• EUROVISION SONG CONTEST 2023


    Ta da tadadada daaaaaa da tada dada dadada da dada dada

    Dames, heren, iedereen daartussen en omheen. Het is weer tijd, de hoogste tijd voor ESC. Het Eurovision Song Contest. Elk jaar weer ben ik er obsessed mee. Ik volg zo goed als alle voorrondes van alle landen. Het ESC seizoen begint voor mij dan ook al in december.


    Wat is ESC?
    Oké, voor de mensen die onder een steen heeft geleefd de afgelopen 67 jaar.
    ESC is sinds 24 mei 1956 een jaarlijks terugkerend muziekfestijn waarbij deelnemende landen een door hun gekozen liedje in stuurt die het opneemt tegen de rest. Het begon ooit met 7 landen (Waaronder NL) om de wereld te verbroederen na de 2e WO en is inmiddels uitgegroeid tot een heus wereldwijd fenomeen waar normaal meer dan 40 landen aan mee doen. Komende editie zijn dit er echter maar 37.

    Weet je wat.. Laat ik het makkelijker maken. Er zijn namelijk behoorlijk wat entertainende liedjes die het leuker uit kunnen leggen.

    Het thema van dit jaar is :


    Hoewel Ukraine vorig jaar gewoon heeft, vind deze editie plaats in Liverpool, UK. Vanwege obvious reasons.
    Semi 1: 9 mei

    Serbia
    Latvia
    Ireland
    Norway
    Portugal
    Croatia
    Malta
    Sweden
    Moldova
    Switzerland
    Israel
    Netherlands
    Finland
    Azerbaijan
    Czech Republic

    Semi 2: 11 mei

    Armenia
    Cyprus
    Romania
    Denmark
    Belgium
    Iceland
    Greece
    Estonia
    Albania
    Australia
    Austria
    Lithuania
    San Marino
    Slovenia
    Georgia
    Poland

    finals: 13 mei

    France
    Germany
    Italy
    Spain
    Ukraine
    United Kingdom
    Landen 28/37
    Albania
    Armenia
    Australia
    Austria
    Azerbaijan
    Belgium
    Croatia
    Cyprus Is nog geen officiële van.
    Czech Republic
    Denmark
    Estonia
    Finland
    France
    Georgia
    Germany
    Greece
    Iceland Is nog geen officiële van.
    Ireland Is nog geen officiële van.
    Israel
    Italy[/url
    Latvia
    Lithuania
    Malta
    Moldova Is nog geen officiële van.
    Netherlands
    Norway
    Poland NO, just NO I hope the boycot wins.
    Portugal
    Romania
    San Marino
    Serbia
    Slovenia
    Spain
    Sweden
    Switzerland
    Ukraine
    United Kingdom
    Artiesten
    Albina & Familja Kelmendi
    Brunette
    Voyager
    Teya & Salena

    Gustaph
    Let 3
    Andrew Lembrou
    Vesna
    Reiley
    Alika
    Käärijä
    La Zarra
    Iru Khechanovi
    Lord of the Lost
    Victor Vernicos
    Diljá
    Wild Young
    Noa Kirel
    Marco Mengoni
    Sudden Lights
    Monika Linkytė
    The Busker
    Pasha Parfeny
    Mia Nicolai & Dion Cooper
    Alessandra
    Blanka BOO

    Theodor Andrei
    Piqued Jacks
    Luke Black
    Joker Out
    Blanca Paloma

    Remo Forrer
    TVORCHI
    Song titels
    Duje

    Promise
    Who the Hell is Edgar?

    Because of You
    Mama ŠČ
    Break A Broken Heart
    My Sister's Crown
    Breaking My Heart
    Bridges
    Cha Cha Cha
    Évidemment

    Blood and Glitter
    What They Say
    Power
    We Are One
    Unicorn
    Due Vite
    Aijä
    Stay
    Dance (Our Own Party)
    Soarele si Luna
    Burning Daylight
    Queen of Kings
    Solo I don't support rigged entries

    D.G.T.
    Like An Animal
    Samo mi se Spava
    Carpe Diem
    Eaea

    Watergun
    Hearts of Steel
    Kalender

    1 dec
    Songs Ukraine released
    2 dec
    Songs Estonia released
    17 dec
    Ukraine National Selection
    18 dec
    Songs Spain released
    Songs Belgium Released (Snippets)
    19 dec
    Songs Romania released
    Albania Night 1
    20 dec
    Albania Night 2
    21 dec
    Albania Night 3
    22 dec
    Albania National Selection
    Songs Lithuania Released
    4 jan
    Songs Latvia Announced
    9 jan
    Songs Norway released
    Song Ireland released
    Serbia Artists Announced
    11 jan
    Finland Artists announced
    12 jan
    Songs Croatia released
    14 jan
    Belgium National Selection
    16 jan
    Norway MGP Heat 2 Songs released
    19 jan
    Songs Portugal released
    Songs Denmark released
    21 jan
    Norway MGP Heat 2
    23 jan
    Norway MGP Heat 3 Songs released
    28 jan
    Songs Iceland released
    30 jan
    Songs Czech Republic Released

    2 feb
    Georgia Artist Selection
    3 feb
    Ireland National Selection
    4 feb
    Sweden heat 1
    Spain National Selection
    Norway National Selection
    Slovenia Song Announcement
    7 feb
    Italy Sanremo Night 1
    Czech Republic National Selection
    8 feb
    Italy Sanremo Night 2
    9 feb
    Italy Sanremo Night 3
    10 feb
    Italy Sanremo Night 4
    11 feb
    Sweden heat 2
    Denmark National Selection
    Latvia National Selection
    Malta National Selection
    Estonia National Selection
    Italy National Selection
    Romania National Selection
    Croatia National Selection
    18 feb
    Sweden heat 3
    Lithuania National Selection
    19 feb
    France Song Announcement
    21 feb
    Australia Artist+Song Announcement
    25 feb
    Sweden heat 4
    Finland National Selection
    San Marino National Selection
    26 feb
    Poland National Selection
    --- feb
    Tickets for sale, probably at the end of feb

    1 maart
    Serbia Semi Final 1
    Netherlands Song Announcement
    2 maart
    Serbia Semi Final 2
    Cyprus Song Announcement
    3 maart
    Germany National Selection
    4 maart
    Iceland National Selection
    Moldova National Selection
    Serbia National Selection
    7 maart
    Switzerland Song Announcement

    8 maart
    Austria Song Announcement
    Israel Song Announcement
    11 maart
    Sweden National Selection
    Portugal National Selection
    -- maart
    Armenia Song Announcement
    Georgia Song Announcement
    Azerbaijan Artist + Song Announcement
    Greece Song Announcement
    United Kingdom Artist +Song Announcement

    [ bericht aangepast op 7 maart 2023 - 16:55 ]


    Credendo Vides

    Als ik het me goed herinner was Duitsland vorig jaar ook laatste? Ik zou me als land toch vragen beginnen stellen of ik er zoveel geld wil insteken om laatste te worden.
    Ik vind het eigenlijk niet jammer dat Loreen gewonnen heeft. Uiteindelijk is ze niet de eerste die tweemaal wint en als je nummer al zoveel wordt gedraaid voor de wedstrijd, dan vinden mensen het gewoon een leuk nummer. Het was alleen jammer voor de spanning haha, die was er wel grotendeels vanaf.
    Wel fijn dat de Belgische inzending zo hoog eindigde, we deden tot nu toe maar eenmaal beter met een Vlaamse inzending (het is afwisselend de beurt aan Vlaanderen en Wallonië om iemand te kiezen). En de laatste jaren was ons resultaat gewoon slecht. :’)


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    DreamerN schreef:
    Had echt gehoopt voor Finland als grote winnaar, maar nu maar troost halen uit het gegeven dat ze de tele-vote hebben gewonnen.
    WHAT THE HELL HAPPENED WITH OOSTENRIJK?????? Snapte de hoeveelheid punten voor Italië ook niet echt. En arme Duitsland. Zij hadden dit ook totaal niet verdiend.

    Het was weer heel voorspelbaar. Het was zo goed als drie weken geleden al bekend dat Zweden zou winnen. Zelfs eerder eigenlijk al, zodra het bekend was gemaakt dat ze überhaupt mee zou doen aan de Zweedse voorrondes hing de bui al boven dit Eurovision seizoen. xD

    Snap ook niet dat Polen op de 19e plaats is geëindigd.. Wel congrats naar de zuiderburen. Gustaph is nog relatief hoog gekomen.



    Ja, maar echt! Arme Oostenrijk... Echt zo sneu dat ze zo weinig punten hebben gekregen, vooral van de televoting. Maar 16 punten, dat is echt bizar weinig... Terwijl het nummer gewoon echt goed in elkaar stak.

    Ik vind het ook niet leuk dat Zweden gewonnen heeft. Had het Finland ook meer gegund. I mean, ik vond Tattoo een vrij "casual" nummer, ik vind het songfestival meer een plaats voor catchy, uitbundige nummers. Tattoo bleef gewoon echt niet hangen bij mij (en hoe slecht ik Kroatië ook vond, dat is ook meer blijven hangen dan Zweden...). I mean, Loreen kan zingen, dus ik snap al die jurypunten wel, maar het is totaal niet vergelijkbaar met alle acts die bij het gros van Europa nog onbekend zijn/waren. Vind het niet zo fair, eigenlijk.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ledecky schreef:
    Als ik het me goed herinner was Duitsland vorig jaar ook laatste? Ik zou me als land toch vragen beginnen stellen of ik er zoveel geld wil insteken om laatste te worden.
    Ik vind het eigenlijk niet jammer dat Loreen gewonnen heeft. Uiteindelijk is ze niet de eerste die tweemaal wint en als je nummer al zoveel wordt gedraaid voor de wedstrijd, dan vinden mensen het gewoon een leuk nummer. Het was alleen jammer voor de spanning haha, die was er wel grotendeels vanaf.
    Wel fijn dat de Belgische inzending zo hoog eindigde, we deden tot nu toe maar eenmaal beter met een Vlaamse inzending (het is afwisselend de beurt aan Vlaanderen en Wallonië om iemand te kiezen). En de laatste jaren was ons resultaat gewoon slecht. :’)


    Duitsland doet het al meerdere jaren heel slecht, hahahaha.

    En to be honest, dat snap ik niet. In 2021 deed Jendrik mee voor Duitsland met "I don't feel hate" en ik vond dat zo'n onwijs leuk nummer, heeft toen ook mijn stemmen gekregen. Kregen ze slechts 3 punten van de vakjury en helemaal niets van televoting. Werden ze 25e van de 26 (alleen Engeland was nog slechter, want die hadden toen 0 punten).
    Conclusie: ik ben niet representatief voor de gemiddelde Europeaan 😂😂😂

    Vind het wel tof dat Luxemburg vanaf komend jaar weer mee gaat doen! Die doen geloof ik sinds 1998 niet meer mee, en komend jaar weer wel.

    En van Loreen, ja, ze is niet de eerste die tweemaal wint en ze zingt ook wel goed, maar ze had gewoon een gigantisch voordeel t.o.v. de andere kandidaten die meededen. Ook omdat ze al met dat nummer op tour was geweest enzovoorts. Iedereen kende het al. En iedereen kent Loreen. Het is op een eerlijke wijze gegaan maar toch vind ik het persoonlijk niet rechtvaardig (en de uitslag niet spannend).


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik ben nu gewoon heel erg aan het hopen op een derde hosting van Petra Meda, because she slayed de eerste twee keer.


    Queer zijn is gewoon alles

    Late to the party maar ik ben ook niet de grootste fan van Loreen als winnaar en ik had het Finland zo hard gegund. Blijkbaar had Finland ook het 3e hoogste aantal punten van het publiek ever - en ze wonnen nog steeds niet.
    Dunno, ik vind het ook gwn niet leuk als winnaars nog een keer meedoen en nog ergers als ze dan weer winnen. Like, je hebt je glorie al gehad, gun het iemand anders.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Al de filmpjes van bts waarin Käärijä zoveel support krijgt van zijn wereldwijde fans, medekandidaten en zijn bromance met Bojan van Slovenië maakt het ook weer wat beter. Velen daar zien hem ook als 'the true winner'.


    Credendo Vides

    Volgens deze site zijn er 4 televoting punten (van de 16 in totaal voor Oostenrijk) vanuit Nederland naar Oostenrijk gegaan. Dat ten opzichte van 1 punt vanuit de jury. Well, hebben mijn 20 stemmen voor Teya en Salena toch nog zin gehad xD

    Is wel interessant om te zien. De meeste televoting punten voor Oostenrijk komen vanuit Australië, daar gaf het publiek 7 punten aan Oostenrijk. Verder nog 3 televotingpunten vanuit Servië en 2 vanuit Finland en dat waren de schamele 16 televotingpunten voor Oostenrijk... Vind het nog steeds niet terecht dat het zó weinig was, haha.

    (typing)

    Onze uitgedeelde televotingresultaten waren als volgt:
    12 - Finland
    10 - België
    8 - Zweden
    7 - Noorwegen
    6 - Israël
    5 - Estland
    4 - Oostenrijk
    3 - Italië
    2 - Polen
    1 - Australië

    Even gekeken hoe dat vanuit België uitgedeeld was:
    12 - Finland
    10 - Zweden
    8 - Noorwegen
    7 - Italië
    6 - Armenië
    5 - Israël
    4 - Polen
    3 - Albanië
    2 - Frankrijk
    1 - Oekraïne


    Best interessant eigenlijk!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Toreador schreef:
    ja, +1. tattoo voelt als een slap aftreksel van euphoria en ze heeft volgens mij heel veel stemmen omdat ze loreen is.
    zag ook al ergens een theorie ontstaan over dat het volgend jaar de 50e anniversary van waterloo is, en dat ze daarom willen dat het naar zweden gaat


    Ik vind Tattoo helemaal geen leuk nummer en ook hoe vaker in hem hoe slechter ik hem vind worden. En zoals het publiek ook heel duidelijk liet horen, was Finland gewoon echt favoriet van deze editie. Misschien toch tijd om ook hier de landen jury weg te halen en alleen met public votes te gaan werken. Als ik het goed had gehoord, heeft Zweden van geen enkel land 12 punten gekregen via the public votes.

    [ bericht aangepast op 15 mei 2023 - 15:51 ]


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    SCORPlO schreef:
    (...)

    Ik vind Tattoo helemaal geen leuk nummer en ook hoe vaker in hem hoe slechter ik hem vind worden. En zoals het publiek ook heel duidelijk liet horen, was Finland gewoon echt favoriet van deze editie. Misschien toch tijd om ook hier de landen jury weg te halen en alleen met public votes te gaan werken. Als ik het goed had gehoord, heeft Zweden van geen enkel land 12 punten gekregen via the public votes.


    Ben het helemaal met je eens. En wat je zegt over dat Zweden vanuit de public votes van geen enkel land 12 punten heeft gekregen, is ook correct. Van Finland kregen ze zelfs helemaal geen public votes xD van de andere landen kregen ze wel public votes. Van 8 landen hebben ze 10 punten qua public votes gekregen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    SCORPlO schreef:
    (...)

    Ik vind Tattoo helemaal geen leuk nummer en ook hoe vaker in hem hoe slechter ik hem vind worden. En zoals het publiek ook heel duidelijk liet horen, was Finland gewoon echt favoriet van deze editie. Misschien toch tijd om ook hier de landen jury weg te halen en alleen met public votes te gaan werken. Als ik het goed had gehoord, heeft Zweden van geen enkel land 12 punten gekregen via the public votes.

    Ik vond het ook maar een meh nummer. Ook bijzonder dat ze de jury in de semifinales hebben afgeschaft vanwege corruptie maar dan niet in de finale lol.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ahh well, vorig jaar was het niet goed omdat Oekraïne won omwille van medelijden (bij zowel televotes als jury) en dit jaar is het niet goed omdat de televotes de voorkeur aan Finland gaven. Het is elk jaar wel iets.:'D

    Ik snap waarom Loreen de jury overweldigend gewonnen heeft. Op zangtechnisch vlak was dat een heel uitdagende performance en het werkt goed voor de mainstream (en dat is voor de jury vaak het belangrijkste criterium overall).


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Ahh well, vorig jaar was het niet goed omdat Oekraïne won omwille van medelijden (bij zowel televotes als jury) en dit jaar is het niet goed omdat de televotes de voorkeur aan Finland gaven. Het is elk jaar wel iets.:'D

    Ik snap waarom Loreen de jury overweldigend gewonnen heeft. Op zangtechnisch vlak was dat een heel uitdagende performance en het werkt goed voor de mainstream (en dat is voor de jury vaak het belangrijkste criterium overall).

    Wat zouden we toch doen als we niet konden klagen over de uitslag hè? :')
    Unpopular opinion, maar ik vond Oekraïne best een leuk nummer hebben vorig jaar. Like, zou het gewonnen hebben zonder de oorlog? Nee, maar i did not mind XD


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    SCORPlO schreef:
    (...)

    Ik vind Tattoo helemaal geen leuk nummer en ook hoe vaker in hem hoe slechter ik hem vind worden. En zoals het publiek ook heel duidelijk liet horen, was Finland gewoon echt favoriet van deze editie. Misschien toch tijd om ook hier de landen jury weg te halen en alleen met public votes te gaan werken. Als ik het goed had gehoord, heeft Zweden van geen enkel land 12 punten gekregen via the public votes.


    Ik vond het ook een meh nummer. Ik snapte echt de hype eromheen niet. Zelfs met dat ze Loreen is - like, kom op, het nummer was een high van Euphoria en ze zag er naar mijn idee uit alsof ze zich na haar vorige winst niet meer bezig had gehouden met hygiëne door de keuze van het pak, het haar en die nagels. Misschien een beetje bot en direct, maar zo kwam het op mij over. Er zat totaal geen appeal aan die performance voor mij, en het was zeker geen eurovision kwaliteit vond ik.

    Ik ben het ook wel eens met alleen televoting, want waarom moet een "vakjury" van landen ook nog punten geven? Er wordt amper gelet op muzikaliteit, maar veel vaker gewoon meeste punten aan buurlanden nog steeds - of je hebt mensen zoals Jan Smit in de jury die iets wat supervals is als loepzuiver beschouwen. Sorry, maar laat dan de mensenmassa die kijkt gewoon voor de volle 100% hun line-up voor de finale EN de winnaar kiezen. Ja, mijn favoriet zal waarschijnlijk niet winnen, maar goed, dat doet het nu ook vaak niet.

    En ja, mensen zeuren gewoon graag, het zal nooit goed zijn. Niet iedereen heeft dezelfde smaak.

    [ bericht aangepast op 16 mei 2023 - 14:25 ]


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Sorry, ik ben een Oostenrijk-fan :Y)

    In de global charts van Spotify staat Finland nu op 1 in de Viral Top 50, Who The Hell Is Edgar van Teya en Salena (Oostenrijk dus) staat op plek 5 in de Viral Top 50 en Loreens Tattoo staat op plek 7 hahaha.

    OOSTENRIJK HAD ZOVEEL MEER VERDIEND QUA AANTAL PUNTEN. They. are. robbed.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Sorry, ik ben een Oostenrijk-fan :Y)

    In de global charts van Spotify staat Finland nu op 1 in de Viral Top 50, Who The Hell Is Edgar van Teya en Salena (Oostenrijk dus) staat op plek 5 in de Viral Top 50 en Loreens Tattoo staat op plek 7 hahaha.

    OOSTENRIJK HAD ZOVEEL MEER VERDIEND QUA AANTAL PUNTEN. They. are. robbed.

    Ik ben Oostenrijk al 2 dagen de hele tijd op replay aan het luisteren.
    Ik vind het wel echt heel leuk dat de winnaar zo 'laag' staat lol :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.