• Hoi allemaal,

    De afgelopen week heb ik veel vrije tijd gehad, en dus genoeg tijd om films te kijken, onder andere documentaires. Twee daarvan hebben me echt enorm geraakt, namelijk (beide staan op Netflix);
    "A Plastic Ocean" en "Chasing Coral".

    Zoals je misschien al vermoed, gaat "A Plastic Ocean" over de hoeveelheid plastic dat we weggooien, hoeveel daarvan in de oceaan terecht komt, en wat de gevolgen hiervan zijn. Ik ben nogal begaan met het milieu, dus ik wist er al wat van af, maar dan alsnog vond ik het een heftige en indrukwekkende documentaire! Het gaat me echt aan het hart als je ziet hoeveel plastic er in de oceaan ligt, je er dieren in verstrikt ziet raken, of zelfs aan dood gaan.
    Zo was er een onderzoekster die vogels onderzocht die dood gingen, een kuiken van pas 90 dagen oud, was dood gegaan doordat het ruim 260 stukjes plastic had ingeslikt! Als vergelijking zou dat voor ons een 5 a 6 kilo aan plastic zijn dat we in ons lichaam hebben!
    Hoe schrijnend?!

    De andere documentaire ging over koraal en wat de opwarming van de aarde hierin doet. Dit heb ik me zelf nooit gerealiseerd, maar de opwarming van de aarde doet natuurlijk meer dan alleen het poolijs smelten. Doordat de zeetemperatuur stijgt, gaat een heleboel koraal dood, omdat het niet tegen die verandering kan. Dood. Afgestorven. Weg. Hooguit een vieze smurrie van algen wat op de dode skeletten van het koraal groeit en meewuift in het water. Kleine vissen die daardoor niet meer op die plekken komen. Die dus niet meer opgegeten worden door grote vissen, enzovoort, enzovoort.
    Men heeft een onderzoek gedaan naar het koraal van The Great Barrier Reef in Australië. In 2016 (in één jaar tijd dus) is 29% van al het koraal van The Great Barrier Reef dood gegaan, als direct gevolg van de opwarming van de zeetemperatuur!
    Daar gaan mijn haren van overeind staan.

    Goed, ik weet dat de hele wereld te maken heeft met een pandemie en dat de wereld er vooral op ingericht is om het virus onder controle te krijgen. Iets wat zeker goed, en ook heel noodzakelijk is! Maar houden we met z'n allen dan ook een beetje rekening met de natuur? Anders is ons volgende probleem misschien geen virus meer, maar de natuur die we om zeep hebben geholpen.

    Dank aan iedereen die dit hele verhaal gelezen heeft! (flower) Ik wilde dit even kwijt, en hopelijk komt er zo weer wat meer aandacht voor het milieu en kunnen we allemaal een klein steentje bijdragen.


    Inspiration can hit you any time

    Mooi dat het die indruk bij je achter gelaten heeft!
    Wij zijn thuis niet persé altijd millieu bewust maar onbewust erg zuinig.
    Zo gebruiken wij al jaren op jaarbasis energie voor 2 volwassen mensen terwijl we met 4 volwassenen wonen,
    De kachel gaat pas aan nadat er een trui aan is gedaan en nooit warmer dan 20 graden, behalve toen met de sneeuw en ijs
    Eten bewaren we de restjes en eten dit op het enigste wat ik zelf graag zou veranderen is meer de fiets pakken ipv auto maar dit is
    lichamelijk helaas vaak niet haalbaar. Ik douche kort, geen kraan aan met tandenpoetsen, stekkers uit het stopcontact als het niet gebruik wordt en niks onnodig aan staan. Maar het is altijd goed om er weer even herinnert aan te worden;)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Zeker goede zaken om je in te verdiepen. Ik vind de natuurdocumentaires van David Attenborough ook top, omdat het heel veel mensen aanspreekt met de mooie beelden, maar tegelijkertijd als waarschuwing dient dat er wat moet veranderen als we het zo willen houden.

    Ik merk dat er toch nog vaak geïrriteerd gereageerd wordt of met antwoorden als 'ja, maar daar kunnen we toch niets meer aan doen', wanneer ik het onderwerp aankaart. En ook ik kan het zeker nog veeeel beter doen als het gaat om zuinig leven. Hopelijk blijven we dus zulke docu's maken om mensen langzaam in actie te krijgen. Al zijn het maar steeds kleine stapjes.


    Tell me about it, stud.

    IrishNialler schreef:
    Mooi dat het die indruk bij je achter gelaten heeft!
    Wij zijn thuis niet persé altijd millieu bewust maar onbewust erg zuinig.
    Zo gebruiken wij al jaren op jaarbasis energie voor 2 volwassen mensen terwijl we met 4 volwassenen wonen,
    De kachel gaat pas aan nadat er een trui aan is gedaan en nooit warmer dan 20 graden, behalve toen met de sneeuw en ijs
    Eten bewaren we de restjes en eten dit op het enigste wat ik zelf graag zou veranderen is meer de fiets pakken ipv auto maar dit is
    lichamelijk helaas vaak niet haalbaar. Ik douche kort, geen kraan aan met tandenpoetsen, stekkers uit het stopcontact als het niet gebruik wordt en niks onnodig aan staan. Maar het is altijd goed om er weer even herinnert aan te worden;)

    Dan doen jullie toch best al veel, zonder dat jullie er perse op letten!


    Conaway schreef:
    Zeker goede zaken om je in te verdiepen. Ik vind de natuurdocumentaires van David Attenborough ook top, omdat het heel veel mensen aanspreekt met de mooie beelden, maar tegelijkertijd als waarschuwing dient dat er wat moet veranderen als we het zo willen houden.

    Ik merk dat er toch nog vaak geïrriteerd gereageerd wordt of met antwoorden als 'ja, maar daar kunnen we toch niets meer aan doen', wanneer ik het onderwerp aankaart. En ook ik kan het zeker nog veeeel beter doen als het gaat om zuinig leven. Hopelijk blijven we dus zulke docu's maken om mensen langzaam in actie te krijgen. Al zijn het maar steeds kleine stapjes.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik de documentaires van David Attenborough nog niet gezien heb haha. Er zijn zo veel documentaires, en ik kan niet alles achter elkaar kijken, dan krijg ik weer té veel informatie binnen, dan wordt je er verdrietig van. Dus het gaat bij mij in fases haha. Maar ik heb wel al veel moois gehoord over die documentaire van hem!

    Ja jammer dat mensen toch vaak zo reageren ;/ Ik heb nu gelukkig veel mensen om me heen die de urgentie wel zien en die -in meer of mindere maten- open staan voor een gesprek hierover, of die er zelf ook iets voor willen doen.
    Maar toen ik nog een relatie had, had ik wat mensen om me heen (zijn vriend, en een aantal van zijn vrienden) die dat allemaal niet zo snapte en mij 'zo'n natuuractivist' vonden :')


    Inspiration can hit you any time