetalen ipv 30, dus dubbele afdraagkosten, maar het is wel te doen.

    Maar hou er wel rekening mee dat je een BKR-registratie krijgt en dat je daardoor minder gauw een creditcard kan aanschaffen. Het kan ook nadelig zijn als je een hypotheek wilt afsluiten. Dus mijn advies: leen alleen wat je nodig hebt. ;P

    [ bericht aangepast op 9 mei 2018 - 6:33 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Hoezo moest je het in 15 jaar terugbetalen?

    Ik moet wel lenen want anders kan k niet studeren, maar anders had ik het denk ik ook wel gedaan, voor de buffer


    Spinning around, I'm weightless.

    Oude stelsel moet in 15 jaar, nieuw in 35 :Y)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Ik heb altijd gewerkt in plaats van een grote lening bij DUO, maar dit werd in de master wel zwaar.

    Maare, je DUO schuld staat niet BKR geregistreerd en wordt niet meegenomen bij creditcard aanvragen (:


    I am an idiot, I move.

    PickleRick schreef:
    Ik heb altijd gewerkt in plaats van een grote lening bij DUO, maar dit werd in de master wel zwaar.

    Maare, je DUO schuld staat niet BKR geregistreerd en wordt niet meegenomen bij creditcard aanvragen (:

    Bij mij destijds wel, maar misschien dat dat inmiddels veranderd is dan? Dat was vier jaar geleden volgens mij.

    [ bericht aangepast op 9 mei 2018 - 7:18 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    AriChibi schreef:
    Oude stelsel moet in 15 jaar, nieuw in 35 :Y)

    Hmm. 30 jaar zeiden ze bij mij toen ik de lening aanging, maar 15 toen ik moest afbetalen. :')


    Every villain is a hero in his own mind.

    Revenger schreef:
    Oké geen idee waar dit hoort maar ok

    Wie leent er bij DUO en waarom? Ik twijfel namelijk echt en ik wil even weten of jullie het doen en ja gewoon eigenlijk vertel. Doen, of alleen in uiterste noodgevallen?


    Ik leen bij Duo. Liefst zo weinig mogelijk, aangezien je het terug moet betalen. Maar ik moet toch rondkomen.
    En anders lukt het helaas niet! (Zelfs met de bijbaan die ik heb. Maarja, wensen he. Op mezelf wonen en auto, die zijn duur)
    En op zich is lenen via DUO nog zo slecht nog niet. Er zit maar echt een hele lage rente op, waardoor je echt beter kan lenen via DUO dan ergens anders (':


    It's never gonna happen, Guys.

    HiddIeston schreef:
    (...)
    Hmm. 30 jaar zeiden ze bij mij toen ik de lening aanging, maar 15 toen ik moest afbetalen. :')


    Oh, ook lekker. Dacht dat er ook wel iets was met 30 jaar, misschien dat de overgebleven schuld dan werd kwijtgescholden? Als je uitstel nodig hebt of zo? Oh well.

    Mijn lening is half-half nu, dus ben benieuwd wat voor bedragen ik voorgeschoteld krijg dan.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.