• Hi all,

    Ik heb onlangs een e-reader gekregen en heb er al een buttload boeken op staan. Maar ik neem niet de tijd om te lezen, en als gevolg is mijn 2020 reading challenge gekrompen tot een krappe 7 boeken, en ik weet niet of ik zelfs dat wel ga halen. Dus ik vraag jullie hulp!

    Toen ik nog fysieke boeken las, plakte ik vaak stickertjes na elke 25-30 bladzijden om in elk geval elke dag één stickertje verder te komen, maar dat kan met een e-reader niet. ;p Dus hoe zorgen jullie dat je veel leest/blijft lezen? Vinden jullie het zo leuk dat je er vanzelf de tijd voor neemt? Of hebben jullie trucjes waardoor je makkelijker je boek erbij pakt?

    Ik merk zelf ook dat ik van vroeger zeer fanatieke naar amper lezen ben gegaan. Pas toen ik klaar was met studeren en ging werken begon ik weer wat meer te lezen en ook dan is het weinig. ik kan er soms ook van balen hoe weinig ik lees. Ik weet van mijzelf dat ik er rust voor moet hebben. Ik heb wel eens geprobeerd om het 'in te plannen' dus bv op zondag een uur maar dat werkt voor mij niet. Ik moet ontspannen zijn, rustig en uitgerust anders kan ik niet lezen en mijn gedachten er niet bij houden. Nu ik dat los gelaten heb lees ik weer makkelijker. Soms maar een paar pagina's, soms een half boek in 1 x

    Ik heb in de zomervakantie, toen moest ik gewoon werken maar toch er 6 boeken door heen gejaagd. Deels op het werk als alle kinderen slapen en er gepoetst is, deels in het zwembad en deels op mijn bed met muziek en een maskertje op.

    Zet er voor jezelf geen tijdsdruk op of achter. Lezen is vermoeiend voor je hersenen en soms hebben die het al druk genoeg. Ik denk als je er druk op gaat zetten dat dat juist averechts werkt. Geniet ervan wanneer je het boek pakt en kunt lezen, maar wees ook tevreden als het even niet lukt. Het komt van zelf als de tijd goed is


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik vind dat lezen wel leuk moet blijven. Soms heb je gwn even een pauze nodig en soms gaat een jaar wat minder.

    Ik merk dat ik lezen wel leuk blijf vinden maar soms dan echt de tijd niet vind. Wat dan helpt voor mij is gwn een half uurtje voor het slapen uit te rekenen, is ook beter om niet naar een scherm te kijken in die tijd, dus da's mooi meegenomen.

    En anders dan een buddyread soms helpen :)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Een buddy read is wel een goed idee! Thanks!

    En jullie hebben ook gelijk, rust in je hoofd is misschien nodig om lekker te kunnen lezen in plaats van opgejaagd te lezen zoals ik vaak doe.

    ISAC schreef:
    Een buddy read is wel een goed idee! Thanks!

    En jullie hebben ook gelijk, rust in je hoofd is misschien nodig om lekker te kunnen lezen in plaats van opgejaagd te lezen zoals ik vaak doe.


    Mij helpt de mood creëren ook nog wel eens. Ik vind het fijn om dan met kussentjes op mijn bed, geurkaars, gezichtsmasker, wat drinken en piano of acoustische muziek aanzetten.

    Misschien ligt het ook aan het boek? Ik las voorheen heel veel thrillers en dingen met psychische gekke fratsen, sinds een situatie in mijn leven gebeurde kan ik dat niet meer lezen / kom ik er niet meer doorheen dus ik vermijdt bepaalde onderwerpen.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    (...)

    Mij helpt de mood creëren ook nog wel eens. Ik vind het fijn om dan met kussentjes op mijn bed, geurkaars, gezichtsmasker, wat drinken en piano of acoustische muziek aanzetten.

    Misschien ligt het ook aan het boek? Ik las voorheen heel veel thrillers en dingen met psychische gekke fratsen, sinds een situatie in mijn leven gebeurde kan ik dat niet meer lezen / kom ik er niet meer doorheen dus ik vermijdt bepaalde onderwerpen.

    Mm, ik heb gemerkt dat ik gewoon niet meer de tijd neem om rustig te gaan zitten lezen. Ik vind altijd weer andere dingetjes om te doen, en raak gauw afgeleid. Ik vind lezen nog hartstikke leuk; als ik eenmaal zit te lezen. Maar om te gaan lezen, is een drempel. xD

    ISAC schreef:
    (...)
    Mm, ik heb gemerkt dat ik gewoon niet meer de tijd neem om rustig te gaan zitten lezen. Ik vind altijd weer andere dingetjes om te doen, en raak gauw afgeleid. Ik vind lezen nog hartstikke leuk; als ik eenmaal zit te lezen. Maar om te gaan lezen, is een drempel. xD

    Is de tijd om te gaan lezen zoeken puur vanwege een druk schema van dingen die je allemaal moet doen of valt dat ook wel mee? Het is logisch als je veel voor school of werk moet doen dat Lezen dan automatisch minder wordt even. Als je het echt mist, erin wilt houden of gewoon belangrijk vind kun je ook zeggen ik zet voor elke dag in de planning een kwartier lezen. Een kwartier is niet lang, maar dan heb je wel voor je gevoel even gelezen en bouwt dat misschien ook vanzelf weer op.

    Ik moest in het begin toen ik weer veel ging lezen echt de focus terug vinden om in de boeken gezogen te worden


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    (...)
    Is de tijd om te gaan lezen zoeken puur vanwege een druk schema van dingen die je allemaal moet doen of valt dat ook wel mee? Het is logisch als je veel voor school of werk moet doen dat Lezen dan automatisch minder wordt even. Als je het echt mist, erin wilt houden of gewoon belangrijk vind kun je ook zeggen ik zet voor elke dag in de planning een kwartier lezen. Een kwartier is niet lang, maar dan heb je wel voor je gevoel even gelezen en bouwt dat misschien ook vanzelf weer op.

    Ik moest in het begin toen ik weer veel ging lezen echt de focus terug vinden om in de boeken gezogen te worden

    Ja, 't komt ook door school/verhuizing dat ik gewoon (te?) weinig tijd heb/maak. Er zijn nu even te veel dingen te doen om echt een uur te kunnen chillen met m'n reader. Hopelijk kan ik het na de verhuizing weer wel een beetje oppakken, inderdaad gewoon even een kwartiertje per dag zet me misschien weer in de goede richting.

    Waarom zou je jezelf dwingen om persé te lezen, als je (lichaam) daar duidelijk even geen behoefte aan hebt?
    Ik heb zelf ook periodes waarin ik een boek in één dag uitlees en soms doe ik opeens een maand over één boek. Dit ligt vaak ook aan de boek zelf, dan is die waarschijnlijk nét niet leuk genoeg om er weer bij te pakken... Ik baal dan ook wel, als ik er langer over doe, maar ik vind dat lezen leuk moet zijn, een soort ontspanning of zelfs beloning en dat ik me er dus niet toe moet dwingen om dat boek maar uit te krijgen.
    Ik moet trouwens bekennen dat ik mijn e-reader eigenlijk alleen meeneem op vakantie of wanneer mijn tas al te vol is voor een dik boek.. Ik houd daar toch niet zo van.. Vind het prettiger om de papieren versies door te bladeren.


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Ik hou inderdaad zelf ook niet van e-readers haha, maar inderdaad! Als je geen zin hebt in lezen, dan is dat zo! Moet inderdaad leuk blijven, hoor.


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Ik vond eerst e-readers ook niet echt z'n charme hebben, maar omdat ik een nogal specifieke smaak heb qua boeken, vind ik het nu toch eigenlijk wel prettig; kan e-books downloaden die in de bieb of op Bol niet te krijgen zijn. En fysieke boeken nemen ook zo veel plek in, omg.

    Onpopular opinion misschien maar ik lees eig even graag op een e-reader (fysieke boeken staan wel mooier in de kast tho XD)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Akemi schreef:
    Onpopular opinion misschien maar ik lees eig even graag op een e-reader (fysieke boeken staan wel mooier in de kast tho XD)

    Ja ik vind 't nu tegenwoordig ook wel wat hebben. Lekker lichtgewicht ook. ;p

    ISAC schreef:
    (...)
    Ja ik vind 't nu tegenwoordig ook wel wat hebben. Lekker lichtgewicht ook. ;p

    Ja precies, minder moeite om open te houden ook 😂


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Akemi schreef:
    Onpopular opinion misschien maar ik lees eig even graag op een e-reader (fysieke boeken staan wel mooier in de kast tho XD)

    Ik heb precies hetzelfde! En het is toch wel heel jammer dat er geen lampje in een fysiek boek zit, haha.
    Ik lees vaak in bed voor ik ga slapen. Soms een half uur, soms een uur. Misschien kun je dat eens proberen?


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Azriel schreef:
    (...)
    Ik heb precies hetzelfde! En het is toch wel heel jammer dat er geen lampje in een fysiek boek zit, haha.
    Ik lees vaak in bed voor ik ga slapen. Soms een half uur, soms een uur. Misschien kun je dat eens proberen?


    Lees vaak ook voor het slapen gaan, het voordeel hiervan dat ik.me beter kan concentreren en is beter voor het slapen gaan. Maar de advies voor de topic maker.

    Lees voor het slapen gaan of als je tijd heb.