• De stelling van deze week luidt:
    Pesten moet strafbaar worden.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eens. Eens eens eens eens. Eens.


    tya

    Oneens.
    Oh, nee, wacht. Als het strafbaar is om iemand fysiek letsel te bezorgen, dan mag het even strafbaar zijn om iemand mentaal voor het leven te beschadigen.

    (On a side note: het lastige in dit soort zaken is waar je de grens zou trekken tussen wat pesten is en wat gewoon een paar stomme opmerkingen zijn. Ik ben gepest voor het leven en heb zo vaak moeten aanhoren dat woorden geen pijn doen. Dat is bullshit. Maar ik zit ook niet te wachten op een overheidsinstantie mij gaat vertellen dat mijn klachten niet serieus genoeg zijn om iemand te vervolgen.)


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Is het niet al strafbaar, vraag ik me af?

    En idk, als het om kinderen gaat, ben ik meer een voorstander van te praten met de pester, ze te begeleiden en hen te laten inzien dat wat ze deden écht niet door de beugel kan.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Hawks schreef:
    Is het niet al strafbaar, vraag ik me af?

    En idk, als het om kinderen gaat, ben ik meer een voorstander van te praten met de pester, ze te begeleiden en hen te laten inzien dat wat ze deden écht niet door de beugel kan.


    Nou toen ik gepest werd op de basisschool werd ik naar weerbaarheidstherapie gestuurd en kreeg ik de consenqenties en degene die pesten hebben nog niet eens bij de directeur hoeven komen.

    Volgensmij is er theoretisch wel wat te doen aan pesten, en lichamelijk letsel is strafbaar. En voor mentaal pesten moet de school hier in mijn mening wat aan doen.

    Alhoewel ik wel echt voor een taakstraf zou zijn, dat pesters naar bureau halt gestuurd kunnen worden.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Halpert schreef:
    (...)

    Nou toen ik gepest werd op de basisschool werd ik naar weerbaarheidstherapie gestuurd en kreeg ik de consenqenties en degene die pesten hebben nog niet eens bij de directeur hoeven komen.

    Volgensmij is er theoretisch wel wat te doen aan pesten, en lichamelijk letsel is strafbaar. En voor mentaal pesten moet de school hier in mijn mening wat aan doen.

    Alhoewel ik wel echt voor een taakstraf zou zijn, dat pesters naar bureau halt gestuurd kunnen worden.


    Dit. Als kinderen echt te ver gaan in pesten, moeten ze op z'n minst verplicht op een cursus gestuurd kunnen worden om te leren hoe dit een ander beïnvloed.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Eens. Gepest worden heeft mij in depressies en een hoop andere ellende gegooid. Het heeft me totaal verpest en onzeker gemaakt. Het pesten is al jaren geleden, maar ik heb tot op de dag vandaag nog last van onzekerheid en heftige angsten op sociaal gebied.

    Ook vind ik dat in plaats van alleen te richten op het aandeel van het slachtoffer, de weerbaarheidstraining en dergelijke die lang niet alle schade tegengaan of herstellen, moet de pester aangepakt worden. Laat de pester maar naar een andere school zoeken in plaats van het slachtoffer!


    26 - 02 - '16

    MaFlodder schreef:
    (...)

    Dit. Als kinderen echt te ver gaan in pesten, moeten ze op z'n minst verplicht op een cursus gestuurd kunnen worden om te leren hoe dit een ander beïnvloed.


    Ja inderdaad, en dat ze ook leren dat acties consequenties hebben, maar ik denk dus als het echt strafbaar is en er boetes op komen of wat dat het geen haar helpt. Want dan hebben dus de ouders gewoon de boete en dat kind merkt weinig van wat fout is. Dus nee ik vind ook eigenlijk niet dat het strafbaar moet zijn maar dat er wel consequenties voor zijn als taakstraf of disciplinaire consequenties op school.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Eens. Niemand vraagt erom om gepest te worden. Ik vind dat pesten op de lijst van overtredingen moet komen en er dus straffen voor mogen komen. Het is iets dat mensen diep kan kwetsen en zelfs iemand diep in de put kan laten gaan.

    Ik ben zelf in het verleden gepest geworden en geloof nogsteeds dat Karma mijn pesters terug zal pakken.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Oneens, simpelweg omdat er geen lijn te trekken is tussen niet / wel strafbaar gedrag rondom pesten en het niet altijd (vrijwel nooit) 'bewezen' kan worden.


    McSteamy schreef:
    Eens. Gepest worden heeft mij in depressies en een hoop andere ellende gegooid. Het heeft me totaal verpest en onzeker gemaakt. Het pesten is al jaren geleden, maar ik heb tot op de dag vandaag nog last van onzekerheid en heftige angsten op sociaal gebied.

    Ook vind ik dat in plaats van alleen te richten op het aandeel van het slachtoffer, de weerbaarheidstraining en dergelijke die lang niet alle schade tegengaan of herstellen, moet de pester aangepakt worden. Laat de pester maar naar een andere school zoeken in plaats van het slachtoffer!


    Precies. De verantwoordelijkheid voor het pestgedrag en hoe dit tegen te gaan wordt alleen maar bij het slachtoffer neergelegd. Daarbij helpt het 9 van de 10 keer niet. Ik ben nog steeds aan het betalen voor de gevolgen van pestgedrag, ik vind dat pesters dit ook moeten doen.


    tya

    In theorie, ja, maar ik denk niet dat het haalbaar is. Waar trek je een lijn en wat voor straffen hang je eraan vast? Het klinkt heel simpel, 'maak het strafbaar', maar volgens mij is dat vrij onmogelijk.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    MaFlodder schreef:
    Oneens.
    Oh, nee, wacht. Als het strafbaar is om iemand fysiek letsel te bezorgen, dan mag het even strafbaar zijn om iemand mentaal voor het leven te beschadigen.

    (On a side note: het lastige in dit soort zaken is waar je de grens zou trekken tussen wat pesten is en wat gewoon een paar stomme opmerkingen zijn. Ik ben gepest voor het leven en heb zo vaak moeten aanhoren dat woorden geen pijn doen. Dat is bullshit. Maar ik zit ook niet te wachten op een overheidsinstantie mij gaat vertellen dat mijn klachten niet serieus genoeg zijn om iemand te vervolgen.)


    You dare to gaze upon me?

    Oneens.
    Fysiek/seksueel geweld, spullen stelen of vernielen (wat een onderdeel van pesten kan zijn) is al strafbaar dus ik zie niet in waarom pesten in z’n algemeenheid strafbaar zou moeten zijn. Buitensluiten en uitschelden is super kut, maar ik denk niet dat je daar een straf aan zou kunnen hangen vanuit de overheid, maar dat je als school daarin wat moet doen.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Elain schreef:
    Oneens, simpelweg omdat er geen lijn te trekken is tussen niet / wel strafbaar gedrag rondom pesten en het niet altijd (vrijwel nooit) 'bewezen' kan worden.

    Hooverphonic schreef:
    Oneens.
    Fysiek/seksueel geweld, spullen stelen of vernielen (wat een onderdeel van pesten kan zijn) is al strafbaar dus ik zie niet in waarom pesten in z’n algemeenheid strafbaar zou moeten zijn. Buitensluiten en uitschelden is super kut, maar ik denk niet dat je daar een straf aan zou kunnen hangen vanuit de overheid, maar dat je als school daarin wat moet doen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Oneens. Zoals al door meerdere mensen is gezegd is fysiek geweld al strafbaar en uitschelden vind ik meer iets wat door de school bestraft moet worden. Wel vind ik dat scholen harder moeten optreden tegen pesten.


    We should kiss the girls that we wanna kiss