• || B O O K      R E C O M M E N D A T I O N S ||


    Ik hield nooit van geschiedenis, want ik vond het moeilijk en ik kon me niet goed concentreren, maar nu - uitgerekend nu ik geen geschiedenis meer krijg - vind ik het interessant. Zo was ik net nog het internet aan het rondstruinen naar oude foto's van de stad Groningen. Believe it or not, maar het heeft me zeker twee uur zoet gehouden.

    Nu ben ik opzoek naar boeken die me 'spelenderwijs' meer over de geschiedenis kunnen vertellen. Ook nu ik het interessant vind, ben ik nog niet goed in op een droge lesboek-manier informatie opnemen. Ik ben dus opzoek naar een boek dat ook een verhaallijn heeft naast mij dingen bijbrengen. Dit hoeft niet persé, tho, als jij er van overtuigt bent dat het een super boek is dat aan non-fictie genoeg heeft en het me moeiteloos wat bij zou kunnen brengen. Momenteel lees ik 'How to Stop Time' van Matt Haig en hoewel het niet bedoeld is om informatie te verspreiden, steek ik er wel dingen van op. Net zoals 'The Book Thief' van Markus Zusak.
          Er is niet echt een specifieke periode waar ik meer over zou willen leren, maar ik vind de tweede wereldoorlog interessant en de manier van leven vroeger? Wat wel belangrijk is om te vermelden, is dat mijn algemene kennis bagger is. Geschiedenis is echt een zwak punt voor mij, dus ga er vanuit dat ik de kennis van een driejarige heb. Whoe. *O*

    Ik hoop dat jullie wat aanraders voor me hebben. Alvast bedankt, poepertjes.

    Misschien kunnen we dit topic in de toekomst gebruiken als 'Het grote book recommendationstopic'? Want dit zal vast niet de laatste keer zijn dat ik toffe boeken over een bepaald onderwerp zoek en ik zal vast ook niet de enige zijn.

    [ bericht aangepast op 16 juni 2018 - 17:28 ]


    look at the stars, look how they shine for you;

    De Groene Bloem trilogie van Floortje Zwigtman? Alhoewel ik denk dat je die misschien al kent, maar het schoot me als eerste te binnen. Verder ga ik even op m'n goodreads snuffelen voor je ^^

    [ bericht aangepast op 16 juni 2018 - 17:31 ]


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    De Welwillenden van Jonathan Littell. Zwaar boek en een stevige pil, maar wel de moeite waard.


    oi, suzy

    Ik raad je echt de honderdjarige-oorlog trilogie van Thea Beckman aan. Zeker de laatste twee want die heb ik zelf echt met veel plezier gelezen (ik moet het eerste nog steeds bemachtigen, maar je kan ze los van elkaar lezen.)
    Verder heb ik ook zelf Epinona van Marc De Bel gelezen. Dat gaat over een meisje in de tijd dat de Romeinen in Gallië kwamen, ik vond dat ook echt een vet leuk boek.
    Dat is het qua geschiedkundige boeken die ik zelf heb denk ik :'D


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Misschien Band of Brothers van Stephen Ambrose iets voor je? Tweede wereldoorlog, en geen pure non-fiction info dump.


    Ex astris, sciencia

    Is het grote boektopic niet al voor aanraders en zo?

    Verder weet ik dat mijn vader veel Geert Mak leest, maar dat is denk ik redelijk taai.


    The soul is like an appendix: I literally don’t even use it.

    Geert Mak is blijkbaar héél leesbaar, maar ik heb het zelf nog niet gelezen.

    OUTLANDER, ♡♡♡

    Het hangt er ook een beetje vanaf of je écht iets meer over geschiedenis wil leren of wil lezen over een geromantiseerde versie van de geschiedenis. Ik weet wel dat een boek natuurlijk altijd met een korrel zout is te nemen, maar hoe historisch correcter hoe zwaarder het leesmateriaal meestal is.

    Tolstoy zijn verhalen kunnen je eigenlijk veel leren over de geschiedenis als in het dagelijks leven, net zoals Jane Austen en basically elke klassieker uit een bepaalde periode. (:


    The soul needs autumn.

    Emeritus schreef:
    Ik raad je echt de honderdjarige-oorlog trilogie van Thea Beckman aan. Zeker de laatste twee want die heb ik zelf echt met veel plezier gelezen (ik moet het eerste nog steeds bemachtigen, maar je kan ze los van elkaar lezen.)
    Verder heb ik ook zelf Epinona van Marc De Bel gelezen. Dat gaat over een meisje in de tijd dat de Romeinen in Gallië kwamen, ik vond dat ook echt een vet leuk boek.
    Dat is het qua geschiedkundige boeken die ik zelf heb denk ik :'D


    Marc De Bel schrijft misschien voor een leeftijdscategorie onder de onze, maar ik heb al zijn boeken altijd ontzettend graag gelezen. Nelle, de heks van Cruysem, is zelfs lang mijn favoriete boek geweest.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Wasikowska schreef:
    (...)

    Marc De Bel schrijft misschien voor een leeftijdscategorie onder de onze, maar ik heb al zijn boeken altijd ontzettend graag gelezen. Nelle, de heks van Cruysem, is zelfs lang mijn favoriete boek geweest.

    Feit, maar het is gewoon een prachtig boek waar wel research in zit c:


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Emeritus schreef:
    (...)
    Feit, maar het is gewoon een prachtig boek waar wel research in zit c:


    (Doe jezelf een plezier en herlees het nooit meer. Laat het een prachtige, ongeschonden herinnering blijven. Ik heb het onlangs gelezen en kwestie van schrijfwijze was het nu een beetje teleurstellend. Ik had er veel betere herinneringen aan.)


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Okeoke this is my jam
    Heb je geen handboeken van middelbare scholen die je ergens kan uitlenen? Er zijn er namelijk zoveel mooie aanschouwelijke geschiedenishandboeken. De lessen daarin zijn altijd mooi gedocumenteerd met fotos en hebben altijd hele mooie geformuleerde lesteksten. Als je zo'n reeks handboeken eens doorleest, zal je ook al heel veel bijleren lijkt mij!

    Qua series heb je ook heel erg mooie geschiedenisseries tegenwoordig die historisch correct zijn:
    - Masters of Florence: een serie over de familie Medici
    - Versailles (van Canal+): een serie over Louis XIV (echt zo een grote aanrader)
    - The tudors
    - The borgias
    - Rome (HBO) (echt the best of the best, zo een zware aanrader)
    - er zijn er nog een hoop hoor en zeker films

    Qua leesboeken nonfictie vind ik de boeken van Jo Claes echte aanraders om te lezen! En Mary Beard ook. Allebei gaan die over de Klassieke Oudheid. Ze hebben een leuke schrijfstijl om als nonfictie werk te lezen! Leest heel vlot. Vooral de mythenboeken vind ik heel leuk.
    Imme Dros schrijft ook over heel veel Griekse en Romeinse mythes. Dat is op kinderniveau maar wel heel leuk om te lezen! Lees je zo doorheen.
    Qua fictie:
    - The Song of Achilles van Madeline Miller is een prachtige hervertelling van de Trojaanse Oorlog. Echt toptoptop
    - Stad aan de rand van de hemel. Is een boek dat gaat over het Ottomaanse Rijk tijdens de nieuwe tijd en sultan Süleyman.
    - Het verraad van Julia.
    - Meer volwassenlectuur zijn alle boeken van Robert Harris.
    Ik ken eigenlijk niet zo veel goede fictieboeken die echt historisch historisch correct zijn en waar je heel veel over iets specifieks bijleert. De meeste fictieboeken zijn ook geschreven in functie van personages natuurlijk. Je gaat een personage niet echt horen praten over het geschiedkundige aspect van zijn tijd. Bij het verraad van Julia leer je natuurlijk wel veel over de figuur van Augustus, maar ook enkel het laatste deel van zijn leven (na de burgeroorlogen die hij gewonnen heeft en waardoor hij Keizer is geworden). Je leert dan weer wel veel over zijn dochter Julia, maar in functie van de volledige geschiedenis is dat niet veel.

    Verder zou ik je eigenlijk filmpjes aanraden? Er zijn er heel veel leuke op youtube die lekker luchtig zijn en waarmee je bijleert. Je kan dan ook gewoon opzoeken per thema van waarover je wilt weten.
    Of zelfs nog ludiekere zaken. Bijv. Epic Rap Battles of History. Die zijn natuurlijk wel het leukste om te kijken als je van de deelnemers de informatie meehebt, want dan snap je de punchlines ook. Een voorbeeld van één van mijn favoriete:



    [ bericht aangepast door een moderator op 16 juni 2018 - 22:28 ]


    A to the Z

    Wasikowska schreef:
    (...)

    (Doe jezelf een plezier en herlees het nooit meer. Laat het een prachtige, ongeschonden herinnering blijven. Ik heb het onlangs gelezen en kwestie van schrijfwijze was het nu een beetje teleurstellend. Ik had er veel betere herinneringen aan.)

    Maar ik las er laatst nog in? :'D


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Even tussen mijn boeken op Goodreads gesnuffeld en onderstaande kan ik je echt enorm aanraden:

    De overgave - Arthur Japin
    Een schitterend gebrek - Arthur Japin
    Haar naam was Sarah - Tatiana de Rosnay
    Het huis van zijde - Anthony Horowitz
    Paleis van sterren - John Shors
    Een keukenmeidenroman - Kathryn Stockett
    Schaduwliefde - Ruta Sepetys

    Dit zijn de boeken die indruk op me hebben gemaakt. Ik hoop dat er wat leuks voor je tussen zit :)


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass