• Toen ik mij pas verveelde besloot ik een nieuw project te beginnen.
    Ik vind de laatste tijd het wat leuker om af en toe te koken en nieuwe dingen te testen. voornamelijk simpele en lekkere dingen.

    Dus bedacht ik dat als ik ooit op mijzelf ga ik wel een receptenboek wil. Dus ik heb vandaag bij de Action een kleine college blok gehaald en ben de recepten van mijn moeder die ik graag wil hebben aan het overschrijven.

    Doen jullie dit ook en hebben jullie nog lekkere tips?


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Leuk! Wij hebben een kookboek, maar als we een nieuw recept hebben, printen we het uit en stoppen het tussen de pagina’s.(:


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Haha nee! Maar wel een heel leuk idee. Nog een receptje ter inspiratie haha :

    witte vis (bijv kabeljauw) (meestal zitten er zitten dan twee stukken vis in één pak, dus het ligt er maar net aan voor hoeveel personen je kookt, maar p.p ongeveer 100 gr)
    citroen
    tomaatjes
    viskruiden
    aardappelpuree (zakjes)
    worteltjes (p.p. ongeveer 100 gr)
    zilverfolie

    1. Verwarm de hetelucht over op 190 graden
    2. Dep de vis droog
    3. Doe de viskruiden op de vis (en eventueel olie)
    4. Sprenkel wat citroensap over de vis heen
    5. Leg de vis in het zilverfolie, leg wat tomaatjes erbij
    6. Vouw het zilverfolie dicht
    7. En dat herhaal je dan voor het aantal personen
    8. Doe de vis (sen) 35 minuten in de oven
    9. Kook de worteltjes 20 minuten
    10. Giet de worteltjes af en doe er een klontje boter bij
    11. Als dat gesmolten is, peper toevoegen
    12. Maak aardappelpuree
    13. TADAA


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Cayline schreef:
    Haha nee! Maar wel een heel leuk idee. Nog een receptje ter inspiratie haha :

    witte vis (bijv kabeljauw) (meestal zitten er zitten dan twee stukken vis in één pak, dus het ligt er maar net aan voor hoeveel personen je kookt, maar p.p ongeveer 100 gr)
    citroen
    tomaatjes
    viskruiden
    aardappelpuree (zakjes)
    worteltjes (p.p. ongeveer 100 gr)
    zilverfolie

    1. Verwarm de hetelucht over op 190 graden
    2. Dep de vis droog
    3. Doe de viskruiden op de vis (en eventueel olie)
    4. Sprenkel wat citroensap over de vis heen
    5. Leg de vis in het zilverfolie, leg wat tomaatjes erbij
    6. Vouw het zilverfolie dicht
    7. En dat herhaal je dan voor het aantal personen
    8. Doe de vis (sen) 35 minuten in de oven
    9. Kook de worteltjes 20 minuten
    10. Giet de worteltjes af en doe er een klontje boter bij
    11. Als dat gesmolten is, peper toevoegen
    12. Maak aardappelpuree
    13. TADAA


    Dat klinkt echt lekker en die krijgt morgen een plekje in m'n boek


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik wil misschien iets bedenken.

    Ik vind het leuk om met gerechten te experimenteren, maar ik zal niet al mijn ontdekkingen delen, anders wordt deze post wel erg lang. :'D

    Vegetarische pitabroodjes!

    Dit is heel simpel en superlekker. Bak de pitabroodjes volgens de aanwijzingen. Intussen, snijd wat groenten naar smaak. Aanraders: oranje of rode paprika, een handvol champignons en misschien wat prei. Gooi alle groenten in de pan en doe er daarna ook wat Vivera vegetarische kipstukcjes bij, zo veel je wilt (ze worden niet droog en hebben best veel smaak!). Daarnaast kun je ze nog wat kruiden met bijvoorbeeld bieslook of knoflook. Bak de groenten + kip tot ze klaar zijn, snijd de broodjes open en doe de groenten + kip op de broodjes. Knoflooksaus erover en hoppa, je hebt een heerlijke avondmaaltijd zonder al te veel moeite!

    Jambalaya, voor 2 personen
    Ingrediënten: 250 gram kippendijen, 130 gram rijst, 40 gram chorizo in stukjes, 1 ui, teentje knoflook, 1 tomaat, eetlepel tomatenpuree, theelepel cajunkruiden, 250 ml kippenbouillon, 1 paprika, handvol champignons, 3 stengels bleekselderij, paprikapoeder.
    Gebruik hiervoor een grote wokpan! Anders kom je ruimte tekort. Snipper de ui en knoflook en bak ze goudbruin, daarna snijd je de kip en bak je die mee. Snijd de groenten en bak die ook mee, evenals de stukjes chorizo. Voeg daarna cajunkruiden en paprikapoeder toe, waarna je ook de tomatenpuree toevoegt. Zorgt voor 250 ml bouillon. Voeg de ongekookte rijst toe aan de wokpan toe en giet daarna de bouillon erbij. Laat dit 15 minuten staan (af en toe omroeren), tot alle bouillon is opgenomen en de rijst klaar is. Smakelijk!

    Ik sinds ik op kamers ben! Vind het opeens super leuk om te koken en Maak geregeld ovenschotels en andere gerechten. Bewaar de recepten in een map!


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Iemand nog een leuk ideetje? Ik ben inspiratieloos :D


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Cayline schreef:
    Iemand nog een leuk ideetje? Ik ben inspiratieloos :D

    Een hele simpele maar favoriet die ik vaak maak. (Want m'n moeder lukt t gek genoeg niet)

    100 Gr. Penne per persoon
    1 pot Heinz Tomato andere Basil saus per 2 pers.
    1 teentje knoflook persen
    Zak roerbakgroente


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik heb wel een gerecht, maar niet iedereen houd van mosselen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Oh ik heb echt de lekkerste vega burgers ooit. Ik ben geen vegetariër maar ik ben echt verslaafd geworden aan de champignonburgers:

    NODIG (voor 2 burgers):
    250 gram champignons (of andere paddenstoelen)
    Paneermeel kruiden
    1 ei
    1 ui
    1 teentje knoflook (of 2)
    100 gram parmezaanse kaas
    50 gram pijnboompitjes
    Rucola
    Truffelmayonaise
    2 broodjes (ik gebruik vaak een italiaanse bol, maar een speltbol, bagel of keizerbroodje kan ook)
    Gebakken aardappeltjes (oid)

    1. Snijd de champignons in kleine stukjes en bak ze in een pan. Bak ook een gesneden ui en 1 of 2 teentjes knoflook mee. Blijf dit net zo lang bakken tot er heel veel vocht ontstaan is én dit vocht ook weer verdampt is (dit duurt het langste van het recept).
    2. Gooi de champignons in de koelkast voor een half uur. In deze tijd kun je bijvoorbeeld de aardappeltjes al gaan bakken (je moet zelf weten wat voor aardappeltjes je wilt). Eventueel kun je in deze tijd ook een salade maken (die komt in het recept hierna nog aan de beurt, haha).
    3. Haal de champignons uit de koelkast. Gooi er +- 30 gram pijnboompitjes bij en +-75 gram parmezaanse kaas (zorg dat je van beide nog wat overhoudt voor het serveren). Doe er ook een ui bij en paneermeel (+- 5 eetlepels, maar dit moet je een beetje op gevoel doen, zodra de burgers iets minder plakken is het goed).
    4. Gooi alles in een keukenmachine of vermaal het met een staafmixer (werkt beide prima). Je houdt een soort 'gehakt' over. Maak hier twee burgers van en bak deze in een pan met olijfolie tot beide kanten van de burgers gaar zijn (beetje donkergekleurd, niet zwart uiteraard).
    5. Snijd je broodje open en 'versier' zoals je wilt: een aanrader is om er rucola op te doen, pijnboompitjes (die je eventueel nog even kunt hebben gebakken), parmezaanse kaas en truffelmayonaise ( <3 ). Uiteraard doe je de burger er ook op.

    Ik houd dus helemaal niet van champignons, maar deze burgers zijn echt het einde.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Supersimpele, heerlijke salade met geitenkaas en honing:

    Dit is een heel simpel gerecht, maar ik vind 'm echt heerlijk.

    NODIG (ik heb niet echt hoeveelheden, je moet het een beetje proeven en op gevoel doen):
    INHOUD:
    Geitenkaas van Bettine
    Walnoten
    Cherrytomaatjes
    Rode ui

    DRESSING:
    Olijfolie
    Honing
    Citroensap

    Het komt er eigenlijk op neer dat je alles van de inhoud in één saladekom doet. De dressing maak je eerst in een apart kommetje (zorg dat je even proeft voor je het bij de salade gooit) en als die klaar is, gooi je alles door elkaar. Het is echt heerlijk als je van geitenkaas houdt.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Noedels met garnalen zijn ook heel lekker, samen met champignons, rode en gele paprika, bosuitjes, broccoli, teriyakisaus en sesamzaadjes. :3

    Ik kook eigenlijk zelf nooit met recepten, hou er juist van lekker dingen uit te proberen en te improviseren. Maar ik hou dit topic wel even in de gaten want ik hou wel van goed eten :)


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.