• Gegroet zeer gewaardeerde medemenschen, I am in need of some advice.
    Maar je borst maar nat, want hier komt de langste zielepieten-story van het jaar.
    (Kidding, zo zielig ben ik nou ook weer niet. Maar lang is ie wel.)



    Ik ben Madelon, 22 jaartjes jong, momenteel nog tweedejaars student lerarenopleiding Engels. Ik sta op het punt om mijn tweede jaar opnieuw te doen, omdat ik het niet redde soort van geen drol uitvoerde afgelopen jaar. Maar hier is nogal wat aan vooraf gegaan.
    Mijn HAVO-tijd heb ik mezelf door een rottijd heen gesleept. Ik heb gedealt met depressie en automutilatie maar met de hulp van (familie)-therapie en cursussen ben ik toch geslaagd (godzijdank) en ben ik naar het HBO gegaan. Journalistiek, om precies te zijn. De reden voor deze keus? 'Het is een brede basis en iets in de media leek me wel leuk.' Het idee was leuk, de uitvoering wat minder. In dat eerste jaar kreeg ik een relatie met een jongen, laat ik hem Tim noemen. Tim had een depressie, en een zware ook, maar ik was er heilig van overtuigd dat ik hem daar als reddende engel wel uit kon helpen. Niet dus. Ik ging er praktisch zelf aan onderdoor tot mijn ouders en tussen sprongen en ik geforceerd de relatie moest verbreken. Ik had welgeteld 15 van de 60 punten van mijn jaar gehaald dus die mocht ik overdoen. Dit tweede jaar dacht ik alles wel te kunnen, maar dat lukte niet en ik moest van de opleiding af met 35 van de 60 punten en 2 jaar studiebeurs en reisproduct verspild.
    Na deze domper begon ik fris aan een nieuwe opleiding, de lerarenopleiding Engels, ook aan Windesheim. Dit jaar zou ik meteen stage moeten lopen, maar die kwam maar niet en kwam maar niet, en uiteindelijk heb ik welgeteld 3 dagen stage gelopen. Niet echt een goede basis qua ervaring, toch? Either way- met heel veel moeite heb ik mijn eerste jaar op het nippertje gehaald, door me de laatste 3 weken helemaal de pleuris te werken en het werk van praktisch een heel jaar in te halen. But, it paid off. Ik mocht mijn tweede jaar in, mits ik dat jaar mijn BSA zou halen. 'Dus', dacht Maddie, 'ik hoef alleen maar mijn BSA te halen en de voorwaarden voor mijn tweede stage? Eitje!' Op zich was dat het ook wel. Alleen had ik niet ingecalculeerd dat ik mijn tweedejaars stage niet zou halen. Misschien door gebrek aan ervaring, mogelijkheden om theorie in de praktijk toe te passen, doorzettingsvermogen of communicatievaardigheden, hoogstwaarschijnlijk een combinatie van alles. Ik heb dus èn heel weinig punten gehaald naast de verplichte onderdelen, èn mijn stage niet gehaald.
    Nu heb ik vandaag een eindgesprek gehad met mijn slb'er (studieloopbaanbegeleider). Zij raadde mij aan mijn tweede jaar gewoon over te doen, mijn tweedejaars stage te doen in mijn eerste semester als de 'reguliere' tweedejaars op hun 'stay abroad' aka buitenlandstage zijn (dat hoef ik gelukkig niet te doen, dus daar mis ik niks), en als zij beginnen met hun tweedejaars stage, dat ik mijn derdejaars stage ga doen. Ook kan ik tussendoor misschien wat courses van het derde jaar meepakken. Hierdoor zou ik dan weer een voordeel hebben in het derde jaar.
    Dit klonk mij prima in de oren, maar, oblivious en onpraktisch als ik ben, had ik er niet echt over nagedacht wat dit voor financiële problemen met zich meebrengt. Ik had maar 4 jaar stufi, en 5 jaar reisproduct. Hier kwam mijn vader mee toen ik thuiskwam. Hij werd praktisch boos toen ik hem dit uitlegde. Hij stelde voor dat ik mijn tweedejaars stage in semester 1/2 van jaar drie kan doen in plaats van een minor, dan heb ik, volgens hem, genoeg tijd om mijn achterstallige werk in te halen plus mijn stage af te ronden. Daarna zou ik meteen doorgaan met mijn derdejaars stage en reguliere lessen volgen. Voordeel zou zijn dat ik een jaar minder hoef te lenen voor mijn opleiding en vervoer moet regelen van en naar school, want OV is simpelweg niet te betalen.
    Ik heb het nog niet overlegd met mijn slb'er, maar ik weet niet wat ik hiermee aan moet. Als ik zou proberen door te gaan naar jaar 3, krijg ik het idee dat ik op mijn tenen moet gaan lopen om maar mee te kunnen komen met de rest. Ik zou me dan uit de naad moeten werken om alles te halen en mijn minor in jaar 4 doen. Voordeel is wel dat ik een jaar korter hoef te lenen en simpelweg ook eerder klaar ben met mijn studie.
    Als ik mijn tweede jaar overdoe, kan ik rustig aan gewoon opnieuw beginnen en met een voorsprong aan jaar 3 beginnen. Begrijp me niet verkeerd, dit is echt niet de keuze dat ik achterover kan leunen, maar is het allemaal een stuk overzichtelijker. Het is niet dat ik niks heb gedaan, maar ik loop wel pittig ver achter en dat extra jaartje ervaring en structuur, klinkt mij niet slecht in de oren. Nadeel is wel dat ik zal moeten lenen en een jaar langer thuis moet wonen, terwijl ik echt op kamers wil, maar wat momenteel financieel niet te realiseren is.

    Als je het tot het einde hebt gelezen, gefeliciteerd!
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen of misschien tips of advies kunnen geven.

    [ bericht aangepast op 27 juni 2018 - 23:11 ]


    What’s tasty in Busan?

    Tbh ik zou het tweede jaar over doen we zitten allemaal tegenwoordig met torenhoge studieschulden en jij bent daar dan geen uitzondering in en ik las dat je stufi hebt gehad dan heb je aan het einde van de rit toch alsnog minder geleend dan de meeste mensen die op normaal tempo een hbo afronden? Hoe dan ook van die optie van je pa klinkt het alsof het recipe voor disaster en heel ongelukkig zijn is en ik vind persoonlijker dat je goed voelen belangrijker is dan een iets hogere studieschuld (die prima af te betalen is). Dat is hoe ik er in zou staan maar denk dat jij voor jezelf na moet gaan wat voor jou het best voelt, slaap er sowieso een nachtje over maar kies niet de optie die van te voren al niet goed voelt daar zal je dan echt ongelukkig van worden. Een studieschuld is tegenwoordig helaas heel normaal en je moet het niet onderschatten maar het is ook niet einde van de wereld dramatisch toch? Wat een lastige keuze wel zeg, heel veel succes met kiezen!


    The truth is out there.

    Also: kan je niet op een goedkope kamer gaan? Kan je niet iets meer lenen om dat te realiseren? De schuld is er toch al en als dat je echt helpt met gelukkig voelen zou ik het het waard vinden (ik ga dat ook doen). Imo is gelukkig zijn tijdens je studie ook heel veel waard (dat betekent niet onverantwoord lenen he oid dat bedoel ik niet) . Maar voor iedereen is die afweging anders.


    The truth is out there.

    Einzelganger schreef:
    Tbh ik zou het tweede jaar over doen we zitten allemaal tegenwoordig met torenhoge studieschulden en jij bent daar dan geen uitzondering in en ik las dat je stufi hebt gehad dan heb je aan het einde van de rit toch alsnog minder geleend dan de meeste mensen die op normaal tempo een hbo afronden? Hoe dan ook van die optie van je pa klinkt het alsof het recipe voor disaster en heel ongelukkig zijn is en ik vind persoonlijker dat je goed voelen belangrijker is dan een iets hogere studieschuld (die prima af te betalen is). Dat is hoe ik er in zou staan maar denk dat jij voor jezelf na moet gaan wat voor jou het best voelt, slaap er sowieso een nachtje over maar kies niet de optie die van te voren al niet goed voelt daar zal je dan echt ongelukkig van worden. Een studieschuld is tegenwoordig helaas heel normaal en je moet het niet onderschatten maar het is ook niet einde van de wereld dramatisch toch? Wat een lastige keuze wel zeg, heel veel succes met kiezen!


    Klopt ook wel, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat mijn ouders enorm pushend zijn en deze hele financiële grap serieus nemen. Ze willen me met een klein mogelijke studieschuld opzadelen, wat ik ook wel snap! Ik denk dat ik er misschien de ernst nog niet van inzie. Althans, zo laten m'n ouders me me voelen. Ergens zegt mijn hart overdoen, maar mijn hoofd zegt doorpakken en kijken wat er te redden valt, maar de kans dat ik mezelf een burn-out in werk is niet ondenkbaar.
    God, ik haat school.


    What’s tasty in Busan?

    Ik zou jaar twee over doen, want als je op je tenen moet lopen is het al helemaal niet goed. Zoals je net al aangaf had je net op het nippertje je 1e en je 2e jaar gehaald. Straks ga je het 3e jaar in en dan red je het misschien niet. Als het zo voor je overzichtelijker is en je SLB'er zeker weet dat het zo goed komt zou ik daar voor gaan. Je kan beter overzichtelijker werken dan helemaal te stressen door iets wat je gewoon voor jezelf mentaal ook beter is en natuurlijk rustiger.

    Over studieschuld kan ik je helaas niks vertellen want ik ben echt een zeef eerste klas met dat soort dingen.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    TAEGl schreef:
    (...)

    Klopt ook wel, maar ik overdrijf niet als ik zeg dat mijn ouders enorm pushend zijn en deze hele financiële grap serieus nemen. Ze willen me met een klein mogelijke studieschuld opzadelen, wat ik ook wel snap! Ik denk dat ik er misschien de ernst nog niet van inzie. Althans, zo laten m'n ouders me me voelen. Ergens zegt mijn hart overdoen, maar mijn hoofd zegt doorpakken en kijken wat er te redden valt, maar de kans dat ik mezelf een burn-out in werk is niet ondenkbaar.
    God, ik haat school.


    Kijk, je gaat een lening aan. Een lening is een big deal inderdaad en het heeft gevolgen voor je toekomst maar het is ook niet het einde van de wereld. Driekwart van de studenten heeft immers een schuld en het is wel zo dat je percentages afbetaalt naar aanleiding van wat je verdient dus je gaat er nooit helemaal broke op. Misschien kun je eens op internet opzoeken hoe het er uit gaat zien als je een lening moet terug betalen en hoe dat werkt. Zo kun je goed geinformeerd een keuze maken. Ik denk wel als je nu doorgaat zoals je pa wil dat de kans dat dat slaagt ook niet heel hoog is omdat een burnout een ding is wat je goed kan overkomen waardoor je nog een jaar vertraging op kan lopen. Misschien het gesprek aan gaan met je ouders om ze duidelijk te maken dat hun oplossong ten koste kan gaan van je gezondheid en geluk? Nogmaals ik vind persoonlijk dat een wat hogere lening minder belangrijk is dan goede gezondheid en geluk maar het is heel logisch om een zo'n laag mogelijke schuld te willen maar wat ben je bereid om daar voor op te geven is de vraag.


    The truth is out there.

    "Hij stelde voor dat ik mijn tweedejaars stage in semester 1/2 van jaar drie kan doen in plaats van een minor, dan heb ik, volgens hem, genoeg tijd om mijn achterstallige werk in te houden plus mijn stage af te ronden. Daarna zou ik meteen doorgaan met mijn derdejaars stage en reguliere lessen volgen." Ik begrijp dit alleen niet helemaal, maar idk of het van belang is om dit helemaal te begrijpen.

    En Maddie, ik denk dat je beter een jaar over kan gaan doen en met meer rust het jaar door komen, dan alles snel-snel-snel moeten doen en zo helemaal gedemotiveerd raken. Misschien kan je AR vragen of ze nog plek hebben in één van die containers, lekker dicht bij school en goedkoop. Dat je moet lenen kan ik begrijpen dat het niet heel chill is, maar iedereen heeft tegenwoordig redelijke schulden wanneer ze van het hbo komen. Me included. Ik moet zelf ook nog wel het één en ander aan toetsen en/of iia's doen van dit jaar, dus we zouden samen aan een aantal vakken kunnen werken en qua stage, moet ik ook nog overdoen - we are in the same boat (lekker Nederlandse spreekwoorden in vercrackt Engels).
    Lenen doe ik zelf ook al 3 jaar en zonder die lening zou ik niet aan een opleiding kunnen beginnen (m'n ouders zouden wel bijschieten, maar dan zou ik zoveel moeten gaan werken dat ik helemaal depressed zou worden van alles bij elkaar). Liever leen ik nu zodat ik een goede en leuke opleiding kan doen en daarna werk kan gaan zoeken, dan dat ik nu ga werken als onderwijsassistent (wat ik hiervoor heb gedaan) en me eigenlijk niet echt gelukkig voelen.
    Maar denk er gewoon goed over na. Het is niet het einde van de wereld om een jaar over te doen als deze opleiding jouw ding is en jou gelukkig maakt.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Ik zou je tweede jaar opnieuw doen. Wat hier al is gezegd, somt alles wel een beetje op wat ik wil vermelden. Het is niet slim om weer een jaar op je tenen te moeten lopen met het risico dat je het niet redt. Je kan het beter rustiger aan doen en ook nog een beetje genieten. (: Ik leen ook en dat is echt niet het einde van de wereld.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Persoonlijk zou ik het 2de jaar opnieuw doen. Hier ga je veel meer voordelen uit halen en zo kan je wel veel beter je 3de jaar doen. Terwijl als je doet wat je vader zegt, er een grote kans is dat je veel opnieuw moet doen omdat het een chaos is en je misschien een beetje mist van het 2de jaar. En dan moet je ook een jaar extra doen, en wie weet nadien nog eens (ik zeg nu maar iets he, iedere student is anders en wie weet lukken beide jaren in 1 keer!)?
    Maar ik denk dat je als leerkracht later ook veel meer nut gaat gehad hebben van dat extra tweede jaar. Hierdoor kan je misschien veel beter ontplooien tot een goede leerkracht, die het goed uitlegt, die hulp biedt,... :)

    Nu ik moet zeggen dat ik niet in Nederland woon en ook niet veel van die studieschulden enzovoort af weet (een vriendin heeft mij daar wel kort iets over uitgelegd, maar zolang je dat niet zelf meemaakt is dat toch anders) en bij ons valt het openbaar vervoer mee van prijs (half en half dan toch... en als ze rijden :X ). Mijn punt is, ik ben niet vertrouwd met zo'n situatie en ga dus eigenlijk vooral af wat het beste kan zijn voor jou, en later als leerkracht.


    If you want to be strong, learn how to fight alone...

    Ik zou ook het jaar opnieuw doen. Ik wou dat ik zelf ook een jaar extra had uitgetrokken, want ik heb mezelf kapot gewerkt om mijn studie in vier jaar af te ronden en nu zit ik met de gebakken peren. De kans is groot als je eraan onderdoor gaat als je meteen doorgaat naar jaar 3, en dat is het niet waard.


    Take risks and conquer your fears.

    HaIe schreef:
    "Hij stelde voor dat ik mijn tweedejaars stage in semester 1/2 van jaar drie kan doen in plaats van een minor, dan heb ik, volgens hem, genoeg tijd om mijn achterstallige werk in te houden plus mijn stage af te ronden. Daarna zou ik meteen doorgaan met mijn derdejaars stage en reguliere lessen volgen." Ik begrijp dit alleen niet helemaal, maar idk of het van belang is om dit helemaal te begrijpen.

    En Maddie, ik denk dat je beter een jaar over kan gaan doen en met meer rust het jaar door komen, dan alles snel-snel-snel moeten doen en zo helemaal gedemotiveerd raken. Misschien kan je AR vragen of ze nog plek hebben in één van die containers, lekker dicht bij school en goedkoop. Dat je moet lenen kan ik begrijpen dat het niet heel chill is, maar iedereen heeft tegenwoordig redelijke schulden wanneer ze van het hbo komen. Me included. Ik moet zelf ook nog wel het één en ander aan toetsen en/of iia's doen van dit jaar, dus we zouden samen aan een aantal vakken kunnen werken en qua stage, moet ik ook nog overdoen - we are in the same boat (lekker Nederlandse spreekwoorden in vercrackt Engels).
    Lenen doe ik zelf ook al 3 jaar en zonder die lening zou ik niet aan een opleiding kunnen beginnen (m'n ouders zouden wel bijschieten, maar dan zou ik zoveel moeten gaan werken dat ik helemaal depressed zou worden van alles bij elkaar). Liever leen ik nu zodat ik een goede en leuke opleiding kan doen en daarna werk kan gaan zoeken, dan dat ik nu ga werken als onderwijsassistent (wat ik hiervoor heb gedaan) en me eigenlijk niet echt gelukkig voelen.
    Maar denk er gewoon goed over na. Het is niet het einde van de wereld om een jaar over te doen als deze opleiding jouw ding is en jou gelukkig maakt.


    Oeps, spelfout. :')
    Praktisch gezien wat jij nu gaat doen geloof ik, je LWS2 in plaats van een minor, plus mijn achterstallige werk inhalen van dit jaar.
    Ik had al zo'n vermoeden dat lenen niet het einde van de wereld is, en ik denk ook gedeeltelijk onwetendheid van mijn kant. Mijn ouders laten het zo onoverkomelijk overkomen en, vind ik, pushen me teveel. (Sowieso wat deze keuze betreft, maar eigenlijk al sinds de middelbare school.)




    What’s tasty in Busan?

    Ja, wat de meesten hier al gezegd hebben; het tweede jaar opnieuw doen. Met dit soort dingen moet je er geen haast achter zetten. Slow and steady wins the race.

    Overdoen. Je kunt beter je jaar op je gemakje overdoen dan dat je volgend schooljaar met een burn-out zit en daardoor nog niet verder kunt met je studie.

    [ bericht aangepast op 27 juni 2018 - 23:40 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Als je ervoor kiest om direct door te gaan naar het derde jaar, houd je dat waarschijnlijk maar heel kort vol en dat moet je niet willen qua je gezondheid en stuff.
    Als je dat tweede jaar beter over kunt doen volgens je SLB'er, dan is dat maar zo.
    Er is over het algemeen maar een klein percentage studenten die hun vierjarige hbo-studie ook daadwerkelijk in die vier jaar halen. Dus daar ben je echt niet alleen in.

    Ik heb me uit de naad gewerkt om mijn P in één jaar te halen. Het lukte me, maar niet zonder heftige huilbuien rond de deadlineperiodes van elk blok.
    Voor mij was het de beste oplossing om te stoppen na één jaar hbo. Ik heb het schooljaar daarvoor mijn mbo-4 diploma behaald, dus ja, dat is al één diploma.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Aw, gossie, Maddie...
    Als ik jou was zou ik inderdaad het tweede jaar overdoen. Dit is niet alleen voor jou rustiger, maar als jij direct doorstroomt naar het derde jaar heb je dan wel het idee dat je echt alles hebt opgestoken in het tweede jaar? Op de middelbare hing het bij mij gewoon om de jaren halen enzo, maar school gaat uiteindelijk natuurlijk om de kennis. Je doet niet voor niets een opleiding en soms vergeten we allemaal even dat we de opleiding niet voor de punten of het diploma doen, maar voor de kennis.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik heb zelf ervaring met jaren opdoen doen / studievertraging, en ik kan het je eigenlijk alleen maar aanraden. Ja, ik heb nu ook een hogere schuld dan de gemiddelde student, maar ik heb mezelf niet helemaal naar de tering gewerkt op m'n studie (dit zagen m'n ouders na een aantal breakdowns gelukkig ook in).

    Misschien kan je eerst een gesprek met je moeder voeren en daarna met je vader? Het klinkt alsof hij wat 'feller' is?