• Ik twijfel dus super erg over wat ik volgend jaar ga doen. Ik ben toegelaten bij psychologie en dat lijkt me heel interessant, maar ik weet niet of mijn baankansen daarna groot zijn. Rechtsgeleerdheid lijkt me ook leuk. Ik zou ze het liefste combineren maar ze gaan niet goed samen denk ik. Heeft iemand ervaring?

    [ bericht aangepast op 27 jan 2024 - 1:33 ]

    Twee studie zou ik niet doen, want studeren op HBO of WO niveau wordt vaak als zwaar en stressvol gezien.

    En ik zou ook heel goed nadenken welke studie je het leuks vindt. Psychologie studeren is wel een moeilijke studie. Zeg ik uit eigen ervaring.

    Allebei gaaf! Combineren zou ik inderdaad ook afraden, al is het natuurlijk heel persoonlijk wat iemand aankan.

    Ik zou zeggen: Volg je hart. Wat interesseert je écht? Wat wil je écht? Denk niet alleen aan 'baankansen' of wat 'veilig' is.

    Zo heb ik een paar jaar geleden voor de pabo gekozen, omdat het vrij zeker was dat daar de komende jaren genoeg werk van is. Daar heb ik geen spijt van, lesgeven is tof! Maar achteraf had ik mij breder geörienteerd willen hebben. Ik ga nu in september met de pre-master Pedagogische Wetenschappen starten, om alsnog een breder werkveld voor mijzelf te creëren en uit te zoeken wat ik écht leuk vind.


    Tell me about it, stud.

    Ik heb zelf voor allebei de studies een poging gedaan! Ik ben eerst begonnen met psychologie, maar daar uiteindelijk toch niet mee doorgegaan. Daarna ben ik gegaan voor rechtsgeleerdheid en nu in mijn derde jaar heb ik alsnog een minor in psychologie gedaan ook haha. De dingen lopen soms niet altijd zoals we willen, maar het belangrijkste is wat jouw gevoel je ingeeft op dit moment. We kunnen niet zeker weten of we de juiste keuze maken, maar wat we wel kunnen proberen is om uit te zoeken wat we nu willen en daarvoor te gaan met volle kracht en als het niet is wat je wilt, daarna met volle kracht je koers te veranderen!


    I'm Ellie's & Mitshy's little secret. Rawr.

    Ik zou als ik jou was niet kijken naar baankansen maar naar waar word ik gelukkig van, wat kan ik de komende 40 jaar met plezier doen.

    Toen ik mijn studie als Pedagogisch medewerker begon zaten we midden in de crisis. Er waren geen banen en veel ontslagen. Toen ik afstudeerde was de crisis voorbij en had ik al tijdens mijn laatste jaar een baan op mijn stage.

    Je weet niet hoe de banen lopen. Wie weet hebben mensen door en hopelijk na de corona wel heel veel psychische hulp nodig en worden er veel psychologen gezocht.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan