• Hey y'all!

    Normaal gesproken ruim ik altijd aan het eind van het jaar mijn e-mailbox op. Dan schrijf ik me uit voor e-maillijsten, verwijder ik nutteloze e-mails en groepeer ik alles in mapjes (bijv. huis (huur, mededelingen over onderhoud, facturen) en medisch (berichten van de apotheek, huisarts) enzovoorts).

    Vorig jaar is het mij niet gelukt om te 'declutteren' en nu heb ik in mijn 2 'normale' e-mails bij elkaar meer dan 10.000 'ongelezen' e-mails. Op het moment van het openen van dit topic ben ik met een vriendin uit Duitsland aan het bellen met een playlist op de achtergrond en zijn we elkaar aan het motiveren om te 'declutteren'.

    Wat ik sowieso wil doen voor het einde van het jaar:
    - Uitschrijven van nieuwsbrieven, mailinglijsten;
    - Alle e-mails gelezen hebben zodat er geen ongelezen e-mails meer in mijn lijst staan;
    - Berichten groeperen in mappen zodat ik ze makkelijk terug kan vinden en niet mijn hele inbox hoef terug te zoeken;
    - Alle abonnementen die ik de afgelopen maand heb afgesloten om geen verzendkosten te hoeven betalen (zoals Zalando uitproberen voor 1 cent) reviseren en nalopen/stopzetten;
    - Uitgaven groeperen en verdelen over spaarpotjes (of uit spaarpotjes terugbetalen) en de balans opmaken. 30 december wil ik alle betalingen verrichten (zorgverzekering, terugbetaling aan DUO, postzegels nog voor het oude tarief kopen etc.).

    Hebben jullie nog toevoegingen aan de 'digital declutter'-lijst?
    En doen jullie ieder jaar ook zo'n declutter om 'vers' aan het nieuwe jaar te beginnen?

    Ik ben best wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. En hebben jullie hier misschien nog handige tips of lifehacks voor?

    Dan ga ik ondertussen weer braaf verder declutteren :Y)



    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik probeer dat eigenlijk door het jaar heen bij te houden onder het mom van 'minimalisme', lekker ordelijk.
    En wist je dat een e-mail bewaren ook energie kost? Al helemaal als je een email dus jaren lang bewaard. Emails met bijlagen zijn nog 'zwaarder'. En bij elke e-mail die verstuurd wordt, zit de email natuurlijk in zo wel t postvak van de ontvanger als de verzender, mits diegene m verwijderd.

    Klik hier voor info

    ik ben vandaag eindelijk na drie jaar begonnen met het in mappen doen van mn papieren administratie! (en de helft kon weg). Puntjes op de i doe ik later wel.

    Pfoeee, wat goed! Ik heb alles in mijn inbox van mijn prio-email wel ongeveer op gelezen staan (give or take 12-20), maar alles in mapjes stoppen is bij mij wel echt onbegonnen werk. Ik probeer het af en toe wel eens en heb een paar mapjes voor bepaalde mails die met enige regelmaat binnenkomen, maar alles in mapjes sorteren... gaat me nooit lukken, lol.
    Een collega bij mij op werk heeft dat dus wel en mijn mond zakte haast open toen ik het zag. Ze heeft alles gesorteerd in mapjes en haar inbox is eigenlijk altijd leeg. Niet "alles gelezen". Leeg. Weggewerkt. Alles wat ze niet meer nodig denkt te hebben wordt verwijderd, de rest gearchiveerd en netjes opgeruimd. Echt, het is een superpower om dat te kunnen!


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Ik ben lichtelijk OCD, ik kijk altijd mijn email na als er emails instaan. Meerdere keren per dag dus. De meeste belanden gelijk in de verwijder map en deze verwijderd ze dan automatisch na een maand oid. Opgeruimd staat netjes :Y)


    You were born original, don't die as a copy.

    Oooof 10.000 e-mails is een hele hoop. Ik ben een chronisch online persoon (niet dat dat zo goed is) en ik kan het niet hebben dat er een notificatie staat, dus mijn mailbox is helemaal gelezen en bijgehouden. Ik ben wel met iets gelijkaardig bezig met mijn fotogalerij. Want daar gebeurt het wel eens dat er 200 onnuttige screenshots instaan :W Maar ik zit al aan 2021, dus het einde van die taak is in zicht *O*

    [ bericht aangepast op 27 dec 2022 - 23:37 ]


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Wow zoveel e-mails. Mijn mailbox is eigenlijk altijd wel vrij opgeruimd, dus dit taakje kan ik mezelf gelukkig besparen haha. Moet mezelf misschien enkel ook afmelden van wat reclamemails.
    Veel succes ermee!


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik heb vandaag mijn inbox ook maar weer eens opgeruimd. Wat ik vooral handig vond, is dat Google reclame vaak al onderscheidt. Dat ging bij mij zo, hop in 1 keer de vuilnisbak in (':
    Meestal hou ik het wel aardig bij, maar ik ging laatst idd ook bezig met ff afmelden van al die nieuwsbrieven waar ik toch nauwelijks in kijk. Toch lekker


    It's never gonna happen, Guys.

    Geweldige plannen!

    Ik doe weinig meer dit jaar, behalve eten, bier drinken en de dingen die echt urgent zijn zoals zorgverzekering checken. In januari ga ik de balans opmaken met de nieuwe bedragen voor zo'n beetje alles, omdat uitgaven en inkomsten als een malle veranderen.

    Ongeveer elke paar maanden krijg ik trouwens minimaliseerjeuk in mijn huis en dan gaan er dingen weg. Daardoor is mijn thuissituatie nooit te vol geworden met spullen. Hou er niet van als ik het overzicht dreig te verliezen door te veel spullen. Sterker nog, erover schrijven geeft me al minimaliseerjeuk (blush)

    Digitaal minimaliseren doe ik vooral door m'n digitale informatiestroom te beperken. Zo heb ik afgelopen jaar m'n twitter en instagram accounts verwijderd en lees ik meer fysieke boeken. Ik ben ervan overtuigd dat lezen me een beter mens maakt (banana)


    No growth of the heart is ever a waste

    Dit is een geweldig topic. :Y)

    Kan iemand me overigens helpen met iets? Ik vraag me namelijk af of je op email iemand kan blokkeren.

    [ bericht aangepast op 28 dec 2022 - 21:24 ]


    [ heaven knows ]

    ThestraI schreef:
    Dit is een geweldig topic. :Y)

    Kan iemand me overigens helpen met iets? Ik vraag me namelijk af of je op email iemand kan blokkeren.


    Ja, dat kan zeker! Hangt er wel van af welk mailprogramma je gebruikt of ik kan helpen of niet, haha


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Mijn privémail, schoolmail en werkmail hebben allemaal mapjes en in principe is de inbox altijd leeg, tenzij het een mail is die ik op korte termijn nodig heb, dan laat ik hem staan en verwijder hem zodra ik hem niet meer nodig heb.

    In mijn privé heb ik mapjes, zoals belangrijk, NS/OV chipkaart, maar ook mapjes voor school en werk die toevallig naar mijn privémail zijn gestuurd.
    In mijn schoolmail heb ik mapjes, zoals belangrijk, handig, stage, intervisie, maar ook voor een aantal vakken heb ik apartje mapjes.
    In mijn werkmail heb ik mapjes, zoals vergaderingen, lessen/activiteiten, maar ook voor de verschillende jaren waar ik lessen aan geef.

    Ik heb nog wel meer mapjes bij mijn mails, maar ik merk wel dat het gebruik van mappen helpt bij het overzicht bewaren en het rust geeft bij het checken van mijn mail.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Derks schreef:
    (...)
    Ja, dat kan zeker! Hangt er wel van af welk mailprogramma je gebruikt of ik kan helpen of niet, haha

    Outlook/hotmail


    [ heaven knows ]