• De stelling van deze week luidt:
    Politieke partijen moeten hun tweede- en eerstekamerleden de helft uit vrouwen laten bestaan

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Oneens, je moet kijken naar kwaliteiten, niet naar geslacht.


    Nee. Kwaliteit is belangrijker dan geslacht in dit soort kwesties, maar dat is mijn mening.


    26 - 02 - '16

    Nope, de juiste persoon op de juiste plaats. Ongeacht geslacht. Iedereen moet een eerlijke kans krijgen en ik ben het er wel mee eens dat als er een vermoeden is dat er een persoon omwille van geslacht wordt gediscrimineerd in functies, daar gevolgen aan gesteld moeten worden.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik snap al de argumenten dat het over kwaliteiten zou moeten gaan, en ik ben het daarmee eens en denk ook niet dat een daadwerkelijke wet in deze trant zou werken in de praktijk, maar tegelijkertijd ben ik toch sterk geneigd ja te antwoorden op de stelling. (fish)

    Het punt is, keuzes op basis van kwalificaties, sure, ja, dat is absoluut het doel waar we allemaal naar horen te streven - maar het werkt niet helemaal zo in een wereld waarin er nog steeds allerlei (vaak onbewuste of zelfs heel ingewikkelde) factoren zijn die ervoor zorgen dat er continu meer mannen in de overheid zitten. Het is niet een zeer realistisch idee om een minimum aan vrouwen op een kamer te plakken, maar ik moet toegeven dat ik het wel een fijn fantasiebeeld vind. Dan is in één keer met een ruk die stap gezet en is het een stuk gemakkelijker om dat in de toekomst in stand te houden, en eindelijk (eindelijk, eindelijk) zou de helft van de Nederlandse populatie de eerlijke representatie krijgen die ze verdienen en letterlijk nog nooit in de geschiedenis hebben gehad (niet eens bijna, zelfs), hoe goed al de mannen die in de overheid zitten het ook bedoelen.

    Daarnaast, in de stelling staat niet eens "politieke partijen moeten worden gedwongen", of iets dergelijks. Dat is hoe we het allemaal automatisch opvatten, maar er staat uiteindelijk alleen "moeten", wat ook zit in "zouden moeten", en ja, dat is dus wel iets waar ik het mee eens ben.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Ik snap al de argumenten dat het over kwaliteiten zou moeten gaan, en ik ben het daarmee eens en denk ook niet dat een daadwerkelijke wet in deze trant zou werken in de praktijk, maar tegelijkertijd ben ik toch sterk geneigd ja te antwoorden op de stelling. (fish)

    Het punt is, keuzes op basis van kwalificaties, sure, ja, dat is absoluut het doel waar we allemaal naar horen te streven - maar het werkt niet helemaal zo in een wereld waarin er nog steeds allerlei (vaak onbewuste of zelfs heel ingewikkelde) factoren zijn die ervoor zorgen dat er continu meer mannen in de overheid zitten. Het is niet een zeer realistisch idee om een minimum aan vrouwen op een kamer te plakken, maar ik moet toegeven dat ik het wel een fijn fantasiebeeld vind. Dan is in één keer met een ruk die stap gezet en is het een stuk gemakkelijker om dat in de toekomst in stand te houden, en eindelijk (eindelijk, eindelijk) zou de helft van de Nederlandse populatie de eerlijke representatie krijgen die ze verdienen en letterlijk nog nooit in de geschiedenis hebben gehad (niet eens bijna, zelfs), hoe goed al de mannen die in de overheid zitten het ook bedoelen.

    Daarnaast, in de stelling staat niet eens "politieke partijen moeten worden gedwongen", of iets dergelijks. Dat is hoe we het allemaal automatisch opvatten, maar er staat uiteindelijk alleen "moeten", wat ook zit in "zouden moeten", en ja, dat is dus wel iets waar ik het mee eens ben.

    Zo eens hiermee (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik denk dat er net zoveel vrouwen zijn als mannen die goed zijn in dit werk, en hoewel ik zelf niet denk dat het realistisch te zijn om een dergelijke wet in te voeren, denk ik wel als seksistische denkbeelden en andere factoren die vrouwen benadelen aangepakt worden de regering vanzelf uit (ongeveer) de helft vrouwen zal bestaan. Het idee dat mannen dit beter kunnen is niets meer dan een seksistisch vooroordeel die er voor zorgt dat veel vrouwen de kans al niet krijgen de politiek in gaan en waardoor de meeste vrouwen waarschijnlijk ook al van te voren afhaken, wat niet zo raar is als je het mij vraagt. Ik denk dat door de jaren heen dit ook wel beter zal worden. Een dergelijke wet zou wel nut kunnen hebben in de zin dat meer vrouwen de kans krijgen, maar als er momenteel niet genoeg animo is omdat vrouwen denken dat dit werk meer voor mannen is dan zou het inderdaad kunnen betekenen dat er ook minder gekwalificeerde mensen aangenomen moeten worden, waardoor ik dus denk het het momenteel niet realistisch is. Ik denk dat het beter is om vrouwen te motiveren en te ondersteunen. Niet alleen in de politiek, in veel andere werkvlakken ook.

    Ik zou gaan voor te proberen 40-60 quota's aan te houden. Eerste kamer boeit mij niet, die zou zich beter focussen op hun eigenlijke taak ipv politici te spelen. Maar voor zowel man als vrouw proberen om ergens tussen de 40 en 60% aan te houden in de tweede kamer, lijkt mij een goed idee.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Oneens. Ik vind (net als hier boven gezegd) dat er moet worden gekeken naar kwaliteit. Daarentegen vind ik wel dat de kansen om politicus te kunnen worden even groot zouden moeten zijn (en voor ieder ander beroep ook natuurlijk.) Nu zijn de kansen voor vrouwen veel kleiner, en dan krijg je vanzelf een minderheid.

    [ bericht aangepast op 28 jan 2019 - 12:19 ]


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Ah gatver, gaan we weer. Dat is puur seksisme (want ja mensen, dat bestaat net zo goed richting mannen). Nee, we hebben capabele mensen nodig. Met of zonder dick.


    ars moriendi