• Alright, dit subforum leek mij het meest logisch.

    Ik ben momenteel bezig met mijn LIO-stage en dit doe ik op het MBO bij de opleiding Onderwijsassistent. Ik neem deze laatste periode alle SLB lessen over en ik wil her en der ook activiteiten met ze gaan doen.

    Het zal vooral gaan om activiteiten die zij ook op hun stages uit zouden kunnen voeren, dus voornamelijk basisschool gericht. Het hoeft niet per se aan een vak gebonden te zijn en het kan dus echt van alles zijn.

    Nu is het alleen een dingetje dat ik eigenlijk geen leuke activiteiten weet of echt kan vinden - of ik zoek gewoon verkeerd. Ik ben dan ook niet op zoek naar activiteiten zoals 'wie ben ik' of 'galgje' o.i.d.

    Zijn er hier mensen die mij zouden kunnen helpen? Bij voorkeur iets zonder materiaal of dat ik het zelf kan printen/knippen/schrijven, en max. zo'n kwartiertje.

    I'm desperate.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Oooooooooooh, tof!

    Ik heb een tijdje terug voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt activiteiten bij elkaar gezocht die teambuilding met elkaar bevorderen. Even kijken of ik daar nog aan kan geraken, ik geloof dat ik het bestand niet op m'n eigen laptop heb staan want ik werkte vanaf een USB-stick. Waren activiteiten die ook prima (aangepast) voor basisschoolkinderen kunnen. Vergden eigenlijk allemaal geen andere materialen dan stoelen om op te zitten, of papier o.i.d.

    Ik kom er op terug, ik ga even zoeken!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ah shit, het staat inderdaad niet op m'n laptop, maar op een verwijderbaar volume.

    Okay, ik ga even m'n browsergeschiedenis terugzoeken (want beter goed gejat dan slecht verzonnen, right?)

    Op deze site staan wel wat leuke dingen. Ik had daar onder andere deze activiteiten van af geplukt (en wat aanpassingen gedaan zodat het geschikt was voor de doelgroep):


    1. Twee waarheden, één leugen
    Grootte van het team: 3+ personen

    Tijd: 2 tot 3 minuten per persoon

    Hoe spelen: Vraag iedereen in de groep om twee feiten over zichzelf te verzinnen en één leugen. Hoe vreemder de feiten (b.v.: ik ben gaan parachutespringen in Costa Rica) en hoe geloofwaardiger de leugens (b.v.: ik heb twee honden), hoe leuker het spel zal zijn! U kunt deze stellingen samenvatten in een presentatie met één dia per persoon, of u kunt het spel spontaan spelen. Vraag elk teamlid zijn drie uitspraken te presenteren en laat de groep stemmen over welke volgens hen de leugen is.


    en


    8. Snelle ruil
    Teamgrootte: 10 tot 20 personen

    Tijd: 10 tot 15 minuten

    Hoe spelen: Verdeel uw team in twee groepen en stel ze tegenover elkaar op. Team A krijgt een snelle observatieperiode (15 tot 30 seconden) waarin ze zoveel mogelijk dingen moeten onthouden over de mensen die voor hen staan. Daarna draait team A zich om, terwijl team B zoveel mogelijk dingen aan hun uiterlijk veranderen.

    Alles, van het veranderen van de volgorde van de opstelling tot het ruilen van schoenen met iemand of het veranderen van uw kapsel, is toegestaan. Na ongeveer 45 seconden draait team A zich weer om en krijgt 5-10 minuten om alles uit te zoeken wat er veranderd is. U kunt de tijd aanpassen aan de grootte van uw groep.


    Al geloof ik dat dit misschien net geen activiteiten zijn waar je naar op zoek was...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Verschillende samenwerkingsvormen zelf ervaren is altijd goed. Zoals een binnen-buitenkring ed. Dan kunnen ze zelf ervaren hoe het is wanneer opdrachten op die manier gegeven worden en deze vervolgens zelf inzetten.

    Ook iets als het land van oct? Is inmiddels wel een hele bekende, maar wel altijd een mooie bewustwording hoe het is om niet zomaar het normale telsysteem te ervaren. Geeft toch wat meer begrip voor kinderen met leerproblemen.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Scouting Nederland heeft een fantastische databank voor activiteiten! Hier staan ontzettend veel spellen waar je vermoedelijk nog nooit van hebt gehoord omdat ze door scoutinggroepen zijn bedacht, dus geen galgje en wie ben ik. :Y)

    In dit geval zou je dan denk ik op zoek zijn naar iets voor de leeftijdsgroep Welpen (7 t/m 10), maar je kan ook kiezen voor Bevers (5 t/m 6) of Scouts (11 t/m 15). Je hoeft niet voor iedere categorie zoekfuncties iets aan te klikken, dus pik er alleen uit wat je nodig hebt. Voor sommige activiteiten zul je typische scoutingspullen nodig hebben, maar de meesten kan je wel uitvoeren met dingen van de school zelf.

    Ik hoop dat het wat voor je is (krul)

    Edit: het toffe is dat de meeste spellen zo gemaakt zijn dat de kinderen er wat van leren, ook scouting heeft namelijk leerdoelen voor de kids!

    [ bericht aangepast op 16 mei 2023 - 9:41 ]