• De afgelopen paar jaar is er veel veroordelingen naar het (V)MBO. Veroordeleingen dat Vmbo'ers en mbo'ers zogenaamt minder zouden zijn, voor zogenaamde domme mensen zijn en geen toekomst of baan kan krijgen op zulke praktische niveau. Allemaal veroordelingen dat onzin is. Daarom hier een campange voor meer waardering voor de mensen die zulke praktische niveau doen. Voor de Belgen die zich afvragen wat het (V)MBO inhoudt. Het is hetzelfte als BSO in jullie land.

    EénVandaag: Hoe het MBO vaak niet serieus wordt genomen


    NOS Jeugdjournaal: Spannende wedstrijd voor mbo'ers en vmbo'ers



    HLF8: Er is te weinig waardering voor mbo-opleidingen


    RTLNieuws: Keihard nodig én dik salaris: hoezo ‘maar’ mbo?


    Niet generaliserend bedoeld, maar vaak zijn het van die achterlijke hoogopgeleidde mensen of gymnasium narcisten die denken dat mbo en vmbo voor zogenaamde domme mensen zijn, terwijl dat niet zo is.
    Sommige MBO opleidingen zijn best wel pittig en er zijn paar mbo niveau 4 opleidingen waarvan de niveau een hele dunne lijn is metdie van het HBO.


    Vandaar hier ee waardering topic over het (V)MBO. Eens in de zoveel tijd ga ik paar van de (V)MBO veroorelingen ontkrachten.

    [ bericht aangepast op 21 feb 2024 - 11:17 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 21 feb 2024 - 13:02 ]

    Wat vind jij van het (V)MBO


    Let's drink Jasmin tea!

    Ik weet niet of je je hier misschien beter door voelt, maar ik heb het gevoel dat er juist alleen maar meer waardering komt voor vakgeschoolde mensen. Daarbij verdienen zij momenteel gemiddeld genomen hartstikke veel geld omwille van de groeiende vraag. Gaat dus zeker de goede kant op.


    it's not you, it's me. i have standards.

    >> Mod: Ik heb even een beetje met je codes lopen sleutelen om het topic te fixen, er ging iets fout met de pagina. Niet jouw schuld: Youtube-codes doen wel vaker moeilijk. Vandaar de wijzigingen in je beginpost!


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Ik heb zowel MBO als HBO gedaan en ik kan beamen dat het echt achterhaald is dat het (V)MBO voor domme/lagere mensen is. Probeer maar eens een Mbo-opleiding autotechniek te voltooien o.i.d. En ik kan mezelf herinneren dat ik op mijn MBO hetzelfde niveau moest halen qua Engels en Nederlands als op het HBO. En dat ik sommige vakken op het MBO zelfs nog iets lastiger vond.
    Het is misschien eerder dat het kwaliteit van onderwijs iets minder kan zijn vanwege bezuinigingen en tekorten. Maar dat is niet alleen het probleem op het (V)MBO.
    Mijn ervaring is ook dat er veel neergekeken wordt op het (V)MBO. Mijn advies is om jezelf daar zo min mogelijk van aan te trekken. Wij weten dat het onzin is en dat er eerder iets mis is met mensen die daar vervelend over doen.
    Iedereen is verschillend en gelukkig doet niet iedereen hetzelfde. Dat zou een nog groter probleem zijn.


    Every scrap of you would be taken from me, watched as you signed your name Marjorie

    Ik baal ervan dat ik pas in het tweede jaar van m'n HBO-opleiding erachter kwam dat ik van 3 VWO naar MBO had kunnen gaan en dan niet de stress van eindexamens had hoeven hebben. Ik heb me in de bovenbouw van het VWO zo gefrustreerd gevoeld omdat we alleen maar aan het leren waren om het eindexamen zo goed mogelijk te kunnen maken, voor m'n gevoel leerde ik niets nieuws. Uiteindelijk kwam ik op het HBO en dat heb ik door omstandigheden niet af kunnen maken.

    Als ik geweten had dat ik van 3 VWO (kan ook van 3 havo!) naar MBO had kunnen gaan, had ik dat zeker gedaan. Dan had mijn leven er nu misschien heel anders uit gezien! Ik word niet gelukkig van in een collegezaal zitten en luisteren naar iemands praatjes. Misschien dat meer mensen dat hebben. Er mag wat mij betreft ook meer aandacht komen voor die mogelijkheid. Je hoeft niet per se VMBO te doen om daarna MBO te kunnen doen - je kan ook van HAVO of VWO naar MBO. En er is niets mis met VMBO!

    Ik ben het ermee eens, we hebben meer praktisch geschoolde mensen nodig (ongeacht opleidingsniveau). Mensen in de bouw, mensen in de ICT/IT, mensen in de zorg, loodgieters, slotenmakers, glaszetters, kinderopvangmedewerkers, sportinstructeurs, badmeesters/juffen, boswachters enzovoorts.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik val hier met een deur in huis. Er blijk dat (v)mbo'ers zich nog steeds onderwaardeerd voelen, ondanks dat er sinds paar jaar een campagne wordt gehouden voor zulke problemen. NOS stories heeft sinds gister avond een video op YouTube gepost en een live video dat laat in de middag te zien was.