• Ik werd net gebeld door mijn vriend/baas want hij had een heel lijstje dingen die hij nodig had, of ik dat ergens wilde opschrijven. Op een gegeven moment zei hij "handveger en blik" en ???wie the hell noemt dat een handveger. Ik noem het al jaren "stoffer en blik"

    Ik vind handveger absoluut logischer maar ik heb principes dus ik blijf bij stoffer. Maarre, wat vind de rest van Quizlet? En laat even weten waar je vandaan komt! Ik ben opgegroeid in Utrecht en hij in Brabant en we hebben wel vaker verwarring met woorden;
    "Ik ga nu aanrijden"
    JE GAAT WAT?

    Edit; aanrijden is dus vertrekken/wegrijden. Schijnbaar is de -t weglaten in woorden ook een Brabants iets "Ik ben toch nie gek", samen met kei "Dat is kei gaaf"
    Ik heb ook een heel scala aan andere woorden kunnen toevoegen in mijn woordenboek zoals skir/skeer, koerva, mennes, los i.p.v. open (ik zal even de deur los maken) en ik kan er vast nog wel meer bedenken. Zit nu bij mn Brabantse schoonfamilir haha

    Maar goed,

    [ bericht aangepast op 20 okt 2018 - 15:16 ]

    Stoffer en blik of handveger en blik

    73.3% (22 stemmen)
     
    Stoffer

    26.7% (8 stemmen)
     
    Handveger

    0.0% (0 stemmen)
     
    Ik maak nooit schoon weetikveel


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Belg hier. Ik zeg zelf borstel & blik, of in het algemeen vuilblik, in plaats van stoffer of handveger. Aanrijden heb ik hier ook al mensen horen zeggen, dat en oprijden, al gebruik ik geen van beiden zelf.

    [ bericht aangepast op 19 okt 2018 - 21:30 ]


    Ex astris, sciencia

    Stoffer & Blik. Ik woon/ben opgegroeid in Zeeuws-Vlaanderen.

    En bij "aanrijden" denk ik aan een (ernstig) ongeval. Het is anders als er gezegd word "Ik kom nu aangereden", want dan vat ik het op als "Ik kom net de oprit opgereden/ Ik ben net aangekomen."

    [ bericht aangepast op 19 okt 2018 - 21:43 ]


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Gewoon 'veger en blik' (in de buurt van Rotterdam). :')


    Caution first, always.

    HANDVEGER EN BLIK!
    Trotse Brabander hier. ^^

    Jest schreef:
    (...)

    Jullie zeggen: ‘Ik ben om drie uur vertrokken.’
    Wij zeggen: ‘Ik ben om drie uur aangereden.’

    Dus als in vertrekken, niet als in fysiek aangereden worden door iemand anders. (‘:


    En wat als je daadwerkelijk aangereden bent dan? Vraag ik me nu wel echt af eigenlijk. :')

    OT: stoffer&blik en vertrekken hier. En ik woon in provincie Drenthe. _O_


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    DiNozzo schreef:
    (...)

    En wat als je daadwerkelijk aangereden bent dan? Vraag ik me nu wel echt af eigenlijk. :')

    OT: stoffer&blik en vertrekken hier. En ik woon in provincie Drenthe. _O_


    Ik heb een ongeluk gehad/ben van me fiets afgereden/ ze hebben tegen me auto aangezeten.
    Althans, dat zou ik eerder zeggen mocht ik echt echt aangereden zijn. (:


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

    DiNozzo schreef:
    (...)

    En wat als je daadwerkelijk aangereden bent dan? Vraag ik me nu wel echt af eigenlijk. :')

    OT: stoffer&blik en vertrekken hier. En ik woon in provincie Drenthe. _O_


    HAHA, dan zou ik iets zeggen in de trant van: ‘een klootzak heeft me aangereden’, dan weten ze hier vaak genoeg. (‘:


    DiNozzo schreef:
    (...)

    En wat als je daadwerkelijk aangereden bent dan? Vraag ik me nu wel echt af eigenlijk. :')

    OT: stoffer&blik en vertrekken hier. En ik woon in provincie Drenthe. _O_


    In Brabant moet je het hebben van de toon.
    Als iemand het rustig zegt, is het oké.
    Als iemand je opbelt en met krakende, geknepen stem praat en tegelijkertijd wat bloed ophoest... dan weet je hoelaat het is. :')

    ^
    Hahahahah okeoke, fair enough. Love all those answers though! _O_ 😂


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Handveger en blik Bravo hier.

    Aanrijden gebruiken we hier ook niet echt bij mij maar ons ma, ons moeke wel altijd en jot. En houdoe en ik. Vergeet altijd dat dat Brabantse woorden zijn als ik in het Noorden ben en word dan gek aangekeken


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Hier is t trouwens "Moi!" Ipv hoi of hallo of watdanook.
    En "tjuus" bij weggaan 😋


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Stoffer!
    (Of heel soms borstel haha)


    Als je niet kan winnen moet je zorgen dat je niet verliest.

    Stoffer, duh.

    Utrechter :Y)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Stamets schreef:
    Belg hier. Ik zeg zelf borstel & blik, of in het algemeen vuilblik, in plaats van stoffer of handveger. Aanrijden heb ik hier ook al mensen horen zeggen, dat en oprijden, al gebruik ik geen van beiden zelf.


    Yas, dit. Al is bij ons iemand aanrijden ook wel een accident veroorzaken


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Handveger! Groetjes (met een zachte 'g') uit Limburg! (cool)


    Never mistake a woman's meekness for weakness.