• De stelling van deze week luidt:
    Mein Kampf moet legaal worden in Nederland

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Helemaal mee eens, ik vind censuur op welke wijze eigenlijk ongepast. Wil niet zeggen dat het een goed boek is maar ik zie geen reden dat het verboden moet zijn.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Is de historisch gekaderde versie bij jullie niet uitgekomen?
    Hier in België is het boek opnieuw uitgegeven, maar met heel wat uitleg en plaatsing bij. Op die manier ben ik best wel een voorstander, omdat het dan bijdraagt aan het begrijpen van het verleden. Het toont hoe de impact was en waar we op moeten letten, zodat het niet weer gebeurt. Ik vind dus inderdaad niet dat je het boek zonder poetspas in de rekken kan leggen, omdat dat dan bijna een pure promotie van discriminatie en genocide is. Maar dat het wel toegankelijker is, met de juiste (?) kadering, ja; alsjeblief, ja.


    Mhm?

    Luftmensch schreef:
    Is de historisch gekaderde versie bij jullie niet uitgekomen?
    Hier in België is het boek opnieuw uitgegeven, maar met heel wat uitleg en plaatsing bij. Op die manier ben ik best wel een voorstander, omdat het dan bijdraagt aan het begrijpen van het verleden. Het toont hoe de impact was en waar we op moeten letten, zodat het niet weer gebeurt. Ik vind dus inderdaad niet dat je het boek zonder poetspas in de rekken kan leggen, omdat dat dan bijna een pure promotie van discriminatie en genocide is. Maar dat het wel toegankelijker is, met de juiste (?) kadering, ja; alsjeblief, ja.

    Maar kunnen we er niet van uitgaan dat iedere normale persoon wel wéét wat Hitler heeft gedaan en dat dat niet oké is? Langs de ene kant ben ik wel voorstander van een kadering, maar langs de andere kant denk ik ook wel dat de meeste mensen slim genoeg zijn om het zelf te kaderen (of overschat ik de gemiddelde persoon nu?)
    Ik ben ook heel erg tegen censuur en hoewel het boek en zijn boodschap vreselijk is, heeft het wel historische relevantie, dus ik vind dat het sowieso wel legaal mag worden, met of zonder kadering laat ik even in het midden.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Sunai schreef:
    (...)
    Maar kunnen we er niet van uitgaan dat iedere normale persoon wel wéét wat Hitler heeft gedaan en dat dat niet oké is? Langs de ene kant ben ik wel voorstander van een kadering, maar langs de andere kant denk ik ook wel dat de meeste mensen slim genoeg zijn om het zelf te kaderen (of overschat ik de gemiddelde persoon nu?)
    Ik ben ook heel erg tegen censuur en hoewel het boek en zijn boodschap vreselijk is, heeft het wel historische relevantie, dus ik vind dat het sowieso wel legaal mag worden, met of zonder kadering laat ik even in het midden.


    Ik heb niet genoeg informatie over de gewone mensen, maar er zullen best wel genoeg beïnvloedbare mensen zijn. Tenslotte was een heel groot deel van de nazi's net zoals jij en ik, daar zijn wel genoeg onderzoeken naar gedaan.
    En qua censuur vind ik het zelf wat moeilijk, want waar trek je de grens? Het is zo'n beetje hetzelfde met vrije meningsuiting: ik ben echt wel een voorstander, maar ik vind ook dat je niet zomaar kan roepen en zeggen wat je denkt. "Hé, dikke vette koe," is niet iets wat je zomaar mag kunnen zeggen, vind ik persoonlijk, zelfs al is het 'maar een mening'. Ik kan zelf de lijn niet trekken, maar ik vind wel dat die er moet zijn. Vandaar dat ik boeken zoals mein kampf niet graag zonder kadering op de markt zie verschijnen.
    Zoals je zelf zegt, de meesten weten wel dat het boek foute ideeën bevat, maar dat weten ze net door een kadering. We zijn nu stilletjes aan in de tijd aan het komen dat we alleen nog maar kunnen horen en leren wat er toen gebeurd was, en dat is ook een vorm van kadering, al gebeurt dit dan eerder op school. En ja, de meesten zullen die lessen wel krijgen, maar een extra uitleg kan denk ik geen kwaad.


    Mhm?

    Ik vind niet dat het zomaar in elke boekhandel verkrijgbaar mag zijn, wel vind ik dat er de mogelijkheid moet zijn voor mensen om zich in de geschiedenis te verdiepen en het boek te gebruiken voor hun studie of omdat ze geïnteresseerd zijn. Daarom zou ik het beschikbaar stellen in bepaalde bibliotheken.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ja. In boekhandels op originele versie en in bibliotheken ja.
    Ik vind dat elk boek vrij verkrijgbaar moet zijn.


    A to the Z

    De idealist in me zegt ja maar de realist weet hoeveel fucking neonazi's er rondlopen en speciaal voor die fuckers zou ik zeggen, laten we meun kampf op dit moment lekker niet terugbrengen


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    De idealist in me zegt ja maar de realist weet hoeveel fucking neonazi's er rondlopen en speciaal voor die fuckers zou ik zeggen, laten we meun kampf op dit moment lekker niet terugbrengen


    Jeeeeep.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik ben voor om het legaal te maken. Natuurlijk is er een risico dat mensen je er verkeerde ideeën mee aanwakkert. Maar het is geen boek dat je zomaar gaat lezen, het is vrij ingewikkeld. Je kan hey lezen met een slechte intentie, maar in dat geval is er dan al eerder fout gegaan en kan je het op internet en illegaal heel makkelijk vinden. Andere mensen lezen het vaak voor onderzoek, of omdat het relevantie heeft voor hun vakgebied. Ze lezen het om van te leren en daar lijkt me niks mis mee. Het lijkt mij niet geval dat het legaal maken van het boek gaat leiden tot meer sympathie voor de denkbeelden die het uitdraagt.

    Zelf heb ik het ook gelezen. Ik was geïnteresseerd in het tot stand komen van dictaturen en vond het van uit dat oogpunt boeiend. Je kan veel leren uit het boek

    Gewoon legaal maken. Let’s face it; alle neo-nazi’s die dit boek echt willen lezen, hebben allang ergens op het internet een kopie kunnen vinden, dus daar hoef je je niet voor in te houden. Censuur op boeken is, naar mijn mening, altijd fout.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Wiarda schreef:
    De idealist in me zegt ja maar de realist weet hoeveel fucking neonazi's er rondlopen en speciaal voor die fuckers zou ik zeggen, laten we meun kampf op dit moment lekker niet terugbrengen


    Dit. Ik ben er niet tegen om het boek openbaar te maken voor historici die eraan werken, maar om eerlijk te zijn zie ik verder geen enkele reden waarom een niet (neo) nazi het zou willen lezen. Als je geïnteresseerd bent in hoe nazi-ideologie werkt, zijn er honderden boeken geschreven over dat onderwerp zonder dat je die belachelijke en gevaarlijke ideeën van Hitler moet lezen. Daarnaast is het verbod op het boek ook een symbool: een symbool dat nazi ideologie niet welkom en niet geaccepteerd is. Vrijheid is fijn maar zodra de vrijheid van ideeën gaat over genocide dan houdt het op.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Ik dacht eigenlijk dat het al legaal was? Er is toch laatst een Nederlandse vertaling uitgekomen? Anyway, zelfs als het verboden zou worden, kun je het boek gewoon downloaden op internet. Ik zou het dus legaal houden / maken. Er zijn nog meer gruwelijke boeken die ook niet verboden zijn.


    "I solemnly swear that i am up to no good."