• - Even wat van me afschrijven, I'll need some advice -

    Wel, het gaat lekker op mijn stage op dit moment. Ik heb het gevoel dat ik super goed aan het presteren ben op mijn studie. Zet me elke dag in om gewoon te slagen, om mijn opdrachten uit te kunnen voeren en neer te zetten.
    Mijn stage vindt dat ik niet genoeg communiceer met hen over die opdrachten die ik moet uitvoeren - en in sommige punten denk ik van oké daar heb je een punt.

    Echter, ik vind dat communicatie uit twee kanten moet komen. Ik heb aangekaart dat ik wat meer communicatie van hun kant verwacht, dat ik graag van hun zou willen horen wat zij van mij verwachten of dat als zij met onduidelijkheden zitten zij naar mij toe moeten komen. Zij stellen echter dat alles vanuit mij moet komen. De communicatie, het initiatief tot communicatie, de uitleg over mijn opdrachten, het plannen van afspraken. Ik ben degene die de studie doet, die de opdrachten doe, dus ik moet alles maar spuien. En ik zit echt met de vraag: Hoe moet ik naar jullie communiceren als jullie niet vertellen wat je verwacht? Wat je graag wilt zien? Of waar je juist problemen mee hebt, of dingen die onduidelijk voor je zijn? Als er alleen maar de vraag wordt gesteld: "Gaat alles goed?", dan zeg ik automatisch: "Ja natuurlijk!" En hoe plan in een afspraak als jullie al een maand lang andere dingen hebben te doen op de dagen dat ik er ben? Jullie zijn altijd druk bezet!

    Vanuit mijn oogpunt wordt er niet echt naar mij geluisterd, wanneer ik mijn verlegenheid met stage aankaart. Ik heb dat twee keer naar hun geprobeerd te communiceren met hen, dat een stroeve communicatie niet alleen aan mij ligt. Voor mijn gevoel wordt er alleen daar totaal niet naar geluisterd. Daar komt het nu bij, dat ik me nu gewoon een beetje vervelend voel nu. Ik moet nog een aantal maanden naar deze stage. En ik kwam gisteren echt huilend thuis. Ik was boos, verdrietig. Het werd even heel hard medegedeeld dat ik misschien het jaar niet haal, terwijl dat jaar nog maar twee maanden voor mij duurt. Het voelt bijna alsof ze expres een hobbel in die laatste twee maanden zetten, al weet ik dat ze dat zo niet bedoelen... Het was een hele zware avond zou maar zeggen. Iemand any tips hoe ik even komende dagen overleef op stage, zonder te bot te doen? Ik moet blijkbaar meer communiceren, maar door afgelopen gesprek ben ik juist dichtgeklapt.


    It's never gonna happen, Guys.

    Ik voel je pijn. Ik heb twee stageplekken gehad die mij eigenlijk heel slecht behandeld hebben. Ik ben er wel veel sterker door geworden en hierdoor gegroeid als persoon, maar de manier waarop is zeker niet fijn.
    Wat ik heb meegemaakt en wat ik ook veel van anderen hoor, is dat heel veel stageplekken eigenlijk niet eens echt tijd hebben voor stagiaires, maar ze enkel aannemen omdat er positieve dingen voor ze bij komt kijken. Zo is het natuurlijk altijd handig om een slaafje te hebben die de koffie haalt (been there, done that).
    Ik kreeg ook pas tijdens een evaluatiegesprek te horen dat ik het slecht deed??? Terwijl ik tussendoor meermaals met mijn begeleider gesproken heb en daaruit niet uit voort kwam dat ik überhaupt iets slecht deed? Dus dat was heel erg fijn. Dit soort mensen hebben gewoon graag alle touwtjes in eigen handen, ik snap alleen niet wat voor plezier ze eruit halen om iemand op zo'n manier te zien falen.

    Ik weet niet of ik echt tips voor je heb, behalve dat je het spelletje dan maar moet meespelen. Probeer zo open mogelijk te blijven - dus "sociale houding". Liever te aanwezig dan dat je jezelf in een hoekje drukt. En wat je opdrachten betreft, kun je niet meteen in de ochtend naar ze toestappen om erover te praten? Of in de pauze? Een moment waarop ze zelf even niet in staat te zijn om met hun eigen zooi bezig te zijn? En is er niemand anders met wie je even kan praten hierover? Iemand binnen dat bedrijf?

    Jeetje meid, wat herkenbaar. Ik heb mijn tweedejaars-stage niet gehaald om (bijna) exact deze reden. Als het voor hen niet duidelijk is, moeten ze toch naar mij toe komen om het te vragen? Zij willen toch een afspraak maken? Maar nee, zo werkt het blijkbaar niet. Jij als student moet initiatief tonen, duidelijkheid scheppen, en aan verwachtingen voldoen waarvan je niet eens wist dàt ze die überhaupt van je verwachten. Ja, het is zo krom als het klinkt.
    Maar helaas denk ik dat het zo werkt. Althans, dat is wat ze me op mijn studie duidelijk wilden maken. Het deel van initiatief tonen kan ik in komen, maar zoals jij ook al aangaf moet dat zeker van twee kanten komen.


    What’s tasty in Busan?

    Dankjewel voor jullie reactie. Gek genoeg is het even 'fijn' om te lezen dat ik zou maar zeggen niet de enige ben. Ik voelde me zo rot die dag...

    Ik weet niet of ik echt tips voor je heb, behalve dat je het spelletje dan maar moet meespelen. Probeer zo open mogelijk te blijven - dus "sociale houding". Liever te aanwezig dan dat je jezelf in een hoekje drukt. En wat je opdrachten betreft, kun je niet meteen in de ochtend naar ze toestappen om erover te praten? Of in de pauze? Een moment waarop ze zelf even niet in staat te zijn om met hun eigen zooi bezig te zijn? En is er niemand anders met wie je even kan praten hierover? Iemand binnen dat bedrijf?


    Ik heb morgen een gesprek op mijn opleiding zelf hierover. Mijn mentor heb ik even te pakken gekregen voor een momentje. Hoop dat ik die momentjes vaker kan pakken, maar ik twijfel erover. In pauzes wil ik vaak graag pauze houden en zodra de kinderen weg zijn (ik sta voor de klas) is het soms ook nog wel eens dat mijn mentor snel volgt. Ik zit al over hele extreme maatregelen te denken, zoals te verhuizen naar een andere stage. Alleen als ik dat doe, plak ik er ook met zekerheid nog een half jaar aan vast.


    It's never gonna happen, Guys.

    Hey meid! Lastige situatie wel, maar zeker herkenbaar.
    Ik moet binnenkort ook stage doen en daarbij wordt er van mij ook verwacht dat ik alle communicatie doe met iedereen. De stageplaats wordt gezocht voor mij en toegewezen, maar verder contact moet ik volledig alleen doen. Het is dus zeker een vaardigheid die je moet hebben, maar wel een waarin je kan groeien en die je moet verwerven.
    Ik kan je alleen maar aanraden om nu heel veel initiatief te tonen. Leg de zaken echt uit van wat er van je verwacht wordt qua stageopdrachten en zo. Hoeveel auctoren heb je binnen je stage? Maw. hoeveel personen moet je rekening mee houden (documenten die ingevuld moeten worden, wie beoordeelt je, ...). Probeer goed iedereen op de hoogte te houden. Zit er niet mee in dat je zelf eens uitlegt geeft bij iets dat je moet doen zonder dat er naar gevraagd wordt. Ik beeld mij nu gewoon bijvoorbeeld al in dat de andere persoon soms niet op de hoogte is van iets waardoor die er niet naar kan vragen. Die vallen dan zegmaar uit de lucht soms en dat lijkt mij ook vervelend.
    Ik weet niet wat je concreet doet qua stage? Anders kan ik nog concreter tips proberen geven, want nu praat ik natuurlijk een beetje in het algemeen.
    Wat ik in jouw geval zou doen is ook eens vragen af en toe: Is het duidelijk voor jou? Lukt dat voor jou? Heeft u nog ergens vragen bij/hulp nodig bij iets?
    Bied misschien ook eens aan om nog een opsomming door te sturen van wat er concreet van hen verwacht wordt of zo, of je uitleg op papier te zetten of zo via mail.
    Mijn angst bij die zaken is vooral dat ik bang ben om te opdringerig of te vlijtig over te komen. Ik weet niet of je dat ook hebt? Probeer daar in ieder geval van weg te stappen. Als het teveel uitleg is, dan zal dat ook wel aangegeven worden lijkt het mij.
    Stel je in ieder geval flexibel op naar je stage en doe wat met hun feedback. Het is nog twee maand, je kan echt nog een grote evolutie doormaken in de positieve zin!
    En na een weekje kan je bijvoorbeeld eens polsen: He, ik heb deze week echt mijn best gedaan al om beter te communiceren. Ervaar jij dat ook zo? Zijn er nog werkpunten?


    A to the Z

    Oh wat ontzettend naar!

    Heb je een begeleider waar je goed mee kan praten of loop je daarmee hetzelfde aan.?

    Ik kan je eigenlijk niet echt tips geven maar veel sterkte en succes. Je kan het!


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Pixielisje schreef:
    Hey meid! Lastige situatie wel, maar zeker herkenbaar.
    Ik moet binnenkort ook stage doen en daarbij wordt er van mij ook verwacht dat ik alle communicatie doe met iedereen. De stageplaats wordt gezocht voor mij en toegewezen, maar verder contact moet ik volledig alleen doen. Het is dus zeker een vaardigheid die je moet hebben, maar wel een waarin je kan groeien en die je moet verwerven.
    Ik kan je alleen maar aanraden om nu heel veel initiatief te tonen. Leg de zaken echt uit van wat er van je verwacht wordt qua stageopdrachten en zo. Hoeveel auctoren heb je binnen je stage? Maw. hoeveel personen moet je rekening mee houden (documenten die ingevuld moeten worden, wie beoordeelt je, ...). Probeer goed iedereen op de hoogte te houden. Zit er niet mee in dat je zelf eens uitlegt geeft bij iets dat je moet doen zonder dat er naar gevraagd wordt. Ik beeld mij nu gewoon bijvoorbeeld al in dat de andere persoon soms niet op de hoogte is van iets waardoor die er niet naar kan vragen. Die vallen dan zegmaar uit de lucht soms en dat lijkt mij ook vervelend.
    Ik weet niet wat je concreet doet qua stage? Anders kan ik nog concreter tips proberen geven, want nu praat ik natuurlijk een beetje in het algemeen.
    Wat ik in jouw geval zou doen is ook eens vragen af en toe: Is het duidelijk voor jou? Lukt dat voor jou? Heeft u nog ergens vragen bij/hulp nodig bij iets?
    Bied misschien ook eens aan om nog een opsomming door te sturen van wat er concreet van hen verwacht wordt of zo, of je uitleg op papier te zetten of zo via mail.
    Mijn angst bij die zaken is vooral dat ik bang ben om te opdringerig of te vlijtig over te komen. Ik weet niet of je dat ook hebt? Probeer daar in ieder geval van weg te stappen. Als het teveel uitleg is, dan zal dat ook wel aangegeven worden lijkt het mij.
    Stel je in ieder geval flexibel op naar je stage en doe wat met hun feedback. Het is nog twee maand, je kan echt nog een grote evolutie doormaken in de positieve zin!
    En na een weekje kan je bijvoorbeeld eens polsen: He, ik heb deze week echt mijn best gedaan al om beter te communiceren. Ervaar jij dat ook zo? Zijn er nog werkpunten?


    Dank je voor je tips! Ik zie er goede ideeën tussen.
    En ik sta voor de klas (':


    It's never gonna happen, Guys.

    LeFou schreef:
    (...)

    Dank je voor je tips! Ik zie er goede ideeën tussen.
    En ik sta voor de klas (':


    Ah meid, slide in to my dm's met je concrete opdrachten en zo! België of Nederland?
    Ik studeer in BE voor leerkracht namelijk. Gaat het betreffende alle dossiers die je vakmentor moet invullen en zo?
    Als je in NL studeert, Maddie (OASIS) staat ook voor de klas. Dus dan kan zij jou wel concrete tips geven ook want het onderwijssysteem verschilt nogal hé ;)


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    (...)

    Ah meid, slide in to my dm's met je concrete opdrachten en zo! België of Nederland?
    Ik studeer in BE voor leerkracht namelijk. Gaat het betreffende alle dossiers die je vakmentor moet invullen en zo?
    Als je in NL studeert, Maddie (OASIS) staat ook voor de klas. Dus dan kan zij jou wel concrete tips geven ook want het onderwijssysteem verschilt nogal hé ;)



    Haha wat lief van je. En ja, de grote discussie was echt rondom mijn opdrachten en hoe ik met hen erover praat.
    Ik heb een gesprek gehad met mijn dichtstbijzijnde begeleider. En dat was gelukkig uiteindelijk oké.
    Dus ergens komt het hopelijk ook wel weer goed ^^


    It's never gonna happen, Guys.