• Hi y'all,

    Even geen idee onder welk subforum dit topic moest, dus omdat je HPV kunt krijgen van seks/intimiteit maar voor liefde, vriendschap & familie gekozen.

    Anyways.

    Ik heb vandaag een brief gekregen van het RIVM.
    "Graag nodig ik je uit voor vaccinatie tegen HPV, het humaan papillomavirus. Toen je jonger was, heb je ook een uitnodiging voor deze vaccinatie ontvangen. Volgens onze gegevens heb je de vaccinatie toen niet gehaald. In 2023 krijgen jongvolwassenen tot en met 26 jaar de mogelijkheid zich gratis tegen HPV te beschermen. Beslis zelf of je deze vaccinatie wilt halen."

    Toen ik 13 was heb ik de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker niet gehad omdat de vrouw die me verwekt heeft daar fel op tegen was.

    Nu krijg ik alsnog een uitnodiging voor de HPV-vaccinatie en ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik heb al de informatiewebsite (www.hpvkeuzehulp.nl) bekeken maar ik weet
    het niet, ik wil het er eigenlijk liever met leeftijdsgenoten over hebben (jullie dus). Vandaar dit topic.

    Ik ben zelf vooral heel bang voor dat ik een paar dagen doodziek van de vaccinaties wordt (dat was ik ook van bijv. de reizigersvaccinaties die ik nodig had voor Zuid-Afrika met de middelbare school). Naast dat ik ook enorm bang ben voor naalden/prikken/injecties en in zo'n situatie ook direct in paniek schiet.

    Heb jij een HPV-/antibaarmoederhalskankervaccinatie gehad of ga je hem halen? Wat waren/zijn je beweegredenen ervoor? En vooral, als je 'm gehad hebt: werd je ziek van de vaccinatie zelf (bijwerkingen) of viel dat wel mee?

    Alvast dank want ik zou niet weten met wie ik hier verder over zou moeten praten 🙏

    Zou jij de HPV-vaccinatie nemen als dat mogelijk zou zijn?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik heb zelf een paar weken diezelfde brief gehad en ik ben m direct de volgende dag gaan halen, haha. Ik heb m wel al als tiener gehad, maar de huidige vaccinatie beschermt beter, dus vond het toch wel de moeite waard en dit werd ook aangeraden. Ik heb er genoeg vertrouwen in dat zulke vaccinaties goed zijn getest en dus bijna geen bijwerkingen zullen hebben.
          Verder heb ik echt geen last gehad van bijwerkingen, de covid vaccinaties vond ik vervelender. Verder ben ik er vrij zeker van dat ze je zullen helpen rustig te worden als je aangeeft naaldenvrees te hebben. Toen ik een keer in paniek schoot van bloedprikken, hielp het mij heel erg om te gaan liggen.

    [ bericht aangepast op 2 feb 2023 - 20:25 ]


    Stenenlikker

    Wat goed dat je dit zo open zet :)

    Ik heb hem gehaald, nergens last van gehad en geen pijn.

    Ik denk zeker dat het verstandig is hem te halen want je wordt zieker als je hem niet hebt dan dat je van de spuit wordt.

    Ik denk dat je angst goed aangeven helpt. ( niet vergelijkbaar maar) ik heb een tandarts angst door trauma. Na jaren bluffen heb ij het gewoon verteld met tranen en al. Sindsdien vertellen ze mij wat ze gaan doen en dat helpt enorm.

    De mensen die spuiten zullen dus best met je mee willen denken en bijvoorbeeld af tellen als dat je helpt. Ziek worden kan altijd maar dat zou voor mij persoonlijk geen reden zijn om het niet te doen.

    Uit je verhaal klinkt dat je het wilt maar eigenlijk alleen bang bent voor de prik en ziek worden. Zijn er nog anderen redenen voor jou om het niet of juist wel te doen denk dan vooral daaraan


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik schijn hem ook gehad te hebben toen ik 12 was, maar ik kan mij echt niets meer herinneren 😅
    Maar volgens mij was ik er niet ziek van of dergelijke, anders zou ik dat nog wel weten.

    Ik heb ook al jaaaaaaren geen naald in mijn arm gehad (buiten bloedprikken om) dus kan het sowieso niet vergelijken mocht ik het herinneren hahah.
    Heb zelf ook grootse angst voor naalden, maar tegenwoordig gaat bloedprikken bijzonder goed 😁

    [ bericht aangepast op 3 feb 2023 - 9:37 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik heb hem op jongere leeftijd niet gehad, want toen ging er veel anti-prik propaganda rond en was er weinig informatie bekend. Ik zat al te denken om hem toch te gaan halen nu er meer bekend is en er even wat meer in te duiken. Ik wist niet dat onder de 26 hij dit jaar gratis zou worden, maar dat past dan mooi.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    ik heb die van mij gehad toen ik op de middelbare school zat, daarna verder nergens last van gehad. tenminste, niet dat ik me kan herinneren (':
    als ik die nog niet gehad zou hebben, denk ik wel dat ik hem meteen zou gaan halen. verder zijn er genoeg mensen met angst voor naalden, dus zoals de rest al zegt kan je dat vast aangeven en dan zijn er normaal gesproken speciale dingen die ze kunnen doen om je op je gemak te stellen <3


    because i knew you, i have been changed for good

    Als iemand met een enorme prikfobie: ken je Emla pleisters? Zijn pleisters die je van tevoren op je arm plakt en die de huid dan verdoven, waardoor je de prik niet voelt. Helpt bij mij enorm, heb daardoor ook alle vaccinaties m.b.t. corona durven te halen. En ik zou het sowieso even aangeven, je kan vaak liggen tijdens de prik en even wachten na afloop. Komt goed!!


    Omnia mutantur, nihil interit

    Ja, schijnbaar heb ik 'm rond de middelbare school-tijd gekregen. Ik herinner me er echt niets van eigenlijk, en ik kan je eigenlijk niet verder helpen w.b.t. het naaldenprobleem. Daar heb ik eigenlijk geen last van. Wat ik wel zou doen als ik jou was, is het zeker gaan halen! Op je 13e had je wellicht geen eigen stem erin, maar je bent nu een stuk ouder en je hebt je eigen stem. Dus zo ook je eigen keuze.

    [ bericht aangepast op 2 feb 2023 - 23:26 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik heb hem destijds niet gehad, vooral omdat ik zelf heel erg bang ben voor naalden, mijn moeder twijfelde en toen mij vroeg wat ik wilde. Nou ja moeders vraag en mijn angst samen....tja. Nooit gehad dus. Denk wel dat ik hem alsnog ga halen, ook al schijt ik drie kleuren stront bij t idee (cat)


    You were born original, don't die as a copy.

    Mijn ouders hebben me toendertijd de vaccinatie laten doen. Volgens mij waren het 3? vaccinaties. (is al een hele tijd terug) Weet niet of het tegenwoordig 1 vaccinatie is, maar bereid je dus anders maar voor dat je er met 1 keer nog niet vanaf bent. Het was toen wel een hele ervaring, gymzalen e.d. waren allemaal omgetoverd tot vaccinatie fabriekjes.

    Ervaring: Had paar dagen een stijve arm dacht ik. Heel vergelijkbaar met hoe je arm voelt na het corona vaccin. Voor de rest niet ziek geweest. Maar of je er ziek van wordt is natuurlijk ook afhankelijk van jouw gestel.


    *insert philosophical cringe expression here*

    Ik heb hem ooit gekregen. Ze werden bij ons gewoon op de middelbare school gezet, dus dat was wel handig.

    Ik herinner me niets van bijwerkingen of dergelijke, dus die zijn er hoogstwaarschijnlijk niet geweest.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    GrimmIchi schreef:
    Ik heb hem ooit gekregen. Ze werden bij ons gewoon op de middelbare school gezet, dus dat was wel handig.

    Ik herinner me niets van bijwerkingen of dergelijke, dus die zijn er hoogstwaarschijnlijk niet geweest.


    Same, ik heb hem gehad rond 12 à 13 jaar en herinner me alleen een licht pijnlijke arm de dag erna.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Nooit gehad als tiener. Dat komt omdat mijn familie er fel tegen zijn en er erg sceptisch zijn. Mijn oma was destijds verpleegkundige en zei zelf dat er vroeger niet veel vrouwen baarmoederhalskanker hadden en zulke vaccinaties niet bestond. Zij en de rest van de familie vinden het nu vreemd dat het toeneemt. Verder zijn er meerdere redenen waarom ze er tegen zijn. Ik ga het niet nemen.

    Ik heb hem ook niet gehad, omdat mijn ouders toendertijd vonden dat er niet genoeg bekend was over de vaccinatie en de eventuele bijwerkingen. Nu ben ik 27, dus ik kom ook net niet meer in aanmerking voor de gratis prik.


    Tell me about it, stud.

    Voor degenen die onder de regeling vallen: hebben jullie allemaal al een uitnodiging ontvangen?
    Ik weet vrij zeker dat ik hieronder zou moeten vallen, maar heb nog niks binnen terwijl ik lees dat de uitnodigingen in januari verstuur zouden moeten zijn.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Ik heb 'm gekregen als tiener, zoals ik alle aangeraden vaccinaties heb gehad. En de reden is simpel: liever een prik dan ooit ernstig ziek worden omdat ik de prik niet gehad heb. En qua bijwerkingen heb ik alleszins niets ernstigs gehad, anders zou ik het me nog wel herinneren. (:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.