• Kan iemand me dat uitleggen want ik snap geen ene reet van wat jullie bedoelen als jullie zeggen Havo/VWO en nog van die dingen. Kan iemand die uit Nederland komt of een Belg die wel weet hoe het in mekaar zit me dit uitleggen dan hoef ik niet meer een topic te lezen als het over die dingen gaan zonder dat ik me dom voel.

    Alvast bedankt. n.n


    Edit;
    Voor het geval dat de Nederlanders onder ons niets snappen van de Belgische niveaus wil ik dat wel even uitleggen. ASO betekent Algemeen Secundair Onderwijs. Daarin heb je twee onderdelen: Latijn en Moderne. Moderne is gewoon de normale vakken maar de hoofdvakken wat langer in vervanging van Latijn. In Latijn heb je i.p.v. wat langer hoofdvakken 5 uur Latijn. In het tweede kun je dan kiezen om er ook nog Grieks bij te doen. ASO is het hoogste. TSO is het tweede hoogste. TSO betekent Technisch Secundair Onderwijs. In TSO heb je heel veel richtingen. Bijvoorbeeld houtbewerking, electromechanica, industriële wetenschappen, mode en creatie, handel, kantoor,... Dan heb je BSO dat betekent Beroeps Secundair Onderwijs. BSO is voor mensen die echt een 'beroep' willen leren, en ook voor diegene die niet zo slim zijn, zal ik maar zeggen. Daar heb je ook boordevol richtingen bijvoorbeeld: Houtbewerking(veel uitgebreider dan in TSO), metaal, auto, lassen,... Dan heb je KSO. KSO is niet persee lager dan BSO. Het is gewoon voor mensen die 'kunst' willen studeren. KSO betekent Kunst Secundair Onderwijs. KSO is een kunstschool, zoals in de 'Step up' filmen. KSO is een veel vergeten richting. Er zijn slechts 9 scholen van in heel België. Je kan er richtingen volgen zoals; Ballet, Beeldende vorming, architectuur,... Het laatste (laagste) is BUSO, dat betekent BUitengewoon Secundair Onderwijs. Dat is voor mensen met een handicap of met een zelfmoordpoging-verleden ofzo. Het is dus voor mensen die het moeilijker hebben in het leven.
    KSO heb je trouwens op BSO niveau én op TSO niveau. ^^
    En even ASO verder uitleggen:
    1ste jaar: Latijn of Moderne
    2de jaar: Latijn en/of Grieks of Moderne
    3de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen, Economie4, Economie5, Humane Wetenschappen
    4de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen, Economie4, Economie5, Humane Wetenschappen
    5de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen-Moderne Talen, Wetenschappen-Wiskunde6, Wetenschappen-Wiskunde8, Economie-Moderne Talen4, Economie-Wiskunde5, Humane Wetenschappen
    6de jaar: Latijn5, Latijn4, Grieks-Latijn, Wetenschappen-Moderne Talen, Wetenschappen-Wiskunde6, Wetenschappen-Wiskunde8, Economie-Moderne Talen4, Economie-Wiskunde5, Humane Wetenschappen

    * Die cijfers staan voor het aantal uren wiskunde per week


    Edit 2;
    Ik snap het nog steeds niet :3


    Only losers can act the way you do

    Mavo en VMBO is hetzelfde.
    Maar de regering heeft besloten VMBO weer te veranderen in Mavo.
    Dus het is nu Mavo, Havo en Vwo. En bij Vwo heb je nog twee richtingen.
    Gymnasium en athyneum.
    Waarom VMBO weer in Mavo is veranderd?
    Omdat iedereen zich dan gelijk voelt bij Mavo.
    Want bij Vmbo had je nog vier richtingen. Ook van laag naar hoog.
    Vandaar dat ze het weer Mavo hebben genoemd.
    Snap je het nu een beetje? :'D
    xx.

    Zover ik weet het het nogsteeds vmbo. Maar volgens mij word vmbo-TL ook wel een mavo genoemt ofzo o-o


    Je bent zowel de weg als degene die hem bewandelt.

    (...)
    Je bedoelt het HBO?
    xx.

    Dat doe je na de havo, of het vwo als je dat wilt :)


    I clicked my heels and wished for you.

    (...)
    Zover ik weet het het nogsteeds vmbo. Maar volgens mij word vmbo-TL ook wel een mavo genoemt ofzo o-o

    En dan zit ik niet meer op school! x'D
    Nee, ze hebben het weer in Mavo veranderd.
    En dat geldt zeg maar voor álle vmbo-richtingen die er waren/zijn. :'D
    xx.


    I don't need to explain myself, I know I'm right.

    (...)
    Dat doe je na de havo, of het vwo als je dat wilt :)

    MBO, dan! x'D
    Ik ben nog niet helemaal wakker vandaag. :'D
    xx.


    I don't need to explain myself, I know I'm right.

    (...)
    Eén ding:

    OMG O_____________________O


    Op zich is het niet moeilijk als je het eenmaal doorhebt. Het ligt aan je cito-score naar welke richtig je gaat.


    Think before you act.

    (...)
    Zover ik weet het het nogsteeds vmbo. Maar volgens mij word vmbo-TL ook wel een mavo genoemt ofzo o-o

    Ja, dat klopt. Het VMBO is nog altijd een bundel van die vier dingen. Het VMBO-TL willen ze veranderen naar MAVO.
    x


    ok

    (...)
    MBO, dan! x'D
    Ik ben nog niet helemaal wakker vandaag. :'D
    xx.

    Aaargh xD Nou raak ik ook in de war :P
    Is dat niet hetzelfde ofzo? :S
    Ooh, wacht.. is dat niet wat vwo'ers doen?
    Lager wetenschappelijk onderwijs? xD
    Aaaah ik weet het niet meer! Wie helpt?


    I clicked my heels and wished for you.

    Als je VMBO leerjaar 4 hebt gehaald en je staat gemiddel een 7 en hebt 1 extra taal (Duits of Frans), dan mag je naar HAVO 4.

    Hoe het bij het HAVO en VWO zit, weet ik niet.

    En als je MBO hebt gehaald, mag je naar HBO.


    Think before you act.

    (...)
    Aaargh xD Nou raak ik ook in de war :P
    Is dat niet hetzelfde ofzo? :S
    Ooh, wacht.. is dat niet wat vwo'ers doen?
    Lager wetenschappelijk onderwijs? xD
    Aaaah ik weet het niet meer! Wie helpt?

    Sorry!
    Kijk, als je vmbo hebt gedaan ga je naar MBO.
    De M staat voor Mavo. En die BO weet ik even niet meer. x'D
    En HBO ga je heen na havo of vwo.
    H = Havo. :'D En alles wat daarboven zit, zeg maar.
    xx.


    I don't need to explain myself, I know I'm right.

    (...)
    Sorry!
    Kijk, als je vmbo hebt gedaan ga je naar MBO.
    De M staat voor Mavo. En die BO weet ik even niet meer. x'D
    En HBO ga je heen na havo of vwo.
    H = Havo. :'D En alles wat daarboven zit, zeg maar.
    xx.

    Haha, klopt.
    Maar die M staat niet voor mavo. Volgens staat mavo mij voor middelbaar (ofzo) beroeps onderwijs.
    :') Ik mag me er wel eens in gaan verdiepen.


    I clicked my heels and wished for you.

    (...)
    Haha, klopt.
    Maar die M staat niet voor mavo. Volgens staat mavo mij voor middelbaar (ofzo) beroeps onderwijs.
    :') Ik mag me er wel eens in gaan verdiepen.

    Hoezo?
    Wil je later voor de klas staan dan? x'D
    Dan zou je het wel moeten leren, I guess. :'D
    xx.


    I don't need to explain myself, I know I'm right.

    (...)
    Hoezo?
    Wil je later voor de klas staan dan? x'D
    Dan zou je het wel moeten leren, I guess. :'D
    xx.

    Wow, nee bedankt :P
    Maar ik voel me een bijzonder slechte Nederlander zo. :')
    En nu houd ik op en gaan we weer ontopic ^^


    I clicked my heels and wished for you.

    ja hoor ;]

    als er geen scholing voor jou mogelijk is, dan ben je een GOM [of ookwel DUMMIE genoemd]
    het laagste wat je bij ons kan halen is Lwoo
    daarna krijg je Vmbo 1 en Vmbo 2 [en sommige noemen Vmbo 1, Vmbo BS & Vmbo 2 Vmbo TL] dan heb je Havo en daarna Vwo ;]
    lwoo is voor zeer zwak begaafde, vmbo 1 (oftewel vmbo BS) voor zwak begaafde Vmbo 2 (oftewel Vmbo TL) is gewoon gemiddeld, dan heb je havo Dan ben je dus iets slimmer dan het landelijke niveau en dan krijg je VWO voor hoog begaafde mensen zeg maar^^

    VWO kan je nog onder verdelen in Atheneum en gymnasium, bij gymnasium heb je naast je standaard lessenpakket ook Latijn en Grieks en bij atheneum niet ;]

    any questions? (:
    Ja, kun je misschien de betekenissen van alle niveaus geven? Want dan vind ik het vast een stuk makkelijker (:


    Only losers can act the way you do

    Kan iemand me dat uitleggen want ik snap geen ene reet van wat jullie bedoelen als jullie zeggen Havo/VWO en nog van die dingen. Kan iemand die uit Nederland komt of een Belg die wel weet hoe het in mekaar zit me dit uitleggen dan hoef ik niet meer een topic te lezen als het over die dingen gaan zonder dat ik me dom voel.

    Alvast bedankt. n.n


    Edit;
    Voor het geval dat de Nederlanders onder ons niets snappen van de Belgische niveaus wil ik dat wel even uitleggen. ASO betekent Algemeen Secundair Onderwijs. Daarin heb je twee onderdelen: Latijn en Moderne. Moderne is gewoon de normale vakken maar de hoofdvakken wat langer in vervanging van Latijn. In Latijn heb je i.p.v. wat langer hoofdvakken 5 uur Latijn. In het tweede kun je dan kiezen om er ook nog Grieks bij te doen. ASO is het hoogste. TSO is het tweede hoogste. TSO betekent Technisch Secundair Onderwijs. In TSO heb je heel veel richtingen. Bijvoorbeeld houtbewerking, electromechanica, industriële wetenschappen, mode en creatie, handel, kantoor,... Dan heb je BSO dat betekent Beroeps Secundair Onderwijs. BSO is voor mensen die echt een 'beroep' willen leren, en ook voor diegene die niet zo slim zijn, zal ik maar zeggen. Daar heb je ook boordevol richtingen bijvoorbeeld: Houtbewerking(veel uitgebreider dan in TSO), metaal, auto, lassen,... Dan heb je KSO. KSO is niet persee lager dan BSO. Het is gewoon voor mensen die 'kunst' willen studeren. KSO betekent Kunst Secundair Onderwijs. KSO is een kunstschool, zoals in de 'Step up' filmen. KSO is een veel vergeten richting. Er zijn slechts 9 scholen van in heel België. Je kan er richtingen volgen zoals; Ballet, Beeldende vorming, architectuur,... Het laatste (laagste) is BUSO, dat betekent BUitengewoon Secundair Onderwijs. Dat is voor mensen met een handicap of met een zelfmoordpoging-verleden ofzo. Het is dus voor mensen die het moeilijker hebben in het leven.


    Edit 2;
    Ik snap het nog steeds niet :3

    Kan misschien iemand het uitleggen zoals ik dat heb gedaan in mijn eerste edit of is dat te moeilijk?


    Only losers can act the way you do

    Ik zet er wel een derde edit bij als ik het snap (:


    Only losers can act the way you do